[Köpråd] Santa Cruz Bronson v3 2019 eller Nomad v4 2019

unsuspected

Aktiv medlem
Vill uppfylla ett köp av en drömcykel sen SC släppte Nomad 3.
Tanken är att cykla lite uppför och mest nerför dvs Hellas, Flottsbro och luftburen i Järvsö, Lofsdalen, Åre och Spanien runt Malaga.
160mm/150mm känns som mer än tillräckligt i Sthlm men för resten?

Skulle vilja ha hjälp med att hitta en i rätt storlek till 180cm och ca 78cm innerbensmått men lång överkropp och korta armar. Tänkte Large borde passa bäst.

Har kollat på GX och X01 versionerna men sett att även går att beställa komplett cykel från Komking, ramkit + val av egna komponenter.

Om det i cykeltimmar är 70% Hellas och resten 30% skulle jag definitivt säga Bronson. Tror den är sjukt kapabel är för tyngre utförs och du kan alltid höja gaffeln en eller två cm för sådant åka. Men om du bara sniprar utförsegment även i Hellas och inte är oroad för att känna dig tung när du trampar platten så kör en Nomad.

Efter era råd och artikeln känns Bronson som ett givet val helt klart. Lär bli mest Hellas och Flottsbro även om jag har en barndomsvän som köpt hus i Andalusien.
Nu till storlek, velar lite mellan L och XL. Är som sagt 180cm men med 78cm i innerbenslängd och lång överkropp och korta armar. Är på längden mellan just de storlekarna men lutar mot en large.

Känns som en C ram med GX är det bästa valet för CC och X01 är 20k till. Dyr merkostnad?

Annars finns CC ram som byggkit på Komking.
Shock: Fox Float X2
Headsets: Cane Creek 110
Fork: Fox Float 36 Fit4 160mm
Group-set: Sram GX Eagle
Groupset Chainring: 32z
Crankarm lengh: 175mm
Brakes: Hope Tech 3 E4 inkl Ispec/Matchmaker
Discs: Hope Floating Discs 203mm/180mm
Stem: Tune Geiles Teil Enduro 35mm
Handlebar: SC Carbon 35-800mm
Seatpost: Fox Transfer 150mm
Wheelset: Komking Enduro Hope Pro 4/Spank Ooozy 350
Tyre: Schwalbe/Maxxis valfria
Griffe: SC Palmdale

Dock konstigt att de erbjuder Fox Float X2 som dämpare då SC själva skriver att den inte passar. Blir väl en RS SD Air då. Funderar även på att hoppa Fox droppern och beställa en OneUp eller BikeYoke istället. Även Pike eller Lyrik är ett bättre alternativ?

Så vad tror den samlade expertisen?

jofahjalm sa:
Jag tror båda storlekarna funkar och det är väldigt mycket vilken känsla du vill ha.

Det tror jag också. Santa Cruz är normalt sett ganska små i storlekarna och jag antar att Bronson är likadan. En liten brasklapp dock, jag har 184 ben på en XL Hightower. Har med Reverb 150mm cirka 5mm tillgodo att justera. Vet inte hur transfer ser ut i stack, men på en XL kanske du får sizea ner droppern, även om SC har korta sadelrör just för att man ska kunna välja storlek baserat på annat.

Sixten Fors sa:
AX3L sa:
En liten brasklapp dock, jag har 184 ben på en XL Hightower.
Det var minsann inga dåliga ben, mina är knappt hälften så långa och jag har samma ramstorlek ;)

Hahaha, ja jag dubblar uppenbarligen som giraff! 84 cm är de när jag inte mäter med ett måttband som inte ligger i pappas fiskelåda.

AX3L sa:
jofahjalm sa:
Jag tror båda storlekarna funkar och det är väldigt mycket vilken känsla du vill ha.

Det tror jag också. Santa Cruz är normalt sett ganska små i storlekarna och jag antar att Bronson är likadan. En liten brasklapp dock, jag har 184 ben på en XL Hightower. Har med Reverb 150mm cirka 5mm tillgodo att justera. Vet inte hur transfer ser ut i stack, men på en XL kanske du får sizea ner droppern, även om SC har korta sadelrör just för att man ska kunna välja storlek baserat på annat.

+1

Jag har ca: 80 cm i grenmått och fixar ganska precis en 125mm ks lev (ca:185mm från klämma till rails) på 480mm sadelrör.

Inga problem på hemmastigar men ska man bromsa sig nedför svarta spår i bikeparks så är det skönt att kunna få undan stolpen lite mer.

Fast nya Bronson har 3 cm kortare sadelrör på xl än hightower som ju har väldigt långa sadelrör.

Lingon sa:
Fast nya Bronson har 3 cm kortare sadelrör på xl än hightower som ju har väldigt långa sadelrör.

Det är mycket möjligt, men den har fortfarande 460mm sadelrör, har man ett grenmått på 78cm kan det nog bli tight med 150mm stolpe helt enkelt.

Men det handlar ju mycket om hur högt eller lågt TS vill kunna ha sin sadel, oavsett grenmått :)

theBrand sa:
Lingon sa:

Det är mycket möjligt, men den har fortfarande 460mm sadelrör, har man ett grenmått på 78cm kan det nog bli tight med 150mm stolpe helt enkelt.

Men det handlar ju mycket om hur högt eller lågt TS vill kunna ha sin sadel, oavsett grenmått :)
Mmm. En large är nog roligare som stighoj dessutom. Om man är 1,80.

En ny kassett GX Eagle kostar minst 1500 spänn ser det ut som. Jag skulle välja något 11-delat.

Låter som att för ha kvar juvelerna så är det Large som gäller.
Känner att med stor och lång överkropp blir det bättre med Large när det börjar gå fort utför mot att redan va högre upp på en XL
För kul är det de jag vill ha.

Senast ändrad:
Krompa sa:
En ny kassett GX Eagle kostar minst 1500 spänn ser det ut som. Jag skulle välja något 11-delat.
Hade kanske varit bra men finns bara med 12-delade alternativ och känns som att det är försumbart i det läget när vi pratar om att cykeln kostar 50k+

Nu när storleken är fastställd, vilket alternativ på byggkit känns lämpligast eller värt att låta Komking bygga ihop en?

unsuspected sa:
Krompa sa:
Hade kanske varit bra men finns bara med 12-delade alternativ och känns som att det är försumbart i det läget när vi pratar om att cykeln kostar 50k+

Man kan ju alltid byta till 11-delat när man kört slut på kassetten. Själv bytte jag till 10-delat (med ny body) när min 11-delade kassett behagade bli sallad.

unsuspected sa:
Nu när storleken är fastställd, vilket alternativ på byggkit känns lämpligast eller värt att låta Komking bygga ihop en?

Välj utifrån hjul, gaffel och bakdämpare. Växlar är helt irrelevant då allt funkar om det är bra justerat. Samma med vevar; det är bara tyngre med lite enklare grejer. Småprylar som styre, stam och +ANNAT kan man alltid byta i efterhand till hyfsat låg kostnad.

Edit: Köper du en komplett cykel så kan du alltid välja C-ramen istället för CC. Skillnaden är några hundra gram i vikt, inget mer. Köper du lös ram så finns bara CC och det blir troligen extremt mycket dyrare än en fin C-variant där du sen lägger mellanskillnaden på att byta de komponenter som du inte gillar i originalspecen.

Senast ändrad:
Makten sa:
unsuspected sa:
Krompa sa:

Man kan ju alltid byta till 11-delat när man kört slut på kassetten. Själv bytte jag till 10-delat (med ny body) när min 11-delade kassett behagade bli sallad.
Precis. Att köpa ny kassett det första jag gör är inte riktigt i mina tankar just nu.
unsuspected sa:

Välj utifrån hjul, gaffel och bakdämpare. Växlar är helt irrelevant då allt funkar om det är bra justerat. Samma med vevar; det är bara tyngre med lite enklare grejer. Småprylar som styre, stam och +ANNAT kan man alltid byta i efterhand till hyfsat låg kostnad.

Edit: Köper du en komplett cykel så kan du alltid välja C-ramen istället för CC. Skillnaden är några hundra gram i vikt, inget mer. Köper du lös ram så finns bara CC och det blir troligen extremt mycket dyrare än en fin C-variant där du sen lägger mellanskillnaden på att byta de komponenter som du inte gillar i originalspecen.

