[Köpråd] Ny trail-29er!

AX3L

Aktiv medlem
[Köpråd] Ny trail-29er!
Min Nerve 29a har dött samma kedjestagsdöd som mången spectral genom åren, en sprucken svets i ena staget senare så small båda sidornas stag av med besked. Nu verkar det som att Canyon kommer att sköta garantiärendet bra och jag får en helt ny ram som de flyttar över komponenterna till, men jag börjar inse vikten av redundans i cykelparken för att inte bli cykellös när något sådant händer. Annars kanske det är ett gyllene tillfälle att sälja hojen med helt ny ram och nya lager och allting. Jag har gillat min Nerve skarpt, men den är lite nerve-ös utför med sina

Poängen är att jag tänkte ta den planerade uppgraderingen nu istället för efter nästa sommar som ursprungligen tänkt. Kravspecen ser ut ungefär som följer:

x 29er
x Skön geometri, ganska lång och runt 67 grader styrvinkel
x Runt 140 slag
x Dropper
x Rejäla hjul, hållbarhet före vikt osv. Jag är mer ångvält än bergsget.
x Mångsidighet. Kan man tex köra lite försiktigt i flottsbro med den är det ett stort plus!
x Trampeffektiv
x 1x vore ju smidigt så man slipper bygga om direkt
x Om den klarar 27.5+ och grova däck gör det ju ingenting.
x Gärna erkänt bra garantihantering. Bonuspoäng för affär i Sverige, gärna Stockholm!
x Pris sub 40k, gärna 10k söder om det också. Men prisvärdhet är viktigare.

Luktar Jeffsy lång väg, right? Andra kandidater är Santa Cruz HighTower, Whyte t-129. Jag inser ju att SC ger mindre för pengarna än Jeffsy, samtidigt är ju en cykel så mycket mer än dess komponenter. Och jag är inte helt konsekvent, jag betalar gärna mer för premium...

Om någon har förslag på ett bygge där man köper saker löst är det såklart också ett alternativ!

Tack på förhand!

[Köpråd] Ny trail-29er!
Oj då, va trist med Nerven även om det är kul med uppdatering. Vilken årgång var det du körde på? Har för mig att vi köpte ungefär samtidigt.

Skulle jag köpa ny nu så lutar det åt Whyte t-129 eller möjligen Orbea Occam, men jag kör sällan i de häftigare bike parksen...?

[Köpråd] Ny trail-29er!
Vad sägs om nya Transition Sentinel 29 140/160mm ??

sentinel29.jpg

[Köpråd] Ny trail-29er!
Ubåt sa:
Oj då, va trist med Nerven även om det är kul med uppdatering. Vilken årgång var det du körde på? Har för mig att vi köpte ungefär samtidigt.

Skulle jag köpa ny nu så lutar det åt Whyte t-129 eller möjligen Orbea Occam, men jag kör sällan i de häftigare bike parksen...?

Haha ja ibland behöver man ett skäl för sig själv att köpa nya fina grejer! 2016 var det på den, köpte den i juni förra året och det är en 8.9 för övrigt :)

Whyte t-129 är jag också lite sugen på som sagt! Det som den faller på för mig är att det verkar väldigt tight med däck baktill, 2.3 verkar vara absolut max. Iof kör jag 2.3 nu också, men jag skulle uppskatta om man kunde dra på iaf ett par 2.5or på ett par breda fälgar. Den har dessutom bara 27mm fälgar original, och det känns lite väl omodernt. Sen är den lite snålt specad kan jag känna, men den har kanske annat som väger upp!

Orbea har jag inte tittat på alls! Men den finns bara som 120? Egentligen kanske det räcker (iaf med rätt geometri), men samtidigt vill jag ju ha en lite annorlunda cykel jämfört med den jag har och det känns lite för samma lika.

Jag kör mest i Hellas, Västerhaninge och tänkte försöka gästspela lite mer kring Delsjön igen framöver om ni undrar vilken terräng jag kör!

[Köpråd] Ny trail-29er!
Kom igen Axel.. Du vet att du vill ha en Jeffsy. Vem försöker du lura ?
Du får gärna känna på min om du dyker upp på nån Tizdagsride snart. Ta med dig så du kan köra shimanopedaler bara ??

[Köpråd] Ny trail-29er!
AX3L sa:
Ubåt sa:

Haha ja ibland behöver man ett skäl för sig själv att köpa nya fina grejer! 2016 var det på den, köpte den i juni förra året och det är en 8.9 för övrigt :)

Whyte t-129 är jag också lite sugen på som sagt! Det som den faller på för mig är att det verkar väldigt tight med däck baktill, 2.3 verkar vara absolut max. Iof kör jag 2.3 nu också, men jag skulle uppskatta om man kunde dra på iaf ett par 2.5or på ett par breda fälgar. Den har dessutom bara 27mm fälgar original, och det känns lite väl omodernt. Sen är den lite snålt specad kan jag känna, men den har kanske annat som väger upp!

Orbea har jag inte tittat på alls! Men den finns bara som 120? Egentligen kanske det räcker (iaf med rätt geometri), men samtidigt vill jag ju ha en lite annorlunda cykel jämfört med den jag har och det känns lite för samma lika.

Jag kör mest i Hellas, Västerhaninge och tänkte försöka gästspela lite mer kring Delsjön igen framöver om ni undrar vilken terräng jag kör!

Det var väl det jag minns också, min är också 2016 8.9, fast utan sprickor so far...?

Orbea Occam finns i två varianter, AM med upp till 150 i slag (dock 27.5) och TR med upp till 130 i slag med 29/27.5+. Spana in 2018 års modeller.

Transition ovan ser ju dock grym ut!

[Köpråd] Ny trail-29er!
ssiimmoonn sa:
Kom igen Axel.. Du vet att du vill ha en Jeffsy. Vem försöker du lura ?
Du får gärna känna på min om du dyker upp på nån Tizdagsride snart. Ta med dig så du kan köra shimanopedaler bara ??

Haha ja den verkar onekligen svårslagen! Meeeen det känns nånstans lite fel att köpa en 2017-års modell nu, även om jag inte tror att det kommer några stora uppdateringar till nästa år. Men stort tack för erbjudandet, det ska jag absolut göra! :D Cykelköpet blev ju något mindre akut när jag blev 5 stygn i knäet rikare när jag var i Järvsö, och det verkar som att Canyon kommer ge tillbaka min cykel lagom till det är cyklingsbart igen :)

Hade du och Mattias några andra alternativ när ni internetcyklade fram Jeffsyn? Någonstans känns det fel att köpa en cykel för 30-40k utan att kollat in utbudet först, så man nöjt kan konstatera att man valde rätt även om man säkert sagt samma sak om man köpt någon av de andra..

[Köpråd] Ny trail-29er!
Ubåt sa:
AX3L sa:
Ubåt sa:

Det var väl det jag minns också, min är också 2016 8.9, fast utan sprickor so far...?

Orbea Occam finns i två varianter, AM med upp till 150 i slag (dock 27.5) och TR med upp till 130 i slag med 29/27.5+. Spana in 2018 års modeller.

Transition ovan ser ju dock grym ut!

Ja justde, skönt! Kontrollera svetsarna i kedjestaget ordentligt, för i mitt fall gick båda stagen av helt som en blixt från klar himmel trots att jag går igenom hela cykeln ganska ofta..

Jag får kika in Occam helt klart! Tack för tipset! :D

[Köpråd] Ny trail-29er!
Mathias köpte ju en Radon Slide på rea, nån specialare som nu utgått som hade 135/140 tror jag. Jag gick noggrant igenom hela internet och vägde för och nackdelar vilket då slutade i Jeffsyn. Jag vet att jag också sneglade på nån Transition och nån Santa Cruz men ingen var då lika bra specad som Jeffsyn till samma peng. Faktum är att Jeffsyn växer på mig. Jag början tyckte jag den var ganska trög (i jämförelse med lilla Nerven) och klumpig. Men nu är den sjukt rolig i ghettoskogarna och jag har hittat momenten på den ganska bra. Ingen hoj är bra på allt men jag tror bannemig detta är ganska nära. Åtminstone halvbra på det mesta men samtidigt väldigt lekfull. Skulle jag komplettera med nån hoj nu när jag har Jeffsyn skulle det bli någon dubbelkronad och tung sak.

[Köpråd] Ny trail-29er!
AX3L sa:
Klavikel sa:

Oh, porr! Norcon såg också jäkligt spot on faktiskt! Var köper man dessa skönheter med leverans till Svea rike?

Du hittar den hos Mountainlove i Tyskland. Har själv handlat därifrån, helt ok service.
http://bikeshop.mountainlove.de/end...bikes-2017-sight-carbon-c72-komplettbike.html
C9.2 för €3499 och C9.3 för €2499
Edit: Numera rätt länk också.
Skit i om det är 2017 eller 2018. Det är ändå boost, metric etc. Ska du inte sälja cykeln snart så spelar inte årsmodellen nån roll ändå, du sparar (förlorar minst) om du köper en 2017...

Annars verkar ju nya Cannondale Trigger vara precis för dig också...

Trigger29.jpg

Senast ändrad:
[Köpråd] Ny trail-29er!
ssiimmoonn sa:
Mathias köpte ju en Radon Slide på rea, nån specialare som nu utgått som hade 135/140 tror jag. Jag gick noggrant igenom hela internet och vägde för och nackdelar vilket då slutade i Jeffsyn. Jag vet att jag också sneglade på nån Transition och nån Santa Cruz men ingen var då lika bra specad som Jeffsyn till samma peng. Faktum är att Jeffsyn växer på mig. Jag början tyckte jag den var ganska trög (i jämförelse med lilla Nerven) och klumpig. Men nu är den sjukt rolig i ghettoskogarna och jag har hittat momenten på den ganska bra. Ingen hoj är bra på allt men jag tror bannemig detta är ganska nära. Åtminstone halvbra på det mesta men samtidigt väldigt lekfull. Skulle jag komplettera med nån hoj nu när jag har Jeffsyn skulle det bli någon dubbelkronad och tung sak.

Ja jag såg faktiskt att den finns kvar, dock bara i storlekarna S och M. Jag sneglade lite på en annan Radon Slide, men är lite rädd för att vissa testare tycker att den flexar väl mycket. Min cykling bygger ju på brute-force, så jag är rädd att den skulle flexa något oerhört och kanske till och med gå av i händerna på mig.

Kul att du är så nöjd med din Jeffsy! Den verkar helt klart vara ett riktigt kap och specifikationerna mer eller mindre oslagbara till pengen! Det är som sagt inte omöjligt att det blir en sådan för mig också, men jag tänkte försöka sondera terrängen lite jag också först :) Drömmen tidigare var ju en fin amerikan, inte för att de nödvändigtvis är bättre utan för att jag är fåfäng som få när det gäller blanka saker.

[Köpråd] Ny trail-29er!
cal. sa:
SC Hightower. Uppfyller alla krav. Ingen dropper på bild dock.

Exakt, den var en av mina starkaste kandidater. Kolfiberram och helt okej komponenter för strax under 40k på UBYK (om de nu fortfarande skickar till Sverige) vilket ändå är försvarligt påslag mot YT.

http://enduro-mtb.com/en/head-head-santa-cruz-hightower-vs-yt-jeffsy-cf-pro/

"Jeffsy vinner typ men det är Hightower du egentligen vill ha" gör mig inte direkt klokare. De testar iof topp-modellerna, och jag tänker instegsmodellen av Hightower isf.

[Köpråd] Ny trail-29er!
High tower'n vinner på cred men den är knappast mest prisvärd.
Dyr som skam, har inte fått toppenbetyg på trampeffektivitet och många SC har problem med "pedal jack"
Dessutom så är 29"/27.5"+ sämsta kombon. Antingen för högt BB med 29 eller för lågt med 27.5 typ.

