Kringelloppet X2

• Trådstartare Trådstartare Marcus_SCK
  • Start datum Start datum
Kringelloppet X2
Banan är riktigt torr. Förvisso tittade min tjej ned i ett av avgrundsträsken och undrade stilla "tror du det är många som kommer vurpa där?", så några små blöthål finns men mestades (ca 99.5% av banan) är det torrt. Blöthålen kan man i nästan 100% av fallen köra vid sidan om.

Tider och sträckor har uppdaterats på hemsidan.
http://www.sodertaljeck.se/kringelloppet.html
Titta under DATUM & TID

Lycka till nu imorgon!!!
Arrangörerna gör sitt yttersta för att få allt att klaffa, ha överseende med om det är något som inte funkar direkt. Fråga vänligt så ska vi se till att försöka hjälpa er och göra Kringelloppet till en utmanande tävling som verkligen är KUL att köra.

Kringelloppet X2
Ok jag vet vilka däck jag skall ha
Finns det någon start lista = antal starande av föranmälda totalt sett.
Hälsningar Ivan ström CK Falken

Kringelloppet X2
Det är drygt 100 st föranmälda, från knatte till H60. Hyfsat många Tjejer och Damer är anmälda (15-20 st.).

Startlistan håller vi på att knåpa ihop nu ikväll. Den kommer finnas vid målområdet på lördag.

Kringelloppet X2
Körde fel. Det var tydligen många som gjorde. Synd för annars var banan rolig men man blir ju inte glad när man möter folk som säger att man kört fel. Många i ungdomsklasserna bröt. Märkte att vissa sket i att köra rätt väg och hängde på eliten istället för att köra tillbaks och köra rätt väg. Dom borde blivit omkörda av ganska många så långt upp som dom hamnade.

Är det någon som vet var man kan hitta någon resultatlista från dagens långlopp?

Kringelloppet X2
Jättekul bana. Men synd att det var dåligt markerat på vissa ställen. Eller dom kanske blåset bort!
Körde fel två gånger och fick vända, åsså stod man i skogen på några ställen och funderade på om man skulle ta stigen till vänster eller stigen till höger.
Grym uppförsbacke på andra varvet.. Puh!
Tredje varvet hade jag knappt styrfart kändes det som.
Men jag lyckades ta mig i mål på 3:28 tror jag .. Det var mitt första MTB lopp nånsin, men det gav mersmak. Alla säger ju att långloppen bara består av grusvägar men så var det ju inte alls.
Skitkul!

//Johan

Kringelloppet X2
Det var väl vid timmerhögarna som felnavigeringen skedde? Vi hade tur och mötte några snabbåkare som visade oss rätt väg. Dock verkar det som om en hel del "genade" och på så sätt sparade 15-20 minuter.

Kringelloppet X2
jättekul bana, vackert väder, dock knäont som blev outhärdligt efter 2 varv :(

åkte också fel där så många andra gjorde det, dock fick jag möte efter bara 100m och vände tillbaka.

Kringelloppet X2
ett bra arrangemang, blåsten ställde ju tyvärr till lite oreda i banmarkeringen.
men banan var grym, teknisk och utmanande.
tyvärr vurpade jag ett par gånger och slog i knät som nu har svullnat upp, fick ett ekerbrott också, så jag måste tyvärr stå över morgondagens lopp. :(

Senast redigerad av en moderator:
Kringelloppet X2
Efter att "bara" ha åkt en Keps Cup var det här min debut på större tävling.

Första varvet gick ok även om jag tog det lite för lugnt på de tekniska partierna vilket gjorde att när jag väl kom ut ur skogen så låg jag med killar som var lite svagare än mig på slätan. Det innebar att jag fick jag köra själv i motvinden en hel del.

På andra varvet kändes det hyfsat bra och jag körde själv i en dryg mil och uppför tunga backen gick det helt ok. Efter att ha cyklat själv i 15 km fick jag äntligen syn på en kille framför mig, vilket gav extra motivation. Men efter ca 34 km så gick kedjan av i en liten backe. Oerfaren som jag är så var detta inte något jag lärt mig att klara på egen hand. Jag rullade cykeln i någon km tills jag träffade en funktionär, hon ringde tävlingskansliet och en kille med bil kom ut. Han frågade om jag ville cykla vidare och det ville jag givetvis, så kan fixade kedjan och efter en sammanlagd paus på en knapp halvtimme så rullade jag vidare. Tack Irene och Kjelle!

Nu var det full fart framåt och efter ca 3 km in på sista varvet kom jag ifatt två cyklister och tänkte vila lite bakom dom på en grusväg. Pang sa det så låg jag på gruset efter att framhjulets fäste försvunnit i 20 km/h. En ganska tjock pinne/gren låg på på vägen som jag inte hade sett pga rullekörningen, och eftersom den låg snett över vägen hade inte framhjulet kommit över utan bara lagt sig ned. Ganska rejäla skrubbsår på underarmen var resultatet...
Jag fortsatte och det kändes bra och när det var 7 km kvar startade det sista tekniska partiet. Där hann jag inte åka långt innan mitt växelöra gick av, jag vet inte riktigt varför men jag visste att jag inte hade något med mig i reserv. Nu blev det promenad/löpning/rullning de sista 7 km in i mål dit jag kom efter totalt 4 h 22 min.

Sammanfattningsvis så tycker jag att det var ett bra arrangemang med en kul och teknisk bana. Personligen så lärde jag mig att jag måste öka mina mekaniska kunskaper så att jag bättre klarar av haverier...

Kringelloppet X2
Står man ensam i skogen med 7 km kvar kan man givetvis sätta sig ner på en sten och säga "Nu bryter jag."...men vad gör man sedan om man inte har en mobil?!? :-)

Öijer, jag var där och fotade igår...har bl a en bild på dig när du leder i början av sista varvet, den kanske kan förgylla ditt kommande reportage?

Kringelloppet X2
Ge mig gärna alla bilder som finns. :)

henrik@cyclocross.se

På långa lugnet i fjol så sprang/rullade jag de sista 8km med kedjebrott.
Kämpa kämpa liksom.

Kringelloppet X2
Hallå

Kanon-fin bana med många fina skogspartier och inte så mycket grusväg.
Första två varven gick fint, men tredje varvet bjöd på duktig krampkänning.

Tack Södertälje CK för en bra tävling

//Tompa

Kringelloppet X2
Gjorde debut i långloppssammanhang och fick mersmak. Kanonfin bana med en hel del tekniska partier varvat med grusvägar. Synd bara att man blev helt ensam de tre sista milen och fick ta all motvind själv :-(
Lite tveksamt skyltat under andraslingan p.g.a. blåsten, Får passa på att tacka tätklungan med Tavell i spetsen, som skrek hur vi skulle köra vid "Timmerhögen".

Tack Södertälje CK

Kringelloppet X2
Starkt att inte bryta Sungam!
Jag lärde mig en massa taktik på det här loppet också.
Uppladdning kvällen innan med vin och chips kanske inte är det helt optimala.(Men kul).Att lämna vägbeskrivningen hemma så man kör fel och kommer fram till parkeringen 10 min innan start med humöret i botten är inte heller helt 100.
Och som främst landsvägsnisse upptäckte jag att körtaktiken skiljer sig väldigt mellan lvg och MTB.
På grussträckorna i motvinden ville ingen dra och gruppen som jag hammnade i nästan stannade. Jag såg att det fanns en grupp framför inom räckhåll och tänkte att man kör väl som ett lvg lopp, dvs man drar en stund och sen viker undan och så drar nästa och vips är man ifatt gruppen framför. Men nää, när jag dragit mitt pass och viker ut så följer alla med, svänger vänster, höger alla bara hänger med som en svans bakom, ingen annan drar. Sen vet tydligen några om att efter nästa krök kommer en stig och pang alla spurtar förbi och in på stigen så hamnar man sist.
Att kolla att man har vatten i flaskorna innan varvningen är också rätt smart. Jag hade två flaskor och en gick åt på första varvet, passer varvningen men fyller inte på för jag har ju en flaska kvar så det är lugnt. Efter några km greppar jag flask nr2 och fan vad lätt den känns! Locket har gått upp så nu har jag ingen vätska kvar. Kör andra varvet utan vätska (1tim 20 min) och väntar på släggan. Den kom på tredje varvet där det kändes som knappt styrfart.

Men kul var det iaf! :-)

//Johan

Kringelloppet X2
Som vanligt så hade jag dåligt driv på grusvägarna. Bättre var det i skogen och där var det helkul som alltid. Det var bitvis ny bandragning och de bättre partierna från tidigare bansträckning återanvändes. Totalt sett var banan mycket bra tycker jag och det var inte direkt några proppar. Fast om det var fler cyklister hade det nog blivit lite trångt.

En kille vurpade i en kurva och jag skulle naturligtvis sätta mitt hjul i hans = flygtur. Jag klarade mig bra men med ett litet snedställt styre :) Det blir till och vrida tillbaks styrtapp... Tror att killen inte slog sig då han var raskt uppe igen.

Någon som har lite bilder att lägga ut?

Mersmak som alltid.

/R_C

Kringelloppet X2
Lite bilder från i lördags tagna av min far och några från igår tagna av mig.

LÖRDAG Långlopp

Blivande segraren i blågult tittar bort.
IMG_3726.JPG

Soulbrorsan ser lagom laddad ut.
IMG_3727.JPG

Snabbaste killarna.
IMG_3737.JPG

Snabbaste tjejerna.
IMG_3740.JPG

Min finish.
IMG_3743.JPG

SÖNDAG XC

Dags att välja startväxel.
IMG_3750.JPG

Starten.
IMG_3751.JPG

Segraren
IMG_3752.JPG

Micke Salomonsson.
IMG_3755.JPG

Öijer.
IMG_3757.JPG

Spårvägen.
IMG_3759.JPG

Den här killen bröt 1 sek efter att bilden togs, det slanglösa däcket krängde...
IMG_3761.JPG

I början av sista varvet ledde Öijer...
IMG_3764.JPG

Kringelloppet X2
Jag har faktiskt inte ens skrivit någon rapport än. Tänkte göra det idag. Sen får vi se när den kommer upp.
Men det som hände på sista varvet var att ett UFO kom, kidnappade mig, utförde medicinska tester på mig och sedan släppte tillbaka mig..

Eller så blev jag bara lite trött. :)
Men det var kul att vara i ledningen för första gången på ett XC-lopp. :D

Kringelloppet X2
Jag har kastat upp lite bilder med. Ligger på http://ettannatlopp.nu/mtbskolan/modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=40

Tänkt eför övrigt kolla med Guinnes rekordbok vad VR på cyklar i bil är. Här är ett bra försök i alla fall:
normal_20060513102.jpg

Tar man bara sats när man stänger luckan såborde väl alla 18 hjul och 9 ramar gå in va?

Lastat o klart
normal_20060513088.jpg

Behövde inte ens ta i när jag stängde luckan :)

Just det ja, det var 7 pertsoner i bilen med :)

Tillbaka
Topp