Köptips lvg 30-40tkr

Köptips lvg 30-40tkr
Har cyklat en hel del senaste veckorna (på min sketna komforträser med några temporära uppgraderingar som ny drivlina och bra däck) och har mer och mer börjat snegla på snabbare alternativ. Komforträser känns inte alls lika lockande längre, vill snarare ha något som går snabbare och så behåller jag den jag har vid sidan av för eventuella komfortrundor. Stockholm är för jävla platt så jag ser egentligen inte hur låg vikt på cykeln eller komfort trumfar snabbhet för mig. Var snabbt förbi cykloteket och kikade på cyklar, men hade tyvärr inte tid att testa någon cykel. Hade varit sjukt kul att testa ett riktigt fartmonster!

Har ”blivit varm i kläderna” av all cykling så nu känns ryggen och kroppen i prima skick och jag kan lätt tänka mig en något längre utsträck position med mer dropp. Läst på om rörlighet och cykelposition och så jag fick hjälp med att köpa en bra sadel från fizik. Kan med raka ben få ner handflatorna på golvet, så jag har en rygg som klassas som snake. Har börjat köra extra bålträning för att möjliggöra mer utsträckt position!

Förlegad teknik som fälgbroms är fortfarande inget alternativ. Elväxlar känns spännande, men känns som 105 skulle duga gott och väl för mig (verkar som dyrare grupper mestadels blir lättare istället för funktionellt bättre). Vikt känns som mindre prio när man bor i ett så platt område som stockholm och väger 90 pannor.

Köptips lvg 30-40tkr
Har cyklat en hel del senaste veckorna (på min sketna komforträser med några temporära uppgraderingar som ny drivlina och bra däck) och har mer och mer börjat snegla på snabbare alternativ. Komforträser känns inte alls lika lockande längre, vill snarare ha något som går snabbare och så behåller jag den jag har vid sidan av för eventuella komfortrundor. Stockholm är för jävla platt så jag ser egentligen inte hur låg vikt på cykeln eller komfort trumfar snabbhet för mig. Var snabbt förbi cykloteket och kikade på cyklar, men hade tyvärr inte tid att testa någon cykel. Hade varit sjukt kul att testa ett riktigt fartmonster!

Har ”blivit varm i kläderna” av all cykling så nu känns ryggen och kroppen i prima skick och jag kan lätt tänka mig en något längre utsträck position med mer dropp. Läst på om rörlighet och cykelposition och så jag fick hjälp med att köpa en bra sadel från fizik. Kan med raka ben få ner handflatorna på golvet, så jag har en rygg som klassas som snake. Har börjat köra extra bålträning för att möjliggöra mer utsträckt position!

Förlegad teknik som fälgbroms är fortfarande inget alternativ. Elväxlar känns spännande, men känns som 105 skulle duga gott och väl för mig (verkar som dyrare grupper mestadels blir lättare istället för funktionellt bättre). Vikt känns som mindre prio när man bor i ett så platt område som stockholm och väger 90 pannor.
Jag tänkte på samma sätt, så jag köpte en Merida Reacto disc förra året. Är väldigt nöjd med den. Köpte den för 32000kr på rea med Dura Ace/Ultegra grupp och 55mm kolfiber fälgar. 8,2kg. Hade en 7,2 kg cykel innan och jag känner inte nån större skillnad i backar. Meridan är såklart snabbare i alla andra situationer. En sak har dock börjat irritera mig mer och mer den senaste tiden. 55mm hjulen är så känsliga i sidovind, det känns livsfarligt ibland. Jag tror 42-45mm fram hade varit bättre. Det kanske inte blir ett stort problem för dig om du väger 90kg. Själv väger jag 68kg.

Jag har också alltid kunnat få handflatorna på golvet, men det kan vara att man bara har långa armar, som jag har. Så vig var jag inte bara pga det, men jag jobbade också mycket på bål och stretching och nu har jag inga problem att hålla en aerodynamisk position på cykeln.

Köptips lvg 30-40tkr
Att läsa igenom den här tråden har varit nästan komiskt igenkännande: Även jag är cirka 30 år, ska köpa en fin cykel som inte får vara för dyr på grund av att även en fin klocka ska införskaffas senare i år... Och precis som du Lillgammal har jag tittat runt på det mesta på internet, velat ha skivbromsar och tilltalande estetik, osv.

Jag har även besökt alla möjliga butiker, hittills har CykelCity gett överlägset bäst intryck. En ordentlig bikefit samt övriga förmåner som ingår på köpet (se https://www.cykelcity.se/livstids-servicegaranti) känns dessutom väldigt bra. Deras sortiment i de lägre prisnivåerna är dock lite smalt, och jag är ännu inte helt såld på någon av deras modeller.

Jag ska ut till JB Cykelsport i Handen senare i veckan och kolla läget där. Tycker utbudet av Wilier ser väldigt lovande ut, är förvånad över hur bra speccade italienska cyklar de säljer och ändå håller priserna på en nivå jämförbar med Cykloteket, Sportson, etc för motsvarande spec. Några exempel som kanske passar dig storleksmässigt Lillgammal:

Om jag får ett bra intryck när jag åker dit och de kan ge en helhetsdeal som kan konkurrera med CykelCity, då får jag fundera lite på vart mina pengar ska gå.

Köptips lvg 30-40tkr
Är inte vajerdragna växlar förlegad teknik? Finns det nåt Protour-lag som fortf kör det?
Fälgbromsar finns det däremot ett gäng lag som kör, bl.a. det mest resursstarka av alla, Team Ineos. Det finns nog en anledning till det.

Köptips lvg 30-40tkr
Är inte vajerdragna växlar förlegad teknik? Finns det nåt Protour-lag som fortf kör det?
Fälgbromsar finns det däremot ett gäng lag som kör, bl.a. det mest resursstarka av alla, Team Ineos. Det finns nog en anledning till det.
Klart att proffs är villiga att göra det mesta, inklusive offra säkerhet, för att få en upplevd edge. Inget nytt under solen.

Köptips lvg 30-40tkr
Att läsa igenom den här tråden har varit nästan komiskt igenkännande: Även jag är cirka 30 år, ska köpa en fin cykel som inte får vara för dyr på grund av att även en fin klocka ska införskaffas senare i år... Och precis som du Lillgammal har jag tittat runt på det mesta på internet, velat ha skivbromsar och tilltalande estetik, osv.

Jag har även besökt alla möjliga butiker, hittills har CykelCity gett överlägset bäst intryck. En ordentlig bikefit samt övriga förmåner som ingår på köpet (se https://www.cykelcity.se/livstids-servicegaranti) känns dessutom väldigt bra. Deras sortiment i de lägre prisnivåerna är dock lite smalt, och jag är ännu inte helt såld på någon av deras modeller.

Jag ska ut till JB Cykelsport i Handen senare i veckan och kolla läget där. Tycker utbudet av Wilier ser väldigt lovande ut, är förvånad över hur bra speccade italienska cyklar de säljer och ändå håller priserna på en nivå jämförbar med Cykloteket, Sportson, etc för motsvarande spec. Några exempel som kanske passar dig storleksmässigt Lillgammal:

Om jag får ett bra intryck när jag åker dit och de kan ge en helhetsdeal som kan konkurrera med CykelCity, då får jag fundera lite på vart mina pengar ska gå.
Galet sammanträffande! ?

Willier har jag också tittat på! Du får gärna återkomma med intryck av butiken! Cykelcity (pinarello/ specialized) eller cykloteket (trek) är nog annars alternativen som drar mest för mig.

Köptips lvg 30-40tkr
Det svänger verkligen i den här tråden. En riktig jazz-tråd ?

Du har inte funderat på att åka och provcykla några olika märken/modeller? Hur ska du annars veta hur cyklarna är på riktigt? Internet är bra, men där ute i den riktiga världen får man chansen att testa hur cyklarna är på riktigt. Man får även den fantastiska möjligheten att få sina förutfattade meningar bekräftade eller krossade. Allt är inte så som det beskrivs på Happy.

Köptips lvg 30-40tkr
Den stora frågan är ju varför du öht funderar på så förlegad teknik som vajerdragna växlar?
varför är ämnet fälgbroms så känsligt för dig? Du verkar ta folks val personligt. Vajerdragen fäljbroms vs hydrauliska skivbromsar, i princip förespråkar du att uppringt internet är bättre än fiber.
Slogs du också så bittert för 8-delade växlar, 21mm däck och låg kadens? ?

Köptips lvg 30-40tkr
Det svänger verkligen i den här tråden. En riktig jazz-tråd ?

Du har inte funderat på att åka och provcykla några olika märken/modeller? Hur ska du annars veta hur cyklarna är på riktigt? Internet är bra, men där ute i den riktiga världen får man chansen att testa hur cyklarna är på riktigt. Man får även den fantastiska möjligheten att få sina förutfattade meningar bekräftade eller krossade. Allt är inte så som det beskrivs på Happy.
Jo, ambitionen är nu att testa några cyklar i butik! Jobbar rätt mycket och har sambo m.m så andra prioriteringar har kommit i vägen. Har däremot haft möjlighet att ta en hel del cykelpass på morgonen och lunchen (hemmakontor) så jag har fått bättre känsla för vad jag vill ha än när jag startade tråden.
Att cykeln ska vara snygg är fortfarande en viktig punkt så det finns en del märken och färger som filtreras bort direkt. :)

Köptips lvg 30-40tkr
Jo, ambitionen är nu att testa några cyklar i butik! Jobbar rätt mycket och har sambo m.m så andra prioriteringar har kommit i vägen. Har däremot haft möjlighet att ta en hel del cykelpass på morgonen och lunchen (hemmakontor) så jag har fått bättre känsla för vad jag vill ha än när jag startade tråden.
Att cykeln ska vara snygg är fortfarande en viktig punkt så det finns en del märken och färger som filtreras bort direkt. :)
Vad är det för märken och färger som går bort? Det är en lång tråd och vi har fortfarande inte kommit fram till nånting. Du kanske redan har skrivit det men orkar inte läsa igenom hela tråden.

Köptips lvg 30-40tkr
...det verkar som vi kommit fram till det jag alltid brukar säga i dylika sammanhang...
Köp den snyggaste! ?
Om hjärtat fick bestämma så hade jag rullat hem med madonen jag såg hängandes på cyklotekets vägg: mattsvart och med oljedanksfärg på toppen av ramen, ruskigt snygg. Kändes som cyklarnas lambo ?

Bilagor

• B0ACB4D0-6296-4427-AD5D-3184CCF0D012.jpeg
    B0ACB4D0-6296-4427-AD5D-3184CCF0D012.jpeg
    164.7 KB · Besök: 271
Köptips lvg 30-40tkr
Du kan ju köpa från ett märke där man själv kan designa en cykel.

Exempelvis Orbea:

Ridley:

Eller ännu häftigare:

Daccordi erbjuder också något som heter tailor-made.

Man fyller i papper och talar med dem, och de designar en cykel utifrån specifika krav, och kroppsform, förutsättningar.

Köptips lvg 30-40tkr
varför är ämnet fälgbroms så känsligt för dig? Du verkar ta folks val personligt. Vajerdragen fäljbroms vs hydrauliska skivbromsar, i princip förespråkar du att uppringt internet är bättre än fiber.
Slogs du också så bittert för 8-delade växlar, 21mm däck och låg kadens? ?
Haha, snarare reagerar jag när folk resonerar ologiskt, ex.vis dömer ut fälgbromsar (som fortf används på högsta proffsnivå) som "förlegad teknik", men har inga problem med vajerdragna växlar som är minst lika förlegad teknik, om inte mer. Och det är alltså lvg vi talar om, inte mtb.
Din liknelse är f.ö. inte relevant, snarare skulle jag se 4G vs fiber som en mer relevant liknelse.

Köptips lvg 30-40tkr
Du kan ju köpa från ett märke där man själv kan designa en cykel.

Exempelvis Orbea:

Ridley:

Eller ännu häftigare:

Daccordi erbjuder också något som heter tailor-made.

Man fyller i papper och talar med dem, och de designar en cykel utifrån specifika krav, och kroppsform, förutsättningar.

Wilier erbjuder också liknande tjänst:

Köptips lvg 30-40tkr
Köptips lvg 30-40tkr
Om hjärtat fick bestämma så hade jag rullat hem med madonen jag såg hängandes på cyklotekets vägg: mattsvart och med oljedanksfärg på toppen av ramen, ruskigt snygg. Kändes som cyklarnas lambo ?
Har själv varit förbi där flera gånger och beundrat vissa av cyklarna på väggen där.

Du har ju den "billiga varianten sl6 disc för 50000kr.?
Det här är rätt cykel för dig om...
Screenshot_20200527-101025_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200527-101019_Samsung Internet.jpg

Köptips lvg 30-40tkr
Även Trek. Men det lär ju kosta en del...
Har kikat på det där, men fick tips från forummedlemmar om väldigt långa leveranstider (som blivit ännu längre av covid-19). Annars hade exempelvis en orbea varit häftig! Orbea startar custom från typ 40tkr, trek från typ 70. Custom hade såklart givit en häftig känsla att ha något eget, men ska som sagt också ha en fin klocka som rycker i plånboken parallellt

Köptips lvg 30-40tkr
Har själv varit förbi där flera gånger och beundrat vissa av cyklarna på väggen där.

Du har ju den "billiga varianten sl6 disc för 50000kr.?
Det här är rätt cykel för dig om...
Visa bilaga 419759

Visa bilaga 419761
Den är Riktigt fin och jag känner mig mer öppen för en rejsigare räser nu när jag kommit in i lvg, men vill verkligen testa en aero! Av det jag läst ska aerocyklar vara väldigt styva med mycket feedback från väglaget som går till cyklisten, just det är väl något jag vill testa på att uppleva innan jag vet om jag mest romantiserats av deras vackra yttre.

Köptips lvg 30-40tkr
Finns en rätt snygg Ridley på XXL för 40. Röd är den.

Var förbi xxl för någon vecka sedan (hamngatans) och frågade säljare där, men de kan inte ta in modellerna till butiken, annars hade den nog varit kul att testa. Den du länkar måste vara ny, för den såg jag inte när jag kikade senast.

Köptips lvg 30-40tkr
Senast ändrad:
Köptips lvg 30-40tkr
Di2 och 58mm fälgar. De har bara en 56 inne.
Fick tips från erfarna räsercyklister att runt 40mm är lagom profilhöjd innan det blir riktigt jobbigt med kantvind. Hur mycket känner man av sådant egentligen?

Köptips lvg 30-40tkr
Köptips lvg 30-40tkr
Jag har kört 10 år med 50 höga fälgar. Bara problem de dagar det verkligen stormar. Nu har jag bytt till 35, märker ingen skillnad av den aspekten.

Efter att ha följt debatten här på Happy genom åren så skulle jag säga att det verkar vara högst individuellt, men för varje 10mm efter 40-50 så ökar risken att man upplever problem.

Köptips lvg 30-40tkr
Hittade en geotabell hos Ridley och vill minnas att den inte är så jäkla rejsig. Ingen comfortracer heller.

Svarar mig själv här, den är i strl 54, 9 mm lägre och en mm kortare än den racer jag kör omkring på till vardags. Så enligt min begränsade erfarenhet av cyklar så är den inte så jäkla rejsig, men ingen komfortracer heller.
402BBACC-9DC9-4401-A495-3A23AE340F57.jpeg

Köptips lvg 30-40tkr
Svarar mig själv här, den är i strl 54, 9 mm lägre och en mm kortare än den racer jag kör omkring på till vardags. Så enligt min begränsade erfarenhet av cyklar så är den inte så jäkla rejsig, men ingen komfortracer heller.
Visa bilaga 419841

Hur rejsig vill du ha och hur mycket klarar du?

