Kört för hårt enligt specialized?

davveno1

Aktiv medlem
Låter illa Från bakhjulet..

Tyst och fint när man trampar framåt men när man rullar eller trampar bakåt uppstår ett knarrande ljud som ökar med farten.

Känns nästan i ramen hur det skorrar.

Vad kan det vara?

Senast ändrad:
Skjuter från höften och säger kassa lager i kassettbodyn eftersom det händer då frihjulning ska ske.

Beroende på konstruktion är det mer eller mindre lätt och dyrt att fixa.

Senast ändrad:
Är det ett Mavic-hjul? Jag drabbades av ett förfärligt missljud från frihjulsmekanismen i bodyn på mitt Cosmic Carbon bakhjul.

Lätt att plocka bort bodyn (förutsatt att man har en 10 mm insexnyckel i arsenalen) torka rent och återfetta, vilket man enligt Youtubes samlade cykelmekarfilmstjärneexpertis skall göra med Shimanos hydraulolja.

Jag utsatte mitt hjul för denna behandling förra veckan och har sedan avverkat ca 20 problemfria mil. Vad hydrauloljan gör med exvis gummipackningen inne i bodyn på lite sikt återstår att se... Vill man vara på säkra sidan ska Mavic tydligen erhålla en speciell olja för ändamålet.

Specialized tar det ej på garanti enligt lbs.

'kört för hårt' är deras kommentar.

Har cyklat 15-20 gånger på 8 månader.
Oerhört mycket nybörjare då detta är första cykeln på 20 år.

Bakhjulet är tydligen trasigt i navet eller nått liknande.
Låter detta rimligt?

Det låter helt orimligt. Precis som tidigare talare gissar jag på kassa lager i bodyn. De ska hålla betydligt längre så de var nog kasst monterade.

Stå på dig hos lbs (hävda reklamation) eller släpp det och byt lager själv. Lager kostar mindre än 100kr och det är inte så värst komplicerat att byta.

TBy sa:
Skjuter från höften och säger kassa lager i kassettbodyn eftersom det händer då frihjulning ska ske.
Beroende på konstruktion är det mer eller mindre lätt och dyrt att fixa.
Beroende på konstruktion (de flesta med 4 maskinlager så som OEM DT Swiss som Spec använder) så jobbar lagren i bodyn kontinuerligt och borde föra mer oväsen när man trampar än när man frirullar...

Han sa att om man byter lager så kommer skrapandet att komma tillbaka.

Jag ifrågasatte hur man rent visuellt kunde se att jag cyklat för hårt men det kunde han inte svara på.
Specialized sa att det va så bara. :(

davveno1 sa:
Han sa att om man byter lager så kommer skrapandet att komma tillbaka.

Jag ifrågasatte hur man rent visuellt kunde se att jag cyklat för hårt men det kunde han inte svara på.
Specialized sa att det va så bara. :(

Har du möjlighet att lägga upp en film på ljudet?

Att du cyklat för hårt känns osannolikt. Alla hjul har ungefär samma konstruktion och jag kan lova dig att det finns gott om folk här på happy som cyklar hårdare än dig utan att förbruka hjullager i onormal takt.

Har tyvärr inte cykeln hemma nu, får i så fall åka till lbs och spela in men..

Det lät en gång per varv kraftigt skrapande så det nästan vibrerande i ramen.
Ljudet var även svagt avtagande, om man lyfte upp bakhjulet i luften och satte fart på det med handen så lät det tydligast i ett par tre varv sen blev det något mildare.

Helt tyst vid trampade framåt.
Tramp bakåt och rull = lät illa

Inget glapp i sidled eller så, stumt och fint i övrigt

Bullshit från LBS, undviker allt hustle med reklamation genom att hitta på orsaker.

Drog sönder bodyn på min 10 månader gamla cykel som gått ett par hundra mil alla gånger, fick ny body skickad på posten utan konstigheter.

Tror också att butiken bara försöker komma undan. Självklar reklamation. Är man våldsbenägen mot sin cykel skulle det ju visa sig på hundra andra sätt än missljud från nav/body? I värsta fall får du gå till ARN men till att börja med så finns det väl en konsumentvägledare (kan det heta så?) på kommunen som man kan ta kontakt med.

+1 på oseriös handlare. SPecialized är dyra men tar hand om kunderna väl. Det låter som om du varit hos en butik cykelringen. Jag hade skrivit ett argt mail till Specialized generalagent och ifrågasatt vad deras handlare håller på med.

Nu kanske dehär låter som att jag tycker du är en idiot.. men har du kollat så att det inte är "dork-disc:en" som ligger emot kassetten? jag hade nämligen samma problem på min pendlare och höll på att bli tokig på ett skrapande ljud (typ en gång per varv). känns iofs som en grej LBS borde hitta.. men vad vet jag..

davveno1 sa:
Har tyvärr inte cykeln hemma nu, får i så fall åka till lbs och spela in men..

Det lät en gång per varv kraftigt skrapande så det nästan vibrerande i ramen.
Ljudet var även svagt avtagande, om man lyfte upp bakhjulet i luften och satte fart på det med handen så lät det tydligast i ett par tre varv sen blev det något mildare.

Helt tyst vid trampade framåt.
Tramp bakåt och rull = lät illa

Inget glapp i sidled eller så, stumt och fint i övrigt

Har precis samma fenomen på ett hjul. Definitivt inte ett specialized hjul. På det är de bodyn som jävlas iallafall. Har inte orkatta tag i det än bara...

Jag hade liknande ljud i min och det var lager i bodyn som va kass. Fick ett nytt av Specialized trots att det hade rullat i 1,5 år i Göteborgsterräng.

Hade LBS kollat med Specialized? LBS bör väl i alltid kolla med Specialized först och låta dem avgöra om det är garanti eller inte. LBS kan ju inte utan att ha frågat Specialized bara dissa kunden rakt av.

Johan1978 sa:
Hade LBS kollat med Specialized? LBS bör väl i alltid kolla med Specialized först och låta dem avgöra om det är garanti eller inte. LBS kan ju inte utan att ha frågat Specialized bara dissa kunden rakt av.

Mja, det är ju i svåra fall. Oftast har ju butikerna rätt bra känsla för vad som går på garanti. En bra butik dvs.

Hade en Specialized Crave tidigare och på den havererade bodyn efter 9 månader. LBS påstod att Spec bara lämnar 6 månaders garanti på den men eftersom det är butiken som har sålt cykeln till mej så är det butiken som har garantiansvaret, inte Specialized. Så dom reparerade på sin bekostnad.

Låter som LBSen har skit mellan öronen.

Och det kan ju vara dorkdiscen som låter.
Hade något som skrapade innan jag plockade bort den.

davveno1 sa:
Specialized tar det ej på garanti enligt lbs.

'kört för hårt' är deras kommentar.

Har cyklat 15-20 gånger på 8 månader.
Oerhört mycket nybörjare då detta är första cykeln på 20 år.

Bakhjulet är tydligen trasigt i navet eller nått liknande.
Låter detta rimligt?

Det är rimligt att Specialized aldrig mer får sälja en cykel om detta är deras uppfattning .

Lutar mer åt slö handlare .

M

PKJoacim sa:
Hade en Specialized Crave tidigare och på den havererade bodyn efter 9 månader. LBS påstod att Spec bara lämnar 6 månaders garanti på den men eftersom det är butiken som har sålt cykeln till mej så är det butiken som har garantiansvaret, inte Specialized. Så dom reparerade på sin bekostnad.

Min är också en crave!

Update.

Det är bodyn som är kass och den går av någon anledning inte att separera från hjulet därav behövs även nytt hjul.

Dom skulle ta en vända till med specialized nu..

davveno1 sa:
Update.

Det är bodyn som är kass och den går av någon anledning inte att separera från hjulet därav behövs även nytt hjul.

Man kan bara spekulera men man kan nog tyvärr inte utesluta att det bara blir en vända med specialized. Vad sa du till dom för att dom skulle ändra uppfattning?

Snacket om att man får mer generös behandling av en Specialized-återförsäljare jämfört med andra märken, stämmer verkligen det eller vill man gärna tro det och gör det till en falsk sanning? Äger själv en Specialized(dyr) där nedre skyddsluckan till växelreglaget lossnade efter en vecka, skruven satt inte bra tydligen, ingen stötskada eller nåt men Specialized vägrade fixa det och det gick inte att bara beställa hem en skyddslucka. LBS ville ta hem ett helt nytt reglage som jag skulle få betala. Jag vägrade och efter mycket käftande med LBS fick jag till slut en lucka gratis från ett reglage de tog hem.

Det kan nog bero på om det är LBS'ens personal eller Speicalized du har att göra med. Jag tycker alltid att jag har fått bra service på SCS iaf, det var väl nåt bar dojor som glömdes bort i en beställning någon gång, men det löste sig. Annars tycker jag att de sköter sig bra. jag har dock inte haft mer problem med mina hojar än att jag böjt skruven i dämparinfästningen.

Jag tror att Specializeds ev goda rykte angående kundservice kommer från amerikanska cykelforum. Ty i Amerikat är dom tydligen kända för sin goda customer service. I Sverige är dom det inte. Jag tycker att vi har sett exempel på att tex Scott och Giant i Sverige har bra kundsevice. En bekant lämnade nyligen in sin tre år gamla och mycket välanvända Spark på service och i verkstan upptäckte dom att baksvingen hade en lite spricka i sig. Scott kontaktades och en ny sving levererades och monterades på Scotts bekostnad. Vill minnas att jag har läst här på forumet om Giantcyklar som varit flera år gamla som fått nya ramar eller ramdelar på good will långt efter garantins utgång.

Jag har bara goda erfarenheter av Specialized's hantering av garantiärenden. Jag fick en spricka i min carbonram, oklart om det var bara en lackspricka eller spricka in i ramen. Fick hjälp av min LBS med ärendet, trots att cykeln var köpt i en annan butik på annan ort. Han mailade en bild på sprickan och eftersom Specialized även har lackgaranti så brydde de sig inte om att undersöka ramen vidare utan skickade en ny ram med bakdämpare. LBS'en plockade sedan över alla komponenter på den nya ramen - snabbt och smidigt.

På min Scott hardtail som jag hade innan så pajade bodyn efter bara några månader. Det var en väldig massa korrespondens fram och tillbaka med den LBS jag köpt cykeln av och Scott. Skickade in bodyn och fick så småningom en ny body på posten, denna fick jag byta och fixa med själv.

Och på den Cube jag hade innan, köpt av tysk näthandlare, så hade jag samma problem och erfarenhet som med Scotten. Mycket tid och korrespondens fram och tillbaka innan jag fick en ny body.

Så i fortsättningen så ser valet enkelt ut för mig - jag fortsätter handla Specialized av min mycket serviceinriktade LBS.

Är det inte ganska hård "konkurrens" på just ramgaranti, vissa har ju livstidsgaranti för första köparen. Alltså att just det är ett säljargument, så vad gäller såna skador "måste" dom vara generösa?

Efter att ha läst diverse trådar om garantiärenden har jag fått uppfattningen att de flesta märken är generösa med skador på ramen, men lite mer gnidna med andra skador.

Senast ändrad:
Cannondale jekyl 1000 sa:
davveno1 sa:
Update.

Man kan bara spekulera men man kan nog tyvärr inte utesluta att det bara blir en vända med specialized. Vad sa du till dom för att dom skulle ändra uppfattning?

Sa ingenting, det var dom som ringde upp mig och sa det.

davveno1 sa:
davveno1 sa:
Update.

De har troligen läst denna tråden ;-)

Vernersson sa:
davveno1 sa:
davveno1 sa:
Update.

De har troligen läst denna tråden ;-)

Haha, ja det kan man inte utesluta det heller.

PKJoacim sa:
Jag tror att Specializeds ev goda rykte angående kundservice kommer från amerikanska cykelforum. Ty i Amerikat är dom tydligen kända för sin goda customer service. I Sverige är dom det inte. Jag tycker att vi har sett exempel på att tex Scott och Giant i Sverige har bra kundsevice. En bekant lämnade nyligen in sin tre år gamla och mycket välanvända Spark på service och i verkstan upptäckte dom att baksvingen hade en lite spricka i sig. Scott kontaktades och en ny sving levererades och monterades på Scotts bekostnad. Vill minnas att jag har läst här på forumet om Giantcyklar som varit flera år gamla som fått nya ramar eller ramdelar på good will långt efter garantins utgång.

Scott har sex års ramgaranti så då skötte dom sina åtaganden som dom bör.
Jag gissar att LBS:ens roll kan spela in hur bra garantin funkar. Scott verkar sköta sina garantiärenden bra vad jag har hört. Har haft ett par saker som felat på mina cannondaler men fått riktigt bra hjälp av killarna på Henrikssons. Just nu har jag en sram ultimate broms på väg tillbaka. Bor dock 120 mil från min LBS så det tar några dagar extra med postgång men det får man stå ut med.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp