Kreta eller Rhodos?

Kreta eller Rhodos?
Utan att ha cyklat på någon av dem skulle jag säga Rhodos. På Kreta hade vi flera nära dödenupplevelser (i bil) pga grekernas jefla bilkörning... Kan inte vara sämre på Rhodos. (Jag har personligen shitlistat Grekland efter vår sista Kretaresa.. inte mye som var bra med den trots (sk) 5-stjärnigt hotell)

Kreta eller Rhodos?
Jag har cyklat på Peloponessos o Kreta och upplevt att grekerna är 10 ggr mer hänsynsfulla mot cyklister än vad svenskar är. Dock en helt annan sak att köra bil i storstäder. Där skall man helst vara infödd för att förstå trafikkulturen.

Kreta eller Rhodos?
Arnesson sa:
Dags att boka semester med familjen i maj. Så, är det bäst cykling(lvg) på Kreta eller Rhodos?

Rhodos är till 90% landbygd skulle jag säga. Första ~20min kan ha ganska livlig trafik, lite beroende på hur du bor. Därefter är det lätt att hitta vägar med lugnare trafik. Ingen aning hur Kreta ser ut.

Kreta eller Rhodos?
Jag vet inte när säsongen drar igång på Kreta. Är det off-season är min erfarenhet, baserad på en tur i mitten på oktober, att det är precis inne i städerna som det är någon egentlig trafik. I övrigt mkt lugnt. Skulle tänka mig attest kan vara en del skillnad på början och slutet av maj.

Kreta eller Rhodos?
Sen är ju Kreta en mkt större ö än Rhodos så det kan ju bero på var på ön dubtänkt husera. Är det familjesemester och tanken är att resten ska se dig en del lär det vara en rätt begränsad del av ön du klarar av att täcka.

Kreta eller Rhodos?
Jag har cyklat på Kreta i Augusti för några år sedan. Hyrde en helt okej räser, körde oftast på morgnarna. (Pga av värmen, trafiken var gles hela dagarna)
Lite och tämligen sansad trafik, överlag bra skick på vägarna. Gott om mindre vägar i "inlandet" som trafikeras nästan uteslutande av bofasta, turisttrafiken går längs kusterna till övervägande del.
Det går att skrapa ihop ganska duktigt med hm där.

På Rhodos har jag varit fler ggr och betydligt längre tid, men ej cyklat.
Det är ett betydligt mindre vägnät där, då (1995-2002) var vägarna tämligen dåliga men hur skicket på vägarna är numera kan jag dock inte uttala mig om.

Tillbaka
Topp