Låg maxpuls

OlOIO

Aktiv medlem
Låg maxpuls
Jag har en fundering som jag tänkte att happykollektivet kanske kan hjälpa mig svara på. Jag har cyklat (lvg) ett tag med pulsmätare och har väl kanske inte gjort ett helt regelrätt maxpuls test (tycker det är ganska knepigt att få till utomhus). Men jag har ändå försökt ligga på under lite längre tid och sedan ökat ytterligare till jag är helt slut men trots det så kommer jag knappt upp i 170 pulsslag.

Vad beror detta på? Det kan förvisso vara så att jag har låg maxpuls men jag är inte så gammal (28år) och bör väl ha högre än 170 i maxpuls? Kan det vara så att jag är för svag, att benen tar slut innan pumpen så att säga? Jag är ganska lätt 67 kg på 188 cm så jag kanske skulle behöva lite mer kraft månne.

Är det någon som har samma problem? Eller är det rent av så att någon där ute har en lösning?

Låg maxpuls
Det är stor spridning på vilken maxplus man har och det behöver inte vara någon påverkan för att du har lägre maxplus. Andra förklaringar skulle kunna vara att det är något allvarligt fel på dig. Eller ännu värre, att du är en ge-upp-apa som inte tar i...

Låg maxpuls
Enligt formeln från en studie från 2001, 208 - (0,7 x ålder), borde du ha en maxpuls på 188. Samtidigt konstaterades i studien att variationen är stor.

Låg maxpuls
Det är inte helt lätt att bara trampa upp i maxpuls. Har du varit fräsch och någon dragit igång ett odrägligt högt tempo på kort tid och du gett allt för att hänga med och slutligen släppt? Då brukar min puls vara hög.

Låg maxpuls
Fullt normalt och inget problem*.

* Jag är inte kardiolog och självklart går det inte att kategoriskt säga att allt är tipp-topp, men att ha väsentligt lägre eller högre maxpuls än vad någon formel säger att du borde ha är inget konstigt. Själv kan jag räkna de tillfällen min puls varit över 170 på fingrarna, då jag var lika gammal som du är inräknat.

Låg maxpuls
Min maxpuls blir lägre ju bättre form jag är i. Sen för att komma upp i maxpuls så behöver man ju nästan göra ett test i labb, eller en riktigt lång och rätt hård uppvärmning och sen hårt uppför en lång och brant backe.

Låg maxpuls
De där formlerna är väl avsedda att användas på populationsnivå när man gör studier och inte vill/kan testa alla deltagarnas maxpuls, inte på individnivå?

Låg maxpuls
Miss Lycka sa:
Det intressanta är spannet vilopuls-maxpuls.
Förändras det mycket av träning? Varför är det mest intressant?
När man kommer med påståenden bör man väl på något sätt motivera dem? ( jag gissar att du inte håller med mig och inte kommer svara, men jag provar ändå, ibland anar man ju ändå en aktiv tankeverksamhet bakom dina oneliners.)

Låg maxpuls
Angående frågan: ja, 170 är en ovanligt låg maxpuls för din ålder. Har du träningsbakgrund? Har du "hyfsad" kondition? Har du några symtom tydande på någon slags dålig funktion kring hjärtat (bröstsmärta, svimning, svajig pulsfrekvens mm). Är pulsmätaren tillförlitlig?
Attt det är din verkliga maxpuls på cykel låter osannolikt. Pröva att ta i strukturerat för att nå maxpuls på trainer för att se hur mycket högre du kan komma.

Låg maxpuls
Lejon sa:
Angående frågan: ja, 170 är en ovanligt låg maxpuls för din ålder. Har du träningsbakgrund? Har du "hyfsad" kondition? Har du några symtom tydande på någon slags dålig funktion kring hjärtat (bröstsmärta, svimning, svajig pulsfrekvens mm). Är pulsmätaren tillförlitlig?
Attt det är din verkliga maxpuls på cykel låter osannolikt. Pröva att ta i strukturerat för att nå maxpuls på trainer för att se hur mycket högre du kan komma.

Jo men för några år sedan löpte jag relativt regelbundet, sedan tre-fyra år cyklar jag mest. Gör väl i runda slängar 400-500 mil om året, försöker variera träningen och gör lite intervaller av olika slag och sådär. Så jag tycker ändå att jag i mina mått mätt är i ganska bra kondition.
Har liksom inga övriga tecken på att det är något konstigt med hjärtat mer än att jag vet att jag har lågt blodtryck, under tonåren svimmade jag lätt men på senare år har jag ett lågt men ändå normalt blodtryck så att säga.
Jag har ingen anledning att tro att pulsmätaren är konstig, den läser jämt och konsekvent, har inte sett några outliers.
Men jag bör nog som du säger försöka göra ett mer strukturerat test.
Någon som har bra tips på hur ett sådant test bör se ut?

Låg maxpuls
Prästbol sa:
Enligt formeln från en studie från 2001, 208 - (0,7 x ålder), borde du ha en maxpuls på 188. Samtidigt konstaterades i studien att variationen är stor.

Kan vi inte bara en gång för alla sluta med olika formler för maxpuls.
De är gjorda för en population och fungerar inte på individnivå.

Låg maxpuls
Jag kommer aldrig upp i någon högre puls när jag cyklar (tävlar aldrig). Men upplever att man har betydligt högre puls när man springer än när man cyklar. Det är ju trots allt lite bekvämare att sitta ned när man tränar :).
Testa maxpulsen i någon annan gren. Om man inte är specifikt tränad för cykling tar nog benen slut innan man når verklig maxpuls.
Sedan bör maxpulstester för cykling göras på testcykel (och helst under bevakning av kunnig personal) för säkerhetens skull...

Senast ändrad:
Låg maxpuls
OlOIO sa:
Lejon sa:

Jo men för några år sedan löpte jag relativt regelbundet, sedan tre-fyra år cyklar jag mest. Gör väl i runda slängar 400-500 mil om året, försöker variera träningen och gör lite intervaller av olika slag och sådär. Så jag tycker ändå att jag i mina mått mätt är i ganska bra kondition.
Har liksom inga övriga tecken på att det är något konstigt med hjärtat mer än att jag vet att jag har lågt blodtryck, under tonåren svimmade jag lätt men på senare år har jag ett lågt men ändå normalt blodtryck så att säga.
Jag har ingen anledning att tro att pulsmätaren är konstig, den läser jämt och konsekvent, har inte sett några outliers.
Vad är/var pulsen vid löpning på maxnivå? Kommer du betydligt högre vid löpning finns potential att nå högre vid cykling också. (Men det kan få diffa lite i maxpuls mellan olika aktiviteter.)

Låg maxpuls
Människor med låg vilopuls har ofta inte så hög maxpuls. Bra för pumpens livslängd
Människor med hög maxpuls har ofta inte så låg vilopuls. Inte bra för pumpens livslängd.

Människor med låg vilopuls och "normal" maxpuls har ofta en bra fysiologi och kan prestera tävlingsmässigt.
Indurain hade jättelåg vilopuls och nära 200 i maxpuls. Han låg på nära maxpuls under tempoloppen.

Låg maxpuls
Kul med att seriöst svar MissLycka! Visserligen baserat på anekdoter och gammal tro än vetenskap. Eller finns evidens jag missat för det du skriver (annat än väldigt allmänt att om man har en hög vilopuls har man antagligen inte tränat regelbundet och det är ju korrelerat till kortare livslängd).

Senast ändrad:
Låg maxpuls
Jag har ungefär samma kroppsbyggnad som TS. 67 kg på 184 cm. Mina ben är för klena för att jag ska komma upp i maxpuls på cykling. Det går däremot när jag springer eller åker längdskidor. Dock behövs nummerlapp på magen för att jag ska få ut det sista. Kör löp- eller skidgångsintervaller i slalombacke ibland, och när jag pressar mig så mycket jag förmår på egen hand kommer jag då rätt nära maxpuls, men med nummerlapp på magen blir det oftast några slag till.

Låg maxpuls
Jag är mest intresserad av påståendet: "Människor med hög maxpuls har ofta inte så låg vilopuls. Inte bra för pumpens livslängd.". Vilopuls kan ju förändras med träning men maxpuls verkar enligt allt jag har läst vara genetiskt betingat. Har du någon källa på att det finns en koppling mellan hög maxpuls och att vara otränad?

