Kramp insida lår, vad göra?

jensclaudius

Aktiv medlem
På nästan alla motionslopp får jag kramp eller krampkänningar insida lår, rätt högt upp. Samma sak om jag kör ett hårt pass runt 2,5-3tim

Vad bör jag göra för att förebygga detta?

eketjall sa:

Utveckla gärna. Tränar idag relativt mycket (8-9tim/vecka) och hyfsat strukturerat med hjälp av trainerroad och trainer inomhus ett par ggr/veckan och 3-4pass ute.

Är det liknande pass som jag får känningar / kramp av jag ska köra fler av dvs 3-4tim hårt?

Jag har samma problem och krampen kommer när jag kör hårdare än det jag tränat på.
Enda lösningen är att träna mer.
När krampen kommer under motionsloppen tar jag en klunk med Grape Tonic så försvinner den ganska snabbt.
(Grape Tonic innehåller kinin som är rejält kramplösande men man får vara försiktig om man har någon defekt på hjärtat)

Om du redan kör kortare hårda pass (typ olika intervalller etc) så skulle jag försöka få in ordentliga långpass i lite lugnare tempo, men då räcker inte 8-9h/v så långt om du även ska få med allt annat.

Hade liknande problem för ett antal år sedan med stelhet o värk högt upp innsida lår vid mycket backträning, i mitt fall hjälpte det med att stretcha höftböjen ofta och mycket så blev jag av med värken.

När sa:
Hade liknande problem för ett antal år sedan med stelhet o värk högt upp innsida lår vid mycket backträning, i mitt fall hjälpte det med att stretcha höftböjen ofta och mycket så blev jag av med värken.

Det är väl det jag hittat kring just insida lår, att det hänger ihop med höftböjen och att stretcha samt träna utfallssteg och liknande övningar ska hjälpa, men även att musklerna på insidan kan vara svagare än de yttre och då belastas hårdare. Har nyligen börjat med att stretcha ut höftböjaren samt ska försöka få till lite mer träning bredvid cykeln för att se om det hjälper.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp