lance dopinganklagad igen

smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Åh, vad många det är som bara väntar på att
> LA ska åka dit.

Jag väntar inte, men skulle det uppdaga sig så skulle jag inte alls bli förvånad. Det har ju varit såpass många dopingfall, som trotsat all logik, att allt är möjligt. Alla dopare riskerar ju att ödelägga sin karriär, men dopar sig iallafall. Att Lance (eller andra toppatleter) lämnat rena prov behöver inte betyda att de är rena. Ta bara Muhlegg som exempel. Dopad ett lopp, ren några dagar därpå. Men det gäller ju att ha bevis innan man anklagar nån.

smiley skrev:

> Jag kommer inte exakt ihåg hur frågan löd, men
> en journalist frågade något i stil med hur han
> kunde vara så bra och Lance svarade med: Och vad
> gjorde du på julafton, då?"

Är det bara LA som tränar inom cykelsporten och på julafton?

Miss Lycka skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag kommer inte exakt ihåg hur frågan löd,
> men
> > en journalist frågade något i stil med hur
> han
> > kunde vara så bra och Lance svarade med: Och
> vad
> > gjorde du på julafton, då?"
>
> Är det bara LA som tränar inom cykelsporten och
> på julafton?

Pust. Förstår du inte andemeningen i det han vill säga? Det finns en symbolik i det han säger. Du tolkar hans svar ordagrant, det gör inte jag.

Nu är väl det spöstraff på att nämna golf, men Tiger Woods är i mitt tycke beviset på att man kan vara överlägset bäst på nånting utan att dopa sig. Visst kan man dopa sig i golf, käka betablockerare och steroider, men du kan inte dopa dig till teknik, precision och koordination, det måste tränas upp. Tiger Woods gör saker med klubba och boll som är helt galna och som ingen annan gör, inte ens hans allra bästa konkurrenter. Ni kan komma och gnälla om att golf är ett tramsigt spel med feta pensionärer, och visst finns det sådan golf. Men åk istället och titta på en proffstävling i golf på plats, så kan ni stå där med hakan vid knäna. Det dom gör där i parken är nämligen tamejfan helt galet imponerande när man ser det "på riktigt". Tiger Woods gör detta 10x
bättre än alla andra.

För varför skulle det inte kunna finnas de som är markant bättre även i cykel? Bara för att det är många som dopar sig och många som torskar så undrar iaf jag varför det inte skulle kunna finnas de som är rena och som är överlägset bättre? Dom är garanterat inte många och jag påstår absolut inte att Lance Armstrong är "The One". Men sålänge han inte regelmässigt torskar i ett dopingtest så tänker jag iaf inte *förutsätta* att han är dopad enbart baserat på hans resultat. Visst fan kan han vara dopad till tänderna med blod och bytta kroppsdelar, och visst fasen är det mycket möjligt att han har sådan koll på tester och liknande att han kan knarka utan att åka fast. Men kom inte dragande med nåt gammalt EPO i piss från 90-talet eller tveksamma "avslöjanden" från franska tidningar om spår att rövsårssalva. Sätt dit honom på tester nu då om han är så jäkla dopad. Nu får dom ju chansen att ta honom igen då eftersom han gjort comeback. Ta chansen! Sätt dit honom.

Det som stör mig mest med dopingdebatten är faktiskt inte det faktum att idrottare dopar sig. Det stör mig mer att det finns en stor mängd åskådare som gör sitt bästa för att döda fantastiska prestationer genom att omedelbart skrika doping. Precis som om dom inte vill se fantastisk idrott. Den attityden är det som dödar idrotten, inte dopingen.

Jag vill se otroliga prestationer. Men jag vill inte att dom ska dopa sig. Svårlösligt? You bet.

JT skrev:

> För varför skulle det inte kunna finnas de som
> är markant bättre även i cykel?

För att cykel, liksom andra konditionssporter, handlar om att pressa kroppen till det yttersta. Där spelar inte teknik nån (större) roll, utan det gäller att tvinga kroppen så mycket det går utan att bli skadad/sjuk. Visst spelar trampteknik en liten roll, men hur kroppen kan ta upp syre osv är långt viktigare.

> Men kom inte dragande med nåt gammalt EPO i piss
> från 90-talet

Troligtvis är det andra substanser idag, men målsättningen är det ingen skillnad på. Att en utövare kan bli frikänd i ett prov och vara dopad i ett annat visar att testerna inte tar alla dopare. Att Marion Jones var överlägsen och klarade testerna betydde ju ingenting i slutändan. Oavsett om det är en behållare med godkänt piss uppstoppad i röven eller en ny och ännu inte identifierad substans är det doping.

> Det som stör mig mest med dopingdebatten är
> faktiskt inte det faktum att idrottare dopar sig.
> Det stör mig mer att det finns en stor mängd
> åskådare som gör sitt bästa för att döda
> fantastiska prestationer genom att omedelbart
> skrika doping. Precis som om dom inte vill se
> fantastisk idrott. Den attityden är det som
> dödar idrotten, inte dopingen.

Det som stör mig med doping är att jag tappat lite (mycket) av entusiasmen inför idrotten pga av alla idrottare som bedyrat sin oskuld och sedan erkänt när bevisen tornat upp sig. När det uppdagas nåt nytt så suckar jag inte ens längre. Jag försöker istället att ge vinnaren kred genom att tänka att alla dopar sig och den som tränar bäst ändå tränar det bäst. Är den dopade idrottaren hönan och jag ägget, eller är det tvärtom?

> Jag vill se otroliga prestationer. Men jag vill
> inte att dom ska dopa sig. Svårlösligt? You bet.

+1

Att ta upp golf är bra. De började med dopingtester förra året och har genomfört 1000 på 300 hundra utövare. Gör de några tester utanför tävlingarna? Enda skälet till dopingtester nu genomförs inom golf är önskan om att komma med i OS.

Doping är allt som oftast genomförd vid skador och uppbyggnadsperioder.

+1 på JT:s inlägg.

Själv går jag bara och väntar på att Bolt ska bli anklagad, också för något som såg för overkligt ut för att vara sant...

Iceman skrev:
> +1 på JT:s inlägg.
>
> Själv går jag bara och väntar på att Bolt ska
> bli anklagad, också för något som såg för
> overkligt ut för att vara sant...

Han har väl redan blivit anklagad? Bolt är en ny löpartyp, vilket kan ge fördelar jmf med hans konkurrenter. Men det är såklart möjligt att "det jamaicanska löparundret" inte är nåt större under än de som "tränades" av Trevor Graham.

Tillbaka
Topp