Krymper cykelsporten i Sverige?

roj63

Medlem
Jag tycker mig märka att det är färre startande i XC-cupen. Detta gäller alla klasser från ungdom och uppåt. Håller mtb-cyklingen att dö ut i tävlingssammanhang i Sverige? Helt klart är mediaintresset svalt. Kessiakoff blev 6:a på världscupen vilket är en bra prestation. Har inte sett en rad om det i någon tidningen eller något inslag på TV. Det är kanske inte så konstigt då nyheten inte ens finns på SCF:s sida. Varför promotar inte förbundet cykel nu när vi äntligen når framgångar både på landsväg och mtb? Det kan väl inte bara vara en resurs fråga. Någon är väl anställd av förbundet, eller? Mtb-SM gick förra året i närheten av Sveriges huvudstad (Flottsbron). Det borde vara ett ypperligt tillfälle att promota mtb men icke. Endast några små skyltar vid infarten talade om att det var SM. Om inte cykel ska bli en ännu mindre sport i Sverige måste en ändring till!

Min känsla är att den växer, men inte kortloppen. Många vill köra långt i skogen vilket i så fall skulle kunna förklaras i intresset för klassikerna, detta sagt utan av veta. Maila till långloppscyupens sekretariat och fråga efter siffrorna för antal anmälda sedan starten (1995?). Det vore intressant att veta för oss alla som gillar långa xc-lopp, tror jag

Att köra XC är inte längre "hippt" som det var under 90-talet. Nu är det bara en ren träning/tävlingsform och därför tror jag att det är mer seriösa folk, men färre totalt.

Nu är det snarare på freeridesidan som mtb har blivit populärt, bland ungdomar. Har sett hur antalet "Freeriders" i min hemkommun har ökat från ca 5 för 4 år sedan till ca tio gånger fler idag.

Senast redigerad av en moderator:
Det känns som det är SCF som krymper. Deras inflytande över de allra flesta som har kul på två icke-motoriserade hjul här i Sverige är knappast omfattande.

roj63, Nu skulle nog Långa Lugnet-arrangörerna bli lite ledsna om de skulle läsa ditt inlägg. Den tävlingen ingår ju nu i världscupen i långlopp och kommer att dra till sig världseliten samt naturligtvis den svenska eliten. Jag gissar att antalet elitåkare kommer att öka i och med det, om det är elitsatsningarna som du egentligen vill diskutera? Jag tycker att det intressanta är hur många människor - oavsett nivå - som deltar i olika sporter. Ju bättre bredd desto högre topp också och desto mer intresse från samhället i övrigt och desto mer människor som sportar och håller sig i trim. Min gissning är att xc-långloppen kommer att vara riktigt stort inom en 10-årsperiod. Långa Lugnet kan bli sommarmotsvarigheten till Vasaloppet med tevesändningar och allt. Tror du inte?

Visst kan det vara intressant om Långa Lugnet blir som Vasaloppet men vad skulle skidåkningen vara utan Gunde, Wassberg och Moranisse? Min poäng är att stjärnor ökar det totala intresset från media och allmänheten vilket utvecklar sporten totalt sett. Cykelförbundet verkar sova törnrosasömn och drömma om Postgirot och fornstora dar.

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> roj63, Nu skulle nog Långa Lugnet-arrangörerna bli
> lite ledsna om de skulle läsa ditt inlägg. Den
> tävlingen ingår ju nu i världscupen i långlopp och
> kommer att dra till sig världseliten samt
> naturligtvis den svenska eliten. Jag gissar att
> antalet elitåkare kommer att öka i och med det, om
> det är elitsatsningarna som du egentligen vill
> diskutera? Jag tycker att det intressanta är hur
> många människor - oavsett nivå - som deltar i
> olika sporter. Ju bättre bredd desto högre topp
> också och desto mer intresse från samhället i
> övrigt och desto mer människor som sportar och
> håller sig i trim. Min gissning är att
> xc-långloppen kommer att vara riktigt stort inom
> en 10-årsperiod. Långa Lugnet kan bli
> sommarmotsvarigheten till Vasaloppet med
> tevesändningar och allt. Tror du inte?
>
> -----------------------------
> /Johan
>
> x(ht) l x- M++ H+ V++ Mt++ Mu+ Pt++ S----
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-06-01
> 22:04 av Johan S.

det tråkiga är väll bara att TV säkert inte kommer dit, o komemr de blire väll 3 minuters inslag på sporten, MAX. de är ju inte ens intresserade om de får färdigredigerat material som bara är att sända, de sänder hellre div3 i fotboll, tyvärr. tråkigt o trångsynt.

Sverige är ett u-land när det gäller cykel, så är det bara. Lokalblaskorna runt Mora brukar vara väldigt pigga på att skriva om mountainbike och cykling har jag sett tack vare min mediabevakning.

Men det är _oerhört_ svårt att komma in i media. Vi levererade två st 30 sekunders "snuttar" proffesionellt redigerade, ljudsatta och redo att sändas till TV sporten under förra Sömnlös i Rudan. Jag tror att dom sände varenda sport förutom just mountainbike.

Många av långloppen har haft sviktande deltagarsiffror (tar uppgiften direkt ur minnet) men FMT verkar kunna repa sig till i år. Den som får reda på deltagarsiffror får gärna posta dom.

Jag har sagt det här förr, och jag tänker säga det igen. SCF har misslyckats kapitalt med rekryteringen av barn och ungdommar. En otroligt stor mängd med barn cyklar som lek och som transporthjälpmedel, men vad händer sedan? Inte sjuttopn är det någon som puffar för cykling som sport, utan dom tar sina cyklar och cyklar till innebandyn, hockey, fotboll etc. Min granne tränar kids i innebandy, och har gjort så i 17 år. Jag tog ut några av hans killar på en cykeltur i skogen, och dom var helt lyriska för att det var så kul. Nu snackar hela laget om att använda cykling som träning för innebandyn. Och det med en punktinsats där jag inte la mycket mer än en timme.

Jaja, vi har varit inne på det här förut. Förbundet tyckte visst att det kostade för mycket att trycka upp flyers och ge bort med nya cyklar. Ids inte leta efter Micke S inlägg när vi diskuterade detta tidigare...

Ett av grundproblemen är SCFs inställning. Ett annat är att klubbarna har väldigt bra kommunikation emellan, men för dom som inte är invigda så vet man inte ens om att det existerar.

Men om man ser det såhär då:
Hur många i Sverige vandrar i skog och mark?
Hur många i Sverige är aktiva i tävling i gång (världens lustigaste sport?) eller vildmarksstrapatstävlingar?

Den cykelvärld vi ser genom det lilla Happyfönstret ser ju mest ut att vara en motsvarighet till vandring i skog och mark. Jag vet inte om det är representativt, men växer gör det nog?

"Happycyklingen", det som jag brukar kalla för fricyklister växer radikalt. Kolla på hur många cyklar som säljs i Sverige kontra antalet licensierade cykister.

att lita på SCF när det gäller rekrytering av nya cyklister är som att be arbetsförmedlingen om ett jobb!
lätt att gnälla på SCF men hur många här har gjort vad Mattias L (kanon!!) gjort att aktivt ge sig ut i skogen med några kids och visa på den fina sport som vi utövar, om bara några procent här på happy provar det samma så skulle licenstalen gå i taket innom några år även om det inte är intressant med licensantal så skulle fler fastna för cykelsporten

Perry
som varit vaken i 27 timmar och inte det minsta trött...:-( och måste iväg till uni om några timmar...

Jo det finns ju potential... Det är roligt att se hur snabbt intresset väcks hos unga när en vuxen bara engagerar sig lite. En bekants bekant där jag bor har en son vars cykel behövde bytas innerslangar på. Ok sa jag och förväntade mig en enkel barncykel. När lillkillen kommer upp så har han en Merida Matts sport 100 med Aceraväxlar, ingen värsting direkt men ramen verkade ok. Självklart bytte jag slangar men det fanns mer att göra på den hojjen... jag rengjorde den kliniskt, riktade växelörat, ställde in växlarna o bromsar lagade en trasig givare till en cykeldator och lite annat enkelt småfix...

När han kom och hämtade cykeln så lös ögonen och han började fråga om grejerna på den... intresset såg ut att väckas ;) Återstår väl bara att visa lite skogsåkning....

Fan man blev ju nästan rörd av hans reaktion man kanske skulle börja föröka sig någon gång i framtiden.... :)

När en så liten insats ger den responsen så ger det mersmak :)
Tilläggas bör väl att jag är själv är motionär och inte har några som helst planer på att börja tävla men jag ser gärna att sporten växer ;)

edit: kan fortfarande inte stava

En iakttagelse från min sida: Runtomkring där jag bor (Tokholm) dräller det av ungar (smågrabbar 11-14 år) med freeride och dirtcyklar vars prislappar får mig att baxna. Jag tror inte att dom är ett dugg intresserade av att börja träna och tävla XC.

Cykelsporten är död. Leve cykelsporten!

Vad som behövs är lite VM- och OS-guld eller varför inte en TdF-seger? Bäckstedts seger i Paris-Roubaix fick ju lite tv-tid, det är liksom den nivån det måste vara. Just nu är det friidrott som gäller och alla pojkfotbollsspelare vill vara diviga forwards. Undrar varför. Tills Herren skänker oss en världsstjärna får vi väl gneta på.

Antalet fria cykelradikaler växer ständigt...

freerad.jpg

Markus F skrev:
> En iakttagelse från min sida: Runtomkring där jag
> bor (Tokholm) dräller det av ungar (smågrabbar
> 11-14 år) med freeride och dirtcyklar vars
> prislappar får mig att baxna. Jag tror inte att
> dom är ett dugg intresserade av att börja träna
> och tävla XC.
>

Allt är inte XC som tävlar...

Dessutom kommer dom växa upp och upptäcka att man slår sig när man ramlar. Är dom då fast i cykelträsket är chansen stor att dom trillar dit i en annan cykeldiciplin. Vill det sig riktigt illa blir dom xc-svettossar :)

Aj, vilka pessimistiska tongångar!

Jag ser det så här: Samhället befinner sig i en identitetskris. Det gäller såväl omställningen av samhället i stort med en omställning av offentliga verksamheter till privata men även inom det så kallade "civila samhället", det vill säga de ideella folkrörelser som har vuxit fram under de senaste hundra åren. Jag tror att vi i framtiden får se en mångfald av nya organisationsformer växa fram - happy är en del av denna utveckling. Just nu är de gamla stora organisationerna mossiga och kommer förmodligen att gå i graven för de nya nätverk som är på uppgång. Jag ser exempelvis Sömnlö i Rudan som en del av denna rörelse som bygger på lösa nätverk, ideellt arbete och där ett visst privat vinstintresse kan spela en roll. I Norden har vi dock en mycket stark tradition i de gamla folkrörelserna men dessa kommer att förändras, som sagt.

Det var lite det jag var ute efter. Om man ser det som viktigt att det tävlas (och många gillar att tävla) så finns återväxten på annat håll.

Och Mattias, du drar upp innebandyn. Där har man ju haft en sport som är lättillgänglig för gemene man utan dyr utrustning och som har kunnat utövas mycket på lek av kompisgäng och arbetskamrater. Dessutom satsade dåvarande SPP (nuvarande Alecta) jättestora summor på innebandy för ett tiotal år sedan eftersom man såg det som en väldigt stor folkhälsohöjande motionsform.

Vi får nog acceptera att cykling i alla dess former varken är eller kommer att bli en stor sport i Sverige, utan fortsätta att hålla på för vår egen skull, vare sig vårt personliga mål är Världscupen i Marathon eller att dundra ner för backarna i Whistler.

(dessutom har jag aldrig trott på konstlade försök att skapa bredd och missionerande. Man måste börja med tokiga entusiaster som gör saker för sig själva utan att snegla på andra. Först då blir det bra, och det är bara då bredden kan komma senare.)

Mattias L skrev:

> Allt är inte XC som tävlar...

Jag tycker i alla fall att cykelförbundet borde ha lite självbevarelsedrift och uttnytja farmgångarna till att marknadsföra sporten. Om jag skulle sköta mitt jobb som "gubbarna" på SCF bevisligen sköter sitt skulle jag ha fått sparken för länge sedan. Gå in på http://www.cyclingworld.dk/, Danska förbundet har en sida som marknadsför sporten!

Min kännsla är att det är fler och fler som börjar hojja. Men oxå fler och fler som hojjar för att de gillar att hojja och inte för att få visa vem som är bäst i lycra och med smala styren.

Tror vi kan tacka happy för den utvecklingen.

Jag undrar om någon på SCF har vaknat. 6 dagar sedan Sverige hade toppplaceringar på världscupen i mtb utan info på hemsidan!

Ville skrev:
> Min kännsla är att det är fler och fler som börjar
> hojja. Men oxå fler och fler som hojjar för att de
> gillar att hojja och inte för att få visa vem som
> är bäst i lycra och med smala styren.
>
>
> Tror vi kan tacka happy för den utvecklingen.
>

Med den synen på saken så måste väl ändå motorsporten vara den största i sverige...tänk på alla bilister!

Om cykelsporten hade tagit bättre hand om sina sponsorer när dom fortfarande fanns hade resurserna varit bättre, bevakningen större och återväxten stabilare idag. MTB-klubbarna har varit riktigt dåliga i många år på förstå att en sponsor vill ha nåt mer än ett gäng närmast sörjande som står och glor i skogen. Det är inte sponsring utan mer tiggande av pengar om man inte har förståelse för att en sponsorsatsning hur liten den än är ändå är en investering med förhoppning om återbäring. Se FÖRST till att MTB-verksamheterna (tävling/träning/evenemang...) uppfattas som proffsiga så kommer det bli mycket lättare att få folk att lägga sin fritid på mountainbiking, utan att dom känner sig som udda jämfört med mer etablerade sporter.

Chrille77 skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min kännsla är att det är fler och fler som
> börjar
> > hojja. Men oxå fler och fler som hojjar för
> att de
> > gillar att hojja och inte för att få visa vem
> som
> > är bäst i lycra och med smala styren.
> >
> >
> > Tror vi kan tacka happy för den
> utvecklingen.
> >
>
> Med den synen på saken så måste väl ändå
> motorsporten vara den största i sverige...tänk på
> alla bilister!
>
>
>
>
>

Och alla de bilsiterna kör för att det är kul eller för att de skal ta sig nå¨gonstans.

Men helt ärligt. Du får placera vilken sport som den största som helst. Jag är ganska ointreserad av att tareda på vart på den litsan jag och min idrott hamnar. För cyklar gör jag hursom.

Jag skulle vilja skriva under på Villes ord. Och trots att Ville skulle göra _allt_ för att förneka det, så är den attityden exakt den rätta för att få cykelsporten att växa, om den nödvändigtvis måste göra det ;-)

Jag är inte säker på att jag vill att skogscyklingen ska växa sådär hiskeligt mycket. Det blir mycket växtvärk då.

erik h skrev:
> Jag är inte säker på att jag vill att
> skogscyklingen ska växa sådär hiskeligt mycket.
> Det blir mycket växtvärk då.

Håller med. Många av vi som var med i mtb:n från 80-talet minns med (lätt) fasa hur mtb:n skenade en smula i början av 90-talet när vissa överentusiastiska ledare (landsvägsfolket hade inte så mycket att göra...) ville göra stor sport av det hela. Basen för de stora satsningar som ibland gjordes fanns egentligen inte vare sig pengamässigt eller innehållsmässigt. Innan man har skapat en ordentlig grund att stå på avseende, t ex idéellt arbetande eldsjälar och ett antal stabila sponsorer, blir mtb ingen "stor" sport såvida inte nån samlar ihop en kollosalt massa pengar och satsar dom på KVALIFICERAD marknadsföring. Annars når vi inte ut till "massorna". Frågan är om det är värt att göra det alls och personligen tror jag inte nån variant av mtb kan fånga människors uppmärksamhet annat än temporärt.

Jag är glad att de tre senaste cykeltävlingarna jag
deltagit i, allihop har innehållit starköl och sprit.

Det är utveckling åt rätt håll om ni frågar mig.

Tillbaka
Topp