Lacka metallic

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Lacka metallic
Tjo

förmodar att du ska lacka med 1komp i sprayburk?

se bara till att ha en bra grund som du lägger metallicen på då den är tun som bara den och minsta repa kommer synas. gärna slipa med 400 lr finare sandpapper innan.

sedan när du lägger klarlacken gör det där det e ganska varmt.
du ska lägga såpass mycke klarlack att det nästan rinner. (2a lagret då)
första lagret e ett klibblager som gör att det inte rinner lika lätt på andra

lägger du för lite färg kommer det bli apelsinskaligt och ev tillochmed matt. och för mycket rinner det.

att lacka med metallic och sedan dra över klarlack e grymt skoj. går att göra riktigt snygga lackeringar med skuggor och annat!

Lacka metallic
Jag är oxå precis i begynnelsen till lackning (ramen står strippad, metallren och lätt uppruggad klar för första grundfärgen). Tänkte köra metallic-lack med, 1komp burkfärg... Är dock första gången jag gör ett riktigt engagerat lackjobb så det måste bli rätt.

När man läcker på klarlacken, ska man först dra ett "klibb-lager" som du säger, och sedan innan det hunnit torka in på med nästa lager? ...Tänkte dra en 6-7 lager klarlack och trodde i brist på bättre vetande att man skulle lägga på ett lager - rugga upp det med fint våtpapper när det torkat, och sen lägga på nästa lager och upprepa proceduren tills man är nöjd...

Men är jag helt ute och cyklar då, ska vartannat lager vara ett klibb-lager?

Lacka metallic
niko: det med att lägga flera lager klarlack är difust. när det gäller 2komp så låter man det halvtorka= ligga i 15minuter när man kör i lackbox kan man lägga nästa lager. dock lägger man för tjock så när det härdar kan det hända underliga saker. man brukar säga att man inte ska lägga allt för många lager.

1komp färgen e ganska tunn så en 3 lager e nog inga problem. ang att läga första klibblagret så underlättar det bara när man lägger nästa lager då man har lite marginal för att få det snyggt.

tänk på att om du lägger bara 2 lager först. låt det sedan härda i ett par dagar sedan kan du vattenslipa det med 2500 lr liknande. funkar fint med 1200 också men 1komp färg är 1. tunnt. 2. långtidshärdande. så gäller att ta det lugnt med att slipa.

när jag klarlackat bilar så har jag lagt 3 lager klarlack. sedan låtit den stå i 1 vecka och sedan vattenslipat allt med 1200 lr tillochmed 800 för att få helt jämn yta. men då gäller det att man tillräkligt mycke. råkar man slipa igenom klarlacken så förstör man mettallen i färgen under direkt.

sedan när man slipat kan man lägga om igen 2-3 lager.

vill man kunna lägga låt oss säga 10 lager direkt så finns det speciella medel att blanda i som gör färgen mjukare.

obs: detta är inte hämtat ifrån någon bok utan vad jag har lärt mig i lackboxen själv och av kompissar som lackar.

hade ni bott i närheten av växjö hade jag sagt att ni skulle kommit över så hade ja hjälpt er lägga riktigt 2komp klarlack som kommer hålla bra mycke bättre =)

/daniel r

Lacka metallic
bilder på en cykel ja lacka åt en kompis.

volvo laserblå sträck och huvudfärgen blev bmw metallicsvart med vit och blå perl i.

har dock inte kort på den klarlackad tror ja.

http://luno.mine.nu/b/IMG_3844.jpg

http://luno.mine.nu/b/IMG_3866.jpg
http://luno.mine.nu/b/IMG_3864.jpg

Aluminiumen på denna cyklen slipade vi med fint sanpapper och klarlackade det också.
Vevpartiet plockades sedan väck och gjordes iordning. letar dock efter ett som faktiskt har krom kvar. samma med styret.

/dr

Lacka metallic
danielr, mkt bra info, tack! det blir 1komp burklack, köpt mig primer plus de färger som ska användas idag, Auto-K till märket... Min plan var att klarlacka, låta torka ett dygn i 30gr varmt rum och våtslipa för att klarlacka ännu en gång, och sen upprepa det ett par gånger...

Men det är alltså 2-3 lager klarlack och låta torka i kanske 3 dygn som gäller då innan man slipar och lägger på 2-3 lager till?

Gäller detsamma för den vanliga färgen med, jag hade tänkt att våtslipa den mellan varje lager, med ett dygns torktid innan varje slipning + nytt lager. Men ska man alltså låta det torka 3 dygn istället?

Vad gäller våtslipandet... jag är rätt färsk på detta, lär mig allt eftersom... ska man blöta ned papperet rikligt bara, eller ska man rent av fylla badkaret halvfullt med ljummet vatten och köra ramen mer lr mindre under vatten för bästa resultat?

Lacka metallic
ang klarlacken: du kan vänta 1 dag också... det är helt upp till hur hård du vill att klarlacken ska hinna bli innan du slipar och beroende på vilken värme den torkar i.

lägger du 1 lager så kan du nog räkna med att du snabbt slipar ner det. iallfall om det är en tunn färg. därav lägga något mer lager. och när det gäller sådant här så skulle de bli fel e det bara att slipa ner och lacka om =)

våtslipandet så brukar jag iallfall på bilar köra med en liten slang som sakta rinner vatten ut över ytan där jag slipar dels för att hålla det hyfsat blött och samtidgt för lite vatten som bär iväg ev skit och korn. får man in minsta skit lr korn när du vattenslipar lacken så blir det repor. därav är doppandet i en hink inte alltid det bästa då man lätt får skit i det. man behöver inte dränka ytan i vatten heller.

har du för lite vatten så e risken stor att du får med dig färgklumpar eller att du bränner sandpappret. för mycket vatten e nog svårt att få =)

"lagom" e alltid bässt. vattenslip av grundfärg om du gör det räcker 120-240 papper fint och där kan man köra hink. men klarlacken ska man helst ha lite rinnande.

och tänk på att metalliclacken får _inte_ slipas då den har "metall" korn och eller speciell struktur. samma sak gäller att akta sig att slipa igenom klarlacken.

Lacka metallic
Ahh, kanonsvar! Då va mina sisa frågetecken utredda ;-)
Det sket sig med metallic-lacken, besökte minst 10 måleri-affärer, större bensinmacker, gör-det-själv-affärer och bygghandlare men inte en enda metallic ens i närheten av rätt färgskala så det bidde vanligt istället...

Mille Grazie för alla svar iaf, stor hjälp med mest konkreta svaren hittills! När man sökt i alla lack-trådar är det ganska luddigt med tillvägagångsätten annars och mkt generaliseringar...

Lacka metallic
Tänkte tipsa om att ha slippapper i ena handen och blomspruta med vatten i andra handen när du våtslipar, blöt pappret i en bunke vatten innan och då & då under slipningen för att rensa färgdamm för bättre/effektivare slipeffekt.
Pappret bör nog vara minst 1000korns eller kanske tillochmed 1500. :-)

Tillbaka
Topp