Lagligt eller ej?

knight22

Ny medlem
Lagligt eller ej?
Kan man som bilist använda denna parkeringsplats utan att bryta mot lagen? Man är alltså tvungen att köra bil över en trottoar för att ta sig fram till den

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    269.1 KB · Besök: 149
Lagligt eller ej?
Är du helt säker på att det är en trottoar är min första fråga? Många liknande gator är ju såna gångfartsområden eller vad det heter.

Men oavsett så skulle jag se det som likvärdigt med att som bilist korsa en cykelbana alt trottoar när du ska svänga av eller på en väg. Och det är ju rätt vanligt!

Lagligt eller ej?
Jag måste korsa trottoaren för att ens ta mig på min gata.

Så jag säger att det är lagligt men att förare har väjningsplikt (sen om dom bryr sig är en annan fråga)

Lagligt eller ej?
Är det fortfarande att korsa i den här situationen? De måste ju svänga eller köra på trottoaren en rätt rejäl bit för att kunna parkera.

om parkeringen varit svängd 90 grader så håller jag med om att det bara är att man korsar trottoaren

Lagligt eller ej?
Ser väl ut på bilden som om trottoarkanten är avfasad eller nedsänkt, som den brukar vara vid infarter, så det borde gå under samma trafikregel. Man får alltså köra över trottoaren till det rena bilkörningsområdet (sc. parkeringsrutan) innanför och utrymmet mellan parkeringsrutorna och vägen betraktas som en korsning mellan två olika slag av färdmedel, där bilisten har väjningsplikt.

Lagligt eller ej?
Jättelagligt men de måste låna företräde mot folk, skalbaggar och sniglar samt köra väldigt försiktigt (gångfart) när de kör på trottoaren.

Lagligt eller ej?
Så man får alltså köra bil på trottoaren under vissa omständigheter men aldrig cykla på den? Om det står ett cykelställ på trottoaren får man alltså inte cykla fram till det men om man kommer med bil och skall parkera den går det bra?

Lagligt eller ej?
knight22 sa:
Så man får alltså köra bil på trottoaren under vissa omständigheter men aldrig cykla på den?
Är man under 12 får man cykla på trottoaren hur mycket man vill (så länge man inte kör på något) och annars får man det om det är olämpligt att cykla i körbanan (typ trafikerad landsbygdsväg genom samhälle där nyanlagda trottoaren tar så mycken av den redan tidigare smala vägen så den håller minimått på körbanan och det är ungefär 2mm vägren).

Lagligt eller ej?
knight22 sa:
Så man får alltså köra bil på trottoaren under vissa omständigheter men aldrig cykla på den? Om det står ett cykelställ på trottoaren får man alltså inte cykla fram till det men om man kommer med bil och skall parkera den går det bra?

Får och får, men fråga den lilla mannen/kvinnan på gatan så ska du strax bli varse vart den moraliska kompassen pekar. En bil måste alltid köras men en cykel kan man ju LEDA!

Lagligt eller ej?
Varför frågar du btw? Stör du dig på den, eller har du den?

Är där en uppmärkt p-plats kan man väl förutsätta att det är kosher att korsa trottoaren för att nå den?

Tillbaka
Topp