Köpråd till cyclocross

Kristoffer.E

Ny medlem
Köpråd till cyclocross
Här kommer ytterligare en nybörjare som inte riktigt vet vad man ska köpa!

Ska köpa mig en ny cykel då min gamla Peak-MTB vart stulen för nått år sen. Först tänkte jag mig någon billig Biltema cykel, sen börja jag kolla på hybrider för runt 4000 kr. Efter att ha läst så mycket som möjligt så verkar det vara en cyclocross som jag vill ha. Pressat upp övre gränsen till max 8000 kr.

Dom som jag har kollat på är dom tre som finns på www.hagacykel.se
Nishiki Allroad
Giant Revolt 2
Specialized Secteur X3

Alla tre kostar lika mycket(7995) , men Allroad:en finns inte i så många storlekar. Sen har vi ju sajtfavoriten Boardman Cx Comp, som dessutom är 1k billigare!

Det hojen kommer användas till är året-runt pendling till jobbet, ingen längre sträcka där, och så vill jag komma igång med det som träningsform då jag har ett taskigt knä! Landsväg och endel grusväg lär det bli.

Det jag undrar är, vilken är mest prisvärd? Vilken är bäst att satsa på? Är inte i behov av pakethållare och dylikt.
Hoppas jag har skrivit tillräckligt mycket info åt experterna!

Tack på förhand / Krille

Senast ändrad:
Köpråd till cyclocross
Weiman skrev:
-------------------------------------------------------
> Giganten är ju ful som stryk och Speshen är väl
> ingen CX. Bara två kvar att välja på, vassego!

Ja secteuren är den jag har varit mest tveksam till. Nishiki är ju rätt mycket dyrare i ursprungspriset, är den så mycket bättre än t ex cx compen? Hört att man ska undvika blandade växelsystem med, som det verkar vara på allroaden?

Allroaden är ju lite lättare och har bättre bromsar vad jag förstår? Men compen är ju faan så mycket snyggare! Beslut, beslut..

Tack för inputen iaf!

Köpråd till cyclocross
Marianne kör ju Giant, dessutom är den ful, vilket en CX ska vara. Givet val. Giant är väl en av få tillverkare med seriöst CX-satsning (tillsammans med Ridley och några andra).

Köpråd till cyclocross
Fredrik Z skrev:
> Jag skulle kolla på Planet X också. Den kostar
> typ 8 (plus moms)
>
> https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXXLS105/planet-x-
> xls-shimano-105-cyclocross-bike
>
> Liiite dyrare, men brukar det inte alltid bli lite
> dyrare än man tänkt sig?

Absolut blir det dyrare! Men 11k blir lite välan dyrt.. Som sagt, 8k kvarstår som gränsen, tack för förslaget iaf!

Så boardman cx comp är inte att föredra över dom andra hojarna?

Köpråd till cyclocross
Har bestämt mig för att beställa Cicli B Trekking Cross - 13! Verkar vara schyssta komponenter för det priset..

Blir liiiite osäker på storleken bara, jag är ca 186 cm lång, innerbenet mäter ca 85 cm. Tyckte jag läste någonstans att dom var rätt så stora? Tror ni en 56:a funkar bra?

Tack på förhand!

Köpråd till cyclocross
Kristoffer.E skrev:
> Har bestämt mig för att beställa Cicli B
> Trekking Cross - 13! Verkar vara schyssta
> komponenter för det priset..
>
> Blir liiiite osäker på storleken bara, jag är
> ca 186 cm lång, innerbenet mäter ca 85 cm.
> Tyckte jag läste någonstans att dom var rätt
> så stora? Tror ni en 56:a funkar bra?
>
> Tack på förhand!

Det var inget krångligt att beställa, men som sagt: ring dem. De är hjälpsamma.
Deras storlekar är lite skumma ja, här har du måtten för ramen: http://www.ciclib.de/evendo/evendo-...nId=&a=article&ProdNr=A3832&t=46&c=112&p=112. Jag är 189 lång med 90,5 cm innerben, de föreslog storlek 56. Tycker jag sitter bra på den.
Se till att mäta upp bredd på styret http://www.artscyclery.com/learningcenter/findrighthandlebarwidth.html, det gäller framförallt om du är bred eller smal om axlarna.
Jag var osäker på hur mycket spacers jag ville ha, så jag bad om 5 cm för att ha möjlighet att senare bestämma mig för hur mycket.
Andra saker o tänka på:
- om du ska uppgradera nått. Shimano 105 ist för Apex (jag valde 105 pga HåkanC-testet http://epaper.dk-munich.net/tour-qtr-demo/#/42 där 105 fuck mycket bättre betyg som slitvarg)? Bättre nav i hjulen?
- vilka däck vill du ha (de som är standard är nån sunkig crossmodell, http://www.ciclib.de/Reifen/Trekkin...d=&a=article&ProdNr=A2087&t=319&c=1629&p=1629 brukar få bra betyg som pendlardäck. Annars Cont 4-seasons om du vill lyxa.)
- Styrstamslängd (jag kör på 100mm o tycker det är bekvämt, men det är en smaksak)
- skärmar? pakethållare? pedaler?

EDIT: Glömde det viktigaste! Du får ju dessutom välja färg på ramen själv från RAL-systemet http://www.teleplay.nl/webdevelopment/labs/archief/colors/RAL-Colours-RAL-Farver.jpg. Eller så beskriver du bara den färgen du vill ha o hoppas på det bästa :)

Senast ändrad:
Köpråd till cyclocross
Tack för ett utförligt svar!
Tror heltklart att 56 är det jag ska ha med då.
Men shimano 105 ser ut att vara billigare än SRAM apex på sidan? Men kan klassas som uppgradering?

Bredden som du länka till, den guiden, enligt den så ska jag ha 47 cm brett styre, men dom hade bara upp till 44 tror jag?

Har aldrig monterat ihop en cykel så här grundligt, eller hur man ska uttrycka sig, så spacers? Är det till gaffeln eller bak till vaggan? Eller något helt annat?

Köpråd till cyclocross
Apex vs 105 finns det hur mycket som helst kring på internet. Jag tror jag betalade 50 euro för 105, trots att gruppen verkar billigare om man kollar lösa priser. Tror mest det är en smaksak vad man föredrar.

44 cm borde funka bra tycker jag.

Spacers sitter under styrstammen, för att få den högre upp.
Är du osäker på vad något innebär så skippa att välja, så bygger de ihop vad de tror passar.
Det går ju att byta de flesta delarna sen. Det viktigaste är rätt storlek på ramen.
Jag hade specifika önskemål för en massa saker då jag visste vad som pajjat på min förra cykel och jag inte ville ha samma problem igen =)

Köpråd till cyclocross
Låter bra det! Tack för att du tar dig tiden!

Nej och jag antar att spacers alltid går att fixa senare om jag märker att det inte fungerar..

Bara att vänta tills måndag då så man kan ringa!

Köpråd till cyclocross
Tack för alla råden till o börja med!
Har beställt en cykel nu men det vart ej en cicli..

Ciclin hade bättre komponenter men jag gillade helt enkelt inte hur den såg ut efter lite rannsakande..

Så det slutade med en Verenti Substance CX1.1 2014.
Tror och hoppas att jag blir nöjd, då detta är mitt första dyrare cykelköp(dyrare i min värld). Enda risken som jag ser det är väl att man får blodad tand och vill byta snart som så många på forumet påtalat!

Tack för hjälpen och inte en enda idiotförklaring som är så vanligt annars på forum!

Vi syns på vägarna i Norrköping med omnejd!

Köpråd till cyclocross
Kristoffer.E skrev:
> Tack för alla råden till o börja med!
> Har beställt en cykel nu men det vart ej en
> cicli..
>
> Ciclin hade bättre komponenter men jag gillade
> helt enkelt inte hur den såg ut efter lite
> rannsakande..
>
> Så det slutade med en Verenti Substance CX1.1
> 2014.
> Tror och hoppas att jag blir nöjd, då detta är
> mitt första dyrare cykelköp(dyrare i min
> värld). Enda risken som jag ser det är väl att
> man får blodad tand och vill byta snart som så
> många på forumet påtalat!
>
> Tack för hjälpen och inte en enda
> idiotförklaring som är så vanligt annars på
> forum!
>
> Vi syns på vägarna i Norrköping med omnejd!

Härligt! Vilken storlek beställde du och hur lång är du?

Köpråd till cyclocross
Jag är välsignad med lång överkropp och korta ben, SKITROLIGT att beställa cykel då.. 85 cm innerben och 186 allt totalt. Jag beställde en L.

Hittade en länk här på forumet, man fick mata in ben, underben, lår, underarm, ja en jävla massa siffror helt enkelt. Så vad jag kunde förstå då skulle Large passa mig!

Köpråd till cyclocross
Akoa skrev:
> Jag mailade också och de rekommenderade en
> medium. Blir säkert bra. Velar lite mellan en S
> eller m dock.

Bara att beställa, hålla tummarna och hoppas på framgång!

Köpråd till cyclocross
Bengt-re skrev:
> Jag har också beställt en idag! Blir en visa din
> Verenti tråd verkar det som...

Hehe verkar så. Vilken storlek gick du på?

Köpråd till cyclocross
Akoa skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har också beställt en idag! Blir en visa
> din
> > Verenti tråd verkar det som...
>
>
> Hehe verkar så. Vilken storlek gick du på?

