Lallare på cykelbanan (ej storstad)

Spanarna lever kvar som eget program ca 42 minuter långt varje fredag året runt strax efter 15:00 i P1 precis som IM skrev. Med Ingvar Storm som programledare. (det var f.ö. han och Niklas Levy var programledare för Metropol)

- En som också minns det glada 80-talet med P3 på den tiden. :cool:

Tala om att spåra ur...

C8BFD0B5-CE55-421C-B488-D255B66027AA.jpeg
7595DA62-ABFD-45F4-89AD-AC6E8FCA0B6F.jpeg

ja nog har p3 efterhand kommit att likriktas och utarmas. men innan 80-talet var det mossigt värre. dragspelsmusik dagarna i ända, kanske iblandat någon till svenska översatt utländsk slagdänga, sedan något med frank sinatra.

den nya vänstergångarzombieregeln är ett annat exempel på vad historielösa pappfigurer kan åstadkomma. snacka om att det blivit förvirring.

att vi plötsligt för ett antal år sedan skulle sluta blinka vänster vid vänstersväng i rondell en annan.

bara så dumt. dessbättre en utbredd civil olydnad där, och blinkar man vänster redan före och sedan inne i rondellen upptäcker man snart att det inte titt som tätt blir intermezzon.

Jag kan tycka att det är lite lustigt faktiskt. Brukar ofta träffa på fotgängare, hundrastare, löpare osv. ute på stigarna och mötet brukar ske med ett leende och en ömsesidig förståelse för hur vi bekymmerslöst ska passera varandra och fortsätta njuta av våran dag.

Men på cykelbanorna är det nästan uteslutande bara arga blickar och folk som ropar ut sin irritation över att jag färdas på samma väg.

Senast jag transportcyklade hem från stallet. Kommer över krönet på en uppförsbacke och ser 2 personer med hund, naturligtvis äger de cykelbanan och använder med kopplet hela cykelbanan. Så jag cyklar ut i vägkanten för att hålla avstånd till hunden. När jag passerar rycker de uppskrämd till och ropar något om "cykel lyse för helsike".
Detta var vid 19.30 förra måndagen....

Vad är skillnaden mellan "gå på vänster sida" och "vänstertrafik" för fotgängare???

Högertrafiken, alltså den som i folkmun gäller för fordonstrafik, definieras i trafikförordningen 3 kap. 30 §. (Inte i början av förordningen, utan först en bit in och under rubriken "Möte och omkörning".) Den exakta ordalydelsen är "Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger." I övrigt är det, med några uttryckliga undantag, fritt fram att köra (eller cykla) på vilken sida av vägen som helst så länge man inte orsakar några olyckor.

Högertrafik är alltså inte vilken sida man för sitt fordon på utan åt vilken sida man håller när man möts. Eftersom det ingenstans i trafikförordningen är definierat vilken sida gående ska hålla åt vid möten med andra gående så råder ingen höger- eller vänstertrafik för gående, bara rekommendationer att gå längst till vänster i färdriktningen på körbanor och GC-banor (obs! inte cykelbanor, där finns ingen rekommendation om var man ska gå). Någon gång på 1960- eller 1970-talet övervägde man kort att reglera gångtrafiken på samma sätt som fordonstrafiken, men avstod för man såg ingen mening med det. 2018 års regel om att gå längst till vänster på GC-bana är första gången i historien man har (försökt) reglerat gångtrafik på yta som är att anse som gångbana.

2018 års trafikregel är för övrigt ett villospår. Inga av de problem som folk har vid möten mellan gående och cyklister på GC-banor, oavsett om man respekterar 2018 års trafikregel eller ej, har att göra med trafikregler. Problemen beror enbart på att man vägrar bygga en separat gångbana och en separat cykelbana. Gående och cyklister samsas ganska dåligt på gemensamma ytor så länge antalet trafikanter är fler än försumbart.

Tillbaka
Topp