Bara för att göra det lite jobbigare för dig så kan jag berätta att under de senaste åren har så kallade komfortracers vunnit några av de finaste cykeltävlingarna du kan vinna som proffs. Cykeln som vann Paris-Roubaix 2019 är lätt, väldigt aero och har samma aggressiva sittställning som en all round-tävlingshoj. Det innebär inte att dessa cyklar är bäst i alla lägen för alla cyklister utan poängen är att det finns väldigt kompetenta komfortracers. Spannet inom respektive cykelkategori kan vara tämligen stort och alla cyklar inom en viss kategori är inte likadana.

Men frågan är om det är skillnad mellan det du vill ha och det din kropp vill ha? Det är ingen poäng att ha en cykel som gör att kroppen lider. Vem vill vara mörbultad och känna sig som en gammal gubbe efter ett cykelpass?

Köptips lvg 30-40tkr
Visa bilaga 419841
Säker på att det är en noah disc SL?
Hittar inte den specifika modellen på hemsidan, känns nästan som nåt special för xxl? De har ju haft konstiga modeller av Scott också..

Köptips lvg 30-40tkr
Fick tips från erfarna räsercyklister att runt 40mm är lagom profilhöjd innan det blir riktigt jobbigt med kantvind. Hur mycket känner man av sådant egentligen?
Jag känner av det väldigt mycket, med 55 fram och bak. Vet inte hur det känns med 40 eftersom jag aldrig använt den storleken. Men det sägs att 40 ska vara bättre när det gäller det och man förlorar inte så mycket prestanda. Vilket är varför Giant Propel har 42mm fram och 65mm bak. Vinden påverkar mest framhjulet pga att man inte har mycket vikt på det jämfört med bak. Jag brukar skifta kroppen framåt och lägga mer vikt över framhjulet när det händer.

Sa du att du väger 90kg? Då borde det påverka mycket mindre tror jag. Jag väger bara 68 så det kan spela in i varför jag har problem med det. Sen upplever jag att det är ofta väldigt vindigt där jag cyklar mest. Dalarö, Årsta havsbad tex.

Har du kollat på Giant Propel nåt? Det låg mellan en sån och en Reacto när jag skulle köpa men köpte Meridan eftersom jag hittade den på rea.

Senast ändrad:
Köptips lvg 30-40tkr

Bara för att göra det lite jobbigare för dig så kan jag berätta att under de senaste åren har så kallade komfortracers vunnit några av de finaste cykeltävlingarna du kan vinna som proffs. Cykeln som vann Paris-Roubaix 2019 är lätt, väldigt aero och har samma aggressiva sittställning som en all round-tävlingshoj. Det innebär inte att dessa cyklar är bäst i alla lägen för alla cyklister utan poängen är att det finns väldigt kompetenta komfortracers. Spannet inom respektive cykelkategori kan vara tämligen stort och alla cyklar inom en viss kategori är inte likadana.

Men frågan är om det är skillnad mellan det du vill ha och det din kropp vill ha? Det är ingen poäng att ha en cykel som gör att kroppen lider. Vem vill vara mörbultad och känna sig som en gammal gubbe efter ett cykelpass?
Det är inte Peth som är cykelspekulant i den här tråden...

Köptips lvg 30-40tkr
Du kan ju kolla lite själv på de kända Aero cyklarna också och se vad du gillar. Canyon Aeroad, Trek Madone, Specialized Venge, Cannondale Systemsix, Giant Propel, Merida Reacto, Scott Foil och Specialized Allez Sprint som jag kan komma på.

Köptips lvg 30-40tkr

Bara för att göra det lite jobbigare för dig så kan jag berätta att under de senaste åren har så kallade komfortracers vunnit några av de finaste cykeltävlingarna du kan vinna som proffs. Cykeln som vann Paris-Roubaix 2019 är lätt, väldigt aero och har samma aggressiva sittställning som en all round-tävlingshoj. Det innebär inte att dessa cyklar är bäst i alla lägen för alla cyklister utan poängen är att det finns väldigt kompetenta komfortracers.
Skulle nog inte kalla Gilberts Roubaix för en komfortracer. Det var en helt custombyggd ram med geometri från en Tarmac, dessutom två storlekar "för liten" för att få en extra aggro geometri, som brukligt för proffsen. :)

Köptips lvg 30-40tkr
Du kan ju kolla lite själv på de kända Aero cyklarna också och se vad du gillar. Canyon Aeroad, Trek Madone, Specialized Venge, Cannondale Systemsix, Giant Propel, Merida Reacto, Scott Foil och Specialized Allez Sprint som jag kan komma på.
Pejlade in madonen på cykloteket, vengen på cykelcity när jag var där å fixade kläder/hjälm.
Hur villiga är butiker att låna ut en sådan cykel för en tur? Kan definitivt tänka mig att hyra/betala för att ta en heldag.

Köptips lvg 30-40tkr
Jag känner av det väldigt mycket, med 55 fram och bak. Vet inte hur det känns med 40 eftersom jag aldrig använt den storleken. Men det sägs att 40 ska vara bättre när det gäller det och man förlorar inte så mycket prestanda. Vilket är varför Giant Propel har 42mm fram och 65mm bak. Vinden påverkar mest framhjulet pga att man inte har mycket vikt på det jämfört med bak. Jag brukar skifta kroppen framåt och lägga mer vikt över framhjulet när det händer

Sa du att du väger 90kg? Då borde det påverka mycket mindre tror jag. Jag väger bara 68 så det kan spela in i varför jag har problem med det. Sen upplever jag att det är ofta väldigt vindigt där jag cyklar mest. Dalarö, Årsta havsbad tex.

Har du kollat på Giant Propel nåt? Det låg mellan en sån och en Reacto när jag skulle köpa men köpte Meridan eftersom jag hittade den på rea.
Intressant input! Jo jag har kikat på gianten, riktigt snygg cykel!
Kan tänka mig att det diffar pga kroppsvikt, men måste kännas obehagligt när framhjulet helt plötsligt vill annat än rakt ?
Enda gången jag känt det var på downhillcykeln i storm när jag lyckades komma med enda kabinen som gick.

Köptips lvg 30-40tkr
Skulle nog inte kalla Gilberts Roubaix för en komfortracer. Det var en helt custombyggd ram med geometri från en Tarmac, dessutom två storlekar "för liten" för att få en extra aggro geometri, som brukligt för proffsen. :)

Team-varianten av Roubaix har en snarlik geo som Tarmac och går att köpa för den som vill. Så custom skulle inte jag kalla den. UCI kräver att de cyklar som proffsen kör på finns ute på den öppna marknaden inom X antal månader.

Om det stämmer att Gillbert gick ner två storlekar på Roubiaxen, vilket låter konstigt, så gör han det även på Tarmacen eftersom de har likvärdig geo. Så om han gick ner i storlek så gjorda han det inte för att det var en Roubaix kan körde på ?

Köptips lvg 30-40tkr
Snart 500 inlägg. Läge att slå till?
Hehe, det kommer! ? Har fått upp min fitness avsevärt sedan trådstarten och mycket som kändes svårt då känns väldigt möjligt nu! Var förhållandevis nyopererad för halsmandlar efter att ha dragits med en del inaktivitet pga halsfluss i 1.5år. Känner mig nästan tillbaka till där jag slutade när sjukdomarna tog fart.

Skit kom i vägen som bromsade upp cykelletandet. Tvättmaskinen la av för några dagar sedan och parallellt upptäckte jag efter första sommardagsvärmen att lägenheten blir kokhet om dagarna, så har fått reka både AC för hemmakontoret och en ny tvättmaskin istället för att internetcykla. ):
Har i alla fall nu rustat upp med ny uppsättning kläder bibs/tröjor/strumpor, ny hjälm, nya glajor. Tror fan mina outfits kostar mer än cykeln just nu ?

Tillbaka
Topp