Korrekt sittposition MTB, Nu med bilder

Drkassler

Medlem
Hej
Funderar en hel del på min sittpostion på min cykel, och på om jag har rätt storlek på ram.
Finns det någon sida med bra info kring hur jag ska mäta mig och cykeln, gärna på svenska.
Jag får kramp i muskulaturen kring ländryggen när jag kör hårt, kanske beroende på svag bålstyrka, kanske beroende på fel sittposition. Tittar jag på andra som cyklar förefaller jag sitta lågt men innan jag sänkte sadeln hade jag än mer problem med ryggont.
Att göra en bikefit för typ 1500 kr är säkerligen väl investerade pengar men jag vill veta om jag har rätt storlek på cykel och hyffsad sittpostion innan dess.

Mvh
/C

Edit: Ny rubrik

Senast ändrad:
Du kanske skulle lägga upp en bild i profil på dig när du sitter på cykeln.

Sen kan du skriva dina mått, vilken cykel du har och dess geometri.

Jag är 177cm lång, cykeln storlek Medium (tror jag).
Vilka mått ska jag mäta på mig och cykeln?

Tacksam för hjälp..!

Bilagor

• IMAG1431.jpg
    IMAG1431.jpg
    72.7 KB · Besök: 733
  • IMAG1432.jpg
    IMAG1432.jpg
    74.1 KB · Besök: 986
  • IMAG1433.jpg
    IMAG1433.jpg
    66.1 KB · Besök: 1,155
  • IMAG1434.jpg
    IMAG1434.jpg
    72.9 KB · Besök: 1,152
  • IMAG1435.jpg
    IMAG1435.jpg
    69.2 KB · Besök: 891
  • IMAG1436.jpg
    IMAG1436.jpg
    70.3 KB · Besök: 1,047
Det ser OK ut tycker jag. Jag brukar känna av musklerna i ländryggen också och jag kört riktigt hårt, har fått för mig att det är normalt?!

Cykeln är möjligen lite för liten, är det verkligen en Medium (Kona = 18")

Tittar man på första bilden skall/bör/sägs det att man skall ha minst 25 graders vinkel mellan lår och vad; dvs benet får inte vara rakare än så. Spontant ser det vettigt ut det med.

Vad har du för sadelhöjd (vevlagercentrum till ovansida sadel) och innerbensmått?

det ser ok ut, eller något liten. Jag tror du kan vända på styrstammen för att komma ner lite med styret. Kanske tom förlänga styrstammen. Men annars är det nog bara att köra tills du tränat upp ryggen.

glhf

Gren till golv längs med benet: 81,5 cm
Vevlager centrum till ovankant sadel mätt "längs sadelröret": 68 cm

Jag tror att det är en 18" men jag vet inte var jag ska mäta det måttet heller, jag har fått för mig att olika cykeltillverkare matter på olika sätt?

Styrstammen, ok. Blir det inte ännu jobbigare för ryggen ju mer jag ligger ner? Vad är vinsten med att få ner styret? Mer tyngd på framhjulet och bättre styrförmåga?

Vad tycker ni om positionen i längsled i förhållande till vevcentrum? Hur vet jag om jag kommer fram för mycket med knäna? Kan jag loda från knät i någon position för att avgöra var sadeln ska vara i längsled?

Bonus: Tips på bra bålövningar jag kan göra hemma? S.k. squats, är det bra det? :-)

Mvh
/C

Mått centrum vevparti till sadelklämman : 44 cm.
Det blir 17" va?

Core, är det typ Squats-övningar det? ursäkta min totala okunskap...
Mvh
/C

Lutning på styrstam: 16°
Läng på styrstam c/c: 90 mm

Kommer jag bli en gladare cyklist med vänd styrstam eller blir det för lågt?

Marklyft i synnerhet men också knäböj tror jag går bort då min vänstra höftkula är förstörd p.g.a. tidigare sjukdom. Jag kan t.ex inte springa utan att det blir problem. Cykla fungerar dock alldeles utmärkt förutom ryggont då såklart...

Mvh
/C

Drkassler skrev:
-------------------------------------------------------

> Styrstammen, ok. Blir det inte ännu jobbigare
> för ryggen ju mer jag ligger ner?

