Kostnad för cykelpendling

geologen sa:
Man får nog kallt räkna med att köpa ny nån gång per år pga stöld

Va?? Kan det verkligen stämma? Jag har pendlat i typ fem år och har aldrig låst cykeln i något cykelrum etc (förutom de sista månaderna då vi flyttade kontoret) och har aldrig fått den snodd. Eller har jag bara haft flyt?

Johan A sa:
geologen sa:

Va?? Kan det verkligen stämma? Jag har pendlat i typ fem år och har aldrig låst cykeln i något cykelrum etc (förutom de sista månaderna då vi flyttade kontoret) och har aldrig fått den snodd. Eller har jag bara haft flyt?

Jag snudd på utgår ifrån att cykeln blir stulen om den inte står i min lägenhet. Därför man har 1000 cyklar , och en av dom är en som inte skadar om den blir stulen (och är inte direkt stöldbenägen).

Varför har man både bil och cykel om man ändå har möjlighet att cykla. Samtidigt som man oroar sig för hur mycket det kostar?
Kollektivt de dagar man inte har lust att cykla kanske blir billigast? Om man ändå bor i en storstad då.

I Gbg kostar enkelresor så mycket att man tyvärr sparar mycket lite på att blanda kollektivåkning med cykel. Månadskort som ger obegränsat med resor under 30 dagar kostar 600 kr. Att åka med kontoladdning till och från jobb två dagar i veckan kostar runt 400 kr.

Novisen sa:
Det går åt helvete. Cykeln blev stulen, ersatte med en CX med ultegra hydrauliska bromsar. Och nya slics för bättre rull på asfalt istället för de där dubbade CX-däcken. Orkar inte räkna på milkostnaden just nu... ;)

Låter väldigt likt min setup. Ge det några år så börjar det nog se väldigt bra ut :)

Geologen: Ibland känns det som att du gör väldigt konstiga antaganden. Jag har iallafall aldrig hört talas om någon som snittar på en stulen cykel om året. Sen får man oftast en del pengar på försäkringen om det skulle hända. Jag har pendlat i typ 15 år och blivit av med en cykel. Den fick jag rimlig ersättning för med tanke på skick och ålder. Håller dock med om att man bör ta hänsyn till värdeminskning men den är svår att veta innan man sålt.

Milkostnaden står i proportion till vad cykel/underhåll/kläder osv kostar. En billig (beg.) cykel = låga driftkostnader (även mindre stöldrisk).
Vill man ha fräsigare grejer så kostar det förstås mer :). Det är upp till var och en att välja.

+1 på en cykel stulen per 15 år (eg närmare 20). Ställt på alla upptänkliga ställen i både gbg och sthlm. Den som stals glömdes på stan klantigt låst en fredagkväll. :(

Sedan jag flyttade till Sthlm för åtta år sedan har jag blivit av med två cyklar. min första och andra mtb (vet dock inte om man ska klassa "cykel på köpet" cykeln som mtb egentligen). Båda vid Årstabergs pendeltågstation.

För mig är det klart billigare att cykelpendla än att åka kollektivt. 26 tum levererar!

geologen sa:
I Gbg kostar enkelresor så mycket att man tyvärr sparar mycket lite på att blanda kollektivåkning med cykel. Månadskort som ger obegränsat med resor under 30 dagar kostar 600 kr. Att åka med kontoladdning till och från jobb två dagar i veckan kostar runt 400 kr.

I Sthlm kostar månadskort 790 kr, eller 25 kronor/resa (med 75 min giltighetstid) i innerstaden. Det räcker med att cykla 2 dagar i veckan om man bortser från slitage mm för att spara in månadskort.

För mig går det säkert på ett ut, men det är mycket trevligare att köpa nya vinterpendlarskor än att betala för att få trängas med andra människor och andas in deras sjukdomar.

Bonf sa:
geologen sa:

I Sthlm kostar månadskort 790 kr, eller 25 kronor/resa (med 75 min giltighetstid) i innerstaden. Det räcker med att cykla 2 dagar i veckan om man bortser från slitage mm för att spara in månadskort.
I GBG är periodkorten kraftigt subventionerade på bekostnad av enkelbiljetter. Jag köper årskort som kostar 5720 kr, för den summan får man 104 enkelresor.

Johan A sa:
geologen sa:

Ja, tur. Trots att jag tar in cykeln till jobbet (dock i hisshallen så inte heelt säkert även om jag stundtals har uppsikt genom glasdörren). Enda gången jag ställde cykeln utan uppsikt var efter dubbelpunka, när jag skulle hämta cykeln efter jobbet fanns den inte där och fastlåsningslåset itusågat inkastat i buske. Ett halvår senare källarinbrott. Skulle nog gjort avdrag för cykelpendling när man tänker efter, visserligen var första drygt ett år gammal, räknas den? Men ändå svårt att komma upp i 25000 då pendlarna kostade dryga 11-13000 om man räknar pedaler, däck, lampor, skärmar etc. Nu bär jag oftast upp för tre trappor för det är bannemig inte kul att skaffa allt nytt hela tiden. Cykel i sig är inte så farligt (mer än att bestämma sig) men allt annat, träligt dyrt och trist.

Jag har tre mil till jobbet...
Buss: 25 kr
Bil: 80-100 kr
Cykel: >50 kr (Pendlar alltid finracer med maxpuls och behöver extra frukost av något slag)

Åker jag buss kan jag nästan alltid åka gratis med kollegor hem, men cykel och bil kostar ju lika mycket till.
Ändå tar jag bil relativt ofta... Egentligen är det sjukt!

Försökte för några år sedan att få klarhet i vad det kostar att cykla. Insåg att alla sätt att räkna verkar gå att ifrågasätta på något sätt. Inslaget av individuella variationer är stort och sådant som att ta höjd för t ex stöld, behov av särskilda kläder och mera mat går ju inte att bestämma entydigt. Bilkostnader håller förmodligen "ihop" lite bättre, dvs den faktiska kostnaden ligger oftare närmare uträknade exempel/schabloner.

Jag har själv försökt uppskatta vilka kostnader jag kan undvika om jag cyklar. Här får jag det till att bilen kostar minst en hundralapp (5mil/dag plus parkeringsavgift). De bilkostnader jag bedömer att jag inte kan spara in genom att cykla är undantagna här, eventuellt kan man dock fundera över om familjen hade haft en bil till om jag inte cykelpendlade. Kollektivt ca 70 kr och betydlig krångligare och längre restid.

Cyklingens kostnader är mycket svårare. Hur ska man dela upp kostnaderna på pendling och annan användning? Jag är inte tillräckligt nördig på detta för att följa upp och fördjupa mig i alla delar, jag nöjer mig med ungefärliga uppskattningar av vad som är nödvändigt för pendlingen, vad som egentligen ligger på nöjeskontot och vad som ligger någonstans däremellan. I runda slängar får jag det till 10 kkr för en ny bra pendlarhoj som man kan räkna med håller minst 10 år (5 000 - 10 000 mil), årliga kostnader för slitdelar, service, tvätt osv på max 1 kkr och kläder för max 2 kkr/år. Jag har valt att räkna konservativt, dvs en del av dessa kostnader hör nog mer hemma på nöjeskontot, men låt gå. Min uppskattning blir då att det kostar mig 6:50 kr/mil att cykelpendla.

Frågan är hur man ska värdera samordningsvinsterna i att jag även håller resten av familjens cyklar i prima skick och att vissa av cykelkläderna är ypperliga för andra aktiviteter. Eller det faktum att mina dagliga mil på cykeln både ägnas åt kreativitet och meditation, ja i viss omfattning faktiskt åt betalt arbete.

Kontentan för mig är att man kan ta sig till jobbet på olika sätt. Samtliga är förknippade med kostnader på något sätt, men kostnaderna kan vara svåra att bestämma med någon större noggrannhet. Jag har dock kommit fram till att det för mig mycket handlar om vilket alternativ så ger bäst "avkastning på satsade medel". För mig blir cyklandet överlägsen vinnare i det sammanhang. Det handlar för mig om 30-40 kr/dag som ger avkastning i trivsel, harmoni, hälsa, sparad tid och inte minst hög kapacitet när det ska cyklas för nöjes skull.

Konkret sa:
5 mil om dagen med bilen, bara det är ju 100-250 kr så du tjänar ju betydligt mer än 30-40 kr när du tar cykeln.

Kanske blev otydligt: Jag gjorde uppskattningen att cykelpendlingen kostar mig 30-40 kr/dag i kostnader relaterad till cykel, service, kläder och mat. Bilen har jag bedömt kostar dryga hundralappen i rörlig kostnad kopplad till just den resan. Fasta kostnader och kapitalkostnader har jag dock valt att inte ta med i den beräkningen. Ska man tala om besparing så skulle jag då få ett netto kring 70 kr/dag eller utifrån antalet pendlarresor jag gör 8 - 9 000 kr/år. Om man vill kan man ju också anta att det skulle behövas ytterligare en bil i familjen för att bilpendling skulle funka och då blir besparingen 2-3 gånger så stor.

Viktigare än så är att cyklingen ger en massa positivt tillbaka medan bilresan är tid utan någon större behållning.

Jag åker på 60kr ( snart 75 tror jag) i boende park när jag cyklar. Har 4 mil t&r och bilen drar 0,57 i snitt per mil. = jag går typ back på att cykla. men ska man tänka så blir man ju galen :) Jag mår sjukt bra av att cykla till jobbet.
Optimala vore om man slapp ha en bil helt och hållet och klara sig på bilpool/hyrisar.

Tänker ni inte på att ni investerar i er själva när ni cyklar till jobbet?

Räknas cykelns slitage så räkna lika på en bil. Där drar det iväg... Särskilt om man har ullen mitt i handen.

mugge sa:
Konkret sa:
5 mil om dagen med bilen, bara det är ju 100-250 kr så du tjänar ju betydligt mer än 30-40 kr när du tar cykeln.

Kanske blev otydligt: Jag gjorde uppskattningen att cykelpendlingen kostar mig 30-40 kr/dag i kostnader relaterad till cykel, service, kläder och mat. Bilen har jag bedömt kostar dryga hundralappen i rörlig kostnad kopplad till just den resan. Fasta kostnader och kapitalkostnader har jag dock valt att inte ta med i den beräkningen. Ska man tala om besparing så skulle jag då få ett netto kring 70 kr/dag eller utifrån antalet pendlarresor jag gör 8 - 9 000 kr/år. Om man vill kan man ju också anta att det skulle behövas ytterligare en bil i familjen för att bilpendling skulle funka och då blir besparingen 2-3 gånger så stor.

Viktigare än så är att cyklingen ger en massa positivt tillbaka medan bilresan är tid utan någon större behållning.

Men räknade du inte ut att cykeln kostar 6.5kr milen med inköp och slitage?

Du kan inte bara räkna parkering och bensin på en bil. Värdeminskning efter inköp + service + rep. + bränsle blir ganska mycket.

Men vi kanske missuppfattar varandra?

Fast om man inte tar bilen så sliter man inte lika mycket på vägen och då räcker skatten längre.

Så pga cykling kan vi ha fri skola och sjukvård.

Vilka hjältar vi är. :)

Pendlar man någon mil enkel och trampar på lite så går det ju kalorier motsvarande tre öl om dagen.
Och tre justa öl kostar ju 250:-
(~80:-/st på en juste pub, vilket iofs blir några kilometer till men de kilometrarna får gå till viktnedgång.)
Då blir ju milkostnaden en bit över hundra spänn.
Det är fördjävla dyrt att cykla!

Varje mil bil eller bussresa jag cyklar sparar in en flaska god öl! (I snitt 18 kr på systemet så har man en del att välja på.)
Det blir 10 flaskor i veckan, på köpet! Eller 16 lådor god öl på bara 9 månader.

Tydligt är att det är väldigt ohälsosamt men roligt att cykelpendla även året om i Luleå.

Och nä, jag tycker inte alls man kan räkna in cykelns kostnad i kalkylen, jag skulle nog haft en cykel ändå.

geologen sa:

Ja det är sant, absolut. Bor också i gbg. Har sparat in ca 30 000 på att inte köpa busskort alls de senaste sex åren. I gbg kan man cykla överallt man ska. Förstår såklart att det inte passar alla och att man kan behöva ha bil i gbg också. Men jag kan köpa dyra cykelkläder utan dåligt samvete när jag vet vad jag sparat

Konkret sa:
mugge sa:
Konkret sa:

Du kan inte bara räkna parkering och bensin på en bil. Värdeminskning efter inköp + service + rep. + bränsle blir ganska mycket.

Beträffande bilkostnader så avsåg jag vilka kostnader jag kunde spara in genom att välja cykeln istället för bilen. Alltså den merkostnad det hade inneburit att t ex idag välja att åka bil istället för cykel. Så länge jag har bilen kvar så finns det kostnader på bilen som jag inte kan påverka särskilt mycket genom att använda den mindre.

Tittar jag på totalkostnader så ligger bilen på ca 33 kr/mil och cykeln som sagt på 6:50 /mil. Utifrån det skulle jag kunna hävda att jag sparar ca 130 kr per pendlardag.

När det nu talas om pilsner så slår mig följande liknelse: En cykelresa till jobbet ger välbehag och tillfredsställelse jämförbar med ett par-tre lagom svala öl av god kvalitet. En bilresa kan i bästa fall matchas av en folköl som tillbringat lite för lite tid i kylen medan bussresan är i paritet med en ljummen och avslagen lättöl.

mugge sa:
När det nu talas om pilsner så slår mig följande liknelse: En cykelresa till jobbet ger välbehag och tillfredsställelse jämförbar med ett par-tre lagom svala öl av god kvalitet. En bilresa kan i bästa fall matchas av en folköl som tillbringat lite för lite tid i kylen medan bussresan är i paritet med en ljummen och avslagen lättöl.

En kall öl ur kylen när man cyklat hem från jobbet en fredag, tagit i ordentligt i backarna och kanske skarvat hemvägen nån mil eftersom det är så fint väder och sedan sätter sig på trädäcket i kvällssolen är jäkligt svårslaget. Särskilt när man räknar in att man sparat in kostnaden för ölen med råge på genom att cykla till jobbet. :)

mugge sa:
Konkret sa:
mugge sa:
Konkret sa:

Beträffande bilkostnader så avsåg jag vilka kostnader jag kunde spara in genom att välja cykeln istället för bilen. Alltså den merkostnad det hade inneburit att t ex idag välja att åka bil istället för cykel. Så länge jag har bilen kvar så finns det kostnader på bilen som jag inte kan påverka särskilt mycket genom att använda den mindre.

Tittar jag på totalkostnader så ligger bilen på ca 33 kr/mil och cykeln som sagt på 6:50 /mil. Utifrån det skulle jag kunna hävda att jag sparar ca 130 kr per pendlardag.

Jag är med dig! Saknar min tid som cykelpendlare!

Novisen sa:
Nu har jag ju en bil också, och eftersom jag cyklar går alla kostnader bortsett från bensin och däck på tid, alltså samma kostnad oavsett om jag använder bilen eller inte (kör ca 1000mil/år). Så där blir merkostnaden för att ta bilen istället för cykel bensin+däck, med en snittförsbrukning på 0.8l/mil blir det 11.40kr/mil! Nu har man ju tur att man bor I Stockholm, så att köra landsvägstrafik till jobbet get ju en snittfart på 25km/h och bensinförbrukning på ca 1.1l/mil, så det kostar alltså 12.9/mil (bensinpris på 13kr/liter, 1kr/mil för däcken). Jäkla tur, annars hade man ju nästan lagt ner det där med att cykla!
.

Jag brukar köpa 3 år gamla bilar och köra dem i tre år. Kalkylen på årsbasis ser ut ungefär såhär:
Värdeminskning 30.000 kr (Är nog snarare 40-45 kkr, men då backar kanske frun ur)
Skatt 3000 kr
Service: 5000 kr
Försäkring: 5000 kr
Övriga kostnader, däck torkarblad mm. ca 2500 kr
Kör ca 2500 mil per år.

Det ger en milkostnad på drygt 18 kr per mil, EXKL drivmedel.
Och då har jag inte räknat några som helst kapitalkostander. Behöver man låna blir det mer.
När jag gör efterkalkyler på mina bilar brukar 90% av bilens kostnad vara drivmedel+värdeminskning.
Så drivmedlet är mindre än halva kostnaden. Och den största kostnaden, värdeminskning, är mer ålders- än milrelaterad. Så den tickar alltid på mer eller mindre oavsett användning.

Visst man kan få lägre värdeminskning på en skrothög. Men då har du en risk att den rasar. Och då behövs kapital för en ny. Snabbt.
Och servicekostnaden drar iväg.

jag bara konstaterar att cykelpendla är dyrt. Jag lägger lätt över 1000 kronor i månaden på kläder, slitdelar, cyklar, service/reparationer (senast jag räknade låg det över 2000, efter det har jag inte räknat...). För att inte tala om hur mycket extra mat jag äter. Eller hur mycket tid på underhåll och service.
men tidigare cykelpendlade jag litet enklare, med gammalt vrak och vad som fanns i träningsgarderoben. då var det nog billigt.

men det är värt det för mig. kul med prylar också (ändå är jag inte pryltokig)

det kanske blir billigare på sikt när jag har alla verktyg och cyklarna börjar motivera inköpskostnaden (mina tre pendelcyklar kostar väl ca 30000 totalt, så det behövs ganska många mil för att få ner milkostnaden. kör jag 700 mil om året i fem (jag gissar att jag byter cykel efter i snitt något mer än fem år) är är milkostnaden 10 kronor eller 40 spänn om dagen bara för cyklarna. Och efter 3500 mil är rätt mycket bytt och servat på dem som tillkommer, rätt mycket kläder, väskor och skor utslitna. säg 70 spänn om dagen, 20 dagar i veckan = 1400 spänn i månaden exklusive extra mat (vad kostar 1200 kalorier om dagen?)

det är alltså mer än dubbelt så dyrt som ett SL kort.

Bonf sa:
geologen sa:

I sthlm gäller månadskort från Nynäshamn till Norrtälje, medan det i Göteborg gäller i Göteborg förutom de delar som heter Mölndal eller Partille. I förhållande till ytan är det snordyrt med 600:-, motsvarar nästan ett innanför-tullarna- kort om ett sådant fanns. Det längsta man kan åka på sitt göteborgs-månadskort är ca 2 mil.
Lägg där till att kollektivtrafiken är så långsam att gång är ett konkurrenskraftigt alternativ i innerstan, och cykel vinner på alla halvlånga sträckor. Kollektivtrafiken är bara snabbare till de yttre förorterna, särskilt de som ligger högt upp.
Min relation till staden blev väldigt mycket bättre sen jag helt gjorde slut med Västtrafik. Har bott här i 16 år o haft månadskort kanske sammanlagt i 6 månader.
Det är nog få icke bilister som klarar sig utan kollektivtrafiken i stockholm. Då får man vara bra hemkär i sitt eget hood.

Jag tycker om kollektivtrafiken i Sthlm, förutom under rusningstid. Bra komplement till cykling de dagar man inte orkar, eller bara vill träna annat. Har gym på jobbet så jag betraktar kostnaden lite som träningskort också. jag köper dock aldrig månadskort.

tobiascyklar sa:
Miss Lycka sa:
Varför har du tre pendlarcyklar?

Började med hybrid och racer, sen kompletterade jag med cross. Litet overkill kanske, men skönt med backup. Är det torrt tar jag racern, det är roligast. Hybriden sätter jag dubbar på, så kan jag ta crossen de dagar de inte behövs.

man SKULLE ju kunna ha en cykel med tre olika hjulset istället... ;) Sälj hybriden, köp ett extra set hjul till crossen med dubbdäck.

Jag pendlar 6 dagar i veckan till mitt jobb året om, ca 1,5 mil totalt om dagen, inräknar några vändor till gymmet i veckan på lunchrasterna. Det enda jag har betalat för ca 8 år på pendlingen är 249;- för ett nytt växelreglage som pajade i en vurpa på glansis i vintras + lite kedjeolja, som jag iofs tagit från jobbets verkstad varje gång. Neeej! Kom på att jag bytt bakdäck för ca 250:- också. Så total kostnad för pendling på 8 år är: 499:- Känns överkomligt :-)

kay sa:
Jag pendlar 6 dagar i veckan till mitt jobb året om, ca 1,5 mil totalt om dagen, inräknar några vändor till gymmet i veckan på lunchrasterna. Det enda jag har betalat för ca 8 år på pendlingen är 249;- för ett nytt växelreglage som pajade i en vurpa på glansis i vintras + lite kedjeolja, som jag iofs tagit från jobbets verkstad varje gång. Neeej! Kom på att jag bytt bakdäck för ca 250:- också. Så total kostnad för pendling på 8 år är: 499:- Känns överkomligt :-)

Samma kedja och bromsbelägg i 8 år? Starkt jobbat! :o)

(låter mystiskt)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp