Kostnad för att delta i Vätternrundan?

belio

Aktiv medlem
Funderar på om man skulle testa cykla runt den där sjön nästa år.

Är medveten om vad anmälningsavgiften kostar men har ingen aning hur transport och boende kan gå på (har ej egen bil och bor i Stockholm).

Ni som genomfört loppet: hur mycket går det på ungefär allt som allt?

De dyra sakerna är som sagt anmälan, typ 1800 med föranmälan i nån grupp. Vi cyklade och åkte med Team Sportia Uppsala och det var bussresa, sporthallsgolv och bevakning på alla grejer för 1250. Sedan är nog fan alla energigrejer nästa kostnad beroende på hur mycket man behöver. Det går ju åt en del till träning också för att testa hur man funkar med allt hokuspokus. Gick nog lätt drygt 1000 spänn för mig.
Mat ska man ju ha iaf och sunkig pastabuffé för 89 spänn på en restaurang på torget är inte mycket att klaga på. Beroende på var i landet man bor kanske man måste ta semester på fredagen om man ska räkna petigt.
Skulle tro att mitt lopp gick ungefär på 4500 totalt inklusive eller kanske tom plus en ramväska för 219 kr som jag förmodligen inte köpt annars :-)

Det kan kosta precis hur mycket eller hur lute du vill.

Det beror på din starttid, upplägg osv. Du kan ju i princip cykla till Motala (typ gratis) starta, cykla runt pölen å cykla hem. Boende är ju allt från gratis till lite till hotell. En del sover inte alls på plats. Så åter igen. Det kan kosta hur lite eller hur mycket som helst. Vill du räkna på det så utgå från din ev. Starttid. Hur mycket tid du behöver innan och räkna boende och logi efter "vanliga" priser när det kommer till campingplats, vandrarhem osv. Maten är ju samma tänkt. Köpa i maraffär, sunkhak, grillkios eller restaurang.

Vill du ha energimat så kanske sub500 ink. Uppladdning innan.

Resa är ju också en tolknkngsfråga. Här kan du ju cykla, samåka, buss, tåg osv....

Kör hårt!

När jag körde (10-15 år sedan), så bodde jag i tält på camping och käkade pastabuffén vid torget. Har aldrig brytt mig om energidrycker od. Du kan säkert hitta någon att samåka med om du är ute i god tid med att fråga. I så fall ~500:- + anmälningsavgiften. Sedan är det bara att lägga på för "lyx".

När jag räknade på det för ett par år sen, när jag själv funderade på att vara med, fick jag fram 3000-3500 kr totalt. Hälften startavgift och direkta kostnader i samband med cyklingen. Resten transport och boende. Från Gbg.

Har man tid och utrustning (som tält) så kan man nog fixa det på i stort sett 100-200 kr över startavgiften. Men då får man cykla dit, skogstälta, äta billigt på spritkök, och sen cykla hem igen.

Jag räknade lite på det...

Startplats typ 1300:-
Hotell typ 900:-
Energi typ 450:-
Bilresa typ 400:-
Pizza typ 100:-

Men det går ju att få det både dyrare och billigare. Jag slapp ju t ex gruppanmälningsavgiften.

Jämför man med en lokal 30-mils brevetrunda så är det ju snudd på idioti :)

ipv6 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag räknade lite på det...
>
> Startplats typ 1300:-
> Hotell typ 900:-
> Energi typ 450:-
> Bilresa typ 400:-
> Pizza typ 100:-
>
> Men det går ju att få det både dyrare och
> billigare. Jag slapp ju t ex
> gruppanmälningsavgiften.
>
> Jämför man med en lokal 30-mils brevetrunda så
> är det ju snudd på idioti :)

Världen är full av idioter ... ;-)

När jag körde var det väl oftast anmälningsavgift, boende i VRs gympasalar (var det 150 kr på den tiden?), energi för bakfickan (max 100kr) + soppapengar (typ 300kr tror jag Sthlm tor) + 100-150 på käk på kvällen innan och ngt efter loppet.

geologen skrev:
> 100 spänn för en pizza? :D

Nu stod det inte _en_ pizza :P Men en lunchpizza går väl på det typ?

/R

geologen skrev:
> 100 spänn för en pizza? :D

I Norge vore det att betrakta som gratis med en pizza för 100 spänn (även och spännen är norska).

Fliken skrev:
> Man får göra kalkylen på värdet man får
> tillbaka, vilket skiljer sig stort individer
> emellan.

Då skall man ha betalt för att starta, mer överskattat motionslopp finns väl inte!