Låg maxpuls
Där är mycket kass information i den här tråden så var försiktig med allt som du läser här och kolla upp fakta:

1. Din maxpuls är inte beroende av din kondis eller styrka utan den är genetisk. Du får inte högre maxpuls av att vara starkare eller mer vältränad.
2. En person med låg maxpuls presterar inte sämre än en person med högre. Prestationen är inte proportionell mot maxpulsen.
3. Du kanske har sett formler där du kan använda din ålder för att räkna ut maxpulsen. De formlerna är skräp. Jag har tävlat i cykling i 10 år nu och min maxpuls har inte förändrats.
4. För ett avgöra din maxpuls så måste du sätta dig i en situation där du är väldigt motiverad och därmed kan ignorera den smärta som det innebär att gå så högt upp i puls. En typiskt bra sådan situation är under en tävling där du full av adrenalin och jagar någon. Jag har aldrig i träningssammanhang nåt samma pulstoppar som under en tävling.
5. Oroa dig inte över din maxpuls. Om du vill kvantifiera din prestation så köp en wattmätare istället.
6. Daglig form och nivå av återhämtning avgör hur hög puls du presterar under ett visst pass. Har du kört ett intensivt pass dagen innan så kommer du pulsa lägre nästföljande dag. Vill du nå riktigt högt i puls så ska du ta det lugnt ett par dagar.

Senast ändrad:
Låg maxpuls
Lejon sa:
OlOIO sa:
Lejon sa:

Vad är/var pulsen vid löpning på maxnivå? Kommer du betydligt högre vid löpning finns potential att nå högre vid cykling också. (Men det kan få diffa lite i maxpuls mellan olika aktiviteter.)

Mätte aldrig pulsen när jag löpte, och har inte någon optimal utrustning för att göra det heller. Men kan ju stoppa cykeldatorn i fickan nästa gång bara för att testa och se...

Låg maxpuls
Fulkinesen sa:
Där är mycket kass information i den här tråden så var försiktig med allt som du läser här och kolla upp fakta:

1. Din maxpuls är inte beroende av din kondis eller styrka utan den är genetisk. Du får inte högre maxpuls av att vara starkare eller mer vältränad.
2. En person med låg maxpuls presterar inte sämre än en person med högre. Prestationen är inte proportionell mot maxpulsen.
3. Du kanske har sett formler där du kan använda din ålder för att räkna ut maxpulsen. De formlerna är skräp. Jag har tävlat i cykling i 10 år nu och min maxpuls har inte förändrats.
4. För ett avgöra din maxpuls så måste du sätta dig i en situation där du är väldigt motiverad och därmed kan ignorera den smärta som det innebär att gå så högt upp i puls. En typiskt bra sådan situation är under en tävling där du full av adrenalin och jagar någon. Jag har aldrig i träningssammanhang nåt samma pulstoppar som under en tävling.
5. Oroa dig inte över din maxpuls. Om du vill kvantifiera din prestation så köp en wattmätare istället.
6. Daglig form och nivå av återhämtning avgör hur hög puls du presterar under ett visst pass. Har du kört ett intensivt pass dagen innan så kommer du pulsa lägre nästföljande dag. Vill du nå riktigt högt i puls så ska du ta det lugnt ett par dagar.

Hmm, du kanske har rätt i att jag inte bör fundera över det för mycket. Inser också att för att verkligen nå den verkliga maxpulsen är det många faktorer som ska sammanfalla. Sedan utgår jag inte så mycket från pulsen i träningen ändå, det brukar ändå sluta med att jag går på känn liksom. Men jag blev mest konfunderad att jag upplever att jag jagat livet ur mig en bra stund och har ändå bara 165-170 slag.

Låg maxpuls
Raggamuffin sa:
Kör ett CX-lopp så vet du din maxpuls sen.
Typiskt CX-lopp för mig. (Har inte gjort något riktigt maxtest, men passerar aldrig 175.)

Bilagor

• hr20171006.PNG
    hr20171006.PNG
    2.4 KB · Besök: 77
Låg maxpuls
OlOIO sa:
Hmm, du kanske har rätt i att jag inte bör fundera över det för mycket. Inser också att för att verkligen nå den verkliga maxpulsen är det många faktorer som ska sammanfalla. Sedan utgår jag inte så mycket från pulsen i träningen ändå, det brukar ändå sluta med att jag går på känn liksom. Men jag blev mest konfunderad att jag upplever att jag jagat livet ur mig en bra stund och har ändå bara 165-170 slag.

Om du har ett träningspass där du bara tänker på att köra hårt och uppnå maxpuls då kommer du hinna tänka över hur trött du är, hur jobbigt det är, och hur ont det gör, och du kommer oftast sluta pga smärtan innan du nåt din verkliga maxpuls. Om du istället befinner dig i en tävlingssituation där du är full av adrenalin och jagar cyklisten famför dig så är det inte alls lika smärtkänslig och du kommer därmed att uppnå din verkligen maxpuls. Är du riktigt motiverad så kan du kanske uppnå din maxpuls även på andra sätt .Jag kan inte det.

