Köptips - 27,5" HT

desmo

Aktiv medlem
Köptips - 27,5" HT
Äntligen!
Sambon inser att hon behöver en mountainbike. Den kommer främst användas till jobbpendling på grusvägar och eventuellt multisport. Men självklart hoppas jag att hon vill utveckla sin teknik och prova lite mer krävande stigar.
Hon är lite uppdaterad och önskar sig en 27,5" (längd på henne: 167cm).
Jag vill att cyklingen ska vara något roligt så vi letar efter en bra cykel. Budget på 10-15" hoppas jag ska räcka för att få en kul cykel.
Handla på nät eller i butik spelar ingen roll. Dock har det varit tunt om lämpliga cyklar när vi besökt butiker.
Vad finns det för bra alternativ?

//Tobias

Köptips - 27,5" HT
Jag jagade en cykel till mig själv för ett tag sedan och är lika lång/kort som tjejen din :) testade runt en hel del och tyckte scott hade cyklar till rätt okej pris 27,5 (testade dock ingen tjej modell om hon nu vill ha det). Intressanta var dock att Medium ramen på scott med 27,5 kändes okej valde dock en specialized 29" (crave expert) med S-ram och är så sjukt jäkla nöjd med den. Men som sagt finns sjukt mycket billigare på nätet men jag skulle inte köpa en cykel så utan att få prova den först. Värt att notera att om man går upp på 29" så är det inte alltid som framdämparna har den slaglängd som det står om cykeln. Min tex har 80mm om man köper S-ram och 100 om man köper en M-ram eller större. (Hade som mål att komma undan med 10-12.000:- och det blev lite dyrare men inte mycket)

Köptips - 27,5" HT
Jag kan rekommendera min personliga favoritcykel Kona Explosif, som jag själv kör på. Jag vet inte riktigt varför men Explosifen känns helt grym. Följsam stålram, busig geometri och mycket väl fungerande komponenter (gaffel o grupp). Att den sedan är vansinnigt snygg är bara en bonus.

bild5_Fotor.jpg

Köptips - 27,5" HT
Tjejspecifikt är inget krav.
Men det måste väl finnas mer intressanta hojar än Radon, Scott och Kona? 650b ska ju vara det nya!

Köptips - 27,5" HT
Nishiki kan ju vara intressant. Men den väger 12,3kg, är det vad man förvänta sig i denna prisklassen?

Håller till i Norrköping.

Köptips - 27,5" HT
desmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Nishiki kan ju vara intressant. Men den väger
> 12,3kg, är det vad man förvänta sig i denna
> prisklassen?
>
> Håller till i Norrköping.

Ja det är nog ungefär det du kan förvänta dig.
Men med ett par finare lättare däck så kan du nog dra av 4hg.

O med lättare hjul så kanske minus 4-8hg osäkert att höfta till.

Men då är det ju lika bra att lägga på lite på inköpet.
Men det är många tusen till nästa nivå. Men då är det fina grejer o kolfiberram. 11kg.

Du får vassare komponenter o några hg lättare med en present för 12k. Ingen häftigt märke men…
http://www.crescent.se/cyklar/#filter=&category=&product=lodur-275-050-30-vxl

Mest för pengarna ligger nog canyon bra till. Har själv kollat deras FS. Men blev svensksåld scott spark.

Senast ändrad:
Köptips - 27,5" HT
desmo skrev:
> Min gamla Nishiki från 2007 väger ju under
> 12kg.. trodde man fick lättare cykel idag.
>
> Canyon har väl inga 650b i sortimentet?

Jo i XS har de 27,5" hjul.

Men XS blir nog för litet för trådskaparens sambo.

Köptips - 27,5" HT
Ponta92 skrev:
> Såg att dbike.se hade en 27.5" från BH. Ser
> jäkligt snygg ut :) Kanske något över budgeten.

Lite för mkt över budget. Tack ändå.

Köptips - 27,5" HT
rickards skrev:
> Konan är ju hur grym som helst! Hade varit ett
> givet köp om jag letade HT 27,5an.

"Gillar inte färgen"
Får bearbeta henne lite. Konan känns hetast just nu.

Köptips - 27,5" HT
Tycker ändå att hon ska överväga 29" om hon ska ha den mest som till och från jobbet. Tycker det funkar super med 29" men visst ska erkänna att om det funnits en Specialized i 27,5" så hade jag övervägd det för att få lite bättre slaglängd ... Och ja jag vet lite för insnöad på Spec... :)

Köptips - 27,5" HT
Är hon bara 1,67 så låter en 27,5":a lagom, jag är 1,68 och har en Small (Hong Fu kinesram) och det är alldeles lagom åt mig iaf.

Köptips - 27,5" HT
Tycker de verkar bra båda två! Jag resonerade som så att för 12-15.000:- så får jag en bra instegscykel och visst hade kunnat ge 4-5.000:- mer men då kändes det som att om jag fastnar för det här så kommer jag inte nöja mig med en för 17-20.000:- utan nästa steg känns mer som en cykel för 25-30.000:- och det var för mycket innan jag fått köra ett år eller två. Men det var som jag resonerade och jag hittade ingen cykel över 10' som jag tyckte var kass utan det var mer känslan som avgjorde... Det jag kanske skulle ha som mål är minst 100mm fram jag har "bara" 80mm och nja det är på gränsen i skogen och sen skulle jag välja 20växlar har det nu och är riktigt nöjd med det hade 30förut och nja mellan drevet var nog mest transport...

Köptips - 27,5" HT
Jag tyckte gillis stängde tråden med Explosifen. Den verkar över-ösas med lovord. Kanske lite konstigt val för cykla till jobbet och multisport. Det senare vet jag iofs knappt vad det är. Men det finns ju en chans att stigcykligen blir riktigt kul med en dylik tingest.

Med budgeten du har är det förstås värt att titta på och provcykla några i butik. Hade det varit halva pengen hade det knappast funkat.

Köptips - 27,5" HT
Jo, Explosifen är ju fin. Och jag gillar Kona.
Men som jag skrev ska cykeln vara "kul". Och tycker man inte den är snygg (smaken är ju olika) så blir den aldrig kul att cykla på.

Köptips - 27,5" HT
TCM har ju ett jättebra omdöme som butik. Men websidan är lite svårnavigerad.. Har jag vägarna förbi ska jag absolut besöka butiken!

Richmond verkar ha en del 27,5 inför 2014. Svårt att hitta info/pris om dem dock.

Köptips - 27,5" HT
Är det viktugt att titta förbi tcm för dig om frun ska cykla? :-)

Då kan ju inet vara ett alternativ.

Jag är inte speciellt imponerad av tcm fö. Några trevliga killar (dom allra flesta) några mindre. Som på de flesta ställen.

Köptips - 27,5" HT
tobiascyklar skrev:
> Är det viktugt att titta förbi tcm för dig om
> frun ska cykla? :-)
>

Inköpsprocessen fungerar som så att jag måste presentera alternativen innan hon bestämmer sig! :D

Tillbaka
Topp