Köpråd

Köpråd
Hej, har blivit av med min cykel och ska nu köpa en ny. Har en budget på ca 6000-8000kr.
Vill ha en mtb som jag kan motionscykla på. Har kollat runt på olika sidor men är inte så insatt i de olika komponenterna och märken som finns. Hoppas någon kan hjälpa mig göra ett bra val.
Vad ska jag kolla efter?
Vilka komponenter är viktigast?
Är en tjej på 164cm.
Vill inte ha någon "dam" cykel då jag tror de bara är ett säljknep. Har bara haft "herr" cyklar innan och det har funkat bra.
Tacksam för svar!

Köpråd
Har du råd, välj AL SL 7.9 i stl Small med 27,5" hjul, som dessutom är på rea, riktigt prisvärd och finns i lager i två olika färgsättningar https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html . Dammodellen av samma cykel, som är exakt samma cykel, är däremot slutsåld i stl Small.

De enklare Grand Canyon AL (utan SL) 6.9 och lägre siffra funkar inte i storlek Small. Ramen är byggd för 29" hjul men levereras med 27,5" hjul och gaffel, vilket blir major fuck-up i cykeln geometri och egenskaper. För långa kedjestag 446 mm jämfört med 422 mm på den dyrare AL SL. Samma sak med vevlagrets drop (påverkar markfrigång) som är -65 mm på de billiga cyklarna och -44 mm på AL SL 7.9. Pedalerna slår i backen 20 mm tidigare. Helt värdelöst!

Köpråd
Vad ska man kolla på? Komponenter och en ram som man trivs på, eller utseende som säger att man bara måste ha just den modellen. :)

Vad gillar/ogillar du med dina gamla cyklar?

Vet man inte riktigt vad man ska ha är man i samma sits som jag och då funkar bra nog bra med slitstark 9-växlat och vad som helst till ram. Tittade en på Cube Analog, mycket komponenter för pengarna. Har iofs lite omodern geometri men det beror på var/hur du kör om det blir till en nackdel för dig. 27.5" och mindre ram är nog ingen dum ide, fast beroende på vad du har gillat tidigare så klart..

Att tänka på kan vara hur väl framgaffeln på herrcyklar är avstämd och funkar för en (lättare) tjej...

Prova lite olika innan köp är inte dumt...

Köpråd
Luftgaffel är bäst. Luftfjädringen justeras enkelt med pump för anpassning till cyklistens vikt, tjej eller kille spelar ingen roll. Reba RL som sitter på GC AL SL 7.9 är en jättefin gaffel.

Stålfjäder är sämre. Måste bytas för att anpassas till cyklistens vikt/åkstil. Tynge är de också. Undvik om möjligt.

Tillbaka
Topp