Lage. 183 cm lång. Eventuellt får jag sätta dit en längre styrstam då jag har ganska långa armar.

Köpråd till cyclocross
Jag fick min verenti förra veckan. Tog lite drygt en vecka från beställning till leverans. Är riktigt nöjd hittills men däcken kommer bytas inom kort.

Är 176 lång och valde en medium vilket känns som rätt val.

Köpråd till cyclocross
Jag vete 17 om storleken är rätt men det får väl visa sig. Mätte som 17 och jämförde med racern. Beställde en medium men är bara 172 men med ganska korta ben så jag hoppas det fungerar med en kortare stam i värsta fall. Annars får jag byta till small men den verkar sjukt liten.

Köpråd till cyclocross
nitwid skrev:
> Jag fick min verenti förra veckan. Tog lite drygt
> en vecka från beställning till leverans. Är
> riktigt nöjd hittills men däcken kommer bytas
> inom kort.
>
> Är 176 lång och valde en medium vilket känns
> som rätt val.

Jag sätter på Sammy Slick från start jag - tror det passar det jag skall ha cykeln till.

Köpråd till cyclocross
Bengt-re skrev:
> nitwid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag fick min verenti förra veckan. Tog lite
> drygt
> > en vecka från beställning till leverans. Är
> > riktigt nöjd hittills men däcken kommer bytas
> > inom kort.
> >
> > Är 176 lång och valde en medium vilket känns
> > som rätt val.
>
>
> Jag sätter på Sammy Slick från start jag - tror
> det passar det jag skall ha cykeln till.

Har fortfarande svårt att bestämma mig vad jag ska satsa på för däck. Tänkte från början köra på nån sorts 28mm racerdäck men efter att ha åkt lite på dåliga grusvägar och insett hur kul cykeln är på det underlaget funderar jag också på Sammy Slick eller motsvarande.

Köpråd till cyclocross
Kom ett trevligt paket idag! Den såg bättre ut i verkligheten med, alltid härligt. Tanten tyckte det var en gubbig färg, men va faan vet hon!

Då jag är gröngöling så vet jag inte riktigt hur bocken ska ställas in med rätt vinkel, man får väl testa sig fram..

Bilagor

• IMAG0059.jpg
    IMAG0059.jpg
    193.3 KB · Besök: 28
Köpråd till cyclocross
Ta bort reflexerna genast och skaffa ekerreflexer och eller däck med reflex, de där var bara för fula! Snygg cukel dock! ?

Köpråd till cyclocross
Snygg!

Ställ in styret så att styrändarna pekar mot baknavet. Cykla en sväng och känn om läget i bocken känns bra. Justera annars till det är bra. Känn sedan efter om det är bekvämt med händerna på reglagen. Justera annars dess läge*.

* Kräver troligtvis att du lindar upp styrlindan förbi reglagen. Om man tar det försiktigt, så brukar den hålla så man kan linda tillbaks den. Ny eltejp i änden brukar vara bra.

Köpråd till cyclocross
Ställde om sadeln lite och styret som Stumpy beskrev, funkade bra tycker jag!

Sadeln var lite hård, men det beror troligen på min icke härdade röv! Längesen man cykla men det var skönt, vart bara en kort sväng runt stadsdelen här.

Trodde bromsen skulle nypa bra mycket bättre? Kanske är en inslitnings-fas.. Annars funkade allt bra out of the box så att säga, men jag är långt ifrån en säker källa.

Får ta och ordna reflexerna då flera på forumet verkar vara allergiska mot dom, och ja, dom är ju inte skitsnygga direkt.. Iväg å shoppa lite imörrn. Måste ju ha flaskhållare och såna fräna grejer som dom stora pojkarna!

Köpråd till cyclocross
Bromsarna blir bättre. Precis gått igenom samma på min nya cx.
Justera den korrekt, sen cyklar du och bromsar mycket under turerna, dels lätt, dels nypa till.
Jag upplever att absolut bäst bromsverkan får su med både fram och bakbroms samtidigt

Köpråd till cyclocross
Hoppas att alla är nöjda och fått sina cyklar!

Kollade lite däcken Bengt-re tipsa om, sammy slick. Säkert världens idiotiska fråga, men vill inte öppna en ny tråd bara för den!

Det jag undrar över är maxvikten. Det står 70 kg på hemsidan, det är per däck antar jag? Tror ni det är bättre rull i dom mot kenda-däcken som var med?

Köpråd till cyclocross
Jag har satt på dem och de höll för mig iaf fast jag väger typ 86 kg... På mtb så hamnar ju ibland hela vikten på ett hjul, svårt att se att det gör det på en cross, så det är nog (?) Lugnt.

Tillbaka
Topp