Kunskap om Scott scale 935?

Granatz

Medlem
Hej! Är det någon som har erfarenhet/kunskap om Scott Scale 935 – 2018
är detta en vettig cykel? Hur är kolfiberramen? Tacksam för hjälp!

Nu ligger han väl på budget o redan 2018 är väl skapligt modern. Ingen aning om vevlagret. Är kass standard på bb? Pf something something.

Hej. Äger en Scott Scale 935 2018. Köpte den i aug som min första mtb så jag har inte mycket att jämföra med. Jag är nöjd med köpet, känns som en gedigen cykel som rullar hyfsat lätt och inget skrammel. Cyklat mycket stig och för mig som nybörjare tycker jag den är följsam och lätt att få grepp om på stigen. Det jag inte riktigt gillar är att jag trampar ur högsta växeln på vanlig väg samt något långa bromshandtag.
Så överlag är jag nöjd men kommer nog uppdatera med ett större framdrev.

2018 Scale 935 är helt ok. https://www.cykelkraft.se/scott-scale-935-151853
Riktigt bra CF-ram med boost bak.
Helt ok Ø30 mm RS Judy Gold RL gaffel med boost-axel https://www.sram.com/rockshox/products/judy-gold alltså klenare än RS Reba och RS Sector och Fox32 som alla har Ø32 mm gaffelben.
Sram NX 11-växlat med 11-42T är väl nästan ok, men Eagle 12-växlat är bättre. Jag klarar mig inte med 11-42T, vill ha större omfång.
Fälgarna är 25 mm vilket är bra, men hjulen har billiga/dåliga oreducerade 1,8 mm ekrar som brukar gå av.
Däcken är katastrof, Schwalbe Rapid Rob Active är bara att slänga på soptippen, nya riktiga däck kostar ca 7-800 kr.
Bromsarna Shimano M315 är superbudget, trista handtag med långa 3-fingergrepp, billigaste bromsskivorna.

Cykeln är väl prisvärd ändå. Jag hade i alla fall valt en lyxigare cykel med 12 växlar, bättre gaffel, bromsar, hjul, däck etc.

Senast ändrad:
Med tanke på att 950 har Fox 32 och GX rd hur värderar du cf ramen jämfört med alu?
1000 spänn billigare med bättre spec.

Skumt med 950 spec. På vissa sidor står det 100x15 QR....antar att nån är lite dålig på copy/paste...annars gäller det att se upp.

Sixten Fors sa:
hjulen har billiga/dåliga oreducerade 1,8 mm ekrar som brukar gå av.
Vare sig diametern eller att ekrarna är oreducerade är i verkligheten något problem,
tvärtom faktiskt. (1,8mm ekrar är bättre än 2mm och även 1,5mm är mer än tillräckligt starkt)
Problemet är att hjulen är dåligt byggda, med all sannolikhet snabbt och simpelt maskinbyggda utan ngn som helst spänningsbefrielse

Men det är ju lätt att åtgärda själv vid den startservice/genomgång man gör innan första användning,
gör man bara det kommer ekrarna (troligen) att överleva både fälgar och nav.
Stress_Relieving_Spokes.jpg

/Håkan

Något skit är det med just 1.8 mm fulekrarna i Syncroshjulen med Formulanav och Alexfälgar, det är rätt många på Happy som har råkat ut för problem, alltså att ekrarna går av. I verkligheten. Där du inte befinner dig.

Att verkligheten kan verka både mystisk och kanske även skrämmande för den som liksom du inte vet något om ekrar, hjul eller grundläggande mekanik håller jag förstås med om.
Men hur förklarar då du att 1,5mm ekrar håller medan 1,8mm skulle vara så klena att de går av?

/Håkan

jonte987 sa:
Med tanke på att 950 har Fox 32 och GX rd hur värderar du cf ramen jämfört med alu?
Skumt med 950 spec. På vissa sidor står det 100x15 QR....antar att nån är lite dålig på copy/paste...annars gäller det att se upp.
2018 Scott Scale 950 (och bättre = lägre nr) har 110x15 mm (=boost) framgaffel och 12x148 mm (=boost) i bakramen.
Att det står QR betyder i detta fall att det är snabblåsning istället för insex på själva axeln fram.
2018 Scale 950 eller 935? Vet inte vilken jag hade föredragit av de två. Viktigast är att den finns i rätt storlek till TS.

Kör också en 935:a från 2018. Har bytt bromsar till Shimano SLX, växelreglage till Sram X01 och hjul till DT Swiss XR 1501. Är efter uppgraderingarna mer än nöjd!

Den uppgradering jag tycker är helt nödvändig är bromsarna. Känslan på de medföljande var verkligen inget vidare.

Senast ändrad:
Håkan C, kan du berätta vad du gör och hur med ekrarna innan första tur för att förlänga hållbarheten? Hjul/ekrar...jag som trodde det bara var att cykla iväg det första..

Sixten Fors sa:
jonte987 sa:
2018 Scott Scale 950 (och bättre = lägre nr) har 110x15 mm (=boost) framgaffel och 12x148 mm (=boost) i bakramen.
Att det står QR betyder i detta fall att det är snabblåsning istället för insex på själva axeln fram.
2018 Scale 950 eller 935? Vet inte vilken jag hade föredragit av de två. Viktigast är att den finns i rätt storlek till TS.

Jo precis, men jag råkade kolla vilken gaffel det är på länna sport. Blev först osäker, fattar inte hur man misslyckas med att få det rätt.
" FOX 32 Float Performance Air Grip 3 / 3-modes / 15x100m QR axle / Lockout / 100mm travel"

https://m.lannasport.se/sv/articles/2.2941.189255/scott-scale-950-2018

Tillbaka
Topp