Kullager Hope 30mm bb

Kullager Hope 30mm bb
Jo det är dem det ska vara, men dem håller inte mycket längre, bättre att köpa skf's mtrx lager som har solid smörjning och inte tar in skit på samma sätt. Varit uppe i flera andra trådar

Kullager Hope 30mm bb
Endurolagret är ett angular contact
Skf är ett deep groove

Monteringsmässigt funkar dom, men angular contact är mer gjort för att klara sidobelastning bättre.

Deep groove:

IMG_4346.jpeg
Angular contact:
IMG_4345.jpeg

Kullager Hope 30mm bb
Tack! Ska leta om SKF isf gör angular contact. En fråga, sådana där gamla fyrkantsvevlager från SKF, har dem sådan där angular contact -voodoo?

Tänker att SKF - angular contact> enduro bearings+ angular contact?

Kullager Hope 30mm bb
Tack! Ska leta om SKF isf gör angular contact. En fråga, sådana där gamla fyrkantsvevlager från SKF, har dem sådan där angular contact -voodoo?

Tänker att SKF - angular contact> enduro bearings+ angular contact?
IMG_4349.jpeg

Antar att fyrkantslagrena såg likadana ut men med fyrkantsaxel.

Tycker det ser ut som ett cylindriskt rullager på vänstersidan och ett angular contact på höger, med lagerbanan direkt i axeln.

Angular contact lagrena är inte så mkt voodo. Det är i princip samma som vanliga cup and cone, men inne i en "kassett" i det här fallet :)
T.ex chris king kör angular contact i sina nav också.

Jag hittade inga skf i rätt dimension då jag snabbkollade.

Kullager Hope 30mm bb
Endurolagret är ett angular contact
Skf är ett deep groove

Monteringsmässigt funkar dom, men angular contact är mer gjort för att klara sidobelastning bättre.

Deep groove:

Visa bilaga 645522
Angular contact:
Visa bilaga 645523
Hope vevlager med just dem angular contact lagrena håller inte speciellt länge heller, fick byta efter mindre än ett år. Det är inte att lagret slits som så utan bara att tätningen är undermålig och att skit kommer in.
Jag kör med dessa:

Kullager Hope 30mm bb
Hope vevlager med just dem angular contact lagrena håller inte speciellt länge heller, fick byta efter mindre än ett år. Det är inte att lagret slits som så utan bara att tätningen är undermålig och att skit kommer in.
Jag kör med dessa:
Perfekt, precis infomationen jag sökte. Tack!

Kullager Hope 30mm bb
Jag kör med dessa:

Jo, angular contact är generellt sämre tätade än deep grove också ifall jag minns rätt. Jag tror att dom mtrx lagrena är en bra idé. Alternativt ett par vanliga 2RS SKF lager om man känner sig lite traditionell

Kullager Hope 30mm bb
Ok fått nya fina SKF lager, tagit ut kopparna och då inser jag att man liksom inte bara kan "pilla" ut de gamla lagren. Kan man räkna med att en vanlig LBS har verktyg för detta (30mm lager)? Och om inte, tips på verktyg att köpa? Om det finns i Stockholm är det bonus.

Vad använder ni @jolov och @MTBemil ?

Kullager Hope 30mm bb
Om det är gamla lager så kan du knacka ut dom försiktigt ur kopparna. Men dom nya lagrena ska du använda en lagerpress för att montera.
Använder du hammare och don så riskerar du att skada dom nya lagrena.

Kullager Hope 30mm bb
Perfekt, man vill ju vara ett steg närmare att kunna öppna cykelmeck
Har du tillgång till 3d printer så kan du printa pressverktyget du behöver och komplettera med en gängstång.

Jag tänker inte säga att "din lokala cykelmeck lär kunna fixa det" eftersom att typ alla mina besök till dom lokala cykelmeckarna lett till besvikelser. Men du kan ju kolla ändå!

Kullager Hope 30mm bb
Jag har en bra kille som jag tror jobbat på Cykelcity innan han startade eget och som är sjukt trevlig, prisvärd och inte lovar något men som hittills alltid löst allt som jag inte klarar själv.

Som av en händelse kommer jag förbi en 3d printer idag!

Tack!

Kullager Hope 30mm bb
Jag har en bra kille som jag tror jobbat på Cykelcity innan han startade eget och som är sjukt trevlig, prisvärd och inte lovar något men som hittills alltid löst allt som jag inte klarar själv.

Som av en händelse kommer jag förbi en 3d printer idag!

Tack!

Det där såg ut att kunna vara rätt?
Det viktiga är väl att den pressar på ytterkanten/ringen av lagret, så att det är "skalet"
Som tar upp belastningen och inte den inre metallringen.

(Vill man vara extra snäll mot monteringen kan du slänga lagrena i frysen och köra lite värmepistol på kopparna innan)

Tillbaka
Topp