KS Lev egen mektråd!

KS Lev egen mektråd!
Min KS lev integra fastnar halvvägs upp, och med lite hjälp så tar den sig förbi och hela vägen upp. Det är som att det är lite "trångt" på mitten. Någon som kan ha en gissning vad det kan vara? Dåligt lufttryck i kanske

KS Lev egen mektråd!
Då var det min tur...

Märkte igår under riden att sadeln sjönk ner en 3-4 centimeter när man satte sig på den. Den går fortfarande upp och ner fint, men antar att detta betyder att jag behöver serva den. Om jag förstått det hela behöver jag bland annat ett "cartlidge replacement"?

Ni som behövt skicka in stolpen på service, vart har ni gjort det? Verkar ju inte finnas ett KS serviceställe i Sverige tyvärr.

Den verkar inte läcka olja ännu (som verkar hänt för några), kan jag fortsätta köra på den några rides till eller riskerar jag att pajja den helt då? Jäkligt dålig timing av stolpen att pajja nu...! =)

KS Lev egen mektråd!
Spaceballs sa:
Tyvärr har jag varken skills (tummen mitt i handen), utrustning eller lokal för detta... =(

Hmm ja då suger det. Själv är jag klar nu å även åkt å hämtat nya delarna?

Bilagor

• IMG_20160819_112307.jpg
    IMG_20160819_112307.jpg
    187.9 KB · Besök: 59
KS Lev egen mektråd!
Min tur att börja skruva KS lev (integra).
Läst mtbr-tråden i flera dar i förhoppning om att hitta europeiska återförsäljare av 'quad-ring's, 'du-bussning', och koppar-styrskenor.
Sen hittade jag den här tråden :)
(kommer fortf anbända mtbr-tråden som mek-instruktion, väldigt noggrann!)
Så: Est x-ringar, är det samma som quad-rings?
Var är de beställda ifrån?
Kan Pmr förfarande leverera andra reservdelar?

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
Jag tog med mina till Momentum så fick de mäta å beställa. Kom till dagen efter & den har funkat sen dess tillskillnad från innan då jag fick lufta as ofta. Så byt x ringarna :)
Oj då det står ju på mitt kvitto vilka du ska ha :)

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
Tack EST!
Jag antar att de 2 x-ringarna är inte och yttre ifp-packningarna, men var sitter den o-ring du beställde?
Och vet nån var du-bussningen går att få tag på utan att beställa från USA?

KS Lev egen mektråd!
Nä kommer fan inte ihåg vart i ringen satt men det ger sig när du plockar isär rött om den var till nåt annat..minns inte.

KS Lev egen mektråd!
Vad gör jag för fel med min Lev Integra(2014)?
Den har fungerat utan problem bortsett att sadeln glappar lite i sidled.

Hur gör jag för att den skall fortsätta fungera?

Jag har samma "problem" med min Reverb från 2013.

Eller så har jag jinxat bägge två numed hjälp av mitt inlägg?
Kommer Reverben att säcka ihop nu och Leven explodera?

/Orolig kille på 27 solsnurr

KS Lev egen mektråd!
s sa:
Hur mycket glapp? Märks det när du cyklar?
Helt glappfri tror jag inte du kan få den.

Den glappar acceptablet mycket för att vara en dropper. Säg 3-4mm åt vardera håll, störs inte alls när jag cyklar.

Men det jag efterfrågade egentligen var:
Om det finns något förebyggande underhåll att göra på en Lev som faktiskt fungerar bra?

KS Lev egen mektråd!
Om det funkar, pilla inte för mycket på den...
Du skulle kunna skruva loss för att lufta packboxen och smeta på lite slick honey därunder, kanske?

KS Lev egen mektråd!
DSC_0423.JPG
Solklar jinx.

När jag lyfter upp stolpen så ville inte vajern följa med. Orsaken var visst att "gaffeln" som höll i vajerstoppet gick av.

Någon som vet vart man kan få tag i en ny arm med hel gaffel?

Edit:
Det är en Lev Integra från 2014
Delen jag letar efter heter Coupler med modnr. P5728

Mina googlefärdigheter räcker inte till för att hitta en sådan arm.

Bilagor

• Screenshot_20170104-161509.png
    Screenshot_20170104-161509.png
    57 KB · Besök: 53
Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
Scut sa:
Solklar jinx.

När jag lyfter upp stolpen så ville inte vajern följa med. Orsaken var visst att "gaffeln" som höll i vajerstoppet gick av.

Någon som vet vart man kan få tag i en ny arm med hel gaffel?

Edit:
Det är en Lev Integra från 2014
Delen jag letar efter heter Coupler med modnr. P5728

Mina googlefärdigheter räcker inte till för att hitta en sådan arm.

Haft kontakt med 2x LBS som har försökt få tag på en "arm" till mig. I bägge fallen så har deras grossister/servicecenter vägrat att sälja några reservdelar alls. Stort tack till Dropinbikes och Sportringen Värmdö för kontakt men div. grossister.

Fråga:
Skall man behöva skrota en i övrigt fungerande stolpe för att man inte får tag på en "arm"?

Är det någon som har en skrotad Lev Integra som kan tänka sig att sälja mig en "arm"?

Fullt namn är: Coupler P5728 och ser ut så här:
198958.jpg

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
Tack för länken frippa,
Jag kanske får leta där efter du-bussning och guide-stavar då jag fick samma resultat som scut fick på sitt sökande.
(Har inte blivit av att meddela dig direkt)
Har fått hem x-ringar iallafall. Hoppas hinna ge mig på renoveringen imorrn.

KS Lev egen mektråd!
Dök upp idag. Efter en resa med Colissmo, DPD och Postnord. Kul att dyra fraktalternativ iallafall fungerar.

Blir att skruva i helgen.

Bilagor

• DSC_0446.JPG
    DSC_0446.JPG
    180.7 KB · Besök: 50
KS Lev egen mektråd!
Finns det någon huskur för en Lev, i princip ny, som sjunker 10-15mm nästan direkt?

Sitter på en cykel av 2016 års modell som är nyköpt men det vore skönt att slippa reklamera.

KS Lev egen mektråd!
Sjunker vid belastning, "svampig"?
Läckage mellan luft och oljeutymmena.
Om du stpr ut med att vara av med stolpen så reklamera, tar de den kommer de byta cartridgen.
Annars är det att demontera o byta x-ringarna, det är förbi dem det läcker, och montera luftfritt och rätt enligt alla instruktioner du hittar i den här och mtbr-tråden.
T om jag klarade det någorlunda.

jomper sa:
Finns det någon huskur för en Lev, i princip ny, som sjunker 10-15mm nästan direkt?

Sitter på en cykel av 2016 års modell som är nyköpt men det vore skönt att slippa reklamera.

KS Lev egen mektråd!
Dags för mig att serva, stolpen sjunker några cm när jag sätter mig på sadeln.
Men närmar kollar in mektråden på mtbr så är alla bilder borta... Nån som råkat spara ner den som pdf eller liknande?

Senast ändrad:
KS Lev egen mektråd!
Luftade min ”gamla” stolpe igen igårkväll.
Det är verkligen ganska enkelt. Förutom, förutom! Att trycka ner innersta röret med ventilen i mellanröret, man kan få i det pö om pö nästan tills själva röret är nästan i nivå med mellanrörets kant, men sen fastnar det och vill inte röra sig och så tar man i för mycket ock plötsligt har man olja överallt och röret har åkt ner en centimeter för långt.
Sen när man ska få ur det så hamnar ifp fel och man får trycka ut mellanröret med schraderventilen och börja om från början igen. Minst 5 ggr innan rören är i den nivån som den ska enligt mtbr-tråden. Blä.
Varför ska innerröret ner till just den nivån?
Blev inte att byta quad/X-ringar, fast jag kunde lika gärna gjort det då ifp’n åkte av röret vid ett av ”börja om från början”.
Den verkade stum igårkväll iallafall.

KS Lev egen mektråd!
Min stolpe från 2012 lever än.
Känt ett svagt hopp nu i veckan då den fastnat i översta läget att jag äntligen skall få köpa nytt men nejdå. Skruvade isär och mecklade lite med stötstången i botten så hoppade den igång igen. Ingen luft i mekanismen. Smorde upp rörliga delar och monterade tillbaks skiten. I skick som ny. Suck.

KS Lev egen mektråd!
Får man för sig att byta x-ringar i IFPn är en bra idé så heter de:
X-RING 13,95x2,62 NBR
X-RING 15,54x2,62 NBR
Säljs t.ex. av kullager.se

Men så här i efterhand vetetusan om det var det. En bra idé alltså. Får se om det håller tätt i längden eller om de nya blev mer misshandlade i processen än de gamla var slitna.

KS Lev egen mektråd!
Jodå, x-ringarna funkar hur bra som helst. Fick dock anledning att återbesöka innanmätet idag då stolpen plötsligt sa pang och sjönk ihop. Tursamt nog var det bara muttern till cylindern som gängat upp sig så det löste sig efter några svordomar och ett återbesök till mekguiden.

Hade väl lite hoppats på att den exploderat fullständigt så jag kunde köpa en ny med gott samvete men nej då, inte den här gången heller.

Tillbaka
Topp