Läckande Slanglöst

Läckande Slanglöst
Hej!
Jag har (försökt) gå över till slanglöst på min Trek Marlin 7 Gen 3. Som jag fattar det så är både fälg och däck TLR. Däcket "poppade", med hjälp av tryckluft till slut och allt verkade vara frid och fröjd. Men luften pyser ut på några ställen vid ekrarna. Däcket töms på mindre än tio minuter. Ventilen jag använder har en rund kona på insidan jag läste någonstans att det inte funkar speciellt bra...Behöver jag göra om och lägga på ny tejp/band (vad ska man använda?) eller vad tror ni andra. Jag har inte provat att cykla än. Jag gjorde konverteringen i går, måndag.

Läckande Slanglöst
Om det läcker vid ekrarna så vill man (iaf inte jag) ju inte ha i gucka innan man hittat felet...
nej, men har man tejpat och det ser bra ut så blir det en bedömningsfråga. Det brukar komma ut vid ekrarna även om det läcker vid ventilen eller skarven. Det kan vara svårt att få tätt utan gucka på en del fälgar.

Om det inte är tejpat och det läcker gucka vid ekrarna så har man kanske ett rätt stort problem?

Läckande Slanglöst
Min Trek hade hjul som var TLR, men det satt vanligt fälgband på. Jag som då var mer novis trodde det var tubelesstejp, men så var inte fallet och hjulet tappade trycket snabbt. Det måste givetvis bort och fälgen tejpas med riktigt tubelesstejp.

Läckande Slanglöst
Min Trek hade hjul som var TLR, men det satt vanligt fälgband på. Jag som då var mer novis trodde det var tubelesstejp, men så var inte fallet och hjulet tappade trycket snabbt. Det måste givetvis bort och fälgen tejpas med riktigt tubelesstejp.
Aha! Jag som också är novis trodde naturligtvis att det band som sitter på fälgen var fälgtejp. Kanse där problemet är..? Tack !

Läckande Slanglöst
Om jag kör med gorilla, behöver jag byta den tejpen oftare än "riktig" fälgtejp?
Jag har nästan aldrig bytt tejp....

Det har hänt någon gång att tejpen och guckan fäst i varandra lite så när man drar av däcket släpper tejpen lite. Då har jag bytt tejp i förebyggande syfte. Så det hänger mest på hur ofta man tar loss däcken.

Annars har jag inte behövt byta.

Läckande Slanglöst
Nu har jag monterat av däcken igen och tagit bort fälgbandet. Stelt i någon sorts väv Ser ut så här. Och en bild på fälgen som ser ut att vara en TLR, eller hur?

Bilagor

• IMG_0523.jpeg
    IMG_0523.jpeg
    538.9 KB · Besök: 177
  • IMG_0524.jpeg
    IMG_0524.jpeg
    534 KB · Besök: 192
Läckande Slanglöst
Däcket läcker?
Men jag tappar inte nämnvärt med tryck. Det klarar sig utan justering under dagen eller dagar?
Vad göra?

Bilagor

• 20230812_125651.jpg
    20230812_125651.jpg
    1.4 MB · Besök: 143
Läckande Slanglöst
Däcket läcker?
Men jag tappar inte nämnvärt med tryck. Det klarar sig utan justering under dagen eller dagar?
Vad göra?
Ja, hur långt är ett snöre? Det beror på hur stort problemet är och hur mycket du stör dig.

Att man på vissa hjulpar behöver fylla på innan varje tur ser inte jag som något som måste åtgärdas, det är så det är ofta. Och dessutom har jag vanan att alltid kontrollera och justera trycket ändå.

Om man vill lösa det är det bara att felsöka.
- Försök hitta var det läcker först. Kolla om det bubblar gucka, eller smörj på såpvatten. Läcker det vid ekrar, byt tejp. Läcker det vid ventil, fixa. Läcker det genom däcksidor, fyll på gucka och skaka (om det inte funkar ta loss däcket och skrubba rent insidan (kan finnas släppmedel kvar) och börja om. Se till att det finns tillräckligt med gucka som skvalpar (inte skallrar) i däcket.

Läckande Slanglöst
Våra 4 cyklar som är Stansade är cykelbara i åtmintone 1 v. efter pumpning.
2 racer. En gravel och en mtb. Däck: Pirelli, Maxxis och Schwalbbe.

Läckande Slanglöst
Ja, hur långt är ett snöre? Det beror på hur stort problemet är och hur mycket du stör dig.

Att man på vissa hjulpar behöver fylla på innan varje tur ser inte jag som något som måste åtgärdas, det är så det är ofta. Och dessutom har jag vanan att alltid kontrollera och justera trycket ändå.

Om man vill lösa det är det bara att felsöka.
- Försök hitta var det läcker först. Kolla om det bubblar gucka, eller smörj på såpvatten. Läcker det vid ekrar, byt tejp. Läcker det vid ventil, fixa. Läcker det genom däcksidor, fyll på gucka och skaka (om det inte funkar ta loss däcket och skrubba rent insidan (kan finnas släppmedel kvar) och börja om. Se till att det finns tillräckligt med gucka som skvalpar (inte skallrar) i däcket.
Fast bilden visar väl tydlogt att det läcker vätska längs hela kanten. Däcket verkar alltså släppa fälgen en aning är min tolkning.

Läckande Slanglöst
Ja det läcker bara mellan däck och fälg. Kör med cushcore och ca: 1,6 bar
Däcket sitter på en DH och körd 70% stök och 30% grävda leder.
Nu i Järvsö

Läckande Slanglöst
Med tanke på hur det ser ut är jag mest förvånad över att du säger att luften finns kvar. Men jag hade nog testat som ovan skriver med något extra vart fälgtejp.

Läckande Slanglöst
Okej
Jag förstår tanken med att öka diametern
Värt att prova.
Men det leder till följdfrågan.
Finns säkert flera trådar som behandlar det men...
Hur får man rent fälg & däck på bästa och lättaste sätt.
Dåde för tejpens skull och få ren anläggning fälg och däck?

Läckande Slanglöst
Okej
Jag förstår tanken med att öka diametern
Värt att prova.
Men det leder till följdfrågan.
Finns säkert flera trådar som behandlar det men...
Hur får man rent fälg & däck på bästa och lättaste sätt.
Dåde för tejpens skull och få ren anläggning fälg och däck?
T-röd, bromsrengöring eller om det är torrt latexbaserat - gnugga med tummen tills nageln lossnar från köttet under. Svider gott.

Läckande Slanglöst
Det är inte tätheten jag var ute efter, utan att öka diametern på fälgbanan där däckkanten ligger an och tätar. Då är gorillatejp, eller vilken silvertejp som helst, bättre än en tunn dyr tejp. Jag hade alltså vanlig fälgtejp under gorillan.
Gorilla brukar rekommenderas som fälgtejp. Gorilla har ju en lite skrovlig struktur och känns helt fel för att ha där däckkanterna ligger an. Det låter inte konstigt alls att det skulle skapa läckage. Tunn eller tjock tejp, men slät måste vara prio 1 för den användningen.

Tillbaka
Topp