Köpt cykel!

hoganb

Ny medlem
Köpt cykel!
Jag har köpt en Crescent imagine itc 800 för 45oo:-
Vad tror ni mtb proffs om den? :) Ok hoj? vettigt pris?
Eller helt lurad?? Den är snygg ialla fall tycker jag!

Köpt cykel!
Vad för problem har du haft? Det är vanligt, om inte ens obligatoriskt, att behöva efterjustera massa grejor. Crescent gör som väldigt många andra tillverkare, de tar en färdig ram, målar den och sätter på sina klisterklibbor och skruvar på massa standardgrejor från Shimano. Alltså borde inte Crescent strula mer än några andra hojar. Beskriv vad det är så kan du få all hjälp du vill ha =)

Köpt cykel!
Vibrerande framgaffel raslande växlar främst främre som skrapar emot kedjan ( hur jag än jusaterar)
Stora klingan fram lite skev (fick den utbytt men den nya är skev den med) Gubben påstar det ska vara så själv tror jag det är ett del problem i att kedjan tar emot på växel föraren fram)
sen har jag inte upptäck fler fel än!

Köpt cykel!
Rasslande framväxel har inget med Crescent att göra, det är nog mer en justeringsfråga. Eller så är växeln trasig kort och gott. Skulle dock tro att det återstår lite justeringsarbete...
Kolla först om den är rätt vinklad. Sen kollar du att växeln sitter på rätt höjd och sist går du på vajern och pillar.
Skev klinga fixar man med en skiftnyckel och en gnutta sunt förnuft när man bänder i klingan =)

Köpt cykel!
Var det inte nåt med att det sitter fel framväxel på vissa cresentcyklar vilket gör att det är omöjligt att ställa in dom rätt? Eller har jag drömt det?

Köpt cykel!
Framgaffeln kan du byta till en Marzocchi MX Comp Air 105mm -06 på Bike Discount för 1.650kr inkl frakt =)
PontusL, är det så illa? Fel växel? Skumt! Det låter ju skitjobbigt

Köpt cykel!
Plumse - Det KAN mycket väl vara så illa, men jag låter gärna någon insatt mekguru som har koll på olika framväxelmodellers kapacitet vidare utveckla mitt oprecisa svamlande...

Senast redigerad av en moderator:
Köpt cykel!
kan detta stämma? någon mer som hör det?
Min fram växel är en Diore

PontusL skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det inte nåt med att det sitter fel
> framväxel på vissa cresentcyklar vilket gör att
> det är omöjligt att ställa in dom rätt? Eller
> har jag drömt det?

Köpt cykel!
Hade du köpt den på Cykelringen hade folk skrivt att du lika gärna kunde slänga den... Men eftersom det står Crescent på ramen så slipper du allt gnäll. Skönt för dig ;)

Låter ju helsjukt att Crescent skulle slänga på "fel" framväxel? Varför återkallade dom inte cyklarna? Butikerna måste väl ha märkt det när dom inte kan justeraras 100%-igt?

Köpt cykel!
Kolla om hjulen är raka och fina från början, de har haft problem med hjulen på deras hojar. Det e snyggt med fåekrat men det kan strula om man inte lägger ner lite energi i dem.

Köpt cykel!
Ska kolla det men det verkar rätt ok cykeln är ju knappt 2 veckor och inte körd mer än 2 mil!ThaShrimp skrev:
> Kolla om hjulen är raka och fina från början,
> de har haft problem med hjulen på deras hojar.
> Det e snyggt med fåekrat men det kan strula om
> man inte lägger ner lite energi i dem.

Köpt cykel!
hoganb skrev:
> Tjena!
>
> nope det största drevet är en 44:a.
> kan man byta klingan? för min är lite skev

Det går om du har ett bättre vevparti där klingorna sitter med bultar. Enklare vevparti brukar ha nitade klingor och då går det ju inte att byta. Men om cykeln bara är två veckor så måste du ju kunna klaga igen hos cykelhandlarn!

Edit: Spridning av desinformation om shimanos komponentgrupper kan ICKE tolereras!

Köpt cykel!
jo men jag har varit där så mycket nu så gubben är sur och inte alls hjälpsam längre.
Han har bytt vevpartiet en gång ett suntour någonting men nu är det lika dant igen.
jaja jag ska ta mig dit imorgon igen så får vi se jag har ju problem med dämparen också!
se annan tråd!

Köpt cykel!
PontusL skrev:
> hoganb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjena!
> >
> > nope det största drevet är en 44:a.
> > kan man byta klingan? för min är lite skev
>
> Det går om du har ett deore eller bättre
> vevparti där klingorna sitter med bultar. Enklare
> vevparti typ alivio brukar ha nitade klingor och
> då går det ju inte att byta. Men om cykeln bara
> är två veckor så måste du ju kunna klaga igen
> hos cykelhandlarn!

Tänkte bara rätta dig ang Alivio. De har tre utbytbara klingor.

mvh
Herr Messerschmidt

Köpt cykel!
Vibrationerna i framgaffeln är (som du ser i din andra tråd) med säkerhet orsakade av felbyggt hjul (som inte är så särdeles fåekrade bara par/quad-ekrade) och där borde handlaren greja biffen. (fö. tror jag inte att det gör någon egentlig skillnad utan mest är en fråga om känsla)

Köpt cykel!
plumse skrev:
> PontusL skrev:
>>
> Tänkte bara rätta dig ang Alivio. De har tre
> utbytbara klingor.
>
> mvh
> Herr Messerschmidt

Oh fan, men inte alla årsmodeller va? Har för mig att det sitter ett Alivio modell Ä på min äckelcykel och det var absolut inte utbytbara klingor på det (märkte jag när jag SS-fierade den.. =)). Men även Shimano kanske förbättrar sina produkter ibland.

Edit: nä inte Alivio, Altus ska det vara

Köpt cykel!
perzzon skrev:
> Mina gamla alivio, 7 år eller så, är det
> utbytbara klingor på.
Du jag tar tillbaka alltihop. Så gamla är de nog inte.
Jag fick dem bytta när jag köpte min första skogscykel kom jag på. De är nog bara 4-5 år gamla egentligen.

Köpt cykel!
Är det så att det går emot på stora drevet fram när kedjan ligger på små drev bak? Har du möjlighet att ta hjälp av någon att hålla upp cykeln där bak samtidigt som du växlar oxh trampar så kan man kolla om det är så att det går emot även med liten belastning. Lägg i tyngsta växeln och trampa också bakåt för att se om det går emot även utan någon belastning. Möjligheten finns ju att ramen eller vevpartiet är vekt och att den flexar en aning på de tyngsta växlarna om man trycker på ordentligt.

Köpt cykel!
Det kan gå att justera växeln så att den inte går emot på de tyngsta växlarna om det är flex i ram eller vevpart, men risken är då att de går emot på lättare. Jag vet inte hur cykelhandlare/tillverkare ställer sig i en sådan fråga om det nu är flex det handlar om. Det är ju inget som är trasigt egentligen i sånna fall, men det är svårt att bli av med, speciellt om det är i ramen det rör sig mest. Byte till ett styvare vevparti kan hjälpa men det är inte säkert. Men det är bäst att du går tillbaka till cykelmånglar´n och kollar med honom vad han säger, lite svårt att göra några konstateranden över nätet.

Tillbaka
Topp