Väger just nu mellan:
Carbon C GX bygge från fabrik med:
FOX 36 Float Performance 160mm, RockShox Super Deluxe R och DT 370 32H Race Face AR Offset 30 eller
Carbon CC bygge från Komking med:
RS Pike RCT3/RCT DebonAir 160mm, RS Lyrik RC2 DebonAir 160mm eller FOX 36 Float Factory Kashima FIT4 / GRIP2, RS Super Deluxe Air RCT eller FOX Float X2 2 Pos Factory Kashima med Hope Pro 4 + Spank OoZy 350 Disc 6-Loch eller finns det vettigare hjul hos Komking?

Senast ändrad:
Efter ha sett både Bronson och Nomad, köp en jävla Yeti, få något för de pengarna som ser bättre ut än Canyon och YT.

WAKIdesigns sa:
Efter ha sett både Bronson och Nomad, köp en jävla Yeti, få något för de pengarna som ser bättre ut än Canyon och YT.
Utseendet eller något annat?
För jag gillar verkligen utseendet på SC medan har svårt för både Yeti och Ibis.

WAKIdesigns sa:

Yeti är jäkligt fina hojar. Skulle inte förvåna mig om min nästa hoj blir en sådan. Men det är ju dyrt på riktigt, och jag är inte helt övertygad om att komplicerade länkage med extra små dämpare är vägen att gå. Där tycker jag att SC ligger långt före med standardsize på pivotaxlar, lättservade pivotlager och så vidare.

jofahjalm sa:
Haha, SC-ägarna gör väl inget annat än att byta lager?

Fair enough! Om det sedan beror på fel förspänning eller något annat kan väl diskuteras. Oavsett tycker jag att man tänkt till genom att samla lagren i länkar som du kan byta hela eller byta lagren i lugn och ro utan att behöva knacka ut ur ramen som på de flesta andra FS-cyklar.

jofahjalm sa:

Ax3l har väl cyklat dygnet runt med sin året runt så inte så konstigt att det behöver bytas lager efter nåt år.
Jag fick byta nedre efter 1 1/2 år och då var jag andra ägaren på ramen.
Så skulle knappast säga att sc ägare byter lager oftare än andra. Däremot är det mycket smidigare än på många andra när det väl är dags.

När jag byter lager på min cykel tänker jag på hur mycket smidigare det vore om jag hade en SC.

Eller?

Bilagor

• orange-five-s-custom-01-1491316548752-8jr3br1yvus-630-80.jpg
    orange-five-s-custom-01-1491316548752-8jr3br1yvus-630-80.jpg
    58.9 KB · Besök: 59
glitch sa:
jofahjalm sa:

Ax3l har väl cyklat dygnet runt med sin året runt så inte så konstigt att det behöver bytas lager efter nåt år.
Jag fick byta nedre efter 1 1/2 år och då var jag andra ägaren på ramen.
Så skulle knappast säga att sc ägare byter lager oftare än andra. Däremot är det mycket smidigare än på många andra när det väl är dags.

Haha ja året om i alla fall! Det får man faktiskt ge min Santa att det antagligen är få cyklar som har sett mer geggamoja under en livstid än vad min sett sedan november. Sedan ska jag väl vara ärlig och säga att jag missade att kontrollera förspänningen under devisen att "if it aint broken don't fix it". Min är ju dessutom en 2016 som de reviderat spänningen på efteråt till typ det dubbla, så lite får jag absolut skylla mig själv. Nya lager har jag iaf fått på garanti och att byta det ser inte så svårt ut heller.

jofahjalm sa:
När jag byter lager på min cykel tänker jag på hur mycket smidigare det vore om jag hade en SC.

Eller?

Jag sa inte att det är världens smidigaste, bara att det är smidigare än på många andra :) Yeti kanske också är jätteenkelt, men deras Switch-infinity system ser ganska komplicerat ut iaf..

Jag tycker det låter rätt jobbigt att behöva hålla på och justera förspänning stup i kvarten.

Jag föredrar när det ser ut som det gjorde på min Ibis, där alla lager satt pressade i länkarna.
Vill man köper man nya länkar komplett med lager, eller så köper man lagrena löst och byter själv. Oavsett riskerar man inte att man sumpar ramen för att man pressar snett utan på sin höjd länkarna som man kan köpa nya för en överkomlig summa.

