lagombra avstängd

lagombra avstängd
Nu känner jag behovet igen.
:)

Hoppas att the_TNT inte tar illa upp för att jag svarar, men jag känner att jag måste bemöta stolligheter.
Det är såhär jag tolkar varför lagombra blev avstängd.

=David:

1. Det här handlar fortfarande inte om att tysta någons fullt legitima åsikter eller att förtrycka någon. Det handlar helt enkelt om att man inte kan ha folk på ett forum som uppenbarligen inte vet hur man ska bete sig.

2. Jag förstår att du vill lika lagombra vid en "olydig katt". Detta är fånigt, eftersom det ger en felaktig bild av det egentliga problemet, som var att lagombra uppförde sig illa i största allmänhet, så illa att moderatorerna här inne kände sig nödtvugna att vidta åtgärder. Moderatorerna här inne är, som jag skrivit tidigare, de mest generösa jag har stött på vad gäller olika uppföranden.

Man är inte rebellisk och en sanningssägare bara för att man gör folk upprörda, även om många tror det. Jag har också hållit på att provocera folk på det viset som lagombra gjorde, men det var ett tag sen. Kanske 5-6 år.

Att i ett sådant här läge försvara (!) lagombra visar att:

- Du inte har förstått varför han blev avstängd.
- alternativt att du tycker det är ok att bete sig som han gjorde.

3. Du skriver att du också skulle lacka om inlägg du skrivit började försvinna utan anledning. Tja, det är väl ganska självklart varför Lagombra:s inlägg började försvinna. JAG hade förstått det, särskilt eftersom han uppenbarligen blivit varnad förr.

4. Det handlar inte om att folk har "skygglappar" monterade. Det handlar om att det är oacceptabelt att skriva saker som lätt tolkas som rasistiska, även om man inte menar det. Det är inte lagombra som är ansvarig utgivare för den här sidan.

5. Eftersom du liknar lagombra vid en katt: Man kan inte behålla en katt som är omöjlig att ha att göra med. Den kommer att på något sätt avlägsnas när man provat allt och ändå inte uppnått ett acceptabelt resultat.

6. Du skriver att:

"Om det är så att happy ska vara en spegling av dubbelmoralens och skenhelighetens nya Svea rike blandat med jantelagens gamla där man måste tycka och vara korrekt tror jag inte det kommer att fungera i längden. Badhuset är det enda alternativet och den slutgiltiga lösningen."

-Det handlar som sagt inte om att man måste tycka korrekt. Det handlar om att kunna uppföra sig på ett acceptabelt vis, sen får man väl ha vilka åsikter man vill. Det handlar inte om skenhelighet och dubbelmoral. Det är totalt irrelevant. Det är så enkelt som att lagombra inte klarade av detta och därför var han, tråkigt nog, tvungen att bli avstängd. Det är inte konstigare än att man kan bli avstängd från skolan om man beter sig som en idiot.

Lagombra:s text är också en studie i förvrängning av sanningen som han själv säger sig vilja försvara. Det verkar som att han vill göra sig själv till martyr. Liknelsen med Orwells 1984 är patetisk.

Att man är en minoritet betyder inte att man har rätt. Vad gäller påståendet om kollektiv bestraffning så förstår jag det inte, men tolkar det som att "Simon" också blev avstängd. Tja, men vad fanns det för alternativ? "Simon" borde ju naturligtvis vara arg på lagombra, eftersom det var han som såg till att datorn spärrades.

MVH /Henrik

lagombra avstängd
jag är inte ett dugg arg på anders. jag är arg på det sättet detta gjordes, på att jag blev också avstängd och på att på detta viset gavs oss ingen chans att svara eftersom vi kan inte skriva här längre. att jag kan skriva detta berör på att jag befinner mig på jobbet o har rast. som en hund i koja. jag tänker inte diskutera detta via PM alla ska veta hur happy fungerar o vare sig jag eller anders är rädda för våra åsikter.

ett plus till han/hon som har gjort så att varje gång vi går in på happy hemma kommer vi istället till disney's hemsida. det var faktiskt riktigt roligt! sånt humor gillas. avstängningar o bortagning av inlägg gillas inte. det var vad jag har att säga. och nu är min rast slut.

lagombra avstängd
Simon: lagombra har inga åsikter som är särskilt uppseendeväckande, vad jag vet. Det är hans uppförande som är oacceptabelt. Vad du har föråsikter vet jag inte, och det är heller inte relevant.

Du är arg på sättet det gjordes på. Som jag ser det så hade moderatorn inget val. Vad skulle han gjort, enligt dig?

Du är väl inte avstängd? Hur kan du posta här annars? Det är datorn som du och lagombra använder gemensamt som är avstängd. Det är ju enbart lagombra orsak till, eller hur?

Som jag skrev tidigare: Det handlar INTE om åsikter. Är det klargjort nu en gång för alla? Det handlar om att lagombra inte kunde uppföra sig. Se mina tidigare inlägg för mer info.

Vemsomhelst kan väl börja skriva otrevliga saker och sen sitta och gapa om yttrandefrihet och "sanningsministeriet" när åtgärderna kommer.

Är det ett orimligt krav att lagombra ska rätta sig efter happy? Det låter mera orimligt att happy skulle rätta sig efter lagombra, särskilt som endast ett fåtal uppskattar hans "tokroligheter".

MVH /Henrik

lagombra avstängd
=David skrev:
"Jag är övertygad om att den största delen av människor som blir upprörda när någon använder orden m-ongo eller cp tittar bort när dom möter någon med dessa handikapp på gatan. Trots att dom aldrig skulle erkänna det. Ens för sig själva. Nu sitter ni där och tänker: "- Nä jag tittar då inte bort".. "

Jag har träffat och umgåtts med många personer som är både mongolida och CP-skadade och min fru har i flera år jobbat med barn som fötts med dessa handikapp. Jag blir väldigt illa berörd och tycker det är äckligt respektlöst när folk använder dessa ord på det sätt som Anders gör. Det är skit. Annars tycker jag Anders verkar vara en ganska kul kille och kan trots vissa överklamp tycka att han skriver roliga inlägg. Om det är rätt att stänga av honom kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte såg upprinnelsen till det.

/Per

lagombra avstängd
Ähh... det är väl bra med diskutioner. Det finns ju uppenbarligen ett stort behov av att vädra detta ämne. Jag tycker att det är skönt att happymtb vågar moderera, det är verkligen på tiden och sänder tydliga signaler. Jag kan förstå att vissa reagerar och blir rädda men det är mest deras bekymmer.

Jag vet även jag att folk tröttnat på lagomb och lämnat hapy, hoppas de vågar sig tillbaks nu. Jag ser inget roligt i Lagombras inlägg, tycker nivån på dem är patetisk. Bra jobbat moderatorer och Jomper!

lagombra avstängd
Jag hängde under ett par år dagligen på Dvdforum.nu. Där fanns en ökänd och stilbildande moderator vid namn Kuno. Alla som råkat på honom vet vem jag talar om. När en användare hade uppfört sig illa och brutit mot kod sed eller deras regler fick han en varning. Om han gjorde om det blev han avstängd. Punkt slut.
Då användaren frågade om de verkligen bara kunde stänga av honom blev svaret:
'Det här är ingen demokrati. Det här är vårt forum och om vi anser att du förstör mer än tillför har du inget här att göra.'

Det tyckte jag var en alldeles strålande förklaring.

Utan att ge mig in i ett flamekrig vill jag bara säga att min åsikt är att våra kära moderatorer gjorde rätt och jag är tacksam för varje dag som jag får vara här utan att det kostar mig en krona. Om jag sen bryter mot några regler är det självklart att det är läge för mig att packa.

Trevlig kväll på er!

lagombra avstängd
swe_johan
nu rör det sig inte riktigt om att lagombra blivit bannad.. utan att hans sambo även blivit drabbad.. (ipbanning)

men jag tänker inte säga något då jag tycker att detta med banning är något mellan den/de drabbade personen/personer ifråga och moderator.. att ta det i en tråd som detta tycker jag är rent ut sagt löjligt..

Senast redigerad av en moderator:
lagombra avstängd
Tim skrev:
-------------------------------------------------------
>Klipp klipp... att ta
> det i en tråd som detta tycker jag är rent ut sagt
> löjligt..
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-05-28
> 19:58 av Tim.

Du glömde dock att en av de inblandade startat denna tråd och att hon ville ha det så. Hursom helst är det väl alltid tråkigt när 3:e part drabbas men hon kan ju uppenarligen posta från andra ställen så det är ju bra :)

lagombra avstängd
TiTeX skrev:
> det är bra med diskussioner men när samma
> människor skriver samma saker utan att tråden går
> framåt leder det ingenvart...
>
> //Kunskap är att inte se ner på folk trots att de
> är okunniga...//

Är du helt säker på det?

Vissa diskussioner handlar om att lufta känslor. De behöver inte leda en millimeter framåt, däremot ofta bakåt. Dock möjliggör de ett steg i "rätt" riktning i framtiden.

Tycker själv detta är en sådan tråd, intressanta inlägg
Oscar
ja, jag är en yrkesskadad managementkonsult:-)

lagombra avstängd
jag är alltid säker på vad jag skriver...

...eller inte...

men visst lufta åsikter kan man göra, men när det går över till åajkastning har det gått för långt...och när folk skriver långa inlägg om att den ene eller andre har fel...då har något gått snett om det fortsätter utan att någon stoppar...

...visst det är kul att läsa trådar som denna men det har börjat gå lite för långt...

lagombra avstängd
Ville bara säga att jag uppskattar att det inte modereras alltför mycket här. Tycker det
är bättre när man själv kan välja att ta till sig information, istället för att någon
annan gör det. Modererade forum finns ju på andra ställen, om man vill ha det.

Men det var nog ett bra val att sätta stopp för den lite otrevliga spammingen som hände
nyss. Synd bara att det drabbade oskyldiga...

lagombra avstängd
Pajkastning - visst är det fel (tycker dock det varit rätt lite av det just i den här tråden)
Att skriva inlägg om att någon har fel - svårt att se poängen med forum eller diskussioner om man inte ska kunna hävda sin uppfttning samtidigt som man kan hävda att någon har fel.

Kan dock hålla med om att tråden (och inte minst mina senkomna inlägg) börjar dra iväg till en metadiskussion.

Det senare gör att jag drar mig tillbaka, håller klaffen och går och lägger mig. Tänkte sticka ut 0700 imorgon
Gnatt
Oscar

lagombra avstängd
Jomper: Stå på dig. Kan inget annat än att instämma att ditt agerande var helt korrekt då du bär huvudansvaret över detta forum. Personen i fråga var bara tröttsam och lite väl omogen. Om sambon blir lidande så är det väl lika mycket sambon fel att sambon inte fick personen att sluta. Gemensam IP-adress = gemensamt straff så enkelt är det.

// Miche

lagombra avstängd
Rätt och riktigt att Lagombra är avstängd. Åsikter ska självklart få flöda fritt men rena angrepp som det ibland har handlat om ska inte accepteras.

lagombra avstängd
Men haha....jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Intressant är det iallafall.

Lämnar debatten nu. För min del kan den sammanfattas såhär:

Kan en person inte uppföra sig i ett forum, trots varningar och dylikt så har den personen inget där att göra. Så enkelt är det.

Om personen är excentrisk, rebellisk, eller vadsomhelst är ointressant. Det har heller inget med demokrati, jantelagen eller dubbelmoral att göra. Det är också totalt irrelevant huruvida du menar vad du skriver eller ej.

Det finns ingen dold "sanning" om happy som börjar kan tas fram med rätt metoder. Det är bara ett forum med olika personen där folk inte tycker om att bli illa behandlade, precis som det är i resten av världen.

Folk är inte rädda för det som är annorlunda, folk är irriterade på den som beter sig illa. Om det är så svårt att förstå kan jag nog inte förklara det mycket enklare, tyvärr.

Försök med mina tidigare inlägg i den här tråden.

Den bärande frågan är dock ofrånkomligt enkel:

-Kan du uppföra dig eller inte? Om inte, välkommen åter när du klarar av det.

MVH /Henrik

lagombra avstängd
one_man_army skrev:
> Med trådrubriker som denna, bör det väl finnas
> skäl nog att stänga av någon?

Jo du! Han är väl inte van att få uppmärksamhet på annat sätt än att "skrika" och tror det där är ett bra sätt. Jag har försökt hitta nån sorts underton i hans kommunikationsstil men jag går nog bet på det. Jag har dock en aning erfarenhet av personer som gillar honom irl (Säger INTE mer än så...) så jag kan nog förstå att han tror att man kan uppföra sig som han gör mot andra här.

lagombra avstängd
En liten utmaning till Anders/lagombra, jag tror säkert att han på ett eller annat vis läser detta:

- Under en (1) normal vecka, med jobb, sociala kontakter, osv, ska du IRL (i verkligheten) bete dig och uttrycka dig på precis samma sätt som du har betett dig här på forumet. Du ska uttrycka dig på samma sätt, kalla folk samma saker som du har kallat dem här, alltså överhuvudtaget bete dig som ditt låtsasjag lagombra har betett sig, fast i verkligheten. Kalla folk för m0ng0n och €Pn till höger och vänster, osv.

I övrigt håller jag med om att den här diskussionen inte leder någonstans, men å andra sidan vet man ju aldrig hur det är med den saken innan diskussionen definitivt är slut. I vilket fall som helst så finns det ingen anledning att särbehandla lagombra. Det finns gott om excentriska och udda figurer som lever i illusionen att just DE är unika och bättre än alla andra. Speciellt om de av någon anledning har fått lite erkännanden, ryggdunkar och uppmärksamhet för någonting. Men för de flesta upphör den här lilla glasperioden ganska snabbt. Och det är efteråt som det blir dags att ta konsekvenserna av det man sade och/eller gjorde när egot var som störst. Det är då man inser att alla de här nya vännerna och kontakterna som dök upp när man var poppis inte längre är intresserade. Kvar finns bara de ovänner och fiender man har skaffat sig under tiden.

Vill även lagombra göra det misstaget?

lagombra avstängd
Jag tror att allt det här och vi alla ingår i ett hemligt konstprojekt som lagombra just nu genomför. Allt kommer sedan att visas på stora videoskärmar på Moderna museet, hur vi i realtid skriver inlägg osv. Vi får väl hoppas att vi får arvode för vårt deltagande i detta konstprojekt.

lagombra avstängd
Mattias L skrev:
> Tar du det blåa eller röda pillret?

Min fundering har alltid varit vad som händer om man tar båda! ;-) Snacka om kluven världssyn alltså. Kanske är det lagombra har gjort, eftersom han tydligen är två olika personer på nätet resp. IRL? ;-)

lagombra avstängd
smurfrox skrev:
> Mattias L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tar du det blåa eller röda pillret?
>
> Min fundering har alltid varit vad som händer om
> man tar båda! ;-) Snacka om kluven världssyn
> alltså. Kanske är det lagombra har gjort, eftersom
> han tydligen är två olika personer på nätet resp.
> IRL? ;-)

Har vi inte alla det, två olika personligheter? En irl å en www. Jag tycker många jag träffar irl, inte alls är lika roliga/tråkiga/pratglada/tysta/mm/osv/etc som på nätet.

lagombra avstängd
smurfrox skrev:
> Min fundering har alltid varit vad som händer om
> man tar båda! ;-) Snacka om kluven världssyn
> alltså. Kanske är det lagombra har gjort, eftersom
> han tydligen är två olika personer på nätet resp.
> IRL? ;-)

Jag blir lite anvundsjuk på honom för tyvärr är jag som jag är oavsett irl eller här. Det måste vara praktiskt att kunna leva ut sina "lustar" som man vill ibland. Fast det kan han ju inte här nu å andra sidan. HEHEHEHEHEHE!!!!!! :D

Jag har haft alldeles för mycket med konstnärstyper (Fast lagombra är väl mer formgivare...) att göra för att ta dom bokstavligt. Om lagombra använder forumet som nåt projekt skulle jag inte heller bli ett dugg förvånad då vissa kreativa människor egoism tar sig monumentala men urkorkade uttryck...

lagombra avstängd
nasake1.jpg

lagombra avstängd
Slutsatsen är alltså att man inte ska överdosera röda och blå piller, speciellt inte i kombination. (Även om forumets äldre deltagare kanske tror att jag menar en annan typ av blå piller. ;-))

Bruse, jag tycker faktiskt att de flesta är ungefär samma personer på nätet som i verkligheten. Däremot kan de upplevas olika, eftersom man får helt olika intryck av att läsa en text någon har skrivit, jämfört med de sinnesintryck man får av att tala ansikte mot ansikte med denne. Klart det finns vissa avvikelser, men i lagombras fall är det ju extremt, gränsen går ju när man på nätet säger/skriver/gör saker man aldrig skulle få för sig att göra IRL, eller kan stå för i efterhand.

Fixat: Glömte någonting.

Senast redigerad av en moderator:
lagombra avstängd
Paradoxalt så kan det ju vara så att människor som bär sig tokigt åt är de som bäst behöver sociala sammanhang. Men de är likafullt ansvariga för sitt beteende och får ta ansvar för det.

Jag vill även använda tråden till att påminna om att inte använda kränkande benämningar kooplat till etnicitet, kön, sexuell läggning med mera. Statistiskt så ska det finnas en hel hoper av oss här på happy som tillhör minoriteter av olika slag och som har samma rättigheter av bli behandlade på samma sätt som majoriteterna. Tack.

Tillbaka
Topp