Kramp i låren vid längre pass

Hej!

Besväras ofta av kramp kramp när jag cyklar lite längre pass (>2h). Har provat byta ut vattnet mot vätskeersättning eller sportdryck, men krampen kommer ändå krypande de sista milen på väg hem.

Någon har bra knep för att hålla krampen borta?

GoranS sa:

Intressant men lång artikel. Rekommendationen för att förebygga kramp är alltså stretching.

Sportdrycker med mineraler ökar törsten och försämrar prestanda.
Vilka sportdrycker rekommenderas? Ser att Vitargo lanserat produkten Vitargo Pure, en energidryck utan smak eller mineraler. Är den bra, dvs drickbar och ger energi?

Mycket och åter mycket vatten samt stretching skulle jag säga.
Vet inte hur många pass du kör men se till att benen får vila mellanåt.

ejma sa:
GoranS sa:

Intressant men lång artikel. Rekommendationen för att förebygga kramp är alltså stretching.

Vilka sportdrycker rekommenderas? Ser att Vitargo lanserat produkten Vitargo Pure, en energidryck utan smak eller mineraler. Är den bra, dvs drickbar och ger energi?

Vitargo Pure har funnits många år.
Men jag trodde att det inte var annan skillnad än utan smakämnen.
Får kolla på det....

ejma sa:
GoranS sa:

Min personliga erfarenhet är att om jag inte dricker mycket (ca 1st 6-700ml flaska/h) vatten med elektrolyter i så får jag ofelbart huvudvärk efter ett träningspass, jag har även väldigt svårt för att dricka söt sportdryck och använder istället olika gels, energikakor, bananer mm för energi. Jag får sällan eller aldrig kramp, läste dock om någon som hade väldiga problem med sendrag och något överraskande åt senap som akutåtgärd, något som verkade fungera utmärkt, själv har jag dock inte provat. Har även läst att dricka picklejuice/spad ska kunna förhindra och lindra kramp, återigen har jag inte provat själv och kan därför inte gå i god för hur effektivt det kan tänkas vara. Hittade en länk: https://bikerumor.com/2016/06/02/review-hotshot-resets-nerve-muscle-communication-prevent-cramps/

Har vad jag kan påminna mig inte varken haft kramp vid cykling eller tränat efter något program. Å andra sidan går det inte heller så fort när jag cyklar.

Testa att höja kadensen och undvik att frihjula - trampa med benen även när du inte vill driva. Det brukar göra viss nytta för mig. Annars är nog vanligaste orsaken till kramp överlastade muskler så:

Träna mer och bli starkare
Kör på högre kadens
Ta det lite lugnare på distanspassen.

Kramp kan ju oxå komma när en viss muskel blir ruskigt trött.
Är det på ett visst ställe det krampar? typ framsida, baksida...

Finns många anledningar för kramp vid långcykling. De jag har råkat utför är:

1 Kört för hårt. Kört med högre puls än vad jag klarar. Antingen ökat för snabbt eller legat med för hög puls under för lång tid.

2 Fel på vätskebalansen. Fått i mig för lite salt. Druckit vatten men missat att få i mig salt.

3 Inte fått i mig mig tillräckligt med kolhydrater. Sockret har tagit slut.

Är det längre turer så försöker jag ha koll på dessa tre då jag upplever de som viktiga. När jag har koll på dessa tre brukar det funka och får jag kramp brukar det bero på att jag slarvat av någon av de tre.

Kramp är ett tecken på obalans. Vad som är i obalans är dock inte klart. Man får pröva sig fram till vad som är i obalans.

Har man ätit mindre än man brukar? ....

Hoppas du hittar du hittar varför du krampar och lycka till med de längre turerna.

PS Är du LVG-cyklist så kan lårkramp orsakas av låg sadelhöjd.

För att bidra med något annat än vad ovanstående har sagt, får du i dog tillräckligt med magnesium? Testa ta magnesiumtillskott ett tag och se om det blir bättre

Tillbaka
Topp