Det ska bli intressant att se hur bussningarna i Ripmon håller, håller det så bra som Ibis säger så kan man nog köra rätt innan man behöver fundera på lagerbyte. (Lagren i övre länken brukar hålla betydligt längre)

theBrand sa:
Jag tycker det låter rätt jobbigt att behöva hålla på och justera förspänning stup i kvarten.

Jag föredrar när det ser ut som det gjorde på min Ibis, där alla lager satt pressade i länkarna.
Vill man köper man nya länkar komplett med lager, eller så köper man lagrena löst och byter själv. Oavsett riskerar man inte att man sumpar ramen för att man pressar snett utan på sin höjd länkarna som man kan köpa nya för en överkomlig summa.

Det ska bli intressant att se hur bussningarna i Ripmon håller, håller det så bra som Ibis säger så kan man nog köra rätt innan man behöver fundera på lagerbyte. (Lagren i övre länken brukar hålla betydligt längre)

Ja jag håller egentligen med. Man har ju loc-titeat av en anledning, och dessutom gjort en smart skruv som ska låsa pivotaxeln i sitt läge. Jag utgick därför ifrån att det iaf inte behövde fixas inom första halvåret (och många verkar inte göra det tidigare än så heller utan problem) med hyfsat moderat användning.

Det är exakt sådär med länkarna som SC också har gjort, väldigt smart tycker jag. Ännu lite bättre vore om man hade fått nya länkar på lagergaranti istället för lösa lager, men man ska väl inte klaga när man ändå får nya lager..

Ett sådant har jag fixat nu, ska bli kul att se om det hjälper.

Thebrand - det är ju så det är på Sc, lagren i alulänk, och dessutom gratis utbyteslager till första köparen.

Axlar, lager och annat diverse får jag oroa mig för när jag köpt cykeln men just nu är jag mer intresserad av vilket byggkit att gå på, från fabrik eller komking?

unsuspected sa:
Axlar, lager och annat diverse får jag oroa mig för när jag köpt cykeln men just nu är jag mer intresserad av vilket byggkit att gå på, från fabrik eller komking?

Förväntar du dig objektiva svar på dina frågor på happy? Oh, you must be new here!

Priset framgår inte riktigt av dina specar, inte heller övriga komponenter hos Komking. Men jag hade kört det senare bara för att slippa Fox, allt annat lika. Väldigt osubjektivt.

AX3L sa:
unsuspected sa:

Förväntar du dig objektiva svar på dina frågor på happy? Oh, you must be new here!

Priset framgår inte riktigt av dina specar, inte heller övriga komponenter hos Komking. Men jag hade kört det senare bara för att slippa Fox, allt annat lika. Väldigt osubjektivt.
Är fullt medveten om att det gärna nördas ner i olika frågor här på happy.
Komplett från Bike24 kostar Carbon C S-kit 5777€ medan från Komking Carbon CC 6217€ med spec:
Shock: RS Super Deluxe RCT DebonAir
Fork: RS Pike RCT3 160mm eller Lyrik RC2 160mm
Vill en ha Fox blir det ca 1100€+
RS hisstolpe verkar kass och Fox känns dyr?

unsuspected sa:
AX3L sa:
unsuspected sa:

Är fullt medveten om att det gärna nördas ner i olika frågor här på happy.
Komplett från Bike24 kostar Carbon C S-kit 5777€ medan från Komking Carbon CC 6217€ med spec:
Shock: RS Super Deluxe RCT DebonAir
Fork: RS Pike RCT3 160mm eller Lyrik RC2 160mm
Vill en ha Fox blir det ca 1100€+
RS hisstolpe verkar kass och Fox känns dyr?

5-6000 extra för RS Lyrik, hope bromsar, fina kolfiber i ramen och fox transfer. Antagligen inte kolfiber i styret på SC egna heller. Känns som en jäkligt prisvärd uppgradering imo.

unsuspected sa:
Tänkte uppdatera här efter ett och ett halvt år. Insåg att jag kommer cykla 90-100% park så slutade fjanta runt och köpte en beg Demo 8. Är riktigt nöjd men snart börjar snowboardsäsongen så får hålla ut till maj.

Tillbaka
Topp