Laga gängpaj i baksving

Laga gängpaj i baksving
Jo, absolut, för att komma åt åttan i den stora skruven måste man ju ta bort den lilla skruven och expanderkonan. Det jag menar är att hylsan som sitter runt skruven, den som expandern pressar utåt, satt helt fast mot skruven, även efter att jag fått ut skruven helt. Så även om expanderkonan var bortplockad så satt hylsan fast i spänn mot skruven istället för mot hålet, och roterade troligen med skruven, istället för att släppa. Så när jag skruvade ur skruven (med insexåttan) gick den väldigt trögt – och det lär ju inte ha varit bra för gängorna.

För att den här konstruktionen ska funka som det är tänkt så måste ju hylsan släppa mot skruven innan den släpper mot hålet. Helst ska den släppa ganska lätt tänker jag, för annars kommer det att bli ett rejält moment mot gängorna. Och för att åstadkomma det måste det rimligen vara smort mellan hylsan och skruven, vilket det garanterat INTE var här.
Ah, nu hänger jag med. Det låter ju inget vidare. På min roterade allt väldigt lätt när konen är utplockad, men även jag funderade lite över att allt var torrt när jag hade isär det.

Laga gängpaj i baksving
Det gick väl trögt för att gängorna var kass?
Det är det jag börjar undra över nu, om det var en kombination, att jag gjorde det värre när jag drog ur skruven. Först kunde jag inte förstå hur gängpaj skulle kunna uppstå av att dra ur den här skruven, men om den gick alldeles för trögt på vägen ut pga expanderhylsan så är väl det lika illa som att dra åt den för hårt egentligen. Kanske värre t.o.m. eftersom det går varv efter varv ?

Laga gängpaj i baksving
Lite av en utmaning hur jag ska presentera det här för verkstan känner jag. Jag är mer eller mindre säker på att skruven inte monterats 100% korrekt av dem, men det känns också rätt troligt att jag gjorde det värre när jag demonterade.

Laga gängpaj i baksving
Det är det jag börjar undra över nu, om det var en kombination, att jag gjorde det värre när jag drog ur skruven. Först kunde jag inte förstå hur gängpaj skulle kunna uppstå av att dra ur den här skruven, men om den gick alldeles för trögt på vägen ut pga expanderhylsan så är väl det lika illa som att dra åt den för hårt egentligen. Kanske värre t.o.m. eftersom det går varv efter varv ?
Eller så gick den bara trögt för att den var skadad och expandern hade inget med saken att göra? Skruvar i trasiga gängor kan ju gå jättetrögt helt på egen hand.

Du kan omöjligen ha orsakat gängpaj genom att bara skruva ur den. Det är ju ändå en skaplig diameter på gängan och så hårt kan expandern orimligen ha suttit utan kon i.

Laga gängpaj i baksving
Man
Hur trögt gick det, vilken typ av nyckel använde du? För mig ser skadorna på gängan typiskt ut att vara efter att man gängat in en bult som tagit fel gängor, vilket är väldigt lätt gjort med aluminium. När man strippar en gänga för att man dragit för hårt ser man i princip alltid brott på gängorna med lossbrutna gängrester, inte som dina som ser mera "avnötta" ut.

Dessutom, om du skulle sabbat gängan genom att dragit för hårt när du lossade för att expandern höll emot så hade du inte fått ut bulten utan det som hade hänt hade varit att gängorna strippades men bulten hade suttit kvar genom expandern. Har mycket svårt att tänka mig att expandern skulle vara orsaken i ditt fall.

Senast ändrad:
Laga gängpaj i baksving
Hur trögt gick det, vilken typ av nyckel använde du? För mig ser skadorna på gängan typiskt ut att vara efter att man gängat in en bult som tagit fel gängor, vilket är väldigt lätt gjort med aluminium. När man strippar en gänga för att man dragit för hårt ser man i princip alltid brott på gängorna med lossbrutna gängrester, inte som dina som ser mera "avnötta" ut.

Dessutom, om du skulle sabbat gängan genom att dragit för hårt när du lossade för att expandern höll emot så hade du inte fått ut bulten utan det som hade hänt hade varit att gängorna strippades men bulten hade suttit kvar genom expandern. Har mycket svårt att tänka mig att expandern skulle vara orsaken i ditt fall.
Jag drog med en helt vanlig L-formad insexnyckel. Jag hade inte en tanke på att dra ur skruven med momentnyckel och bit… Så jag vet inte hur trögt den gick i reda siffror. Det var rejält trögt jämfört med vad jag förväntade mig, och såhär i efterhand inser jag att det säkert bitvis kan ha varit betydligt mer än momentet som skruven ska dras åt till.

Laga gängpaj i baksving
Jag drog med en helt vanlig L-formad insexnyckel. Jag hade inte en tanke på att dra ur skruven med momentnyckel och bit… Så jag vet inte hur trögt den gick i reda siffror. Det var rejält trögt jämfört med vad jag förväntade mig, och såhär i efterhand inser jag att det säkert bitvis kan ha varit betydligt mer än momentet som skruven ska dras åt till.
Den ska dras åt med 20 Nm enligt spec, så ett rätt skapligt moment ändå.

Laga gängpaj i baksving
Man tar inte sönder gängor på vägen ut, det gick trögt för det blivit mördat när skruven var på väg in. Om expandern också hjälpte till att göra det ännu trögare gör ingen skillnad för gängorna.

Laga gängpaj i baksving
Den är inte så lång så det blir inget större moment, nä att du sabbade gängorna tycker jag du helt kan glömma.

Laga gängpaj i baksving
Gött att höra! Det är väl lite det man betalar för när man köper en ny cykel - värt att tänka på med dagens skenande begagnatpriser. Som andra ägare har man inga garantier kvar.

Laga gängpaj i baksving
Säg den lycka som varar.

Nu när jag skulle provrulla cykeln märkte jag att det lät ett ljudligt ”klonk” från bakaxeln. Kände efter med handen, och då ser det ut såhär:

Plockade av bakhjulet för att kolla hur ”mutterhylsan” sitter, och möttes av följande:

5A551417-C70E-4602-B012-512C47D9C15E.jpeg

Hylsan är alltså intryckt utan att matcha flänsen i hålet, och sen har bakaxeln dragits åt, och delvis mosat flänsen… ?

Laga gängpaj i baksving
Säg den lycka som varar.

Nu när jag skulle provrulla cykeln märkte jag att det lät ett ljudligt ”klonk” från bakaxeln. Kände efter med handen, och då ser det ut såhär:

Plockade av bakhjulet för att kolla hur ”mutterhylsan” sitter, och möttes av följande:

Visa bilaga 520722

Hylsan är alltså intryckt utan att matcha flänsen i hålet, och sen har bakaxeln dragits åt, och delvis mosat flänsen… ?
Alltså, mecken borde nog satsa på en annan karriär :(

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp