[Köpråd] Ny trail-29er!
Min Nerve 29a har dött samma kedjestagsdöd som mången spectral genom åren, en sprucken svets i ena staget senare så small båda sidornas stag av med besked. Nu verkar det som att Canyon kommer att sköta garantiärendet bra och jag får en helt ny ram som de flyttar över komponenterna till, men jag börjar inse vikten av redundans i cykelparken för att inte bli cykellös när något sådant händer. Annars kanske det är ett gyllene tillfälle att sälja hojen med helt ny ram och nya lager och allting. Jag har gillat min Nerve skarpt, men den är lite nerve-ös utför med sina
Poängen är att jag tänkte ta den planerade uppgraderingen nu istället för efter nästa sommar som ursprungligen tänkt. Kravspecen ser ut ungefär som följer:
x 29er
x Skön geometri, ganska lång och runt 67 grader styrvinkel
x Runt 140 slag
x Dropper
x Rejäla hjul, hållbarhet före vikt osv. Jag är mer ångvält än bergsget.
x Mångsidighet. Kan man tex köra lite försiktigt i flottsbro med den är det ett stort plus!
x Trampeffektiv
x 1x vore ju smidigt så man slipper bygga om direkt
x Om den klarar 27.5+ och grova däck gör det ju ingenting.
x Gärna erkänt bra garantihantering. Bonuspoäng för affär i Sverige, gärna Stockholm!
x Pris sub 40k, gärna 10k söder om det också. Men prisvärdhet är viktigare.
Luktar Jeffsy lång väg, right? Andra kandidater är Santa Cruz HighTower, Whyte t-129. Jag inser ju att SC ger mindre för pengarna än Jeffsy, samtidigt är ju en cykel så mycket mer än dess komponenter. Och jag är inte helt konsekvent, jag betalar gärna mer för premium...
Om någon har förslag på ett bygge där man köper saker löst är det såklart också ett alternativ!
Tack på förhand!
Poängen är att jag tänkte ta den planerade uppgraderingen nu istället för efter nästa sommar som ursprungligen tänkt. Kravspecen ser ut ungefär som följer:
x 29er
x Skön geometri, ganska lång och runt 67 grader styrvinkel
x Runt 140 slag
x Dropper
x Rejäla hjul, hållbarhet före vikt osv. Jag är mer ångvält än bergsget.
x Mångsidighet. Kan man tex köra lite försiktigt i flottsbro med den är det ett stort plus!
x Trampeffektiv
x 1x vore ju smidigt så man slipper bygga om direkt
x Om den klarar 27.5+ och grova däck gör det ju ingenting.
x Gärna erkänt bra garantihantering. Bonuspoäng för affär i Sverige, gärna Stockholm!
x Pris sub 40k, gärna 10k söder om det också. Men prisvärdhet är viktigare.
Luktar Jeffsy lång väg, right? Andra kandidater är Santa Cruz HighTower, Whyte t-129. Jag inser ju att SC ger mindre för pengarna än Jeffsy, samtidigt är ju en cykel så mycket mer än dess komponenter. Och jag är inte helt konsekvent, jag betalar gärna mer för premium...
Om någon har förslag på ett bygge där man köper saker löst är det såklart också ett alternativ!
Tack på förhand!