Laga hål i FOX yttergaffelben

Peter A

Medlem
Hej,
min grabb lyckades krascha och slå hål på yttergaffelbenet på sin två dagar gamla FOX 38-gaffel... Nya ytterben är på väg, men det kommer ta tid. Funderar på om jag så länga kan "laga" de gamla? Vad kan man använda för att täppa till hålet? Det har runnit olja ur hålet, så jag antar att jag måste rengöra ordentligt först får att få något att fästa? Tips mottages tacksamt.

/Peter

Bilagor

• 175137686_454610322270247_8028380030620639097_n.jpg
    175137686_454610322270247_8028380030620639097_n.jpg
    119.8 KB · Besök: 178

WSB

Aktiv medlem
Rengör med IPA efter att du plockat av ytterbenen. Sedan slipa lite försiktigt med sandpapper och därefter smeta på kemisk metall. Lacka över om du vill att det ska vara snyggt.. Annars är det la bara att slänga på benen igen och fylla på med ny olja. Borde vara enkel fix för temporärt bruk :)

Juhlin

Aktiv medlem
Hej,
min grabb lyckades krascha och slå hål på yttergaffelbenet på sin två dagar gamla FOX 38-gaffel... Nya ytterben är på väg, men det kommer ta tid. Funderar på om jag så länga kan "laga" de gamla? Vad kan man använda för att täppa till hålet? Det har runnit olja ur hålet, så jag antar att jag måste rengöra ordentligt först får att få något att fästa? Tips mottages tacksamt.

/Peter
Jag är skeptisk.
Men en riktig nödlösning för att laga ett läckande rör är att slipa med ett grovt papper för att skapa något för tätmassan att fästa i, tvätta rent runt hålet, kladda på en tätmassa (silikonfog snarare än hårt spackel) samt lägga ett förband av en relativt mjuk plåt som dras fast med slangklämmor.

Uppfinn eget eller kolla med Hydroscand om dom har några kit.

Av min erfarenhet håller kemisk metall inte så bra på ytor där det förekommit olja/fett, trots rengöring men det är ju relativt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Rengör med IPA efter att du plockat av ytterbenen. Sedan slipa lite försiktigt med sandpapper och därefter smeta på kemisk metall. Lacka över om du vill att det ska vara snyggt.. Annars är det la bara att slänga på benen igen och fylla på med ny olja. Borde vara enkel fix för temporärt bruk :)
Om allt löper fritt.....

AX3L

Aktiv medlem
Tänkte
Ja det gäller ju att inget sticker in på insidan
Tänkte precis skriva det också.

Annars kan det inte vara supersvårt att fixa. Inga direkta tryck heller, och läcker det lite så är det typ inte i hela världen. En seriös idé är fiberfix, som är kemresistent och ska fungera för läckande rör.

Peter A

Medlem
Ja det gäller ju att inget sticker in på insidan
Ja, ska plocka bort yttergaffelbenen och inspektera först. Och sedan inte göra någon lagning som sticker in... Men nu har jag lite idéer. Snygg lagning med kemisk metall hade ju varit trevligt, men det är ju bara temporärt så jag kanske ska nöja mig med typ slang plus buntband? Eller kanske silvertejp som sagt! Hade ju varit smidigt :)

jonte987

Aktiv medlem
Om det nu ska meckas, ölburk, innerslang och slangklämmor?
Lite hårdare metall än ölburk kanske om man kan komma på nåt lämpligt

Det är bara surt om man fuckar insidan också om den nu nu är hel än så länge.

Mini_me

Aktiv medlem
Sett från mitt håll: Lätt som en plätt att fixa.

*Rengör
*Slipa rent
*2 komp lim
*Sätt ihop och kör :)

Bor du i Stockholm så hjälper jag dig mer än gärna med detta :)

Johge

Aktiv medlem
Jag skickade in min Fox38 till biketoyz innan vintern pga att den knakade så inihelvete från CSU:n.. fick nej på garantin pga några ytliga repor på ena ytterbenet efter en liten vurpa:( knaket kan ha uppstått pga vurpan hävdade biketoyz vilket såklart är bullshit då dom själva vet om att det är ett väldigt vanligt fel/problem på flera olika foxgafflar. Så ny CSU gick på 5700kr men som tur är så gick det på min hemförsäkring

AX3L

Aktiv medlem
Jag skickade in min Fox38 till biketoyz innan vintern pga att den knakade så inihelvete från CSU:n.. fick nej på garantin pga några ytliga repor på ena ytterbenet efter en liten vurpa:( knaket kan ha uppstått pga vurpan hävdade biketoyz vilket såklart är bullshit då dom själva vet om att det är ett väldigt vanligt fel/problem på flera olika foxgafflar. Så ny CSU gick på 5700kr men som tur är så gick det på min hemförsäkring
Som otur är för alla med samma hemförsäkringsbolag som dig.

AX3L

Aktiv medlem
Så kan man se på det också...
Men om det är till nån tröst så sa jag exakt samma sak till mitt f-bolag.
Don't blame the player som det heter. Men det är ett jävla otyg att f-bolagen verkar släppa igenom mycket saker som borde gått på garanti. Till viss del kan man kanske ifrågasätta om en crashad ram när man kör MTB heller är en försäkringsfråga, eller om det kan räknas som en del av sporten.

Johge

Aktiv medlem
Reklamation för en kraschskada? Reklamationer är till för att täcka design- och tillverkningsfel.
Det är inte trådskaparen det pratas om nu. En knakande CSU är en solklar reklamation men Fox fick en chans att skylla på några ytliga repor så dom kunde tjäna lite mer pengar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer