Kurt Kinetic vad är fel

Johan

Medlem
Kurt Kinetic vad är fel
Hej

Jag har just köpt en Kurt Kinetic och påbörjat mitt första träningspass, jag har pulsmätare och kadenssensor men ingen wattmätare eller hastighetsmätare på bakhjulet.

Jag lyckades köra 10minuter på 55kadens med 138 i puls på 53/11 utväxling, det blir ungefär 22mph, enligt Kurts wattkurva skulle jag då ligga på ungefär 300Watt.

När jag testade mig på Aktivitus för en månadssedan så gjorde jag cykeltesten till 240Watt och då med 156 i puls och runt 90 kadens. Det känns som att min nya trainer Kurt är för lätt.

Enligt min träningsprogram, även det från Aktivitus så ska jag kör 55kaden och 151 i puls, men jag har inte fler växlar så det går inte, vad göra?

Dessutom blev "bromsenheten" på trainern så varm att jag knappt kunde röra den.

Gör jag något fel? Blir motståndet för lätt om den är monterad bakochfram? Trainern var färdigmonterad ur lådan.

Tack på förhand.
/Johan

Kurt Kinetic vad är fel
Kurt är inte speciellt bra att ha om man ska köra så låg kadens som 55 och man är uppe på 300 W och mer. Då räcker inte växlarna till. Kolla t.ex. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1020005/2315407#msg-2315407 där jag körde ett lågkadenspass på min högsta utväxling 52/12.

Egentligen enda svagheten. Du får låna Tony Martins gigaklinga. ;) Annars är jag helnöjd med min kurt och i de flesta passen ska man hålla en kadens från 70 upp till 110 och då ger kurten motstånd så det räcker till...

Kurt Kinetic vad är fel
Vilken modell av KK är det du har, vad har du för däckstryck och hur många varv skruvar du åt efter att rullen precis får kontakt med däcket? Min erfarenhet av KK Road Machine är att vid "rätt" däckstryck & antal snurr så är virtuell effekt väldigt nära det jag mäter på PT-navet, åtminstone vid steady state.

När du skriver att du undrar om motståndet sitter bak & fram, hur menar du då? Det finns inte så många sätt att bygga ihop dem på - se http://www.kurtkinetic.com/manuals.php

Att bromsenheten blir varm är nog ändå inte så konstigt, så är det på alla trainers. Dock brukar min inte bli varmare än att man kan röra den utan att det bränns efter en timma på 270-300 W.

Å till sist en liten räkneövning:

53/11*55*2070*60 = 32,9 km/h ≈ 20.5 mph
P = (5.244820) * 20,5 + (0.019168) * (20,5)^3 = 273 W

Kurt Kinetic vad är fel
Tack

Ok, så den går inte att montera bakochfram, jag tänkte att man kunde ha "bromsenheten" med kylflänsar till höger eller till vänster om bakhjulet, då kommer axeln snurra åt olika håll och då skulle kanske den bromsande vätskan inte vara lika bromsande längre.

Men kan det kanske vara för lite bromsande vätska i mitt system? Innebär detta att jag ska lämna tillbaka min fina trainern, Kurt Kinetic Road Machine, och köra på min gammla med handtag och vajer för att variera motståndet, tråkigt.

/Johan

Kurt Kinetic vad är fel
Vågar nog påstå att vätskan har väldigt lite uppfattning om vad som är rätt eller fel håll att snurras åt, viskositeten lär inte ändra på sig för det. Men för tydlighetens skull ska svänghjulet vara till höger (på drivsidan) och kylflänsarna på vänster (icke drivsida) av cykeln. Har du provat att köra en "coast down" från ca 20 mph och mätt tiden så att den är ca 15 sek?

Kurt Kinetic vad är fel
Precis, vätskan vet inte vilket håll det snurrar, men om designen inuti är gjord för att det ska snurra åt ett visst håll för att få motstånd så kan det ha inverkan. Tänk centrifugalpump, det blir inte samma sak om den går baklänges även om centrifugalkraften är åt samma håll.

Kurt Kinetic vad är fel
Om det hjälper dig att reda ut något så kan jag tala om att om jag ligger på 100 i kadens på tyngsta växeln 50/12 så ligger jag enligt trainerroads virtuella watt på 830W.

Kurt Kinetic vad är fel
Hmm...55 i kadens och 300W det betyder samma att du belastar knäna med samma vridmoment som vid ett 600W ryck med 110 kadens (som en vältränad klarar i en minut) - fast i tio minuter.

För att inte det skall leda till smärtor gäller det att pedaler, sadel, klossar är absolut rätt inställda för dig.

Personlig reflektion: Skulle aldrig köra under 80kadens (sittandes).

Kurt Kinetic vad är fel
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt råd är att skaffa en billig trainer och en
> riktig effektmätare i stället.

Varför då? Träningseffekten är ju densamma oavsett vad det står för siffror på skärmen. Ja, så länge man inte tränar för att skriva i "Visa dina Watt"-tråden.

Kurt Kinetic vad är fel
För att det ger koll på nivåer och utveckling på ett sätt som inget annat. Siffror man kan lita på, helt enkelt. Effektmätaren är det enskilt bästa cykelrelaterade köpet jag gjort.

Kurt Kinetic vad är fel
Johan skrev:
> 17sekunder

Då ska du skruva åt lite mer för att motståndet ska följa den beräknade effektkurvan. Tar det längre tid än 15 sek är det för lätt.

Kurt Kinetic vad är fel
Ca 3.5 varv och 100-110 psi i tryck på däcket brukar bli bra för mig. Då stämmer watten. Men om du nu är ute efter att bara köra med tunga växlar och hjulet slirar mycket så kan du skruva fler varv. Då lär iofs inte wattkurvan för trainern stämma men du verkar ju köra pulsbaserad träning så det kvittar.

Kurt Kinetic vad är fel
geologen skrev:
> För att det ger koll på nivåer och utveckling
> på ett sätt som inget annat. Siffror man kan
> lita på, helt enkelt. Effektmätaren är det
> enskilt bästa cykelrelaterade köpet jag gjort.

Ja, och det gör ju även virtuella watt, så länge man alltid kör med samma inställningar. Skulle det faktiska värdet fela med, säg 20W så spelar det ingen roll, så länge felet är repeterbart. Ansträngningen finns där och man ser utvecklingen baserat på startvärdet.

Kurt Kinetic vad är fel
geologen skrev:
> Mitt råd är att skaffa en billig trainer och en
> riktig effektmätare i stället.

Mitt råd är att skaffa både och.

Kurt Kinetic vad är fel
Tack för all input.

Min första undran är om det är något fel på den trainer jag har köpt eller om det är så att den inte är så lämplig för träning vid låg kadens.

När det gäller vilken träning man ska göra, så vet jag ingenting, jag följer det program jag har köpt från Aktivitus, och hittills är jag väldigt nöjd med det och känner ingen smärta förutom skön trötthet.

/Johan

Kurt Kinetic vad är fel
Jag kör en KK road machine, och den funkar bra till allt utom träning vid låg kadens. Stämmer väldigt bra med PT också...

Tillbaka
Topp