köpråd och tips BMX.

marseg

Ny medlem
köpråd och tips BMX.
Hej!

jag håller på och bygger en miniramp i ladan och på sikt kan det nog bli en lite dirt på utsidan också.
rampen byggs i första hand för skateboard men jag börjar bli mer och mer sugen på att köpa en bmx.

problemet är att jag inte har en aning om var man köper dem och vad man skall köpa.

vad kostar en hyfsat bmx som duger till både ramp och lite av varje.
jag har haft en bmx för längesedan men den saknade bromsar vilket jag tycker är viktigt, särskilt med bristande talang kan det vara skönt att ha vid wheelie mm. finns dom med bra bromsar?

köpråd och tips BMX.
Att hela ramen är i cromoly är bra om det inte är fråga om racing-bmx och det verkar ju inte vara det tänkta användningsområdet. Www.rite.se har mycket grejer

köpråd och tips BMX.
Tjena!

this_thread_is_worthless_without_pi.gif

köpråd och tips BMX.
Jag orienterade mig i denna speciella cykelkategori för ett tag sedan och kom fram till några typiska egenskaper:
Brakeless med sadel i botten verkar vara grejen nu. Men old school Andreas Lindström kör med både gyro och halvhögt placerad sadel. Och visst är det skönt att ha bromsar även om det adderar vikt och belastar utseendet.
Det finns tre olika typer av bmx: flatland, park och racing. Skillnaden är bl.a. stryktålighet, utväxling och bromsarnas placering.

Storleken bestäms helt av toppröret som ska vara 20,5 - 21cm om man är kring 175. Utväxlingen är 25/9 som en slags standard. Har du inte bråttom så vänta ut ett klipp på Blocket. Det finns många överprissatta skitcyklar, håll dig till märkes cyklar, ex WTP, Haro, Sunday etc. För 2500kr ska du kunna hitta en beggad i bra skick och 5000kr för en ny. Riktigt slitna(billiga) gamla märkes BMX är inte så vanligt.
En hyfsad BMX idag ska väga under 12 kg med bara bakbroms. Runt 10kg om det är en extra fin modell utan bromsar. Nu talar ja om flatland och park bmx som jag tror att du är ute efter.

köpråd och tips BMX.
Jag ber ytterst om ursäkt för min obetänksamhet! Här kommer lite bilder på projektet

Bilagor

• IMG_2564.JPG
    IMG_2564.JPG
    298.3 KB · Besök: 20
  • IMG_2563.JPG
    IMG_2563.JPG
    281.2 KB · Besök: 19
köpråd och tips BMX.
tack för kanon info! slänger mig ut på blocket direkt!

Jag har kollat några sidor som säljer men det är som vanligt med cyklar lite djungel.
man måste nörda in en del innan man handlar, hade vart gött om någon sa det är en sån här du skall ha!

köpråd och tips BMX.
Jäklar vad ballt. Jag drömmer också om att bygga en parklada. :)

Jag köpte min bmx på rite.se. har en premium spire som jag är väldigt nöjd med.

Vad gäller broms så tycker jag att enbart bak är en bra kompromiss. Det du ska kolla på är tex att ram, gaffel, styre och vevarmar är i CrMo-stål. Det är en mycket bättre legering ä Hi-ten som också förekommer. Vevarmarna bör vara tredelade om det är stål. Alltså att varje vevarm är lös och vevaxeln är lös.

Köper du från Childstore eller rite så är det mesta ganska bra, men undvik de enklaste modellerna.

köpråd och tips BMX.
Jag skall gå in på rite.se igen ock kika nu när jag fått ett handfast tips!

vilken storlek skall man välja? är 175cm lång antar att det är det som avgör.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp