Köpråd Stänkskärmar...

danwik

Medlem
Köpråd Stänkskärmar...
Hallå Happy!

Har precis köpt en gravel för att pendla till jobbet på.

Vill ha tips på bra stänkskärmar till gravel, gärna löstagbara, men inte krav. Vad kör ni som är nöjda med era?

Mina ska sitta på en Rondo Ruut....

Köpråd Stänkskärmar...
Köpråd Stänkskärmar...
Bara för att framföra lite andra åsikter...

Gamla rostfria som satt på "alla" Crescent mm på 80-talet. Anpassa stagen så att de fungerar med din cykel och sen håller de en evighet. Förläng framskärmen med en plastbit baktill.

Vill du ha finare prylar så går det att beställa aluminiumskärmar eller rostfria. Inte gratis men bra.

Plastskärmar mjuknar och efter någon smäll så börjar de skramla rätt vad det är.

Ta inte av skärmarna. Skaffa en cykel till om du vill slippa skärmar mm ibland.

Oops, Edge var visst aluminium. Är säkert bra.

Köpråd Stänkskärmar...
Jag gick åt andra hållet. Letade efter så eleganta som möjligt för att slippa ta av och på. Velo Orange i "hamrad" aluminium landade det på. Valde en bredd som är 9 mm bredare än däcken. Ångrar icke! Regnet kommer ändå på eftermiddagen. Då gör skärmarna ingen nytta hemma i garaget.

Bilagor

• rove1.jpg
    rove1.jpg
    1.2 MB · Besök: 1,154
  • rove2.jpg
    rove2.jpg
    804 KB · Besök: 1,101
Köpråd Stänkskärmar...
Hamrade aluskärmar är snyggt, men då är det bäst att hålla sig på asfalt. På grus och knaggliga vintervägar skramlar dom sönder ganska snabbt.

Köpråd Stänkskärmar...
Biltema.
Inte creddigt men bra.

/T

Och köp två par, använd det ena paret att förlänga det andra med och även montera ett extra stag fram.

Ett lite dyrare men stabilare alternativ är

På min gruscykel monterar jag skärmar när hösten drar in över vårt avlånga land och tar bort skärmarna när vårsolen smilar. Eftersom hojen ändå behöver en rejäl TLC vid de tillfällen är det inget större besvär. Sen kan man ju ha några ass savers mm liggande för trängande tillfällen under sommarhalvåret. Eller månaderna.

Köpråd Stänkskärmar...
SKS Bluemels på vinterhalvåret, på sommarhalvåret ass savers mudder mini fram och vid behov fendor bendor bak.

Köpråd Stänkskärmar...
SKS Bluemels här med, men året runt. De är inte gjorda för att tas av och på, men jag tycker att de är så pass snygga och stabila att det inte stör.

Köpråd Stänkskärmar...
SKS Bluemels här med, men året runt. De är inte gjorda för att tas av och på, men jag tycker att de är så pass snygga och stabila att det inte stör.
Av- och påmontering går ändå hyfsat smidigt, även om det kräver verktyg samt avlägsnande av bakhjul. Men inställningarna håller iaf år efter år ?

Köpråd Stänkskärmar...

Dessa har jag använt för ändamålet, och de kompletterar varandra bra - den ena mindre och snabbare och den andra större och långsammare.

De är alltså gjorda för att tas av och på, och den ena går på några sekunder, men den andra har litet bättre skydd men tar någon minut istället

Senast ändrad:
Köpråd Stänkskärmar...
20211025_184425.jpg

Zeppelin fold ger ett mindre brett utseende om man vill det, finns nog inte i svart dock.

co-motion-americano-11.jpg

Träskärmar tippas bli väldigt populära i framtiden när plasten ska fasas ut tillsammans med batterierna.

Köpråd Stänkskärmar...
Funderar också på skärmar. Tolkar det som att bluemels är stabila nog att kötta stökigt grus med? Vill inte ha skärmar som flyger in i hjulet rätt som det är.

Köpråd Stänkskärmar...
SKS Edge Al 46 på min pendlare/cx/gravel. Lätta att installera och clean look.

Riktigt snyggt! Vad är din erfarenhet av skärmarna? Skramlar de? Vad kör du för ego/kompislapp? SKS egna SPOILER EDGE AL?

Funderar på att köpa SKS EDGE AL 56 eller Bluemels Style 56 till min just nu skärmlösa Scott Venture 10 med uppmätta 58 mm i gaffeln. 56 mm för att jag har ett SMW+ 50 mm i förrådet som helst skall på till vintern. Någon som har tips på annan 55-56 mm stänkskärm under femhundringen? B53 finns ju, men det blir nog tajt även om man fäster den bakom gaffeln (eventuallt med fästet popnitat bakochfram). Annars B53 och sälja SMW+ 50 mm.

Senast ändrad:
Köpråd Stänkskärmar...
Hamrade aluskärmar är snyggt, men då är det bäst att hålla sig på asfalt. På grus och knaggliga vintervägar skramlar dom sönder ganska snabbt.
ja det stämmer om dom är dåligt monterade, annars håller dom om man monterar utan spänningar, med läderbrickor mellan ram och skärm. Sedan gäller det att anpassa radien så man inte trycker ihop skärmen när man monterar den, gör men inte det då får man spänningar.
Jag har aldrig dragit mig för för att cykla på grusvägar, skogsvägar, stigar med mina cyklar med skärmar
Under 20 år så har mina skärmar aldrig vibrerat sönder, förutom 1 bakskärm som var monterad av förra ägaren.
Men den gjorde jag om till Rinko.

