laga knäckt aluram med kolfiber?

siven

Ny medlem
jag har fått en lite galen ide som jag är lite sugen på att prova. det är så att jag har en ram som är knäckt mer eller mindre på mitten av överrör och underröret i huvudtriangeln. cykeln är en aluram med baktriangel i kolfiber så varför skulle man inte kunna kapa av de knäckta rören helt slipa och snygga till ändarna och sedan lappa ihop rören med ett kolfiberförband?

alternativt gjuta av alurören utvändigt i kolfiber kapa alurören i båda ändar och använda rörstumparna som blir kvar som en intern muff?

ni som gjort hemmagjorda kolfibercyklar hur många lager väv har ni haft i rören?

grundiden när jag skaffade den var att slakta ramen helt och göra en egen kompositram med baktriangeln styrröret och vevhuset från denna ram men lite uppvärmingsplastande skulle kanske inte vara fel.

Jag har länge varit sugen på ngt liknande, fast kanske ändå enklare. Helt enkelt lägga på några lager kolfiber som permanenta muffar över brotten. Virar man på tills man har c:a 1 mm godstjocklek i muffen lär den vara starkare än röret. Ser man till att ha 40-60 mm överlapp så har man massor av kontaktyta som gör det osannolikt att muffarna skulle dras loss.
Ett tips är att man preparerar ytan genom att våtslipa med en gnutta epoxi före den riktiga lamineringen, då bryter man igenom oxidskiktet och får epoxin att binda direkt mot metallen.

Kapa av lagom ifrån mitten, köp kolfiberrör. tryck in i var sida, lägg väv runt allt ink så långt det går mot ändarna.
så hade jag nog gjort

dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har länge varit sugen på ngt liknande, fast
> kanske ändå enklare. Helt enkelt lägga på
> några lager kolfiber som permanenta muffar över
> brotten. Virar man på tills man har c:a 1 mm
> godstjocklek i muffen lär den vara starkare än
> röret. Ser man till att ha 40-60 mm överlapp så
> har man massor av kontaktyta som gör det
> osannolikt att muffarna skulle dras loss.

det var det jag menar med kolfiberförband kul att det inte bara är jag som tänker så här

> Ett tips är att man preparerar ytan genom att
> våtslipa med en gnutta epoxi före den riktiga
> lamineringen, då bryter man igenom oxidskiktet
> och får epoxin att binda direkt mot metallen.

du menar våtslipa först och sedan pensla på lite epoxy direkt och låta det gella innan jag laminerar?

Dirty_rider skrev:
> Kapa av lagom ifrån mitten, köp kolfiberrör.
> tryck in i var sida, lägg väv runt allt ink så
> långt det går mot ändarna.
> så hade jag nog gjort

köpa kolfiberrör som passar i mina rör tror jag inte går de är inte runda och även om de var det är risken att det skulle finnas passande rör liten.

jag hade någon ide om att gjuta ett eget rör invändigt i aluröret på något sätt och sedan skala av alun men jag tror det är svårt att få bra och jag skulle inte kunna göra det i ett stycke men ett alternativ är ju att göra en stump som sitter några cm in och sticker ut lite då får man dubbel kontaktyta mot alun och borde hunna göra en tunnare ytterförband

siven skrev:
>
> du menar våtslipa först och sedan pensla på
> lite epoxy direkt och låta det gella innan jag
> laminerar?

Inte riktigt. (efter att du fått bort färgen) så lägger du på lite epoxi ung. som du hade gjort vatten vid våtslipning och slipar in epoxin i metallen så att du får en härlig metallfärgad smet av alltihop.
Alu spontanoxiderar väldigt fort, och den oxiden erbjuder inget bra fäste. Det är därför som grundfärger för alu ofta är etsande. Men slipar du medan du har ett lager (flytande) epoxi på ytan så kommer du genom oxidskiktet så att epoxin kan binda direkt mot metallen innan ngn oxid kan nybildas.
Sen är det bara att laminera på, nu med optimal vidhäftning. Fast vissa tycker att man ska ha ett lager glasfiber mellan metallen och kolfibern för att undvika vissa potentiella galvaniska fenomen...

siven skrev:
>
> det var det jag menar med kolfiberförband kul att
> det inte bara är jag som tänker så här
>

Närå, jag har tittat lystet på inlägg om rambrott, men det har känts lite för gamigt att höra av sig och fråga efter likdelarna...

siven skrev:
> du menar våtslipa först och sedan pensla på
> lite epoxy direkt och låta det gella innan jag
> laminerar?

Nej. Det är viktigt att pensla på epoxin först. Aluminium oxiderar på direkten, så att slipa först för att ta bort oxidskiktet fungerar inte, det bildas nytt innan du slipat klart. Därför vill man ha ett skikt (epoxin) som skyddar mot oxidationen redan innan man börjar slipa.
Det finns speciell primer också, då slipper man slipa bort oxiden.

En annan sak att ta hänsyn till är att aluminium och kolfiber har rätt olika längdutvidgningskoefficienter.

Med inspiration härifrån har jag precis lagat en ram, vänster kedjestag på en fulldämpad trailcykel. Ska bli intressant att se hur det håller. Jag har lagat en del bandyklubbor med kolfiber och de har aldrig gått av efter lagning men det är ju en annan typ av belastning. Det blev våtslipning med epoxy och sedan ett lager glasfiber innan tre varv kolfiber och peelply. Lindade därefter med elastisk tejp. Den har tidigare försökts lagas med en aluplugg och svetsning men sprack strax bredvid svetsen fördelen är att pluggen satt kvar och känns som en extra säkerhet. Nu ligger den fortfarande inlindad för att härda ordentligt.

Nu två frågor.

Hur slipar man säkrast kolfiber?

Hur länge bör man vänta innan slipning?

Med inspiration härifrån har jag precis lagat en ram, vänster kedjestag på en fulldämpad trailcykel. Ska bli intressant att se hur det håller. Jag har lagat en del bandyklubbor med kolfiber och de har aldrig gått av efter lagning men det är ju en annan typ av belastning. Det blev våtslipning med epoxy och sedan ett lager glasfiber innan tre varv kolfiber och peelply. Lindade därefter med elastisk tejp. Den har tidigare försökts lagas med en aluplugg och svetsning men sprack strax bredvid svetsen fördelen är att pluggen satt kvar och känns som en extra säkerhet. Nu ligger den fortfarande inlindad för att härda ordentligt.

Nu två frågor.

Hur slipar man säkrast kolfiber?

Hur länge bör man vänta innan slipning?
Slipar säkrast gör du med partikelmask och vått så att du slipper läbbigt damm i luften.
Du behöver inte vänta längre än att Epoxin här helt genomhärdad, hur lång tid det tar beror på vilken epoxy och hur duktig du har varit på att mixa rätt mängd.

Ok, det har gått snart en vecka så det får bli slipning i helgen och granskning av resultatet. Jag gjorde lagningen när det var runt 30 grader ute och upplevde att epoxyn nästan härdade innan jag han slutföra jobbet så hoppas att det inte gick alltför snabbt.

Tillbaka
Topp