KTM was: Wow. Is: Stulen. Udda 29" MTB. Uppsalatrakten..

bitleyktmUltra329.jpg

Vilken dag! :) Cykeln kom, lätt justering av bromshandtag & sitthöjd... sedan kom paketet från Happymtb också. Sedan lärde jag min 7-åring att cykla utan stödhjul (han bor mest hos sin mamma på 10:e våningen, så det blir inte så mkt markkontakt). Helnöjd med KTMen, svinsnygg och stabil. Köpte en riktigt stor ram, 21", trots att jag är 182,5 cm. Men det känns helt OK!

Grabben är något kortare dock! :)

IMG_1798.JPG

(Rörelseoskärpa med iPhone 4, råflax!)

Oj, inte för att vara sån, men en så stor ram blir nog tyvärr riktigt tråkigt. Jag är 180cm och 18" är verkligen max för mig. Mindre cyklar funkar, men större är bara trist.åå

Jag tror den blir bra för mig, läste någonstans att större ram är att föredra om man även vill ha cykeln till hyfsat normal cykling. :) Kommer inte köra renodlad MTB-körning tror jag, mest ha den för rekreation och landsvägsåkning. Resonerar jag fel? Det gör jag säkert men jag gillar den iaf... men fortsätt gärna förklara vad jag gör för fel i mitt "tänk" :) (Sedan har vissa sajter faktiskt rekommenderat 21" till min längd, mest utländska).

Om du är glad så är allt bra. Men mitt snudd på professionella råd blir då: låna aldrig någon annan cykel i framtiden, det kommer bli dyrt.

Haha, du menar att man kommer bli slagen av hur skönt det är med en lägre hoj?

Har suttit och mätt och testat här nu, sadelhöjden känns perfekt inställd nu och då är undersidan av sadelns spets ca 1 st CD-fodral på höjden plus 1,5 cm (brist på måttstock!) från ramen. Då når jag marken med tårna. Samt når pedalerna på bra vis. Kan utan problem stå grensle över ramen men det är iofs inget utrymme mellan mig själv och ramen när jag gör det. Haha. Om dessa löjeväckande kvacksalvaruppgifter går att översätta till hardcore facts för er som är proffs på detta... :)))

Edit: Försök till förtydligande :D

Senast ändrad:
Jag kör på, helt klart. :) Tycker den har fina proportioner nu och det känns helrätt. Har glömt att ta ut den på en sväng idag, illa. Måste åtgärdas genast.

Om du aldrig ska cykla på stig med den så är det säkert OK med en så stor ram. Men om du har nån ambition att göra det så tycker jag den är alldeles för stor. Den är i samma härad som jag, 195cm lång, kör med i skogen.

Vad snackar du om Serenyeti? Jag är fan inte sponsrad. Jag letade i typ 5 dygn efter någon mtb som verkade kool och hittade en & köpte den, what's the problem? Googlade som en dåre men hittade ingen som ens skrivit om märket på svenska. Därför ställde jag frågan här om märket var OK.

Ouach... sömnlös över detta med som ni säger size-problemet... :) Har iaf kollat bakåt och på orderbekräftelse och så. När jag beställde hojen så fanns det bara 21" och då tänkte jag inte mer på det, men jag hade så klart inte pluggat in kursen för mtb-storlekar.

Har nu iaf mailat åf (Länna Sport) och frågat vad de tycker.

Finns det någon åkare här som kör "för stor" storlek men har positiva erfarenheter av detta? Har återigen googlat utan vidare resultat i frågan.

Du får nog svårt att hitta nån som trivs med två storlekar för stor hojj. Jag är 181 och hade 16" på min förra ht (on-one). Jag har inte koll på geometrin på din hojj men 21" brukar vara motsvarande XL. Vissa föredrar större hojjar men två storlekar för stor, särskilt på en 29'a? Det låter på tok för stort. Byt om du får chansen.

Allt är dock helt i sin ordning och följer mallen. I stort sett alla gör felköp vad gäller sin första mtb. Och att köpa för stor ram är det vanligaste misstaget.

Läropengar helt enkelt. Och värre ful/katalogcykel kan man ju faktiskt råka ut för. KTM är ju snygg med sin racingorange och Duke-dna.

Snygg cykel. Den går att cykla på eller hur? Gör det. Det värsta som kan hända är att det känns osäkert i skogen men om du tycker det är kul så löser du det och cyklar ändå och lär dig mer och mer.
Kan du så byt till en mindre ram men går det inte är det ingen katastrof.

Jag är 1.80 och körde ett tag på en 19" som var ungefär lika stor som Jompers cykel. Det var nog den övre gränsen för mig. 20" hade varit för stort. 21" hade varit galet. Jag kör på 18" nu.

Jag är 190 och har en 19", vilket kanske är på gränsen till för litet för mig. Men jag känner mig klart säkrare på den i skogen än en större som jag jämfört med. På vägar spelar det ingen större roll för mig om cykeln är större, men i stökigare terräng skulle en större cykel ta bort mycket av glädjen.

StinkySupreme skrev:
-------------------------------------------------------
> Snygg cykel. Den går att cykla på eller hur?
> Gör det. Det värsta som kan hända är att det
> känns osäkert i skogen men om du tycker det är
> kul så löser du det och cyklar ändå och lär
> dig mer och mer.
> Kan du så byt till en mindre ram men går det
> inte är det ingen katastrof.

+1!

Sounds good. Jag gillar den. Kommer inte trixa i skogen direkt. Kommer använda den för att återupptäcka glädjen med cykling helt enkelt. Ni är proffs många av er. Jag gillar geometrin, tycker det ser rätt illa ut med extrema sadelförhöjningar på minicyklar. :)

Linusp3 skrev:
> Om du hade haft insikt i hur mycket vård en
> KTM-motorcykel kräver och trots det i vilken
> frekvens de rasar samt att förkortningen i
> folkmun läses ut "Keep Taking Money" skulle jag
> vara tveksam till deras trampcyklar...

ktm= kanske till mål
>
>
>
>
> ...men det är bara jag!

nu är allt polisanmält och anmält till försäkringsbolag.

varför i helvete finns det tjuvar!!!

Du kan ju redigera första inlägget med ett tillägg i trådens titel att den är stulen.

KTM är så ovanligt så den kommer synas direkt om den kommer ut.

Re: KTM är så ovanligt så den kommer synas direkt om den kommer ut.

Sant, och det bör även noteras att de har ganska annorlunda skärning på ramen så även om den lackas om kan man typ se att det är en KTM.

Timothy: Visst! Vet inte vem du är bara :)

Ska försöka redigera ämnesraden.

Inte sagt den säljs i Sverige, här en liknande tråd från ett annat forum
http://cykelforum.se/f17/efterlyses-stulen-ktm-strada-1000-a-3995/

där cykeln från Katrineholm dök upp till försäljning utanför Belgrad (!) vilket ägaren lyckades upptäcka (tack vare pimpad cykel) efter att ha bläddrat igenom 1000-tals bilder på google images. Det osannolika slutet på den historien var att ägaren lyckades få tillbaka cykeln efter 7 sorger och 8 bedrövelser.

Eftersom KTM är så ovanliga här (och med ett avvikande färgschema) men inte ovanliga på kontinenten skulle jag nästan gissa på ett liknande scenario i det här fallet, dvs att den tas över gränsen i en skåpbil el liknande. Kanske är det tom så att KTM'er är extra stöldbegärliga för utländska ligor, som känner igen märket?

Senast ändrad:
Det verkar ha löst sig med försäkringsfrågan, iaf när jag har köpt likvärdig ny jonne och inkommer med kvitto. Extrem lättnad på den grejen.

Frågan är ju om man till nästa cykel kanske ska ta och prägla in personnumret rakt igenom ramen, som rena hålslagsmetoden. Eller om man ska göra den strömförande med 1800 volt då man inte använder den. Eller skaffa vakthund med förkärlek för hårda bett. Vad gör man för att slippa fler stölder? Emigrera?

Inom happymtb är det populärt att förvara sin ögonsten inomhus! Gärna i vardagsrummet, och helst i eller ovanför tv-soffan. ;)

bitley skrev:

> Vi snackade cyklar i typ fem timmar igår...
> Flying Finn kom upp då vi bägge hade sådana.

Jag älskade min flying finn. Sista "vanliga" cykeln innan jag fick min första MTB.
Var väl sisådär 10-12 bast när den blev stulen från föräldrarnas carport. Polisen lämnade tillbaka den till mig redan nästa dag. På den tiden lönade det sig att rapportera in cykelstölder!

BOFH: Ja, usch, tänk på att jag fortfarande är lite gråtmild, sömnbristen bidrar. Don't get me started on förr i tiden, suck... (nostalgi).

Skogscyklisten: Haha, ja det skulle se ut... men jo, inomhusparkering lär det bli, även om ersättningscykeln säkert blir en biltema denna gång (fanimej). Jag vågar inte köpa dyrare tror jag. Blev så jävla knäckt av förlusten.

Du får väl inte välja cykel? Du får ta ut en som är så lik den du har som möjligt?

Iaf så för min syrra när dom stal hennes för 2 veckor sen..

likvärdig sa moderna & sa även att det bara innebär cykeltyp och att priset var oväsentligt, bara man kunde visa upp foto på cykeln eller kvitto, kändes inte så petigt. via telefon då, ska sägas. helst vill jag ju ha skadan ogjord men vi får se. låt nu denna tråd iaf omöjliggöra för tjuven att omsätta min ktm.

bitley skrev:
> BOFH: Ja, usch, tänk på att jag fortfarande är
> lite gråtmild, sömnbristen bidrar. Don't get me
> started on förr i tiden, suck... (nostalgi).
>
> Skogscyklisten: Haha, ja det skulle se ut... men
> jo, inomhusparkering lär det bli, även om
> ersättningscykeln säkert blir en biltema denna
> gång (fanimej). Jag vågar inte köpa dyrare tror
> jag. Blev så jävla knäckt av förlusten.

Vadå? "Får" du inte en motsvarande cykel av försäkringsbolaget? Borde du inte köpa en lika dan (lika dyr) då (fast mindre;))?

Hej!

Kanske jag borde men jag vågar inte just nu, vill inte råka ut för en liknande stöld igen. Starkt påverkad av händelsen som måste betraktas som en ytterst grov cykelstöld. Fortfarande mkt ledsen och chockad över det hela, älskade min KTM med sin grymma design. Årets modell ser tristare ut.

Så; jag skaffade en Biltema-hybrid - http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Herr/Hybrid-28-271330/ - den får duga tills jag har modet och ekonomin att köpa en ny finare märkeshoj igen.

Nu är dock frågan hur man överkommer den här starka känslan av att vara illa berörd. Blev lite uppiggad av ersättningscykeln - och verkligen impad av fotpumpen jag köpte samtidigt: bara 59:- och ruskigt bra. Men ändå är det som om stölden har lagt sig som en feber på hela mig. Hoppas kunna somna snart och släppa det hela lite.

Tack för ordet!

Ekonomi? De gånger jag fått en cykel stulen har försäkringsbolaget betalat ut värdet på cykeln -självrisk till mitt konto, vilket inneburit att jag bara betalat typ 1000kr för en motsv. cykel

Låter lite som att moderna är lite egna

'gånger' ?!

Jo jag har fått KTM-cykelns inköpspris minus självrisken på 1500:-. Två utbetalningar gjordes; den andra godkändes idag då jag visat upp nyinköpt likvärdig cykel helt enligt deras regler, där likvärdig betyder liknande sett till funktion och ålder.

Nu väntar jag på en poliskår som tar dessa intrikata cykelstölder på allvar. Har talat med en massa folk på orten här och det står ganska klart att här bor ingen cykeltjuv. Däremot har flera misstankar yppats om större fordon som setts & satts i samband med försvinnanden av hojar. Ligor som åker på stöldturné helt enkelt. Och bara tar grejer av värde. Mina barns enklare cyklar lämnades orörda.

Tillbaka
Topp