Laga gängpaj i baksving
Ah, nu hänger jag med. Det låter ju inget vidare. På min roterade allt väldigt lätt när konen är utplockad, men även jag funderade lite över att allt var torrt när jag hade isär det.Jo, absolut, för att komma åt åttan i den stora skruven måste man ju ta bort den lilla skruven och expanderkonan. Det jag menar är att hylsan som sitter runt skruven, den som expandern pressar utåt, satt helt fast mot skruven, även efter att jag fått ut skruven helt. Så även om expanderkonan var bortplockad så satt hylsan fast i spänn mot skruven istället för mot hålet, och roterade troligen med skruven, istället för att släppa. Så när jag skruvade ur skruven (med insexåttan) gick den väldigt trögt – och det lär ju inte ha varit bra för gängorna.
För att den här konstruktionen ska funka som det är tänkt så måste ju hylsan släppa mot skruven innan den släpper mot hålet. Helst ska den släppa ganska lätt tänker jag, för annars kommer det att bli ett rejält moment mot gängorna. Och för att åstadkomma det måste det rimligen vara smort mellan hylsan och skruven, vilket det garanterat INTE var här.