Konkret sa:
mugge sa:
Konkret sa:
5 mil om dagen med bilen, bara det är ju 100-250 kr så du tjänar ju betydligt mer än 30-40 kr när du tar cykeln.
Kanske blev otydligt: Jag gjorde uppskattningen att cykelpendlingen kostar mig 30-40 kr/dag i kostnader relaterad till cykel, service, kläder och mat. Bilen har jag bedömt kostar dryga hundralappen i rörlig kostnad kopplad till just den resan. Fasta kostnader och kapitalkostnader har jag dock valt att inte ta med i den beräkningen. Ska man tala om besparing så skulle jag då få ett netto kring 70 kr/dag eller utifrån antalet pendlarresor jag gör 8 - 9 000 kr/år. Om man vill kan man ju också anta att det skulle behövas ytterligare en bil i familjen för att bilpendling skulle funka och då blir besparingen 2-3 gånger så stor.
Viktigare än så är att cyklingen ger en massa positivt tillbaka medan bilresan är tid utan någon större behållning.
Men räknade du inte ut att cykeln kostar 6.5kr milen med inköp och slitage?
Du kan inte bara räkna parkering och bensin på en bil. Värdeminskning efter inköp + service + rep. + bränsle blir ganska mycket.
Men vi kanske missuppfattar varandra?
Beträffande bilkostnader så avsåg jag vilka kostnader jag kunde spara in genom att välja cykeln istället för bilen. Alltså den merkostnad det hade inneburit att t ex idag välja att åka bil istället för cykel. Så länge jag har bilen kvar så finns det kostnader på bilen som jag inte kan påverka särskilt mycket genom att använda den mindre.
Tittar jag på totalkostnader så ligger bilen på ca 33 kr/mil och cykeln som sagt på 6:50 /mil. Utifrån det skulle jag kunna hävda att jag sparar ca 130 kr per pendlardag.
När det nu talas om pilsner så slår mig följande liknelse: En cykelresa till jobbet ger välbehag och tillfredsställelse jämförbar med ett par-tre lagom svala öl av god kvalitet. En bilresa kan i bästa fall matchas av en folköl som tillbringat lite för lite tid i kylen medan bussresan är i paritet med en ljummen och avslagen lättöl.