Lagliga reflexer?!

3x1

Medlem
Lagliga reflexer?!
Reflexer måste man ha på sin cykel om man ska cykla på gatan men jag har märkt att det är inte helt lätt att hitta lagliga reflexer att montera fram på sin mtb eftersom styret och alla andra "rör" är något större i diameter än på en standard cykel.

Så hur har ni löst det? (Gärna bild)

Lagliga reflexer?!
Jag har löst det med vit reflextejp fram:
1699449823043.png

Syns bra. Sedan har jag text skriven med reflextejp på fälgarna, men det löser kravet på sidoreflexer. Samt röd reflextejp bakåt:
1699449986549.png

Lagliga reflexer?!

Fick köpa bitar på en meter, även om texten säger minst 50 meter.

Lagliga reflexer?!
Men sannolikt har ingen någonsin åkt dit på det.
Står det 3m på tape hade jag inte tvekat en sekund att använda den som ersättning till fasta reflexer.
(Det gör jag också på alla mina cyklar)

Lagliga reflexer?!
Möter man en riktigt nitisk farbror blå faller nog de reflexerna på kravet om typgodkännande som finns i https://www.transportstyrelsen.se/s...ing/2010/?RuleNumber=2010:144&RulePrefix=TSFS

Det ska inte vara lätt inte.
Jag är inte helt säker på det. Jag vill minnas att Swedols reflex-tejp är godkänd för trafik.

Googlade lite själv:
Tejpen är en enligt Swedol godkänd enligt ECE R104.
Och enligt https://www.laboratuvar.org/sv/test...araclarda-geri-yansitici-isaretlerinin-onayi/ så verkar det betyda att den är godkänd på en hel massa fordon. Men det står dock inget om cyklar...

Lagliga reflexer?!
Jag brukar använda snapband reflexer, går ju att sätta lite varstans både på styre sadelstolpe och ram, syns rätt bra ändå även om dom ikanske inte är typgodkända.

Lagliga reflexer?!
Men sannolikt har ingen någonsin åkt dit på det.
Står det 3m på tape hade jag inte tvekat en sekund att använda den som ersättning till fasta reflexer.
(Det gör jag också på alla mina cyklar)
Det TROR inte jag heller. Bara påpekade att det finns en lagtext i sak. Utifall att.
Den riktigt nördiga kan ju goggla vidare på de kraven som är uppställda, det orkar inte jag.
Fö är stripes alltid din vän om saker skall klämmas på cykel utan fästen.

Lagliga reflexer?!

Jula har en rulle som är billig och bra!

Lagliga reflexer?!
Reflexer måste man ha på sin cykel om man ska cykla på gatan men jag har märkt att det är inte helt lätt att hitta lagliga reflexer att montera fram på sin mtb eftersom styret och alla andra "rör" är något större i diameter än på en standard cykel.

Jag kör också med tejp på pendlarcyklar. Funkar bra men som nämnts svårt att får bort.
(Man måste bara ha reflexer när det är mörkt.)

Lagliga reflexer?!
Om du ska ta bort dem så räcker det med hårtork eller värmepistol de blir mjuka å lätta å ta bort , limrester avlägsnas med Tdoja eller lacknafta.
Den tejp jag använt har blivit spröd med tiden så den ej gått att värma och sen dra av. Men jag har inte kämpat så hårt utan den får sitta på fulcykeln. Men jag skulle inte sätta det på en finare cykel även om det säkert går att få bort om man kämpar.

Lagliga reflexer?!
Den tejp jag använt har blivit spröd med tiden så den ej gått att värma och sen dra av. Men jag har inte kämpat så hårt utan den får sitta på fulcykeln. Men jag skulle inte sätta det på en finare cykel även om det säkert går att få bort om man kämpar.
Man kan sätta vanlig transparent ramskydd under, så är det lätt att få av.
Swedolreflextejpen är till för att sitta permanent.

Lagliga reflexer?!
För egen del så har jag använt de reflexer som följt med när jag köpt terrängcyklar.

Med jag ser att Busch + Müller gjort den ultimata framreflexen (EAN: 4006021000520). Den klarar rör på 13-40 mm och ser ut att ha en kulled så att man kan justera den.

Den finns på Bike-discount:

Lagliga reflexer?!
Jag har en reflex fram som är ledad men själva spännet är buntband så jag kan bara byta till längre buntband om det ska placeras annorlunda.

Lagliga reflexer?!
Jag kan rekommendera rund orange reflex från Jula för endast 19:90/st om man har tillgång till gängat monteringshål på sidorna av framgaffeln. (ja nu det var ju visserligen reflexer för "vanlig" MTB med dämpargaffel och rör utan fästen som var frågeställningen i början ser jag, men visar ändå min variant för andra som kanske vill ha tips?)

Just på min vardagscykel sitter det en Salsa Firestarter stålgaffel.

IMG_20230831_164701921_HDR~3.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Lagliga reflexer?!

Enligt lagen behöver man faktiskt varken reflexer eller lysen på sin cykel ens på gatan, så länge man cyklar i dagsljus. Men ringklocka måste man alltid ha.

"Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker."

Kan vara bra att känna till runt fikabordet när nån bilist drar igång en cykelhats-tirad om alla "olagliga" cyklar ?

På vintern kör jag med lysen (ej blink!) och reflexväst. På cykeln reflextejp, röd bak, vit fram, orange på fälgarna (vit är ok också). Misstänker att reflextejpen inte riktigt når upp till kraven om man inte tejpar riktigt stor yta, har inte kollat upp. Men kombinerar man med lysen och reflexväst så ska det säkerhetsmässigt inte vara ett problem. Häromkring prioriterar inte farbror blå finliret i reflextäckning.

Senast ändrad:
Lagliga reflexer?!
Jag har löst det med vit reflextejp fram:
Visa bilaga 664776
Syns bra. Sedan har jag text skriven med reflextejp på fälgarna, men det löser kravet på sidoreflexer. Samt röd reflextejp bakåt:
Visa bilaga 664777
Hallå räcker det där för transportstyrelsen alltså ? De var visst griniga på att de ska uppfylla vissa standard
Enligt lagen behöver man faktiskt varken reflexer eller lysen på sin cykel ens på gatan, så länge man cyklar i dagsljus. Men ringklocka måste man alltid ha.

"Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker."

Kan vara bra att känna till runt fikabordet när nån bilist drar igång en cykelhats-tirad om alla "olagliga" cyklar ?

På vintern kör jag med lysen (ej blink!) och reflexväst. På cykeln reflextejp, röd bak, vit fram, orange på fälgarna (vit är ok också). Misstänker att reflextejpen inte riktigt når upp till kraven om man inte tejpar riktigt stor yta, har inte kollat upp. Men kombinerar man med lysen och reflexväst så ska det säkerhetsmässigt inte vara ett problem. Häromkring prioriterar inte farbror blå finliret i reflextäckning.
Hallå
Vars hittar du orange reflextape ? Sitter å söker å sänder till olika bolag Jovisst för över 500kr 120*120cm styck å tre rullar ja du förstår hur gruvligt det blir på tejp .

Lagliga reflexer?!

Perfekt å de är Godkända enligt Transportstyrelsens här ska det Tejpas :-)
Tackar

Lagliga reflexer?!
kör med dessa på typ alla mina cyklar o fått kommentarer av polis flertalet ggr för dessa syns bra även diskuterat just ämnet reflexer med flertalet trafikpoliser genom åren o dom bokstavligen skiter i godkända eller inte på just cykel så länge dom syns bra... (råkat ut nån ggn på riktade insatser med aspiranter att nån paragrafryttande aspirant börjat gapa om e-märkning men som tystas ner av överordnande befäl) värre är de på moped mc bil där e dom destu kinkigare på godkännadet (där har ja fått ett antal varningar för avsaknande av e-märkning på både eftermonterade reflexer och belysning)

Reflekterande dekorlist, röd

Reflextejp, 2 m

Lagliga reflexer?!
Tråd om reflextejp, däribland E-märkt.

ECE-104R reflextejp på löpmeter finns här:

Tillbaka
Topp