Kvalitet och priskoll

Garderobert

Medlem
Kvalitet och priskoll
Hej! Först vill jag be om ursäkt om detta inlägg hamnar fel. Jag är ny på sidan så jag hoppas ni kan ha överseende och eventuellt guida mig rätt.

Jag har en nära vän som vill börja med landsvägcykling. Hennes kollega säljer en gammal cykel. Därför har jag 2 frågor. Är det här en bra cykel? Utifrån vad ni kan se på bilden såklart och vad ska hon erbjuda för rimlig summa? Tror cykeln är från 2013. Behöver jag ytterligare info för att ni ens ska kunna uppskatta eller har ni redan nu ett hum. Något speciellt hon måste se upp för eller kolla innan hon köper?

Stort tack!
received_380741306241276.jpeg

Kvalitet och priskoll
Svårt att se, men jag skulle gissa på 9-delad Sora? Någon instegsmodell från ett märke som inte direkt är kända för sina räsercyklar. Någon tusenlapp? Två? Hur ser slitdelarna ut? Kedja, kassett, framklingor? Är storleken rätt? Jag skulle kolla runt på köp och sälj här för att se vad som finns också.

Kvalitet och priskoll
Först av allt vad får cykeln kosta? Hade jag varit dig hade jag surfat runt på Internet och kollat runt innan jag ens kollat på begagnat marknaden. Begagnade cyklar är oftast utsletna samt dåligt underhållna. Om du ändå vill köpa en begagnad cykel åk till närmaste cykelklubb och köp begagnad cykel där, just för att dessa sköter sina cyklar pedantiskt. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en begagnad cykel varken på blocket eller begagnat just för att det finns mängder av online butiker både i Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien samt Frankrike som säljer exakt samma cyklar som i Sverige men till en vettigare prisbild som de flesta har råd med. Har man jobb så har man råd med en ny cykel.

Kvalitet och priskoll
Kolla upp vilken storlek och geometri hon ska ha först. Sen kan ni börja leta cyklar.

1000 kr för den där cykeln är sannolikt 1000 kr i sjön på sikt, även om det låter billigt nu. Det är bättre att satsa lite åtminstone lite högre om hon har som ambition att börja cykla på någorlunda allvar.

Jag ser det inte som något hinder att köpa begagnat utan det är snarare en källa till riktigt bra dealar ibland, MEN är det någon gång man inte ska göra det så är det just när man ska köpa sin första cykel och har dålig koll. Risken är stor att man då sållar sig till den ganska stora grupp som har köpt helt fel cykel och sen måste byta igen efter bara några månader. Det blir dyrare i längden än att köpa rätt direkt.

För att göra bra affärer på begagnatsidan krävs att man har koll på marknaden och även ofta att man kan/gillar att mecka själv. Slitdelar är just slitdelar och i synnerhet i de lägre och medelnivå på komponentgrupper är det ingen större kostnad att byta tex kassett och kedja. Men det förekommer också många cyklar som säljs begagnade till riktigt bra priser som bara har rullat några rundor och sen blivit stående. Problemet är bara att man som nybörjare sällan hittar dessa fynd bland det ständigt digra flödet av beggat.

Kvalitet och priskoll
Efter ytterligare överläggning kommer jag föreslå att hon ska göra sin research för att sedan gå till någon som kan sin sak och därefter inte vara rädd att lägga lite mer pengar.

Återigen stort tack för snabba och detaljrika svar!

Tillbaka
Topp