Det beror på tycker jag. Jag har en cykel som är för liten och den fick jag riktigt ont i ryggen av tills jag köpte en 10 cm längre styrstam. Det gjorde en enorm skillnad för mig. Med den kortare stammen satt jag nästan och svankade medan jag får en lite mer naturlig sittställning med den längre stammen. Dock har jag en annan cykel som var lite för stor/lång för mig. Där får jag ont för att jag är för utsträckt, men det gick att lösa med en kortare stam.

En styrstam behöver ju inte kosta särskilt många pengar så det är en rimlig sak att byta på chans för att se om det hjälper. Om det var min cykel och jag satt sådär hade jag definitivt köpt en längre stam

Jag fick också ont i ländryggen efter en stunds cyklande. Sen fick jag för mig att xc:ifiera cykeln. Så jag vände på styrstammen och tog bort barendsen för att få ett lite bredare grepp. Sen dess har jag inte haft problem med ländryggen. Min egen teori är att axlarna/skuldrorna hjälper till mer för att hålla upp överkroppen.

Drkassler skrev:
>
>
> Marklyft i synnerhet men också knäböj tror jag
> går bort då min vänstra höftkula är
> förstörd p.g.a. tidigare sjukdom. Jag kan t.ex
> inte springa utan att det blir problem. Cykla
> fungerar dock alldeles utmärkt förutom ryggont
> då såklart...
>
>
> Mvh
> /C

Aha, men lite styrketräning kan göra underverk för trilskande ryggar. Styrketräning överlag är enligt mig ett mkt bra recept på att få kroppen att hålla i långa loppet. Men självklart får man anpassa det efter de fysiska möjligheter man har.

Ok, jag vänder på styrstammen så får vi se vad som händer med ryggen. Ev provar jag med en längre också.
Tack för all hjälp!
/C

Jag har ett grenmått på 79 cm och har en Small (16") så en Medium (18") låter väl ganska så bra åt dig med det grenmåttet som du har tycker jag.

Coreövningar har hjälpt min rygg. Plankan, situps, roddmaskin, maskin för rotation över/underkropp m.m. kan vara bra för rygg och mage.

När det gäller cykeln så ser det helt ok ut. Längre stam tror jag inte, hellre bredare styre isf (beroende på vad du har idag) eller skjuta bak sadeln några mm.

Jag är själv 179 och har kört många år på Kona HT med 18 och 17,5" ramar. Kör numera 90mm styrstam (6 grader negativ vinkel), inga spacers under och 72cm brett styre.

underscore skrev:
> Bakdämparen verkar ha alldeles för mycket luft.

+1

Ser bra ut. Men sen kan du behöva ändra nån mm upp eller ned men det får du känna dig fram.

Dock förespråkar jag att du vänder styrstammen för att få bättre kontroll, snyggare cykel och mer aero körställning.

Min sadelposition, ska den verkligen vara såhär långt bak? Jag justerade fram den för ett tag sedan efter tips från LBS men det verkar precis som den glidit bak och det med tilltagande ryggont. Ska prova att flytta fram sadeln några cm och vända styrstammen.
Sitter jag för långt bakom vevpartiet på bilderna?

Bilagor

• IMAG1438.jpg
    IMAG1438.jpg
    93.1 KB · Besök: 156
Jag har en sådan sadelstplpe på min vinterhoj och det är nästan omöjligt att få den så att sadeln inte glider bakåt, oavsett hur hårt man drar åt bulten. Köp en bättre stolpe eller försök med friktionspasta på sadelrälsen.

Du kan nog skjuta fram den en bit utan problem.

Vad gäller att vända styrstammen så ger det möjligtvis en mer aero sittställning men jag tror spontant inte det hjälper mot ryggontet.

När jag körde hardtail hade jag kramp i korsryggen framåt slutet av var och varannan tur. Kör man i stökig terräng tär det rätt hårt på kroppen och då är det naturligt att få ont om man inte är van vid belastningen.

Jag får nog också stämma in i kören om att träna upp bålstyrkan. Plankan, sidoplankan och alla dess olika jobbiga variationer är en bra grundövning.