Ett tips att gamla SCO cyklar har alu skärmar, som kan passa för lite smalare 650B
//Olle

Köpråd Stänkskärmar...
Rostfria skärmar är trevliga annars. Tyvärr är de rätt dyra att köpa nya. Tycker du att 'kantiga" ser ok ut kan du säkert hitta några gamla mer eller mindre gratis. Sen får du kanske vara lite kreativ med att fixa till stagen.

Köpråd Stänkskärmar...
Att jämföra plastskärmar och riktiga rostfria skärmar är svårt. På distansrundorna med cykelklubben skyddar plastskärmar sämre, de sitter dåligt, skramlar och emellanåt lagas de med buntband. Till viss del beror det nog på att de cyklister som råkar ut för detta monterat skärmarna dåligt, men till lika delar på att de inte är lika stabila och hållbara. De som har fungerande skärmar är de som byter cykel regelbundet och därmed allt som oftast har nya fräscha skärmar som ännu inte hunnit gå sönder. Det är därtill svårt att få till bra ego- och kompislappar då plasten inte håller alternativt inte orkar bära upp en förlängning som tar lite stryk av grus och annat, och då duger de inte som skärmar i min värld. Kan till viss del förstå behovet av att montera av skärmarna, men då får man också leva med att cykeln har skärmar som är hälften så bra som "riktiga" skärmar.

Jag har ett gäng olika cyklar med stålskärmar. Jag är ordningsam med grejerna, men grejerna är gjorda för att användas så jag kör "allt" med dem och är ytterst sällan direkt försiktig när jag är ute och cyklar. Jag har inte en enda gång haft besvär med en stålskärm.

Cyklar i urval:

FC9224F1-B5C7-4EC9-8AFE-FD3465588697.jpeg

A2BEF537-BB87-4ACE-B62B-E2EA4DC69AC1.jpeg

Jag har därtill en cykel med aluskärmar. Dessa är jag inte alls lika nöjd med då de blir matta ganska fort. Livslängden är säkert kortare än för de rostfria, men att de skulle gå sönder av grusväg har jag MYCKET svårt att tro. Har inte kört mer än ett hundratal mil med denna cykel, men den får käka grovt grus, stig och eftersom jag är som en 12-åring i en vuxen mans kropp så bunnyhoppar jag över diverse grejer osv. Blir ett bra test, men jag är noll procent orolig för skärmarnas skull.

E401C1A7-3CAE-4B75-A936-964F91F45D5D.jpeg

Cyklar med skrämar i skog. Urval.

37B06AA7-56F9-4A86-BF80-4E3EBB7E1F5E.jpeg

CC099905-B290-4772-B65D-BFE28B1B36F7.jpeg

0A43B2AF-7441-4A23-B5EA-4BDA89099481.jpeg

Köpråd Stänkskärmar...
Riktigt snyggt! Vad är din erfarenhet av skärmarna? Skramlar de? Vad kör du för ego/kompislapp? SKS egna SPOILER EDGE AL?

Funderar på att köpa SKS EDGE AL 56 eller Bluemels Style 56 till min just nu skärmlösa Scott Venture 10 med uppmätta 58 mm i gaffeln. 56 mm för att jag har ett SMW+ 50 mm i förrådet som helst skall på till vintern. Någon som har tips på annan 55-56 mm stänkskärm under femhundringen? B53 finns ju, men det blir nog tajt även om man fäster den bakom gaffeln (eventuallt med fästet popnitat bakochfram). Annars B53 och sälja SMW+ 50 mm.
Sks egna kompis/egolappar. Skramlar inget, lätt att justera in. Enda negativa hittills är att de inte riktigt matchar den runda profilen på gaffelkronan eller bryggan mellan sadelstagen, men det är mer estetik än funktion. Skärmarna är ju lite kantiga.

Köpråd Stänkskärmar...
Jag är också på jakt efter skärmar till en Rondo Ruut Al1. Beställde SKS bluemels men när jag fick hem dem insåg jag att jag saknar hålet bak på gaffeln för att fästa skärmarna i. Någon som har något tips?
Har inte hittat något vettigt när jag sökt, bara en gammal Happy-annons med en Rondo med zipphjul. Tänkte jag skulle mailat han som sålt den och kolla hur han gjorde då det såg snyggt ut, men då det är en gammal annons hittar jag inte vem som lagt ut den...

Köpråd Stänkskärmar...
Jag är också på jakt efter skärmar till en Rondo Ruut Al1. Beställde SKS bluemels men när jag fick hem dem insåg jag att jag saknar hålet bak på gaffeln för att fästa skärmarna i. Någon som har något tips?
Har inte hittat något vettigt när jag sökt, bara en gammal Happy-annons med en Rondo med zipphjul. Tänkte jag skulle mailat han som sålt den och kolla hur han gjorde då det såg snyggt ut, men då det är en gammal annons hittar jag inte vem som lagt ut den...
Det finns inget gängat fäste under gaffelkronan?

Köpråd Stänkskärmar...
Några nyheter inom denna tråd för gravel?
Bontragers skärmar är säsongens nykomling på min gravel. Skrammelfria och lätta att montera. Plus för lampfäste (om man köper deras lampa...) Finns i två bredder.

Ersatte ett par initialt bra plastskärmar som sedermera skramlade, gick sönder och slutade sitt liv i en papperskorg under ilska...

Köpråd Stänkskärmar...
Några nyheter inom denna tråd för gravel?
Jag kör med Bluemels Style på min och är väldigt nöjd. Går hela vägen ner så inget behov av egolapp. Det enda negativa är att jag fick klippa lite i dem eftersom de inte är smalare vid kedjestagen som skärmar brukar vara. (Jag kör lite bredare än vad som egentligen får plats dock)

Tillbaka
Topp