Lackering

Robban85

Medlem
Lackering
Tjabba går i lackeringstankar av min "kona process",mailade kona om pulverlackering vilket dem avråde mig ifrån pga att temperaturen för pulverlackering överstiger den tempratur de använder för att härda materialet i ramen!!.
Är det en bra 2k sprayfärg som gäller har någon nån bra erfarenhet av bra färger?Mvh:Robban

Lackering
Va?
Pulverlack är ca 180-200 grader. Härdning av ALU är beroende på processen upp emot 400-450 grader från början ner mot 290 grader i slutet.
Om Kona säger så... Så får dom nog påvisa vilken process dom använder.

Lackering
Plush sa:
Va?
Pulverlack är ca 180-200 grader. Härdning av ALU är beroende på processen upp emot 400-450 grader från början ner mot 290 grader i slutet.
Om Kona säger så... Så får dom nog påvisa vilken process dom använder.

T6 värmebehandling kanske. 500 grader C i ett antal timmar därefter 180 grader i ett antal timmar.

Skummade igenom rapporten jag länkade till och vad jag kan se så är det fritt fram att pulverlacka. Men TS bör nog läsa igenom noggrannare än jag, ifall jag missat något :-)

Lackering
Screenshot_20190321-205025_Gmail.jpg

Lackering
Deras text är typiskt amerikanskt dravel där dom tar höjd för alla missöden du kan tänka dig och några till... Dom skriver så för sin egen skull, inget annat.
Dom är rädda att bli stämda.

Jag skulle pulverlacka och inte fundera mer på det.

Jag vet iallafall av ett par märken som använder pulverlackad klarlack på sina cyklar.

Lackering
Det är ju tydligt att de stött på fall där det inte blivit så bra och man lyckats få materialet att bli som messmör. Pulverlackning görs förstås helt på egen risk så läs inte bara det jag postat utan sök information själv.

Du kan ju alltid testa själv också, värm en bit 6061 t6 (eller vad det nu är för material du har) till 200 grader i ugn i någon timme och jämför i ett simpelt böjtest med en icke uppvärmd bit av samma dimensioner. Då ser du ju svart på vitt om det gör skillnad.

Lackering
Fältprästen sa:
Plush sa:
Dom är rädda att bli stämda.
Varför skulle de bli stämda?
Det är ju inte de som skall pulverlacka.

Av samma anledning som det sitter varningstexter i mikrovågsugnar där borta som säger att man inte får torka katter i mikron osv..
Skulle dom säga att det går bra att pulverlacka och det visar sig att man förstör ramen av någon anledning pga av en klantig lackerare... Så kan man I teorin stämma dom för det...

Jmf kvinnan (I USA) som stämde donken för att det inte var en varningstext på kaffemuggen som varnade för att kaffet är hett när man får det serverat... Hon brände tungan.. Hon vann väl om jag inte minns fel (antingen i rätten eller i förlikning)

Kona är ett USA företag... Dom gör allt dom kan för att slippa dyra rättegångar..

Lackering
Plush sa:
Av samma anledning som det sitter varningstexter i mikrovågsugnar där borta som säger att man inte får torka katter i mikron osv..
Skulle dom säga att det går bra att pulverlacka och det visar sig att man förstör ramen av någon anledning pga av en klantig lackerare... Så kan man I teorin stämma dom för det...

Jmf kvinnan (I USA) som stämde donken för att det inte var en varningstext på kaffemuggen som varnade för att kaffet är hett när man får det serverat... Hon brände tungan.. Hon vann väl om jag inte minns fel (antingen i rätten eller i förlikning)
Alla varningstexter gäller originalprodukt. Fipplar man själv med den och modifierar den, så skulle jag inte tro att det går att stämma någon, framför allt som jag tror att lackeringen är tänkt att utföras i Europa.
Jag vet produkter som sålts till USA som byggsatser just för att någon i USA skulle vara skyldig till slutmonteringen, och därmed ansvarig för slutprodukten. Just för att den som sålde byggsatsen inte skulle gå att stämma.

Vad gäller kaffet är det en skröna har jag hört. Men viss har det säkert hänt liknande fall där det förekommit rättegångar.

Lackering
Plush sa:

Du minns fel. Kvinnan ville inte upp i rätten utan bara att mcdonalds skulle betala hennes sjukhuskostnader på ca 20 000 usd för tredje gradens brännskador i skrevet ( hon hade, på parkeringen, haft kaffekoppen i knät och tagit bort locket för att ha i grädde, och höll också med om att det var hennes fel att hon spillde) eftersom kaffet var nästan kokhett och mcdonalds erbjöd 800. När hon sen gick upp i rätten ville rätten att mcdonalds skulle få en näsbränna eftersom de trots över 700 andra klagomål om hett kaffe och lindriga brännskador inte gjort något åt sitt kaffe.
Att ”alla” vet att det var ett typexempel på amerikanska rättstvister i onödan är för att det betalades mycket pengar till lobbyister för att sprida den versionen.

Till TS. Fråga en lackfirma som är bra på pulverlack. Säg att tillverkaren menar att härdningen kan påverkas och vad de (lackfirman) tror om det.

Senast ändrad:
Lackering
Både jag och Bladin pulverlackade svingen på våra V10:or utan besvär.

0B02EF50-84BC-4DC8-886B-A353EC115E6F.jpeg

Känns som att det vore lugnt för TS del??

Lackering
De är väl säkert så att dem inte vill bli stämda!!
Blev bara lite fundersam då dem flesta verkar köra på billack,pulverlackad är ju så mycket mer att föredra då grejerna rör sig i skogen

Lackering
Har för mig att de serverade kaffet på 100 C för att det fortfarande skulle vara drickbart (dvs ej fesljummet) när man käkat upp sin burgare.

Kona är ju kanadensare för övrigt. Ganska stor skillnad, faktiskt. Svaret är iaf tydligt...

Tillbaka
Topp