Drkassler skrev:

> Sitter jag för långt bakom vevpartiet på
> bilderna?

Höjden ser ok ut, men du sitter definitivt för långt bak på bilderna.
Ett utgångsläge är en lodlinje från framsida knäskål då du har pedalen i bottenläget. Denna lodlinje bör då gå genom pedalaxeln (och stortåleden). Utgå från detta och justera sedan framåt eller bakåt.

Lycka till!

Newton skrev:

> Höjden ser ok ut, men du sitter definitivt för
> långt bak på bilderna.

+1

> Ett utgångsläge är en lodlinje från framsida
> knäskål då du har pedalen i bottenläget.

Inte bottenläget väl?
Snarare kl 3 (eller 9 i det här fallet :))

kn.jpg

/Johan

Tille skrev:
> Happy Bike Fit, vad kan gå fel?

Ungefär lika mycket som Happy Sizing :)

Fördelen mot random LBS är väl att man iaf får flera felaktiga åsikter att välja mellan ;)

"Ungefär lika mycket som Happy Sizing :)

Fördelen mot random LBS är väl att man iaf får flera felaktiga åsikter att välja mellan ;)"

+1

Så.
Nu har jag skickat fram sadeln två-tre cm och höjt densamma för att få bra knävinkel vid fullt nertramp. Ryggen fungerar fantastiskt MEN, nu har jag fått ont i mitt vänstra knä istället. Mums...

Hur är det med lodning från knät genom trampdynan på foten, är det vid kl 3 o 9 eller 12 o 6 det där ska infalla?
Knäont är väl typiskt för att man sitter för långt bak eller för långt fram eller hur är det egentligen?
Mest troligt är nog iof att jag utan ryggont trampat på rent infernaliskt och överbelastat knät. Vad gör jag då? Är det vila eller träning som gäller?

/C

Sänk sadeln lite kanske och höj kadensen - vad ligger du på nu? Håller du knäna varma ordentligt i höst/vinter kylan?

Om du cyklar stökig terräng och har en oförlåtande bakdel, typ aluram, då kan jag få ont i korsryggen av alla "stötar" så att säga. Sen jag bytte till fullgung så är det noll problem med det.

Ok, nu kommer det.
Vad är kadens? Dekadens vet jag allt om, men inget om kadens...
Varma knän, njae det kan jag inte påstå. Men höger knä är rimligen exakt lika kallt som det vänstra men det klagar inte...

Blir till att prova att pälsa på mig bättre på benen till nästa tur för att se vad det ger.

Jo precis. Olika för alla vad som är rätt, men rimligt är att snitta omkring 90 rpm.Ligger man mycket under det så belastas knäna onödigt hårt och man får lätt ont. Kalla knän är dåligt smorda och får lätt ont. Att det börjar göra ont i ena knät betyder ju inte att det ör ett problem med just det knäet, utan bara att det brukar ju alltid börja på ena sidan oaktat om det är knä, fotled eller höft som bråkar.

Ah, okej.
Jag vet inte vad jag ligger på men jag tror att jag ligger högt. Jag får mäta lite nästa runda.

Johan, kul att du inte bara har koll på slangklämmor! ;-)

/C

Bra! På med knävärmarna till nästa tur. Själv är jag feg och kör med knäskydd året om så inga problem med kalla knän, men historiskt så har jag haft knästrul också, men värme och högre kadens verkar ha löst problemet för mig iaf då jag inte haft ont i knän på flera år.

Dock kan dina problem ha andra orsaker, men värme och hög kadens brukar inte göra skada iaf!

När jag började som cykelbud i slutet av förra århundradet så fick jag ganska omgående problem med knäna. Jag fick rådet att sträcka/stretcha ut sätesmuskeln av en mer rutinerad kollega, och med det så försvann problemet. I ditt fall kan det ju ha med annat att göra om du inte haft problemet förut, men det skadar inte att prova.

Alldeles för liten cykel med dagens "Sixten approved" -norm. Den passar bäst till en som är ca 160 - 170 cm och inte 177 cm.

God afton ?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp