KS Lev egen mektråd!

KS Lev egen mektråd!
happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej inte än, men jag har inte haft tid att kolla
> på det eftersom vi har gäster från Holland
> hemma...
> Men efter att ha läst på amerikanska sidor tror
> jag att jag ska värma upp för att få loctite
> att smälta plus dubbel rem à la Marran.
> Hängslen och livrem typ! :)

Har samma problem som du, hatar min lev. Ligger som ett dåligt samvete på balkongen. Hade nästan glömt bort den. Gahhhhh.

KS Lev egen mektråd!
Jag fick inte loss aktuatorplattan med värme... Jag tror att det var för dåligt med friktion på stången så att det bara snurrade runt runt! :(
Men jag öppnade stolpen som för att göra en luftning för att komma åt bussningen.

Efter att ha dragit ut, rengjort och smörjt den övre bussningen känner jag fortfarande ganska mycket motstånd när den kommer till sadelsinfästning. Den glider fint på resten av stången men kärvar vid sista 3cm. Det syns inget konstigt på övre delen av glidytan som skulle kunna förklara varför den kärvar.
Ett annat problem är att DU bussningen (den silvriga ringen på bilden nedåt) kommer inte loss från packboxen... när jag försöker trycka ut den så mossar jag bara den mjuka aluminium
CSC_0033_zps32d49ce1.jpg

Så just nu är jag ganska less på min Lev... en ny bussning, om det fanns att köpa som reservdel, skulle förmodligen inte hjälpa.
Har ni tips så tar jag gärna emot dom!

KS Lev egen mektråd!
Jag servade upp min LEV igår och vill ge ett STORT tack till mr 'appymtb.fr för guiden! ;)

Jag är lite förvånad över att stolpen inte har någon smörjning? Nån liten skvätt "ytterbensolja" hade väl inte skadat?

Jag hittade en hel del vatten i min stolpe. Vilket förklarar varför den frös i vinter... Den där lilla hävarmen i botten måste ha legat helt under vatten.

Det krångligaste tycker jag var att få ihop den igen. Jag fick göra rätt många försök innan jag fick den där flytande packningen på rätt avstånd. Till nästa gång ska jag se om jag inte kan använda en muterhyllsa med ett par muttrar i som verktyg för att trycka till avståndet smidigt.
Det var dock inget problem att få på den på röret när jag använde E:s tips om att pressa in den inre packningen och vicka på.

Att trycka ned det inre röret efter oljepåfyllnigen visade sig också vara en rejält kladdig historia. Vid varje misslyckat försök så sprutade det olja i hela verkstaden. Min arbetsbänk såg ut som något som mammamonstret i aliens släpat hem innan jag kom på att jag kunde dutta på knappen och på så sätt pressa ned röret mm för mm.

Nu funkar den som den ska igen! Den glider dock så lätt nu att jag tryckte i rejält med psi för att det inte skulle kännas för ovant...

@happymtb.fr: Bara av ren nyfikenhet, så jag förstår lite bättre hur pjäsen funkar. Varför behöver du ta av aktuatorplattan?

KS Lev egen mektråd!
Aron skrev:
> Jag servade upp min LEV igår och vill ge ett
> STORT tack till mr 'appymtb.fr för guiden! ;)

Då tackar jag tillbaka! :)

> Jag är lite förvånad över att stolpen inte har
> någon smörjning? Nån liten skvätt
> "ytterbensolja" hade väl inte skadat?

Jag tycker att fett vid glidlager och packbox är bättre än olja som skulle bara rinna neråt.

> Jag hittade en hel del vatten i min stolpe. Vilket
> förklarar varför den frös i vinter... Den där
> lilla hävarmen i botten måste ha legat helt
> under vatten.

Vatten kom i via kabelingången. När stolpen är nersänkt så har du minimalt med luft i den nedersta utrymme, sträcker du stolpen så blir det undertryck i detta utrymme och luften kommer där den kan, dvs via kabelingången.
Jag har funderat på att borra ett hål i botten av end capen så att igen luft (elle iaf mindre) sugs in varenda gång man reser upp stolpen men jag lätt bli eftersom min framtriangel är lufttät (det pyser vid styrlager när jag för in stolpen i ramen). Ett hål i botten av end capen skulle förmodligen ha resulterat att skit drogs in i vevlager och styrlager när jag reste upp stolpen…

> @happymtb.fr: Bara av ren nyfikenhet, så jag
> förstår lite bättre hur pjäsen funkar. Varför
> behöver du ta av aktuatorplattan?

Aktuatorplattan ville jag få bort för att ersätta den trasiga kevlartråden och inspektera den övre bussning/packbox. Om man ta bort den så kan man lätt separera oljepatronen från den svarta ytterröret.

KS Lev egen mektråd!
Det verkar som att det går att köpa några reservdelar till KS här: http://www.gocycle.de/f.php/shop/gocycle/f/6121/lang/x/kw/Kind_Shock_LEV_Ersatzteile/
Det finns inte allt, och förstås ingen bussning! :)
Det fanns ett trevligt sprängskiss med nummer på varenda del som jag (vi) kan referera till om språket skulle vara begränsande:
sd.php.jpg

Jag såg också här http://www.bti-usa.com/public/category/SP/SPSP/KD/KD3901?page=1 att bussningen (#22) är lika på i900, i950 och LEV, dock ej LEV i Ø27,2. Så om nån råkar ha en trasig i900, i950 eller LEV stolpe som kan agera donator, hojta gärna till! :D

KS Lev egen mektråd!
s skrev:
> Jag hittar alla delar hos en grossist, så det
> borde inte vara några problem att beställa via
> någon återförsäljare.
>
> Exempelvis #22:
> http://www.bti-usa.com/public/item/KD3911?track=tr
> ue

Tackar! BTI verkar dock inriktad till USA, men det finns en lista för Europas leverantör här: http://kssuspension.com/support/worldwide-partners/#Europe-2
Jag hittar ingen svensk återförsäljare, bara norsk, jag ska höra med den.

Jag har faktiskt frågat GoCycle.de om de kunde ta in flera reservdelar än vad de erbjöd på webbsidan. De svarade att det är bara "distributor workshops" som kan ta in dom...

Fortsättning följer...

KS Lev egen mektråd!
Vet inte om detta kan anses vara reklam, men om nån söker reservdelar till en KS Lev 31,6 mm så har jag en billigt till salu. Den är i stort sett ny men ventilen inne i stolpen är paj så att reglaget låser sig i tid och otid (men i regel när cykeln stått oanvänd någon dag).
I övrigt är den som ny och går säkert att fixa om man orkar plocka ner den i molekyler. Men efter två "reparationer" – med veckor av väntetid – som inte åtgärdat felet så vill jag inte se skiten mer och har istället köpt en Gravity Dropper.

Skicka ett PM vid intresse.

KS Lev egen mektråd!
Kanske nåt annat av intresse för LEV ägare:
KS_SouthPaw_Lever_Profile_L.jpg

Southpaw dropper lever heter skapelsen...
Jag tror att jag vill ha en! :)

Annars ser det ut som att jag ska kunna få tag på reservdelar.

KS Lev egen mektråd!
"The latest accessory from KS, the Southpaw Remote Lever is perfect for riders running a 1x setup, as you can now position your KS lever on the left and under the bar. "

Fattar inte, det är ju så standardreglaget sitter?

KS Lev egen mektråd!
Jag gissar att den hamnar längre ner, där växelpaddeln normalt sett är. Det har varit mitt enda klagomål tidigare, remoten är perfekt om man kör framväxel, men utan framväxel finns det mer ergonomiska lösningar, som Southpaw. Dessutom integrerad justerskruv för wirespänning ser det ut som, kan vara bra även om jag inte behövt justera min på det dryga år jag haft den

Edit: pucktvåa

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
happymtb.fr skrev:
> Southpawn sitter mer som en shifter dvs under
> styret istället för framför.
>

Ja det var ju rätt stor skillnad faktiskt, tänkte inte på det. Ser ju rätt tåligare ut vid en krasch också.

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
Jag besparade mig själv några svordomar med följande lilla hack. En gammal bit gummislang klipptes till och trycktes den i en hylsa. Vips så gick det bussenkelt att få på den där svarta packningen på rätt avstånd.

IMG_2499.jpg

KS Lev egen mektråd!
Jag vill först tacka Guru Aron för att ha använd en bild från denna tråd i hans profetia för 2015. Jag tycker att det är mycket trevligt av honom och ser det som en god tecken för året som kommer.

Jag har också fått tag på reservdelar till min stolpe tack vare pMr här på forumet efter att ha frågat ett flertal butiker/importör i minst 5 olika länder... hur säger man: gå över ån för att hämta vatten? ;)

KS Lev egen mektråd!
Någon som sett var man får tag i Southpaw? B-D skulle fått in idag, men inte. Kollat runt hos alla jag kan komma på men kan inte hitta någonstans.

KS Lev egen mektråd!
Idag har jag handlat olja, och 100 fot kevlartråd trillade ner i brevlådan i slutet av förra veckan, så nu blir det snart till att skruva isär min och få den att fungera igen. Jag har inte hittat någon ersättare till den lilla plastpärlan som sitter i grejen man skruvar fast på kevlartråden men hoppas att den kommer fungera ändå. Om inte annat är det ju lätt fixat annars.

KS Lev egen mektråd!
Jag tror att pärlan måste vara med och jag misstänker att det är för att inte förstöra tråden eller för att få mer yta som trycker på. Det går att återanvända det gamla även om det är lite pilligt...

KS Lev egen mektråd!
Det var ju typiskt. Då får jag se om jag kan återanvända den som sitter där. Vad finns det för förslag på ersättare annars? Där jag hittat reservdelar är dom ganska billiga, men frakten är löjligt dyr (billigast var 280 kr bara i frakt har jag för mig)

KS Lev egen mektråd!
Sådär, nu är min nya KS Lev provkörd i någon minusgrad och sedan dess låst i toppläge. Jag såg att även TS hade det problemet innan servicen gjordes enligt guiden. Jag har läst lite om problem med stolpen efter användning i kyla här på forumet, men inte riktigt kommit fram till vad det beror på och om folk har kommit runt det.

Vajern löper fritt och problemet kvarstår om jag lossar stolpen ur ramen. Vajern drar ju i en arm som trycker på en knapp/ventil, och den knappen är låst. Är det någon som känner igen det?

Vad är det man luftar mer exakt när man gör en service?

En sista lösning är ju förstås att reklamera stolpen, men det går ju sällan smärtfritt, så jag låter gärna bli om jag kan.

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
Det där ser inte ut som en LEV i genomskärning.

Utrymmet för olja skall vara fritt från luft. Luften har en tendens att hamna mellan olja och pistongerna.

KS Lev egen mektråd!
All right, den kom ifrån en tråd som handlade om både Lev och Reverb, så jag kanske blandade ihop det. Jag plockar bort bilden så slipper den förvirra någon annan i den här tråden.

Men i alla fall, att luft i oljan gör att hydrauliken inte fungerar kan jag förstå, men kan det vara orsaken till mitt problem?

KS Lev egen mektråd!
Min Lev har betett sig likadant. Oavsett väderlek, när den har stått en stund har det krävts en hel del kraft för att få den att funka vid första trycket.

Jag plockade av den från cykeln och skruvade av locket i botten, sen tryckte jag in "knappen" som armen trycker på för hand. Det krävdes ganska rejäl kraft, men tillslut knäppte den till och lossnade. Sen tryckte jag in den ett antal gånger till för att motionera den. Jag misstänker att den inte trycks hela vägen in när man aktiverar den via vajern, därför kan det hjälpa att motionera den lite för hand.

Sen dess har jag inte haft problemet.

KS Lev egen mektråd!
Okej, det var ju kul att höra! Jag har förresten inte riktigt samma stolpe som nämns i tråden, utan den som heter KS Lev Integra, med vajerdragning inuti ramen. Därför har jag kanske inte någon sådan tråd som det pratas om? Den verkar ju folk ha lyckats dra av när de går loss med våld på reglaget.

EDIT: Det kändes inte helt kul att trycka på knappen, jag har visserligen bara provat relativt milt våld än så länge, men jag vet inte riktigt vad det är jag trycker på.

Jag har i alla fall skickat mail till både KS och till Commencal som sålde cykeln som stolpen satt på. Vi får se vad de säger.

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
lepik: Nån uppföljning på ovanstående? Sitter typ i samma sits, dvs med en stel KS-stolpe och en cykel köpt från Commencal..

Ska iofs testa theBrands tips ovan, innan jag gör nåt mer drastiskt som att skicka ett mail eller två.

KS Lev egen mektråd!
Jag mailade Commencal och har fått riktigt bra och snabb respons! Jag kunde få flera mailsvar samma dag, vilket är stor skillnad mot min garantierfarenhet av CRC där det gick ca 3 arbetsdagar mellan mailsvaren, dvs knappt två mail i veckan... Så Commencals service är jag nöjd med!

Jag fick svaret att jag kunde få välja på att skicka stolpen till Commencal så skulle de jobba mot deras lokala KS-mek eller att KS skulle skicka delar till mig. Jag valde det senare och delarna ska enligt uppgift komma den 10:e mars. Så där är det KS som är långsamma. På frågan om vad exakt de skulle skicka fick jag svaret "At worth, it will be the complete cartridge.", vilket känns lovande då det verkar kunna behövas lite reservdelar.

Så just nu kör jag på stel stolpe, jag får återkomma när jag får delarna från KS. :)

KS Lev egen mektråd!
Jag hade exakt samma problem som TheBrand men det löste sig aldrig. Reglaget satt som berget till slut och gick inte att rubba. Skickade två stolpar på service två gånger utan resultat. Sen sålde jag dem i defekt skick, ena till trådskaparen.

KS Lev egen mektråd!
Ja, jag servade Maktens gamla stolpe häromdan. Den hade funkat felfritt efter att jag hade spänt kevlartråden lite till. Men efter ett tag var den låst...
Service enligt instruktion i denna tråd gjordes och det blev ett fint och högt PANG-ljud när jag skruvade loss bottenplattan: det var alltså mycket luft blandat med oljan.
Nu borde funka som det ska men jag har inte cyklat så mycket på sistone och dessutom sitter en annan stolpe på min FS för tillfället så att jag har inte provat mer än i verkstan!

KS Lev egen mektråd!
Angående kevlartråd, kan du köpa typ 100m på en fisk- eller båtaffär för några få hundringar.
Eller du kan ha tur så att nån snäll happyit skickar dig en bit av hans rulle...
Annars har jag köpt reservdelar till KS stolpar av pMr här på forumet, han säljer det via hans Team Sportia butik.

KS Lev egen mektråd!
Nu är min stolpe igång igen! Jag fick reservdelar från Commmencal runt valborg, tre månader efter reklamationen och två månader efter utsatt tid. Den smidiga kundtjänstkillen som jag skrev om högre upp på sidan hade tydligen slutat, och mitt ärende hade glömts bort. Jag fick i alla fall ett helt nytt innerben, så det var snabbt ordnat att flytta över lite delar.

KS Lev egen mektråd!
Har fått sag i min stolpe ?
Den har stått ett tag och nu sjunker den ner mer än vad jag kan tycka är ok ?
Är det något som ordnar upp sig när man cyklar med den eller är det redan dags för service har typ inte kört något alls med den ?

KS Lev egen mektråd!
Nu har jag fått sag på min Ks Lev Integra. Vad jag förstått så finns det inget serviceställe här i Sverige för KS. Är det någon här som kan tänka sig att försöka fixa den mot ersättning?

KS Lev egen mektråd!
Det hjälper nog om du skriver var stolpen befinner sig.

Jag hade kunnat hjälpa dig men jag gissar att jag inte är speciellt nära dig. Annars är det inte så himla svårt att fixa själv heller, förutsatt att man har en eftermiddag till övers.

KS Lev egen mektråd!
marran skrev:
> Det hjälper nog om du skriver var stolpen
> befinner sig.
>
> Jag hade kunnat hjälpa dig men jag gissar att jag
> inte är speciellt nära dig. Annars är det inte
> så himla svårt att fixa själv heller,
> förutsatt att man har en eftermiddag till övers.

Du är väl inte speciellt nära någon alls :)

KS Lev egen mektråd!
marran skrev:
> Det hjälper nog om du skriver var stolpen
> befinner sig.
>

Du borde ha lärt dig vart man befinner sig när man tar för givet att alla vet det...

olif skrev:
> Stolpen befinner sig i Stockholm.
>

TADA!

KS Lev egen mektråd!
happymtb.fr skrev:
> Dags för service. Du har nog fått luft i oljan

Verkade ordna upp sig om jag körde den i botten och lät den stå så ett tag :-)

Tillbaka
Topp