Lager i ramen, får vad man betalar för?

filipl

Medlem
Tjena!

Ska byta lager på min Jeffsy från 2016.
Byter lagerna ca en gång per år, ibland får lagerna nere vid vevpartiet bytas oftare.
Jag har tidigare kört på dessa och den billigaste modellen som heter ekonomi:
https://www.kullager.se/product.html/kullager-61803-2rs-17x26x5

Funderar på om det är värt pengarna att byta till dyrare lager eller kommer jag betala för egenskaper som inte är viktiga i en cykelram?

Kullager.se drivs och ägs av Dione i Uppsala. När jag var där i höstas för lager till min ram fick jag hjälp av en mycket kunnig säljare. Han klurade ut på lagerbenämningarna att det var till en cykel och avrådde mig från de billigare lagren så långt som det är möjligt. Det är större toleranser, sämre material, billigare härdning samt generellt sämre tätningar på de billigare lagren. Så ja, du får vad du betalar för.

Sedan är ju allt relativt, en riktigt skitig miljö med lera, vatten och sand (MTB-cyklars hemmiljö) är ju fientlig mot lager. Speciellt om man tvättar för noggrant med högtryck och/eller avfettning så man blir av med det skyddande fettet i lagren. Då slits alla lager, även dyra. Men de har åtminstone högre motståndskraft mot de yttre faktorerna.

Kullager blir ju kassa pga att de mer eller mindre inte rullar utan är mest statiska. De såkallade enduro max-lagrena (dyra som brännvin) är, vad jag förstått, tillverkade för att vara mer statiska i sitt arbetsområde. Kan dessa vara rullager och inte kullager tro?
Jag bytte alla lager i stötdämparlänkaget bak och beställde de billigaste jag hittade hos kullagergrossisten förutom de vid bakaxeln samt i ramen vid vevpartiet för att det var storlekar de inte hade. Blev enduro max-lager där.

// Jonas

Lite osäker på om de är värda det för länkage dock. Testkör i min iallafall.
Som vevlager verkar de riktigt bra.
Provkör oxå. Borde vara bra för tvätt-nazis i alla fall. ? Och merkostnaden blir ju ganska marginell om man ser på totalkostnaden för hojen.

Nu har jag lärt mig, att jag skall betala mera! Då blir allting bättre... 🤥
2658.webp

För applikationen tror jag inte det är så dumt att lyfta på en tätning och fylla på med fett, det brukar vara ganska tomt så det ska rulla så bra som möjligt. För applikationen känns det inte så relevant.

För applikationen tror jag inte det är så dumt att lyfta på en tätning och fylla på med fett, det brukar vara ganska tomt så det ska rulla så bra som möjligt. För applikationen känns det inte så relevant.
Håller med, gör också så numera, även om jag annars tycker att det känns dumt att pilla på lagertätningar. Brukar pilla med en synål eller något annat litet, och vid ytterbanan så att man inte skadar läppen mot innerbanan.

Sista gången snurrade jag också runt lagren ett tag med skruvdragarchucken efter att jag hade fyllt dem, tänkte att det borde vara ett bra sätt att få fettet att hamna där det ska. Återstår att se om det blir succé.

Tillbaka
Topp