Landsvägs-VM i Innsbruck, 22-30 september 2018

GoranS

Aktiv medlem
VM 2018 är inget för spurtkanonerna.

Alla linjeloppen startar i dalen nordostut från Innsbruck, antingen i Rattenberg (damjuniorer) eller Kufstein (övriga) och går sen in till huvudslingan med en backe på runt 350 höjdmeter på vägen dit.

Huvudslingan innehåller en backe på över 400 höjdmeter. Denna körs 1, 2, 3, 4 resp. 7 gånger för damjuniorer, herrjuniorer, damelit, U23 resp. herrelit.

Elitherrarna har dessutom efter sjunde varvet en liten bonussväng innan målgång. Denna sväng innehåller en backe som är lite färre höjdmeter på än på huvudslingan. Å andra sidan ska den enligt uppgift ha en maxlutning på 25%!

För elitherrarna bjuder både tempo- och lagtempobanan på skapliga stigningar på drygt resp. knappt 300 höjdmeter. Övriga individuella tempobanor är inte platta men har i alla fall inga stigningar på väsentligt över 100 höjdmeter.

http://innsbruck-tirol2018.com/en/news-detail/strecken-der-uci-strassenrad-wm-2018-praesentiert/

Hm, all landsvägscykling ... kommer det att dyka upp berg i PR 2018?

Tycker det går lite i vågor. Dessutom, förra årets VM-bana var ju inte direkt så kuperad och årets är väl rätt ordinär vad det gäller stigning så det är väl inte fel att då och då slänga in en bana som ger något för klättrarna.

Video på avslutningsbacken på herrarnas linjelopp (strecket som markerar position på höjdprofilen har tyvärr en eftersläpning; Gramartboden som är där det branta avsnittet slutar kommer 10 min in i videon). Tycker de lyckats skapligt med att fånga att det faktiskt är brant.
https://videos.kinomap.com/en/watch/du7ech

Man frågar sig ju lite hur SVT:s programläggare resonerat när de slänger in nyheter i tablån i ett skede när det inte alls är osannolikt att för loppets utgång viktiga saker kan ske.
Skrmklipp.JPG

Om det inte råkar vara en fotbolls- eller hockeymatch. Då hade de nog lyckats skippa rapportsändningen eller flytta den till efter matchen var klar.

GoranS sa:
Man frågar sig ju lite hur SVT:s programläggare resonerat när de slänger in nyheter i tablån i ett skede när det inte alls är osannolikt att för loppets utgång viktiga saker kan ske.
Insåg att jag tittade på fel söndag. Det där är nu på söndag. När herrarnas linjelopp går har de faktiskt lyckats se till att inte ha något avbrott i sändningen. Så jag tar i detta fall tillbaka min kritik mot SVT.

Vad tänker SVT sätta dit för kommentatorer denna gång då?
Med tanke på erfarenheterna på det området hoppas jag att Eurosport också sänder...

ooms sa:
Vad tänker SVT sätta dit för kommentatorer denna gång då?
Med tanke på erfarenheterna på det området hoppas jag att Eurosport också sänder...
Med risk att göra dig besviken; Eurosport har inte rättigheterna i Sverige.

Jag har brutit mig upp för backen på sista loopen innan mål på linjeloppet. Har vissa likheter med Koppenberg fast asfalt... Drn var allt annat än trevlig, och jag som inte ens hade 220km i benen innan!

Ska hur som helst bli riktigt intressant att se hur proffsen hanterar den i slutet av ett VM-lopp som ju inte direkt är pannkaksplatt innan de kommer till den backen heller.

Mavve sa:
Pauli sa:
Mavve sa:
Är det någon som ska ner och titta på plats? Är lite sugen på att åka neråt.
Japp ! Ska ner på en vinstresa ! Klickade hem en VIP vistelse på Instagram ?
Via santini? Vann också biljetter via det, men bara en till var dag. Ville åka med grabben, men lite surt att då bara ha en biljett :(
Jag vann via fd pro numera fotograf Leon van Bon på Instagram.

Fjärdebrunn sa:
Har de designat en bana för eller mot Sagan?
Gnugga backe är väl sådär
Trot ärligt talat att det mer är en vilja att ha en bana som premierar klättrare än en reaktion på Sagan. Det är ett tag sen det var en riktig klättrarbana på VM.

Tycker det är trevligt att de varierar VM-banornas utformning. Hur intressanta loppen blir hänger på mkt annat än bara banans utformning.

Richie Porte har verkligen en skitsäsong. Ute från VM p.g.a. sjukdom. Gör väl även att BMC är lite mindre favoriter i TTT.

Men vilket lag är favoriter för imorgon? 6 mil och 5 km backe med 1/3 kvar, kommer det vara en vinnande taktik att släppa två där och mosa på med en kvartett i mål?

Man skulle ju kunna tänka sig att om ett lag har en eller två gubbar som är grymma på platten men sämre uppför så får de köra slut på sig fram till backen och sen släppa.

Tillbaka
Topp