Köpråd - Stigcykling

Sublett

Medlem
Köpråd - Stigcykling
Hej!

40-årskrisen börjar närma sig och jag letar nu efter en bättre ursäkt för att ge sig ut i skogen mer..
Tittar nu på stigcykling och tänker då främst ute i skogen snarare än på dedikerade MTB spår, möjligen tar man sig till någon anläggning då och då men realistiskt så kommer det inte hända så ofta.

Så vad krävs det för cykel för att ha kul i skogen?
Där jag tänkt åka går det varken mycket upp eller ned, och det är mest stenar, rötter, kvistar, kottar och enstaka hundägare man aktar sig för...
Ingen tanke på någon form av tidtagning heller för delen, utan komfort och kul står i fokus.

Budgeten har fått mig att luta mer åt hardtail, men om det är motiverat med heldämpat (även om man sällan åker utför) kan även budgeten sträckas.
Min förhoppning är även att sambon ska kunna nyttja cykeln, så försöker även ta hänsyn till hennes längd. Möjligt att vi köper en till cykel om vi båda fastnar för det.
Jag: 172 cm, 78 cm innerben
Sambo: 165 cm 76 cm innerben

De cyklar jag har kollat på verkar vara hyffsat standard när det gäller stigcykling:
Hardtails:
Canyon Stoic 2 (140mm, 27.5" ? hjul, 65º HTA, 75º STA, 430 reach - Small passar: 163-177cm) ~13 000 kr
Trek Roscoe 7 (140mm, 29" 2.6 hjul, 65º HTA, 74.7º STA, 440 reach - Medium passar: 165-176cm) ~15 300 kr
Rockrider AM 100 (130mm, 29" ? hjul, 66º HTA, ? STA, ? reach - Medium passar: 165-174cm) ~13 000 kr
***Orbea Laufey H10 (140mm, 29" 2.6 hjul, 65.5º HTA, 75º STA, 435mm reach, dropper) ~17 000 kr (14 000 kr vid rea)

Heldämpat:
Orbea Occam H30 (140/140mm, 29" 2.4 hjul, ? HTA, ? STA, ? reach dropper) ~20 000 kr
Canyon Neuron 5 (140/?mm, 29" 2.4 hjul, 66º HTA, 76º STA, 430 reach, dropper - Small passar: 166-175cm) ~23 000 kr (18 000 kr vid rea)
***Rockrider ST 900S (120/120mm, 27.5" 2.2 hjul, ? HTA, ? STA, ? reach - Medium passar: 165-174cm) ~10 000 kr

*** = dessa jag kikar på just nu.

Inser nu när jag skrivit ihop listan att samtliga är väldigt snarlika.
Är jag ute på rätt väg eller är jag ute och cyklar?

Köpråd - Stigcykling
Har inte koll på den sista rockridern men i övrigt är samtliga cyklar du nämner bra cyklar. Har själv testat Stoic, Roscoe o Neuron. För budget => HT. För komfort => FS.

Viktigaste komponenten är gaffeln. Den blir dessutom dyr att uppgradera i efterhand. Bromsar är billiga att uppgradera o vilken drivlina det är spelar i princip ingen roll så länge man inte väljer nå't alltför billigt som t ex Sram SX.

Köpråd - Stigcykling
Tack för alla svar! Många nya intressanta cyklar som jag inte kikat på tidigare.

Mitt val hade varit MB31 Rescue Deore. Inga konstiga OEM-delar som alla andra utan bra komponenter rakt igenom. Tror inte att du kan hitta bättre för 13kkr. Enligt Allebike så ska stl. M passa 162-175 cm så det skulle ju fungera för er båda.

Speciellt den här, ser suverän ut! Ser helt perfekt ut vad gäller komponenter, ram och pris..
Blir ett köp av den här, om jag nu inte lyckas motivera mig själv till en fulldämpad.

Vad skulle ha varit motsvarigheten till den fast fulldämpad? Tänker pris/prestanda nivån och inte nödvändigtvis Allebike.

Köpråd - Stigcykling
Tack för alla svar! Många nya intressanta cyklar som jag inte kikat på tidigare.

Speciellt den här, ser suverän ut! Ser helt perfekt ut vad gäller komponenter, ram och pris..
Blir ett köp av den här, om jag nu inte lyckas motivera mig själv till en fulldämpad.

Vad skulle ha varit motsvarigheten till den fast fulldämpad? Tänker pris/prestanda nivån och inte nödvändigtvis Allebike.
kanske en sådan här`?

eller en sånhär

osv.. :)

Köpråd - Stigcykling
Heldämpat är inte bara för att cykla nerför. Det handlar om grepp och givetvis möjlighet att ta dropp och hopp men också komfort. Cyklar man hardtail så ska man vara beredd på att stå upp och cykla när det är stökigt. Din beskrivning av nybörjare i 40-års åldern så skulle jag tro att att komfort från heldämpat kan vara värt. Om du är en riktig friskus som kanske kör längdskidor etc så kanske hardtail och ståcykling är rätt. Sen ståcyklar jag mest heldämpat ändå men det är personlig preferens.

Köpråd - Stigcykling
Heldämpat är inte bara för att cykla nerför. Det handlar om grepp och givetvis möjlighet att ta dropp och hopp men också komfort. Cyklar man hardtail så ska man vara beredd på att stå upp och cykla när det är stökigt. Din beskrivning av nybörjare i 40-års åldern så skulle jag tro att att komfort från heldämpat kan vara värt. Om du är en riktig friskus som kanske kör längdskidor etc så kanske hardtail och ståcykling är rätt. Sen ståcyklar jag mest heldämpat ändå men det är personlig preferens.

Vill lägga till att det framförallt är stök uppför där fulldämpad hjälper: mycket mer grepp och mindre känslig för linjeval. Men det är framförallt snabba, platta sträckor med mellanstök där jag saknar dämpning bak.

Jag började med seriös stigcykling i 40-års åldern ock gick HT->heldämpad->HT->helstel. Men jag är väl en undantag.

Köpråd - Stigcykling
Vill lägga till att det framförallt är stök uppför där fulldämpad hjälper: mycket mer grepp och mindre känslig för linjeval. Men det är framförallt snabba, platta sträckor med mellanstök där jag saknar dämpning bak.

Jag började med seriös stigcykling i 40-års åldern ock gick HT->heldämpad->HT->helstel. Men jag är väl en undantag.

Finns ju många som kör hardtail, däremot är ju helstelt ovanligare. Som du säger så uppskattar jag dämpning på platta sträckor med mellanstök, just för att jag då kan sitta och "ta igen mig" utan att det känns som jag får kotkompressioner ?.

Köpråd - Stigcykling
För mig var största skillnaden mellan heldämpat och hardtail belastningen på rygg och handleder (har dock problem med dem även på heldämpat) förutom det som de andra har skrivit. Överväger dock att skaffa HT som nästa cykel. Prisskillnaden är svår att ignorera.

Köpråd - Stigcykling
Jag tycker HT känns mest i lår och coremuskler. Man måste jobba mycket mer aktivt med kroppen för att hitta grepp, där man bara kan sitta på rumpan och vila sig med FS.

Har man stillasittande jobb och behöver coreträning så är det prima, fast man får ju rejält med träning av FS också.

Köpråd - Stigcykling

Jag skippade mellanstegen och gick direkt på helstelt stål. Började med stigcykling som 46-åring.

Köpråd - Stigcykling
Jag med. Saknar det inte.
+1
Fast hardtail i mitt fall.

Jag tror det handlar om vad man tycker är roligt. Jag började på en hardtail och i valet mellan det eller ingen cykel är det enkelt. Så givet att man slipper fundera över länkagekurvor och annat hokus-pokus innan man vet vilken sorts cykling man uppskattar är det ett klockrent ställe att börja på om man inte vill punga ut 20+ tkr på en heldämpad som sin första cykel.

Men varje gång sedan jag skaffade heldämpat som jag blivit sugen på att skaffa en hardtail också så har jag provcyklat en och varje gång inser jag att jag inte tycker att det är lika roligt för min cykling och jag kommer nog inte äga en igen.

Så YMMV avseende vad som faktiskt är kul, men det är prisvärt med hardtail som första cykel.

Köpråd - Stigcykling
Vad är det för cykel?

Nuvarande menar du? Det blir OT här.

2024-03-16-17-39-32-622.jpg

Köpråd - Stigcykling
Tack för alla råd och insikter gällande HT vs. FS.

Har nu beställt en MB31 Deore med dropper som tidigare rekommenderats i tråden, väntar nu med spänning!

Gällande HT vs. FS så resonerade jag så här:
  • Billigare
  • Bra att lära sig grunderna på
  • Lite mindre underhåll och saker som kan gå fel
  • Bra sätt att kolla ramstorlek och vad man kan tänkas anpassa nästa gång vad gäller storlek
  • Enklare att motivera ett nytt köp av en FS i framtiden.. ;)
Ska nu börja jaga vettiga pedaler, tittade först på kombipedaler, men misstänker att det kanske får bli en uppsättning av varje i slutändan. Troligtvis börja med vanliga platta pedaler i början.

Köpråd - Stigcykling
Ska nu börja jaga vettiga pedaler, tittade först på kombipedaler, men misstänker att det kanske får bli en uppsättning av varje i slutändan. Troligtvis börja med vanliga platta pedaler i början.
Kombipedaler kan funka men de som jag har testat funkar ganska dåligt som platta pedaler (maximala spänningen i clipsen är också ganska dålig). Om det blir ett par platta - vilket jag tycker att du borde börja med - så är det nästan minst lika viktigt med skorna. Det blev jäkligt mycket bättre för mig när jag skaffade ett par FiveTen:s. Innan körde jag med löparskor, säkert lite bättre med skateboardskor eller sneakers dock.

Dessa ska vara riktigt bra för pengarna:
Själv har jag kört både DMR v11 och OneUp comp. Båda är riktigt bra men min gissning är att de inte är värt nästan dubbelt så mycket jämfört med de ovan.

Köpråd - Stigcykling
Blir utmärkt det där, har kört HT sedan 1988 och fortfarande kul! Dessutom oförskämt nöjd med min MB31 HT likt din...

Pedaler - varför gå över ån.

Köpråd - Stigcykling
Hoppas du blir nöjd. Köpte/fick en Orbea Laufy HT i 50-års present, som blev stulen inom ett år. Funderade då på att köpa en enklare XC men alla vurmade för fulldämpat så det blev en Orbea Occam. Har inte provat den ännu. Älskar känslan och direktheten i min gamla helstela 90-tals Univega så jag hoppas att jag inte ska tycka Orbean är tung och klumpig.

Köpråd - Stigcykling
Om det blir ett par platta - vilket jag tycker att du borde börja med - så är det nästan minst lika viktigt med skorna. Det blev jäkligt mycket bättre för mig när jag skaffade ett par FiveTen:s. Innan körde jag med löparskor, säkert lite bättre med skateboardskor eller sneakers dock.
Håller med, normalt är jag för att man ska börja med de kläder och skor man redan äger men just skor specifikt gjorda för platta pedaler är en av de bästa uppgraderingar jag gjort. Betydde MYCKET mer för cykelupplevelsen än uppgradering av gaffel t ex.

Köpråd - Stigcykling
Håller med, normalt är jag för att man ska börja med de kläder och skor man redan äger men just skor specifikt gjorda för platta pedaler är en av de bästa uppgraderingar jag gjort. Betydde MYCKET mer för cykelupplevelsen än uppgradering av gaffel t ex.
Håller helt med. Bytet från vanliga sneakers till 5 10 gjorde att jag raskt hade mer förtroende för mig själv och cykeln.
Knäskydd skaffade jag efter första vurpan på vintercykling när jag slog upp knät. I övrigt gick jag runt på vanliga träningskläder och vandringsshorts första två åren. (Har hållt på snart 4 år)

Köpråd - Stigcykling
Skor (flats) är ett kapitel i sig. Har 2 par olika 5 10 men hade tidigare ett par vandringsskor som hade väl så bra sula och som kostade en bråkdel. Sedan har jag haft dyrare vandringsskor som hade farligt dåligt grepp. Samma upplevelse mellan olika sneakers. Löparskor har aldrig funkat för mig.

Det blir lite av en chansning med vanliga skor men det kan allt vara helt ok om man har tur.

En fördel med mina 5 10 är att de ger ett visst skydd ovanför foten, är slitstarka o ger mkt stabilitet.

Köpråd - Stigcykling
Om man vill ha en sko som man också kan använda till annat finns ju Five Ten trail cross. Har inget par själv så kan inte uttala nig om funktion men de liknar ju mer en vandringssko. Men Five Ten Freerider Pro är väldigt bra tycker jag. Och håller med ovan talare att byta från sneakers till Five Ten på platta pedaler är ett lyft.

Köpråd - Stigcykling
Jag började som 45+. Har en Marin San Quentin 2 som jag är oförskämt nöjd med. Uppgraderat med taggigare pedaler, lättare och bättre slanglösa däck. Luftgaffel och gaffellutning på 65 grader, var de riktigt viktiga sakerna mot min förra cykel. Dropper är också trevligt, men inte lika viktigt. Vadderade kalsonger och cykelskor var också bra investeringar.

Köpråd - Stigcykling
Om man vill ha en sko som man också kan använda till annat finns ju Five Ten trail cross. Har inget par själv så kan inte uttala nig om funktion men de liknar ju mer en vandringssko. Men Five Ten Freerider Pro är väldigt bra tycker jag. Och håller med ovan talare att byta från sneakers till Five Ten på platta pedaler är ett lyft.
Har just dessa båda. Trailcross har lite räfflor i sulan som ska underlätta i upp- o nerförsbacke. Har inte testat dom i terrängen än men dom verkar helt ok så här långt men är svettigare än löparskor.

Köpråd - Stigcykling
Fick ju hem cykeln för ett tag sedan (MB31 Rescue m. dropper - Medium storlek), och dom första tre turerna i skogen närmast huset var väääldigt motigt. Började fundera på om jag ens tyckte det var kul eller mest jobbigt. Hade förväntat mig lite motgång men det var lite väl tyckte jag. Cykeln var seg och svampig, fick aldrig någon fart förutom i nedförsbackar och den var tung, och svängde dåligt.. och bleh..
Kändes som att den bara gjorde sig tillrätta i nedförsbackarna.

Men sedan gjorde jag ett nytt försök idag, där jag kollade upp och ställde in framgaffeln utefter rekommendationen från Rockshox Trailhead "app". Gick från ~50 psi -> ~100 psi med lite ändringar på rebounden.
Avslutade precis två mil i skogen med bitvis stökig terräng. Riktigt kul nu!
Hade svårt att sluta och man letade ständigt efter "bara en stig till"..

Är det placebo, inställningen på gaffeln eller bara att man är på annat humör? :P
Oavsett... Nöjd med köpet nu, skönt! :)

Har nya handtag på ingång, nästa uppgradering blir sannolikt ett par bra cykelskor (köpte dom pedalerna som tidigare rekommenderades - bc basic Platform Pedals).
Sedan kanske man behöver se över lite skydd... och verktyg... och kanske lite bra rengöring.. och cykelställ.. och handskar... och....

Köpråd - Stigcykling
...och en cykel till sambon...och en FS...kanske en sportigare grushoj... och... :)

Grattis till köpet och cyklingen, iaf!

Köpråd - Stigcykling
Det är jätteviktigt att gaffeln är inställd efter din vikt. Så lite som 5 psi +/- gör skillnad så bra att du fick ordning på det!
Du kan också laborera med hur mycket luft du sätter i däcken. Om det är blött ute vill man ha lite mindre luft för mer grepp över halva rötter.

Tillbaka
Topp