Köra i klunga på 10-20 pers..

När jag har kört i en bra klunga på slät mark och sitter på 3e, 4e hjul har jag lägre puls i 40km/h än jag har solo i 30km/h.
Men det skiljer (nästan) inget i backarna på att cykla i klunga och cykla solo, tyvärr.

/Håkan

Julius Kenéz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur många km/h snabbare går det än att cykla
> själv utan att öka kraften på pedalerna så att
> säga.
>
> 3-4km/h extra, mer/mindre?

På plan mark gör det mycket mer än vad du tror.

Som du läst kör man både fortare och mindre hårt samtidigt.

En standard motionsklunga håller långt under det tempo man kunde hålla, så man får alltid vila förhållandevis mycket på rullen.

Som dag och natt ungefär. Istället för att tokpressa i 35-40 ligger man (nästintill) på rull i 45 utom den lilla stund man är i täten och drar. På platten.

Om du aldrig kört i en klunga tidigare så är risken att du tar slut snabbare större. Om du inte är van att hålla ett jämt tempo och jaga ikapp svansen så kommer du köra jojo i tåget och ha svårt att komma upp på rullen efter att ha varit uppe och dragit och då ökar så klart risken att du bränner dig.

Julius Kenéz skrev:
> Nja, i detta fallet har man ju en referenspunkt.
> Ganska enkelt mätning, nerlagd effekt vs
> hastighet på platten.

Jo mellan tummen och pekfingret, mycket grovt.
Men det är mååååånga variabler att ta hänsyn till. Kanske något för en tysk att ta tag i.

Och så finns det sådana som är väldigt skickliga på att cykla i klunga och sådana som är sämre. Med det senare menar jag att det går bra att bränna onödig energi även på rulle.

Julius Kenéz skrev:
> Blir framförvarande sur om man greppar tag i hans
> sadelstolpe och åker snålskjuss :D

Bara om han/hon märker det:)

En runda på 15mil går kanske i 32, eller som i tisdags 38 på 5mil i en klunga.

Det går inte riktigt att jämföra egna tider med en klungas tid för det kan diffa snabbt om du ihuvudtaget hänger med på rulle eller om du kan vara med och dra. Både ens egna och klungans tid diffar från dag till dag även om man kör samma sträcka.

- Antalet cyklister i klungan
- Hur starka cyklisterna i klungan är
- Hur väl samarbetet funkar
- Tar alla lagom förningar, dvs kortare men hårdare
- Tar klungan det lugnt i uppförsbackar?
- Tar klungan det lugnt upp över krönet efter en backe?
- Hur mycket backar är det?
- Har alla vatten/bars med sig?
- Hur blåser det, riktning och styrka

Köpte tidningen Aktiv träning för att det var ett cykelhjälmstest i den(vanns av Giro Aeon i kategorin LYX), då var det även en läsar fråga om hur mycket energi man sparar genom att ligga på rulle i en klunga. Jag citerar svaret:

"Det beror både på farten och var i klungan du ligger. Om du cyklar i 40km/h och ligger mitt i en stor grupp med cyklister så gör du faktiskt av med nästan 40% mindre energi genom att ligga bakom cyklisterna i täten som bryter vinden.

Om du bara tränar med en kompis så kommer du inte vara lika bra skyddad från sidorna och därför minskar "energivinsten" till cirka 27% om ni cyklar i 40km/h.

Om farten sjunker till 30km/h så sparar du cirka 18% på att låta din kompis ligga före.

Om vinden kommer framifrån gäller det att ligga så nära inpå den framförvarandes bakhjul som möjligt, men eftersom säkerheten också spelar in så är ett avstånd på 10-30cm en bra kompromiss. Om det är sidvind ska ni ligga snett intill varandra."

Hur siffror och dylikt har räknats fram stod det ingenting om i texten....

Tillbaka
Topp