Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Beroende på konstruktion (de flesta med 4 maskinlager så som OEM DT Swiss som Spec använder) så jobbar lagren i bodyn kontinuerligt och borde föra mer oväsen när man trampar än när man frirullar...TBy sa:Skjuter från höften och säger kassa lager i kassettbodyn eftersom det händer då frihjulning ska ske.
Beroende på konstruktion är det mer eller mindre lätt och dyrt att fixa.
davveno1 sa:Han sa att om man byter lager så kommer skrapandet att komma tillbaka.
Jag ifrågasatte hur man rent visuellt kunde se att jag cyklat för hårt men det kunde han inte svara på.
Specialized sa att det va så bara. :(
Om de nu vet att du kört för hårt, då kan de ju också säga precis vad som är fel.davveno1 sa:Specialized tar det ej på garanti enligt lbs.
'kört för hårt' är deras kommentar.
Bakhjulet är tydligen trasigt i navet eller nått liknande.
Henrik_E sa:cyklat för hårt låter mer som någon oseriös lokal handlare skulle säga än Spez själva.
davveno1 sa:Har tyvärr inte cykeln hemma nu, får i så fall åka till lbs och spela in men..
Det lät en gång per varv kraftigt skrapande så det nästan vibrerande i ramen.
Ljudet var även svagt avtagande, om man lyfte upp bakhjulet i luften och satte fart på det med handen så lät det tydligast i ett par tre varv sen blev det något mildare.
Helt tyst vid trampade framåt.
Tramp bakåt och rull = lät illa
Inget glapp i sidled eller så, stumt och fint i övrigt
Johan1978 sa:Hade LBS kollat med Specialized? LBS bör väl i alltid kolla med Specialized först och låta dem avgöra om det är garanti eller inte. LBS kan ju inte utan att ha frågat Specialized bara dissa kunden rakt av.
davveno1 sa:Specialized tar det ej på garanti enligt lbs.
'kört för hårt' är deras kommentar.
Har cyklat 15-20 gånger på 8 månader.
Oerhört mycket nybörjare då detta är första cykeln på 20 år.
Bakhjulet är tydligen trasigt i navet eller nått liknande.
Låter detta rimligt?
PKJoacim sa:Hade en Specialized Crave tidigare och på den havererade bodyn efter 9 månader. LBS påstod att Spec bara lämnar 6 månaders garanti på den men eftersom det är butiken som har sålt cykeln till mej så är det butiken som har garantiansvaret, inte Specialized. Så dom reparerade på sin bekostnad.
davveno1 sa:Update.
Det är bodyn som är kass och den går av någon anledning inte att separera från hjulet därav behövs även nytt hjul.
Dom skulle ta en vända till med specialized nu..
Cannondale jekyl 1000 sa:davveno1 sa:Update.
Det är bodyn som är kass och den går av någon anledning inte att separera från hjulet därav behövs även nytt hjul.
Man kan bara spekulera men man kan nog tyvärr inte utesluta att det bara blir en vända med specialized. Vad sa du till dom för att dom skulle ändra uppfattning?
davveno1 sa:Cannondale jekyl 1000 sa:davveno1 sa:Update.
Man kan bara spekulera men man kan nog tyvärr inte utesluta att det bara blir en vända med specialized. Vad sa du till dom för att dom skulle ändra uppfattning?
Sa ingenting, det var dom som ringde upp mig och sa det.
Vernersson sa:davveno1 sa:Cannondale jekyl 1000 sa:davveno1 sa:Update.
Sa ingenting, det var dom som ringde upp mig och sa det.
De har troligen läst denna tråden ;-)
PKJoacim sa:Jag tror att Specializeds ev goda rykte angående kundservice kommer från amerikanska cykelforum. Ty i Amerikat är dom tydligen kända för sin goda customer service. I Sverige är dom det inte. Jag tycker att vi har sett exempel på att tex Scott och Giant i Sverige har bra kundsevice. En bekant lämnade nyligen in sin tre år gamla och mycket välanvända Spark på service och i verkstan upptäckte dom att baksvingen hade en lite spricka i sig. Scott kontaktades och en ny sving levererades och monterades på Scotts bekostnad. Vill minnas att jag har läst här på forumet om Giantcyklar som varit flera år gamla som fått nya ramar eller ramdelar på good will långt efter garantins utgång.