Köptips racer till Ironman
Kortfattat:
----------
Racercykel (ej triathlon)
Maxbudget: ~15000 kr.
Hur får jag mest bang for the buck och vad bör jag leta efter för cykel?
Mindre kortfattat:
----------
Är ute efter köpråd till min första riktiga racer, har bara haft hybrid med rakt styre tidigare.
Tanken är att den ska användas under ett Ironman-lopp (och under en jävla massa träning). Jag är ute efter en vanlig racer och inte en triathloncykel. Jag tänker att jag kan köpa och sätta på aerobars om jag känner att det behövs istället. Jag har letat runt på begagnatmarknaden under en tid men inte hittat någonting som passar. Jag är ca. 175-178 cm lång (ja, det har blivit olika vid olika tillfällen) så jag antar att jag ligger runt 54/M i storlek (möjligen 52) men det varierar väl från ram till ram vad jag förstår. Har inte tagit mått på insida ben än.
Hur ska jag göra? Jag vill gärna komma igång och börja träna så fort som möjligt nu i sommar!
(i) Fortsätta leta på begagnatmarknaden och hoppas att något dyker upp
Fördelar: Billigare, förhoppningsvis mycket mer cykel för pengarna.
Nackdelar: Inte säkert att det dyker upp något.
(ii) Beställa en ny cykel från Sverige
Fördelar: Ny cykel, får cykeln fort och kan börja träna.
Nackdelar: Dyrt, lite cykel för pengarna.
(iii) Beställa en ny cykel från annat land (Ex. Tyskland)
Fördelar: Ny cykel. Mer cykel för pengarna än (ii). Får antagligen cykeln rätt fort.
Nackdelar: Semi-dyrt alternativ.
(iv) Köpa delar och bygga cykel själv (blanda nya/beg. delar?)
Fördelar: Lär mig mycket om cykeln, funktioner, inställningar och allmänt mekande. Kan välja delar, förmodligen rätt dyrt.
Nackdelar: Tidskrävande, något bristande kunskaper (måste lära mig), behöver förmodligen specialverktyg.
Vad bör jag leta efter för ramgeometri, tips och förslag i allmänhet?
----------
Racercykel (ej triathlon)
Maxbudget: ~15000 kr.
Hur får jag mest bang for the buck och vad bör jag leta efter för cykel?
Mindre kortfattat:
----------
Är ute efter köpråd till min första riktiga racer, har bara haft hybrid med rakt styre tidigare.
Tanken är att den ska användas under ett Ironman-lopp (och under en jävla massa träning). Jag är ute efter en vanlig racer och inte en triathloncykel. Jag tänker att jag kan köpa och sätta på aerobars om jag känner att det behövs istället. Jag har letat runt på begagnatmarknaden under en tid men inte hittat någonting som passar. Jag är ca. 175-178 cm lång (ja, det har blivit olika vid olika tillfällen) så jag antar att jag ligger runt 54/M i storlek (möjligen 52) men det varierar väl från ram till ram vad jag förstår. Har inte tagit mått på insida ben än.
Hur ska jag göra? Jag vill gärna komma igång och börja träna så fort som möjligt nu i sommar!
(i) Fortsätta leta på begagnatmarknaden och hoppas att något dyker upp
Fördelar: Billigare, förhoppningsvis mycket mer cykel för pengarna.
Nackdelar: Inte säkert att det dyker upp något.
(ii) Beställa en ny cykel från Sverige
Fördelar: Ny cykel, får cykeln fort och kan börja träna.
Nackdelar: Dyrt, lite cykel för pengarna.
(iii) Beställa en ny cykel från annat land (Ex. Tyskland)
Fördelar: Ny cykel. Mer cykel för pengarna än (ii). Får antagligen cykeln rätt fort.
Nackdelar: Semi-dyrt alternativ.
(iv) Köpa delar och bygga cykel själv (blanda nya/beg. delar?)
Fördelar: Lär mig mycket om cykeln, funktioner, inställningar och allmänt mekande. Kan välja delar, förmodligen rätt dyrt.
Nackdelar: Tidskrävande, något bristande kunskaper (måste lära mig), behöver förmodligen specialverktyg.
Vad bör jag leta efter för ramgeometri, tips och förslag i allmänhet?