Pulsen (inte maxpulsen) kan ge dig mycket värdefull information om din nuvarande form, din nivå av återhämtning, hur hårt du kör ett pass, om du är sjuk, osv. Så att veta sin maxpuls är användbart för att kunna bedöma hur många procent av maxpuls din nuvarande puls är.

Låg maxpuls
Det finns många uppfattningar kring hjärtfrekvens, risk för det ena och det andra.livslängd etc, men, som lejon skriver, inte mycket vetenskaplig evidens.Max hjärtfrekvens är individuellt, men inte påverkbar.

Är TS annars frisk och presterar bra är själva siffran inget att hänga upp sig på. Det finns ingen anledning att ro att prestationsförmågan är bättre för att maxpulsen är högre. Att t ex Indurain (eller för den delen Gunde) kunde ligga länge nära sin maxpuls utan att krokna har mer att göra med förmågan hos musklerna att trots hög arbetsintensitet arbeta med stor andel aerob förbränning och inte samla mjölksyra.

Maximal syreupptagningsförmåga begränsas huvudsakligen av hjärtats maximala förmåga att leverera syrsatt blod ut i kroppen, dvs hög hjärtminutvolym, Den bestäms i sin tur av slagvolymen, dvs mängden blod som pumpas ut i varje hjärtslag, och hjärtfrekvensen. Sambandet är inte linjärt. Ju högre hjärtfrekvens desto kortare tid mellan hjärtslagen och därmed kortare tid att fylla hjärtat. Pga detta tenderar slagvolymen att sjunka med ökande frekvens. För en otränad person sjunker slagvolymen redan vid relativt låg hjärtfrekvens och därmed sker endast en liten ökning av hjärtminutvolymen när hjärtfrekvensen närmar sig max. (Högintensiv) konditionsträning ökar hjärtats slagvolym genom förbättrad tömningsförmåga (kontraktionskraft) och förbättrad fyllnadsförmåga i (relaxation) samt ökad hjärtvolym. Slagvolymen kan bibehållas även vid hög hjärtfrekvens. Maxfrekvensen i sig begränsar mindre än fyllnads- och tömningsförmågan. Det är inte troligt att TS skulle ha bättre VO2 max om maxfrekvensen var, säg 10 slag, högre. Ut känner till orienterare på absolut världselitnivå med max HF vid 25 års ålder på 168/min...

Därmed: släpp siffror som inte har betydelse och inte kan påverkas. Träna och du skall utvecklas. Hur? Läs t ex Michael Flockhearts och Fredrik Ericssons publikationer...

Skönt att få skriva av sig det där...

Låg maxpuls
mfo sa:
Det finns många uppfattningar kring hjärtfrekvens, risk för det ena och det andra.livslängd etc, men, som lejon skriver, inte mycket vetenskaplig evidens.Max hjärtfrekvens är individuellt, men inte påverkbar.

Är TS annars frisk och presterar bra är själva siffran inget att hänga upp sig på. Det finns ingen anledning att ro att prestationsförmågan är bättre för att maxpulsen är högre. Att t ex Indurain (eller för den delen Gunde) kunde ligga länge nära sin maxpuls utan att krokna har mer att göra med förmågan hos musklerna att trots hög arbetsintensitet arbeta med stor andel aerob förbränning och inte samla mjölksyra.

Maximal syreupptagningsförmåga begränsas huvudsakligen av hjärtats maximala förmåga att leverera syrsatt blod ut i kroppen, dvs hög hjärtminutvolym, Den bestäms i sin tur av slagvolymen, dvs mängden blod som pumpas ut i varje hjärtslag, och hjärtfrekvensen. Sambandet är inte linjärt. Ju högre hjärtfrekvens desto kortare tid mellan hjärtslagen och därmed kortare tid att fylla hjärtat. Pga detta tenderar slagvolymen att sjunka med ökande frekvens. För en otränad person sjunker slagvolymen redan vid relativt låg hjärtfrekvens och därmed sker endast en liten ökning av hjärtminutvolymen när hjärtfrekvensen närmar sig max. (Högintensiv) konditionsträning ökar hjärtats slagvolym genom förbättrad tömningsförmåga (kontraktionskraft) och förbättrad fyllnadsförmåga i (relaxation) samt ökad hjärtvolym. Slagvolymen kan bibehållas även vid hög hjärtfrekvens. Maxfrekvensen i sig begränsar mindre än fyllnads- och tömningsförmågan. Det är inte troligt att TS skulle ha bättre VO2 max om maxfrekvensen var, säg 10 slag, högre. Ut känner till orienterare på absolut världselitnivå med max HF vid 25 års ålder på 168/min...

Därmed: släpp siffror som inte har betydelse och inte kan påverkas. Träna och du skall utvecklas. Hur? Läs t ex Michael Flockhearts och Fredrik Ericssons publikationer...

Skönt att få skriva av sig det där...

Bra sammanfattning!
Jag vill bara tillägga att för de allra flesta har man mycket mer nytta av att veta tröskelpuls o/e tröskelwatt för att kunna styra sin träning.

Låg maxpuls
Låg maxpuls
Min maxpuls, dvs den jag verkligen kan uppnå vid totalmaxningar, sjunker ganska markant ju mer vältränad jag blir. Är jag riktigt ur form kan jag komma upp i närmare 195. När jag varit i som bäst form har max varit 183-184 kanske. Vad den genetiska gränsen är, dvs om hjärtat blir stimulerat direkt, maximalt, är kanske oförändrad.

Låg maxpuls
Miss Lycka sa:
Det mesta kan bevisas. Ungefär som statistik. Det gäller bara att välja rätt undersökning.
Det är knappast att betrakta som "bevisat" i en vetenskaplig mening om du hittar någon "undersökning" som går emot rådande konsensus men stöder den avvikande tes du själv driver. Men det kan vara svårt att förstå om man inte har någon som helst kompetens vad gäller att läsa vetenskaplig litteratur.

Låg maxpuls
Någon skall ju vara abnorm. Jag har en maxpuls som när jag är riktigt vältränad ligger mellan 160 - 165. Då kör jag uppemot 10h per vecka samt tävlingar i Triathlon och MTB. Det kan dock tilläggas att mina tider inte imponerar och att jag inte är byggd som någon långdistanslöpare, snarare tvärt om (187 cm, 105 Kg). Vilopulsen är ner emot 35 när jag är på topp. När jag var 20 var maxpulsen ca. 175 (nu är åldern "svaret på allt så" den faller långsamt).

Jag har frågat allt från läkare till elitidrottare. Alla säger att maxpulsen är individuell o.s.v. Samtidigt ler alla lite och säger att "du vet nog inte vad maxpuls är", tills jag berättar vad jag håller på med. Då skakar de på huvudet och säger att de inte hört något liknande...

Om jag skall ge någon referens "alla" kan relatera till så är det VR på 10h 20 min med en snittpuls på 135.

Låg maxpuls
Jag är ungefär lika gammal som du, 29 år gammal, men 195 cm lång och väger in på ungefär 90 kg, alltså lite tyngre.

Har inte heller särskilt hög maxpuls, har vid spurten på ett millopp i löpning varit uppe i 175. Förutom det så vette tusan om jag varit över 170 någon gång.

Vid cykling har jag maxat ut på 168, utan att ha någonting mer att ge över huvud taget. Så maxpuls är väldigt individuellt.

Min vilopuls ligger på mellan 40 och 45, oftast närmare 45.

Låg maxpuls
Kan väl också ge "min data". Började motionera 2016. 88kg, 185cm och 27år. En hjärtinfarkt i bakfickan från hösten 2016 (torsdag 1år..). Började först efter det mäta puls. Har iår blivit 450mil med halvvättern (slog min tid från 2016 med 2h och 20min), vättern, cv (slog 2016 med 1h och 25min) etc etc.

Den puls jag fått fram som högst är... 171. För mig tar benen stopp långt före pumpen (troligtvis pga att pumpen inte orkar pumpa tillräckligt till musklerna).

Pratat med diverse läkare om min maxpuls och de säger att man inte kan jämföra sig med någon, så inget kontigt att ha 170 som i vårt fall.

Låg maxpuls
Bakgrund: Jag tränar hyfsat konstant och är i helt okej form konditions mässigt, enligt min egen åsikt. Är 30 år gammal med 191 i maxpuls.

Dessa olika träningar är gjorda i somras. Tycker det är rätt intressant och se hur stor skillnad det är i pulskurvan, beroende på vilken idrott man utför.

616B7624-77DC-4259-B810-A8D7E8C9E23E.jpeg

Till vänster i bild är slag/min och till höger % av maxpuls.

Uppifrån och ner..
1. Mountainbike, nöjestur med kompis. 1 tim 44 min träning.
2. Lvg cykling solo, 46 min träning (tog i mkt i det passet)
3. Löpning, uppvärmning, 2 x 5 min intervall och sedan nedvarvning. 35 min träning.
4. Motocross, ifrån depå ut till start... race och sedan tillbaka till depå. 36 min träning.

Tillbaka
Topp