Krockade med ny cykel, begära ny?

Jag tackar så mycket för tipset. Jag såg att jary säljer från deras sortiment, men det går säkert att hitta någon beg i ex Tyskland också. Hade varit drömmen med en cykel som inte drar till sig lika mycket uppmärksamhet men som ändå är användbar för mig.

Isch, fick ett kostnadsförslag idag. 21.000 att fixa cykeln, en ny kostar ett par tusen till.

Jag fick en fundering. vad händer med cykeln som jag lämnat in om jag får en ny? vem äger den då? vad händer om jag skulle vilja hämta tillbaka den i nuvarande skick? Jag har pratat med en bekant som menar att eftersom det är vid gångjärnet som cykeln är påverkad så går det att dra en svetsfog rakt över och svetsa fast hela gångjärnet. nackdelen är ju att man förlorar egenskapen att vika cykeln men fördelen är att den fortfarande skulle vara säker att använda.

vincentjatko sa:
Isch, fick ett kostnadsförslag idag. 21.000 att fixa cykeln, en ny kostar ett par tusen till.

Jag fick en fundering. vad händer med cykeln som jag lämnat in om jag får en ny? vem äger den då? vad händer om jag skulle vilja hämta tillbaka den i nuvarande skick? Jag har pratat med en bekant som menar att eftersom det är vid gångjärnet som cykeln är påverkad så går det att dra en svetsfog rakt över och svetsa fast hela gångjärnet. nackdelen är ju att man förlorar egenskapen att vika cykeln men fördelen är att den fortfarande skulle vara säker att använda.

Försäkringsbolaget äger cykeln om de löser in den och ger dig en ny.

En krockad cykel lär ju ha en ram som är sned både här och där. Inget jag skulle vilja ha tillbaka.
Gå vidare i livet är mitt tips! :-)

frid!

Haha, jodå, det ska jag göra. Jag började bara tänka på det här, eftersom det ju rätt ofta sker olyckor. Men då blir det som att de "köper" cykeln av mig för nypris (utifall att de erbjuder mig en ny)?

Möjligheten finns ju alltid att fråga försäkringsbolaget om man får köpa tillbaka sin knövlade cykel när man fått den inlöst också, om man nödvändigtvis vill ha kvar den gamla.

Företaget som tillverkar cykeln menar att ramen ska skrotas, jag... Ja, jag har ju bara min bild av att jag inte trodde att den var så skadad helt enkelt. Jag cyklade ifrån olyckan och lämnade in cykeln bara eftersom jag tänkte att någon axel var lite sned typ. Det var märkligt att hela cykeln var sned, inte bara en axel.

Nåväl, jag ska nog bara acceptera att skrot är skrot, metallen förlorar ju styrka när den blir böjd. Hoppas att det blir en snabb lösning på det hela i alla fall :)

I fredags så kom beslutet, de ersätter hela cykeln. Jag passade på att fråga om jag kunde köpa en annan modell och de sa ja. Jag är därför sugen att testa köpa en tvåhjulig liggcykel då det känns som att man får mindre blickar på sig. Det blir i så fall fortsatt mtb på vintern. Vi får se vad som händer, jag är iaf nöjd med att få pengarna tillbaka.

Nu när det finns liggisar i tråden, blev det motsvarande fluga bland liggcyklar med att köra fixed som på vanliga cyklar? Aldrig sett en fixed liggis, men jag letar inte heller.

Tillbaka
Topp