Köptips Trek Vs Nishiki

Jonas D

Aktiv medlem
Köptips Trek Vs Nishiki
Hej

Är ny här på forumet och ska nu köpa ny cykel. Har f n en Nishiki Hybrid 401 och vill ha en bättre cykel att pendla med. Cyklen ska mest gå på landsväg men ska klara av en grusväg när det krävs. Jag undrar om det är någon som kan uttala sig om kvaliten på Nishiki. Min 401:a har funkat bra men lämnar kvalitetsmässigt en del att önska av växelsystem och vevparti. Är det ngt som är lika för alla Nishiki cyklar?

Funderar nu på att köpa en av dessa cyklar. Någon som har förslag på vad som är det bättre alternativet?

Prosl.jpg

Nishiki Pro SL

Ultrapro.jpg

Nishiki Ultrapro Hybrid

76fxz_candyred.jpg

Trek 7.6 FX

/Fuffkin

Köptips Trek Vs Nishiki
A, vad kostar Nishikicyklarna? Treken ligger på en 10995 eller något sådant om jag minns rätt. Riktigt fin är den iaf så jag hade valt den före om jag valt mellan de tre.

Köptips Trek Vs Nishiki
Treken ligger på 11995, Nishiki Pro SL på 6800 o Ultrapro hybrid på 9500, Undrar lite hur kvaliten skiljer sig mellan Nishiki och Trek.

Mvh

Fuffkin

Köptips Trek Vs Nishiki
Jag pendlar på förra årets Pro SL, och det funkar väl helt okej, men den är inte perfekt. Att ha tre klingor fram är helt onödigt, använder aldrig minsta klingan. 50/36 på Trek'en känns mer vettigt.

Jag genar genom ursvikskogen när jag har bråttom hem, och på ojämn grusväg hade man gärna haft lite bredare däck, men vet inte om skillnaden mellan 28 och 32mm däck är så stor.

Det jag irriterar mig mest på är att den justerbara styrstammen knakar när man belastar styret, måste ta och byta den...

Edit: Ang kvaliten på växelsystem och vevparti har jag inget att invända, men jag har bara cyklat ca 200 mil hittils.

Senast redigerad av en moderator:
Köptips Trek Vs Nishiki
PRO Sl:en går inte riktigt att jämföra med de andra cyklarna då det är en annan kategori av hybrid.

Den största skilnaden är ramen, Treken är styvare och lättare än Nishikin. En komplett 7.6:a i 20" ram väger ca 9,7kg och med bredare däck en Nishikin och så slipper du linus hjulen.

Köptips Trek Vs Nishiki
Jag har haft en PRO SL i 3 år nu och pendlat till/från jobbet och den har fungerat klockrent. Jag kör dock 95% på asfalt, håller med någon annan som svarade att det minsta drevet fram känns lite överflödigt. Min cykel har gått mer än 1000 mil och det enda jag bytt är kedja, kassett, bromsklossar och däck. Nu är modellen som jag har lite förändrad från dagens, jag har inte den variabla styrstammen, fälgarna är lite annorlunda, m.m.

Jag kan bara rekomendera denna, jag hade till en början lite problem med att ekrarana lossnade och small av. Det fixade dom på Uni cykel genom att ekra om hjulet och sätta lite tjokare ekrar efter önskemål från mig, detta gjordes utan någon extra kostnad för mig.

Det finns säkert bättre cyklar och Trek har jag inte provat men det jag kan säga är att nishiki är prisvärda i vart fall.

Köptips Trek Vs Nishiki
Min fru har en PRO SL. Den är hon mycket nöjd med, förutom att kedjan går utanför stora när hon växlar. Hon får (fick) slkitiga fingar 2 ggr /dag... He he he ... ;o)

//Skogling, mekaniker

Köptips Trek Vs Nishiki
Tack för tipsen! Tycker också att det känns onödigt med tre klingor fram, har det nu och använder bara två.

Edit: Vad är det för fel på Linus hjulen?

Känns nog som att jag kommer att bli mest nöjd med en Trek.

Mvh

Fuffkin

Köptips Trek Vs Nishiki
Jag känner en medelålders man som har en Nishiki Ultrapro Hybrid (vilket namn alltså!), och han tycker att den fungerar kalas! I alla fall så använder han den till träning och inte pendling, men den fungerar gott och väl på grusvägar och asfalt vad jag vet..

Köptips Trek Vs Nishiki
Tror nog inte att det var något fel på Linus hjulen i mitt fall. Var kanske för "fet" för hjulen så ekrarna inte höll. :-)

Jag skulle kanske inte heller jämföra Trek modellen med PRO SL då det är frågan om i princip det dubbla priser. Har du dom pengarna (runt 12 000:-) så hade jag utan betänketid lagt dom på en dyrare cykel som Trek, eller Ultegra pro, eller annan liknande i samma prisklass.

Köptips Trek Vs Nishiki
mrwalker skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror nog inte att det var något fel på Linus
> hjulen i mitt fall. Var kanske för "fet" för
> hjulen så ekrarna inte höll. :-)

Smäller ekrarna av är hjulen felbyggda.

Köptips Trek Vs Nishiki
Chips skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Det jag irriterar mig mest på är att den
> justerbara styrstammen knakar när man belastar
> styret, måste ta och byta den...
>

Testa att fetta in anläggningsytorna mot styre, gaffelrör och i leden så försvinner nog knaket.

Oscar
som pendlar på IRC Mythos för brummets skull men som 10 ggr av 10 skulle vilja ha en rapp belgisk cross som arbetshäst

Köptips Trek Vs Nishiki
Tunturi F600 kan jag också hålla med om är väldigt fin, bra med skivbromsar för vintern också. Rammässigt tror jag däremot att både Trek och Kona ligger lite före, Tunturin verkar lite mer klumpig.

Tillbaka
Topp