Grejen med SC är att det är ett coolt märke. Knappast att det är bäst

[Köpråd] Ny trail-29er!
Antar att Cannondale faller under samma kategori. Dyrt och creddigt..
Men köp med hjärtat lika mkt som med hjärnan. Köper du en "bra" hoj som är bra prissatt fast du egentligen ville ha en annan så kommer du ångra dig och då blir det lika väl ingen bra deal...

[Köpråd] Ny trail-29er!
Transition kan du ju köpa av Velotek i Uppsala om du vill ha fysisk butik inte alltför långt bort. Smugglern är väl typ precis enl. din kravspec? Snäppet mindre köttig än Sentinel.

EDIT: Jag är uppenbarligen inte läskunnig och såg inte det där med 140 mm slag. Men tror ändå att Smugglern kan vara schysst.

Senast ändrad:
[Köpråd] Ny trail-29er!
Klavikel sa:
AX3L sa:
Klavikel sa:

Oh, porr! Norcon såg också jäkligt spot on faktiskt! Var köper man dessa skönheter med leverans till Svea rike?

Du hittar den hos Mountainlove i Tyskland. Har själv handlat därifrån, helt ok service.
http://bikeshop.mountainlove.de/end...bikes-2017-optic-c92-carbon-komplettbike.html
Skit i om det är 2017 eller 2018. Det är ändå boost, metric etc. Ska du inte sälja cykeln snart så spelar inte årsmodellen nån roll ändå, du sparar (förlorar minst) om du köper en 2017...

Tack för tipset! Den du länkade där hade bara 110 slag bak dock, antar att 130/140 är nytt för i år? Den går iof på 3600 euro (http://bikeshop.mountainlove.de/end...bikes-2017-sight-carbon-c93-komplettbike.html) och det är ju helt klart inom budget det också.

Cannodale har jag missat lite känns det som... Ska kolla upp den, tack!

Jag får se till att göra en liten gästvisit i Göteborg sen när nya cykeln är hemma, Stockholm har fin cykling den också men jag börjar sakna uppförsbackar!

[Köpråd] Ny trail-29er!
Ehh okej? Hightowern har 337mm BB-höjd med 29:or vilket är samma som Norcon ovan och många andra trail/enduro hojar. Det är absolut inget högt BB. Tvärtom. Transition Sentinel som du tipsar om har högre BB på 345mm för övrigt...

Trampeffektiviteten är sjukt bra och pedaljack existerar i princip inte på Hightowern.

Sen kan man tycka vad man vill om prisnivån men man får i viss mån vad man betalar för i form av livstids garanti mm.

Klavikel sa:
Bla bla... pedal jack... Antingen för högt BB med 29 eller för lågt med 27.5 typ.

Senast ändrad:
[Köpråd] Ny trail-29er!
Klavikel sa:
Antar att Cannondale faller under samma kategori. Dyrt och creddigt..
Men köp med hjärtat lika mkt som med hjärnan. Köper du en "bra" hoj som är bra prissatt fast du egentligen ville ha en annan så kommer du ångra dig och då blir det lika väl ingen bra deal...

Ja det är just det... Jag hade ställt in mig på en fin jänkare eller motsvarande som nästa hoj, och jag vill liksom inte släppa den tanken helt! Fair enough att de är dyra som stryk, men för 37k som UBYK tar för en hightower är det ändå jämförbart nånstans tänker jag. Och trampeffektiviteten verkar, iaf enligt vissa tester, tom Hightower klå Jeffsy på!

Orwar! Tack för tipset! 140 slag är såklart inget heligt krav, utan det är mer för att visa på typen av cykel. Att man kan köpa Transition av Velotek är ett riktigt stort plus i kanten, för de ska väl vara en av de bästa cykelbutikerna (och mekanikerna) i Sverige vad jag förstått? Uppsala är ju helt klart "åka dit vid problem"-avstånd också som sagt!

[Köpråd] Ny trail-29er!
Hallå? Evil the Following, kommer som uppdaterad när som helst också. Eller knip en ram nu på rean och flytta över alla gamla komponenter.

Rosen som H. testar kan ju också vara idé.

Annars måste ju Transition Smuggler vara toppen!

Hightowern är kort och har för flack sadelvinkel om man ska hålla det modernt.

Pole 110 får vara det alternativa valet.

[Köpråd] Ny trail-29er!
AX3L sa:
Klavikel sa:
AX3L sa:
Klavikel sa:

http://bikeshop.mountainlove.de/end...bikes-2017-optic-c92-carbon-komplettbike.html

Tack för tipset! Den du länkade där hade bara 110 slag bak dock, antar att 130/140 är nytt för i år? Den går iof på 3600 euro (http://bikeshop.mountainlove.de/end...bikes-2017-sight-carbon-c93-komplettbike.html) och det är ju helt klart inom budget det också.

Jag får se till att göra en liten gästvisit i Göteborg sen när nya cykeln är hemma, Stockholm har fin cykling den också men jag börjar sakna uppförsbackar!

Sorry, länkade visst till fel cykel. Blev Optic i stället för Sight. Här är rätt länk http://bikeshop.mountainlove.de/end...bikes-2017-sight-carbon-c72-komplettbike.html

Ja gör det, jag tror det flesta återkommer till Göteborg så småning om efter att ha testat att bo på annan ort... Bara stigar av världsklass och goa gubbar över allt =)

[Köpråd] Ny trail-29er!
??
Fattar inte riktigt, priserna jag såg tidigare idag har ändrats... Weird! Kanske stiger i takt med hur många som kollar på sajten...

[Köpråd] Ny trail-29er!
On one codeine. Har kört den själv i två år och fortfarande lika nöjd som när jag först byggde den. Köp färdig eller ram och meka ihop med de komponenter du vill ha. Mitt bygg landade på lite norr om 25 laxar.

[Köpråd] Ny trail-29er!
Swoop sa:
Hallå? Evil the Following, kommer som uppdaterad när som helst också. Eller knip en ram nu på rean och flytta över alla gamla komponenter.

Den ær till och med släppt, The Following MB (More Better'er)
Ser sjukt fin ut. Tar 27+ också. Priset kanske är lite högt.

/Anders

[Köpråd] Ny trail-29er!
Ja det beror såklart på vad man jämför med, den är ju inte jättekort men inte åt det längre hållet heller om man vill ha det.

[Köpråd] Ny trail-29er!
cal. sa:
Ehh okej? Hightowern har 337mm BB-höjd med 29:or vilket är samma som Norcon ovan och många andra trail/enduro hojar. Det är absolut inget högt BB. Tvärtom. Transition Sentinel som du tipsar om har högre BB på 345mm för övrigt...

Trampeffektiviteten är sjukt bra och pedaljack existerar i princip inte på Hightowern.

Sen kan man tycka vad man vill om prisnivån men man får i viss mån vad man betalar för i form av livstids garanti mm.

Klavikel sa:
Bla bla... pedal jack... Antingen för högt BB med 29 eller för lågt med 27.5 typ.

Okej då. Köp en SC AX3L, BB har tydligen helt perfekt höjd och trampeffektiviteten är världsbäst. I rest my case!

[Köpråd] Ny trail-29er!
AX3L sa:
Orwar! Tack för tipset! 140 slag är såklart inget heligt krav, utan det är mer för att visa på typen av cykel. Att man kan köpa Transition av Velotek är ett riktigt stort plus i kanten, för de ska väl vara en av de bästa cykelbutikerna (och mekanikerna) i Sverige vad jag förstått? Uppsala är ju helt klart "åka dit vid problem"-avstånd också som sagt!

Jo, köpte min cykel från Velotek, åkte i och för sig inte dit utan handlade över mail och telefon, men det var verkligen genomtrevligt och väldigt proffsig och kunnig service rakt igenom. Och jag är väl inte direkt ensam om att vara nöjd med dem. Kanske är värt att höra med dem om de har något kul inne som man kan kolla på?

Förresten tar jag kanske tillbaka mitt Transition-tips ändå. En bättre lösning är att du köper en Cotic och sedan tar dig till Göteborg och åker på easyturer så att jag kan få inspektera den och bli sinnessjukt avundsjuk. Fast då blir jag kanske tvungen att byta cykel, så vid närmare eftertanke rekommenderar jag nog Transition ändå.

Senast ändrad:
[Köpråd] Ny trail-29er!
larsaw sa:
Och jag tjatar på om Cotic RocketMAX (även om för Trail hävdar dom att FlareMAX är "the way to go", men svenska allemansstigar är sedan gammalt köttigare än UK-stigar...)

http://www.cotic.co.uk/product/rocketMAX
Bara för att Steel IS Real!!!

Tanken har faktiskt slagit mig att gå på stål! Såg någon trenduro i rå-stål som såg riktigt häftig ut, och som många recensenter prisade för sin komfort och sina trevliga egenskaper. Annars är jag lite kluven till det där med material. Egentligen känns det lite fel att köpa en transition för drygt 30k i aluminium, och jag tycker ärligt talat inte det är den snyggaste alu-ramen heller... Men är den så bra som många hävdar, och går att köpa lokalt är den helt klart en stark kandidat ändå! Hur resonerar ni andra kring materialvalen? Komfort är väl egentligen viktigare än ren snabbhet.

Erik O sa:
Jeffsyn har nog många rätt men den är väl lite kort.

Som Simon är inne på är den ju längre än min Nerve, men det är som sagt de flesta cyklarna numera. Ett potentiellt problem med YTn är att jag har korta ben och lång överkropp, och med rimlig längd på dropper (150) tror jag inte att jag når ned på en ram i storlek large. Även med 125 kan det bli tight pga långt sadelrör..

Klavikel sa:
cal. sa:

Klavikel sa:

Okej då. Köp en SC AX3L, BB har tydligen helt perfekt höjd och trampeffektiviteten är världsbäst. I rest my case!

Haha lugn och fin nu! Finns det för övrigt något objektivt mått på trampeffektivitet eller är det lika subjektivt som allt annat? Är en trampeffektiv hoj per definition också "rapp" vid igångdragningar osv eller är det ytterligare en aspekt?

Peth sa:

Hmm, Scott är lite för mycket Svensson och framförallt åt helvete för dyra sett till vad man får för min smak. De Scott jag sett har helt enkelt inte tilltalat mig så mycket som prislappen gjort anspråk på. Men de är väl så stora av en anledning, så kanske att man skulle ompröva det?

Orwar sa:
AX3L sa:

Jo, köpte min cykel från Velotek, åkte i och för sig inte dit utan handlade över mail och telefon, men det var verkligen genomtrevligt och väldigt proffsig och kunnig service rakt igenom. Och jag är väl inte direkt ensam om att vara nöjd med dem. Kanske är värt att höra med dem om de har något kul inne som man kan kolla på?

Förresten tar jag kanske tillbaka mitt Transition-tips ändå. En bättre lösning är att du köper en Cotic och sedan tar dig till Göteborg och åker på easyturer så att jag kan få inspektera den och bli sinnessjukt avundsjuk. Fast då blir jag kanske tvungen att byta cykel, så vid närmare eftertanke rekommenderar jag nog Transition ändå.

Hahahaha! Cotic ska jag helt klart titta närmare på! Finns det några andra stål-mtb som det skrivits om på sistone eller är det den jag tänker på? Hur är Cotic att ha att göra med vid reklamationer osv? Några erfarenheter?

Swoop sa:

Evil the following kikade jag på också, glömde nämna den! Men den är sopslut i alla modeller just nu verkar det som... Annars verkar den också vara en het kandidat, om än något dyr. Rose Root Miller var också ett alternativ, men nej de var inte så prisvärda som jag hade fått för mig. Fördel med sitt showroom dock, som jag antar sköter lite garantiärenden osv.

Klavikel sa:
AX3L sa:
Klavikel sa:
AX3L sa:
Klavikel sa:

Sorry, länkade visst till fel cykel. Blev Optic i stället för Sight. Här är rätt länk http://bikeshop.mountainlove.de/end...bikes-2017-sight-carbon-c72-komplettbike.html

Ja gör det, jag tror det flesta återkommer till Göteborg så småning om efter att ha testat att bo på annan ort... Bara stigar av världsklass och goa gubbar över allt =)

Jo Göteborg har sin charm, helt klart! Jag tänkte mer att jag får komma och gästspela lite, för nu lär det nog bli Stockholm/Södertälje inom några år mycket pga jobbet. Du har ju lite mer guldläge i hela landet på den fronten känns det som :)

[Köpråd] Ny trail-29er!
Magnus.Bovall sa:
Jag röstar för evil!

Sikket habegär de väcker alltså! Bara 120mm bak, men med den geometrin skulle man nog kunna leva med det iom att den ändå har 130 fram. Nästa steg upp i Evil-segmentet på 29" verkar vara the wreckoning på 161mm, lite väl mycket enduro för mig. Verkar klättra bra enligt testerna... Synd bara att de är sopslut och nästan ramen i sig spräcker budgeten!

Tretjak sa:
Mitt förslag hamnar på Trek Fuel EX.

Den har jag absolut kollat på! Klar fördel att de finns i butik i Stockholm också! Klarar både 29 och plus med 130/140 slag. Och förvånansvärt prisvärda!

http://www.henrikssonscykel.se/mountainbike/trek-2017/fuel-ex/trek-fuel-ex-8-275-plus-2018-5435

Senast ändrad:
[Köpråd] Ny trail-29er!
AX3L sa:
larsaw sa:
Och jag tjatar på om Cotic RocketMAX (även om för Trail hävdar dom att FlareMAX är "the way to go", men svenska allemansstigar är sedan gammalt köttigare än UK-stigar...)

http://www.cotic.co.uk/product/rocketMAX
Bara för att Steel IS Real!!!

Tanken har faktiskt slagit mig att gå på stål! Såg någon trenduro i rå-stål som såg riktigt häftig ut, och som många recensenter prisade för sin komfort och sina trevliga egenskaper. Annars är jag lite kluven till det där med material. Egentligen känns det lite fel att köpa en transition för drygt 30k i aluminium, och jag tycker ärligt talat inte det är den snyggaste alu-ramen heller... Men är den så bra som många hävdar, och går att köpa lokalt är den helt klart en stark kandidat ändå! Hur resonerar ni andra kring materialvalen? Komfort är väl egentligen viktigare än ren snabbhet.

Hahahaha! Cotic ska jag helt klart titta närmare på! Finns det några andra stål-mtb som det skrivits om på sistone eller är det den jag tänker på? Hur är Cotic att ha att göra med vid reklamationer osv? Några erfarenheter?

Cotic är bra att ha att göra med. Svarar snabbt på mail och direkt om man ringer Paul som jag pratade med både innan och efter köp. Mitt misstag var att skicka en defekt dämpare till svenskt servicecenter då jag inbillade mig att det skulle gå smidigt och fort. När de misslyckades ett par gånger och Cotic gick på Cane Creek direkt löste det sig rätt fort med en ny dämpare. Hade det gällt ramen har jag känslan att det inte varit några problem.

Här är min Rocket Max.

Bilagor

• 20170828_192934-1.jpg
    20170828_192934-1.jpg
    437.8 KB · Besök: 51
[Köpråd] Ny trail-29er!
[Köpråd] Ny trail-29er!
Det ser väl ut att finnas Following ramar på Evils europeiska hemsida?

Mycket pengar, men du kan väl flytta över en massa från gamla cykeln?

[Köpråd] Ny trail-29er!
larsaw sa:
En annan hoj som jag tror det kommer att talas mycket om är Whyte's nya S-150, visserligen 150mm slag men lär (enl dom som testkört den) vara så "lättrampad" att den till viss del kan ersätta kortslagigare FS29'or...

https://m.pinkbike.com/news/whyte-s-150-carbon-rs-review.html

http://enduro-mtb.com/en/whyte-s-150-works-review/

Men som jag skrivit i andra trådar, för mig personligen blir det en flop pga plastram :/

Wow! Om den har 130, 140 eller 150 känns mindre viktigt så länge geometrin och egenskaperna är de rätta. Men den verkar ligga på drygt 45k som billigast? Vet du/ni om den vanliga s-150 aluminium (http://bikemaestro.se/produkt/whyte-s-150-s/) är ungefär samma lika vad gäller geometri och egenskaper? Den ligger precis inom budget faktiskt! Riktigt snygg imo, och klarar de fetare däcken som är min huvudsakliga invändning mot Whyte T-130.

Swoop sa:
Det ser väl ut att finnas Following ramar på Evils europeiska hemsida?

Mycket pengar, men du kan väl flytta över en massa från gamla cykeln?

Ja några verkar faktiskt finnas kvar! Och jo, visst kunde jag slakta min nuvarande hoj, men det känns som att det är bättre att sälja komplett och om inte annat ska den ju användas den också. Annars kan man ju köpa ett hopplock av delar från diverse reor och beg-sidor. Nej det är lite för mycket pengar, tyvärr alltså.

Krompa sa:
Kona Process 111
Canfield Toir
Pivot Switchblade som överbudgetalternativ
Stumpjumper :)

Switchblade tittade jag på igår! Verkar helt perfekt, men som sagt lite väl över budget. Det blir liksom fel att dra in så dyra jokrar i leken, för då måste jag ju börja jämföra med dyraste YT osv osv. Konan hade något lite fjädring, och Specialized... Nja, lite för dyra och lite för Svensson det också. Canfield har jag aldrig hört talas om! Hur är dom?

[Köpråd] Ny trail-29er!
AX3L sa:
larsaw sa:
En annan hoj som jag tror det kommer att talas mycket om är Whyte's nya S-150, visserligen 150mm slag men lär (enl dom som testkört den) vara så "lättrampad" att den till viss del kan ersätta kortslagigare FS29'or...

https://m.pinkbike.com/news/whyte-s-150-carbon-rs-review.html

http://enduro-mtb.com/en/whyte-s-150-works-review/

Men som jag skrivit i andra trådar, för mig personligen blir det en flop pga plastram :/

Wow! Om den har 130, 140 eller 150 känns mindre viktigt så länge geometrin och egenskaperna är de rätta. Men den verkar ligga på drygt 45k som billigast? Vet du/ni om den vanliga s-150 aluminium (http://bikemaestro.se/produkt/whyte-s-150-s/) är ungefär samma lika vad gäller geometri och egenskaper? Den ligger precis inom budget faktiskt! Riktigt snygg imo, och klarar de fetare däcken som är min huvudsakliga invändning mot Whyte T-130.

Alu-versionen skall vara samma-lika som carbong :) Bara tyvngre såklart :/
Sen har den ju även RS Revelation istf Pike-gaffeln, dvs öppet oljebad vs Charger.
Personligen kommer jag aldrig igen att köpa en gaffel med slutet oljesystem där expansionskammaren är en gummiblåsa. Bättre med en mera lättservat öppet oljebad, att den inte är lika känslig i slaget eller dyker mera än Charger'n går att trimma bort med annan shimstack.

AX3L sa:
Switchblade tittade jag på igår! Verkar helt perfekt, men som sagt lite väl över budget. Det blir liksom fel att dra in så dyra jokrar i leken, för då måste jag ju börja jämföra med dyraste YT osv osv. Konan hade något lite fjädring, och Specialized... Nja, lite för dyra och lite för Svensson det också. Canfield har jag aldrig hört talas om! Hur är dom?

Canfeild Roit (eller Tior som den numera heter pga tvist om namnrättigheter...) tillhör toppskiktet av amerikanska boutique-tillverkare, pga av detta är dom relativt udda i Europa/Sverige...
Deras mest kända hoj Balance är en enduro-hoj som lutar mer är superstabil mini-DH, men Riot/Toir skall vara trimmad för att vara mera "poppig".
För mer info får du fråga om utlåtanden/provkörning i någon av dessa trådar:
https://happyride.se/forum/read.php/1/2965762
https://happyride.se/forum/read.php/1/2901284

En annan fin FS-29'a på samma tema som Riot är Guerilla Gravity's "The Smash" (140mm) eller "TrailPistol" (120mm]

Men att bygga upp en amerikan lär bli svårt under 40Tkr, tyvärr :/

Tillbaka
Topp