Lägsta EC44/30 undre styrlagret?

Eftersom inga ramar är byggda för att passa ett sådant lager du efterfrågar så är det liksom meningslöst att tillverka dem.

Antingen bygger man ramen med tillräckligt stor invändig diameter på styrhuvudet för att få plats med lagret internt, eller så har håller man hela koppen på utsidan. Att ha ett lager som är tillräckligt litet för att få plats i styrhuvudet men ändå ha en kopp som gör att det bara sitter lite halvvägs inne vore ju bara… fult?

Och jag har svårt att se hur det skulle vara möjligt att göra en "riktig" EC-kopp med lagret externt så mycket lägre än de du hittat. Inom de få millimetrarna skall du få plats med koppens övre kant (som måste ha tillräcklig godstjocklek för att inte deformeras när den pressas in i ramen), ett maskinlager och gaffelkronans lagersäte (som helt skall täckas av koppen).

Skulle vara om du svarvar till en egen kopp som använder lösa kulor och lagerbanor integrerade direkt i koppen och gaffelkronan. Eller, om ett maskinlager får plats på insidan, en högre ZS-kopp.

Senast ändrad:
Ja det skulle förstås inte sitta halvvägs utan vara en låg EC. Men ja det är väl runt 12 som är det lägsta som funkar. Jag är ute efter att kompensera lite för att gaffeln är 5 mm kortare än avsett, så det ska bli precis rätt på totalen ändå, nu när jag ändå ska köpa ett lager.

Chris King har haft ett +5 mm förhöjt lagersäte/crown race (fast de kallar dem för baseplate) som behövdes för att korrigera något frigångsproblem med specifik gaffel. Verkar inte finnas i lager någonstans så finns risk att den har utgått helt, annars är nog det i kombination med ZS kopp den enklaste lösningen. Om du nu verkligen märker skillnad på dessa få millimeter…

Tillbaka
Topp