GoranS skrev:
> Världen är full av idioter ... ;-)
>
> När jag körde var det väl oftast anmälningsavgift, boende i VRs gympasalar (var
> det 150 kr på den tiden?), energi för bakfickan (max 100kr) + soppapengar (typ 300kr tror jag
> Sthlm tor) + 100-150 på käk på kvällen innan och ngt efter loppet.

Ja, det är klart det går att komma billigare undan. Man kan ju cykla dit, tälta på en gräsmatta och köra på depåmat istället för medhavd Vitargo.

Svaret är att det kan bli hur dyrt eller hur billigt som helst utöver anmälningsavgiften, om det sedan är värt kostnaden kan ju bara var och en svara på.

ipv6 skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Världen är full av idioter ... ;-)
> >
> > När jag körde var det väl oftast
> anmälningsavgift, boende i VRs gympasalar (var
> > det 150 kr på den tiden?), energi för
> bakfickan (max 100kr) + soppapengar (typ 300kr
> tror jag
> > Sthlm tor) + 100-150 på käk på kvällen innan
> och ngt efter loppet.
>
> Ja, det är klart det går att komma billigare
> undan. Man kan ju cykla dit, tälta på en
> gräsmatta och köra på depåmat istället för
> medhavd Vitargo.

Hm, mitt inlägg var kanske lite otydligt. Den första kommentaren var bara en anspelning på din kommentar om att kostnaden var i det närmaste idioti om man jämför med ett 30-milsbrevet. Resten var bara en ärlig uppräkning av ungefär de kostnader jag hade då jag höll på och körde VR och på inget sett avsett att ställas i kontrast till de kostnader du nämnde.

Jag körde nog en budgetvättern. Betalade startavgiften, fick skjuts dit och hem av sambon (hon skulle ändå åka söderut), tältade för 400:- på staffanstorpscampingen, undvek pastabuffén och åt egenlagat på campingen, tog för mig ordentligt i depåerna, och sabbade sedan budgetupplägget genom att festa loss på en Staropramen i restaurangen alldeles vid målet :)

/s-o -- Startavgift + 400 + lite mat + en dyr öl är väl godkänt?

s-o skrev:
> /s-o -- Startavgift + 400 + lite mat + en dyr öl
> är väl godkänt?

Tänk så många öl du hade kunnat dricka på LB efter valfri trettiomilare för betydligt mindre pengar.

Kupa skrev:
> Tänk så många öl du hade kunnat dricka på LB
> efter valfri trettiomilare för betydligt mindre
> pengar.

Visst är det så, men om jag kör 30-milen här hemma så är det ju också ytterligare drygt 40 mil från målet till Lilla Barkarby:

bark.PNG

:)

DaK skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man får göra kalkylen på värdet man får
> > tillbaka, vilket skiljer sig stort individer
> > emellan.
>
>
> Då skall man ha betalt för att starta, mer
> överskattat motionslopp finns väl inte!

Skönt att vi lever i ett fritt land där ett antal tusen cyklister tillåts ha en annan åsikt än dig. Dessutom har du valfriheten att låta bli VR.

Man äter även om man inte cyklar VR, så den posten räknar inte jag med. I år kostade kalaset
Anmälningsavgift: ~1300
Energi: 100
Boende: Tält (gratis)

Resan tillkommer såklart.

sebagge skrev:
> Man äter även om man inte cyklar VR, så den
> posten räknar inte jag med. I år kostade kalaset
>
> Anmälningsavgift: ~1300
> Energi: 100
> Boende: Tält (gratis)
>
> Resan tillkommer såklart.

Om man äter på ngt slags restaurang är dock kostnaden för maten troligtvis högre än om man ätit hemma, så sanningen ligger väl i det fallet någonstans mellan 0 kronor och det man betalar på restaurangen.

Snålistips (brasklapp för risktagande), vänta tills alla hetsköpare som inte orkat träna börjar sälja sina startplatser. Köpte årets plats för en tusing inkl namnbyte.

DaK skrev:
> Då skall man ha betalt för att starta, mer
> överskattat motionslopp finns väl inte!

Man kanske inte skall ha betalt för att starta, men man behöver ju definitivt inte betala någon startavgift för att cykla runt Vättern. Man kan cykla tillsammans med alla andra utan att betala.
I stort sett får man ju bara lite mat och en medalj för pengarna.
Plus att någon tar tiden åt en, något de allra flesta har full koll på själva (en i mitt tycke helt ointressant tid, som inte går att jämföra med sina egna eller andras).

Visst, skall man göra Klassikern behöver man väl vara anmäld.

Själv sov jag i bilen när jag cyklade runt pölen.

Undrar om de bilfria sträckorna även har förbud för alla andra fordonsslag, inklusive cykel, för de som inte deltar i loppet?

Tillbaka
Topp