La Vuelta 2020

La Vuelta 2020
Vore ju synd att säga att det ser mysigt ut uppe vid målet just nu. Verkar dock finnas en viss chans att det ska lätta lite innan cyklisterna kommer dit.

La Vuelta 2020
Min gissning är att det blir en fajt om plats två och tre där nog Carapaz trots allt får gälla som viss favorit till andraplatsen. De två ligger dock så tätt att det först kommer att vara en bit in slutbacken någon av de två sätter in någon allvarligt menad attack.

Ska de utmana Roglic lär det dock vara till att köra hårt senast från början på sista backen. Är ju lite lättare högre upp och med tanke på hur starka hjälpryttare JV haft så skulle jag gissa att om Roglic har det lite jobbigt kommer han att ha en eller flera hjälpryttare till hands när det partiet börjar och då kan de säkert plocka in en del.

La Vuelta 2020
Lite trevligare väder. Frågan ärl om molnen hinner lätta från bergen innan de kommer dit. Ska väl förhoppningsvis inte vara ngn risk för att bilderna försvinner på slutet i alla fall.

La Vuelta 2020
Nej. Säkertställer att jag absolut inte riskerar att få några negativa UCI-rankningspoäng.

Jag inser vad din poäng är. Det hela blir lätt filosofiskt, men jag kan tycka att det är rätt rimligt att säga att de människor som inte gjort några insatser som gett poäng har noll poäng. Vill man få ett positivt (eller negativt) antal poäng måste man dock lösa licens. Alternativet vore att anse att alla utan licens har "minus oändligheten" poäng. När de fixar licens hamnar de på noll poäng. Det skulle dock innebära att själva licensfixandet skulle ge "oändligt" många poäng vilket känns skumt med tanke på vad bra insatser i lopp som ger UCI-rankningspoäng kan ge.
Tycker du att kungen av Frankrike är skallig också? :sneaky:

La Vuelta 2020
Tycker inte liknelsen håller. Vill du formuera den i de termerna borde det bli något i stil med "Är antalet kungliga franska hårstrån lika med noll?". Och i så fall är mitt svar: ja!
Haha, tror inte det heller håller tyvärr. Möjligen är antalet NULL. Enklast tycker jag är att kolla på UCI:s lista. Ligger du före Froome, efter Froome eller ingetdera?

Om han nu verkligen officiellt får negativa poäng så blir det ju också märkligt på flera sätt. Säg att alla procyklister svinar sig något kapitalt och hamnar på minus. Kan man då "vinna" rankingen på t.ex. minus ett poäng? Ingen har ju några poäng. Eller är nollan bara en godtycklig gräns?

Vore rimligare att se på poäng som t.ex. pengar. Du kan inte ha -100kr (även om vi ofta pratar så). Du har pengar eller du har skulder; du har inte "minuspengar".

La Vuelta 2020
Ditt NULL är väsentligen det jag ovan kallade "minus oändligheten" och jag förklarade varför jag tyckte det var ett konstigt sätt att se det. Att jag inte ligger före Froome på rankningen är en annan fråga. För att ligga på UCI:s raknkinglistan måste man vara registrerad hos UCI.

Som jag skrev ovan i mitt svar till Mats65 så tycker jag det hela är lätt filosofiskt och jag förstår ditt och hans resonemang. Jag håller dock inte med. Och genom att skulder och tillgångar går utmärkt att summeraför min del har jag inga som helst problem med att betraktar skuderna som negativa mängder pengar så förstår jag inte vad man vinner på att kräva att man ska separera dem. I slutänden är det ändå vara skillnaden mellan dem som betyder ngt, oavsett om man subtrahera§r skulderna eller summerar dem sedda som negtativa penningbelopp.

Med detta avslutar jag min del av denna diskussion då jag inte tror att det går att komma fram till något rätt eller fel utan det handlar om olika synsätt och jag har mitt.

La Vuelta 2020
Carapaz ångrar nog rejält att han inte provade med 5-6km till mål där det dessutom var betydligt brantare än på slutet. Förstår inte alltid det här med att vänta till de nästan ser målet. Kanske i början av loppen men inte som idag.

La Vuelta 2020
Förresten Roglic såg väl lite blek ut när han korsa mållinjen..? Eller är det glasögonen som luras.
IMG_20201107_215412.jpg

La Vuelta 2020
Carapaz ångrar nog rejält att han inte provade med 5-6km till mål där det dessutom var betydligt brantare än på slutet. Förstår inte alltid det här med att vänta till de nästan ser målet. Kanske i början av loppen men inte som idag.
Jag tyckte också detta var lite märkligt.
Är det inte bättre att ge det en chans något tidigare än att försöka när marginalerna är som tightast för att lyckas? 2:á eller 3:a spelar ändå ingen roll ?

La Vuelta 2020
Hade Carapaz sprängt sig och Martin gjort en bra avslutning hade han kunnat åka av pallen helt. Sen har ju Carapaz varit där uppe tidigare så därmed kan man argumentera för att skillnaden mellan seger och andraplats borde vara större än mellan andra och tredje, och kanske även mellan andra och fjärde. Eller m.a.o. det borde varit värt att riskera lite för att ge sig själv en realistisk chans på segern. Nu fick ju Roglic viss hjälp av Movistaråkarna. Utan det hade ju sannolikt skillnaden mellan Roglic och Carapaz varit större i mål. Om det räckt vete mig dock tusan.

Om det Carapaz varit i slutet av sin karriär och aldrig varit på pallen i en GT hade förmodligen värdet av att säkra pallplatsen varit större än värdet av att ha en chans på segern. Då hade strategin att attackera såpass sent att pallplatsen väsentligen varit klar varit mer uppenbar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp