Landsvägs-VM i Innsbruck, 22-30 september 2018

Jag förstår verkligen inte hur man kan bli så upprörd och förbannad över happykommentatorernas jobb. Eller överreagerar jag?

Det kan ju sitta folk på öar i Söderhavet som inte kan ta del av loppet på något annat sätt. Och det är väl jättebra att de spammar sönder tråden så att ev negativa kommentarer om SVTs kommentatorer försvinner i flodvågen.

Med Fomin som cykel-kommentator på ESP så har iaf jag tömt mitt gnäll-konto tidigare :)
Hans jobb kan (iaf tidigare) nästan vem som helst, med intresse och god tittarvana, göra bättre.

Det märks här på forumet att alla sitter och gäspar och skriver på happy ist! :)
Inget kommer ju att hända före sista backen då "alla" sparar sej..

Jungels är ett bra tips!
Är Bardet med?
Roglic kanske vinner?

Vilket rimligt resultatmål har/hade Ludvigsson idag och tillhörande sannolikhet?

-för att ta en top7, enda möjligheten att göra som han gjorde (sh. 4-9%?). Grymt genomförande så länge det höll såklart.

-för att komma in top15 klistra sig bakom något av de hjul som räknas komma top5 (”vanapel, moulin, valverde” etc) (sh 14–18%?)

Nu kommer han in 62a?

(Ej cykeltaktiker så det behöver inte påpekas?)

Ok, du tänker så. Jag vill bara tänka innanför boxen?

Vi antar...förutsätter att du har rätt...lyckades han med hjälpryttarplanen?

Tror inte att TL kommer topp-15 ens en gång av tio om de teoretiskt skulle kunna köra loppet upprepade gånger och han kunde variera sin taktik för att hitta den bästa.

Luktapåblommorna sa:
Det hade varit intressant om kommentatorn pratade om favoriterna, deras möjligheter att ta hem det, vad som händer i klungan, hur upplägget, taktiken är. Det blir ointressant när han pratar om sådan saker som är helt omöjliga, som att Ludvigsson ska köra in utbrytningen i utförsåkningen. Det är som att en hockeykommentator skulle säg att kanske vinner Sverige VM-finalen med 30-0.

Det var ju ett fasligt gnäll. Ludvigsson var bara 3 minuter efter vid varvningen, så det var på håret att han hämtade in!

Värre var när han släppte. MCn låg bakom checken som släppt rejält, Björn om checken: "han har liite tufft att hänga med - verkar det som". Samtidigt som han filosoferade över det ser man längre fram att Ludvigsson släppt lucka. När MCn kört ifatt L så ser man en ordentlig lucka 5+ m, Emma: "Dom ...(ohörbart, tappar?) lite lite också, eller...var det bara...". Nja, uppför så tätar man inte luckor hur som helst, speciellt inte om man inte är känd för att vara bra uppför.

Kan nog tycka att kommenterar man en sport skall man ha en viss känsla för den sporten.
Igår var det snillen spekulerar. Björn angående att någon låg i 70+ km/h: "Dom kan komma upp i 80-85 km/h, då krävs järnpsyke och mod". Vet inte om han cyklat så lite själv eller kommentaren beror på att det är kvinnor som cyklar.
Han försökte få igång Emma lite som expertkommentator, angående att van der Breggen hade hög kadens uppför, ställde någon fråga om det är vanligt/fördel, nämnde Froome. Emma: "Ja det är ju ingen hemlighet att tyngre växel och högre kadens ger högre fart"...

Alltså top 15 i världen (trots att Froom är på semester) är ju inte oävet.

Top20? En fjantigt mass-spurt in med 45pers är ju top45 samma tid.

Vad krävs för en garanterad plats i ett TdF-team?

Om inte tror jag artade två utbrytarna kommer att säga faan när de når avslutningsbackens branta del. De ser lite småsega ut nu (av förklarliga skäl).

me.I.am sa:
Kan nog tycka att kommenterar man en sport skall man ha en viss känsla för den sporten.
Igår var det snillen spekulerar. Björn angående att någon låg i 70+ km/h: "Dom kan komma upp i 80-85 km/h, då krävs järnpsyke och mod". Vet inte om han cyklat så lite själv eller kommentaren beror på att det är kvinnor som cyklar.
Han försökte få igång Emma lite som expertkommentator, angående att van der Breggen hade hög kadens uppför, ställde någon fråga om det är vanligt/fördel, nämnde Froome. Emma: "Ja det är ju ingen hemlighet att tyngre växel och högre kadens ger högre fart"...
Hahaha! på sista meningen. :D

Men det KAN ju vara så att SVT anser sig vilja rikta sig till både cyklistfolk och även den breda allmänheten (public service) som inte är insatta i cykling och tekniksnack. Såna som chockas över att en cykel kan kosta mer än 10 tusen...

Eurosport t.ex. har ju förmodligen en betydligt mer nischad målgrupp av cykelentusiaster bland tittarna. Om jag ska spekulera vilt.

Senast redigerad av en moderator:
Vore ju bra om Pinot eller Alaphilippe vann för jag behöver lite jox från Ekoï och de lär ju köra jubelrea då :-)

Men de kan väl i alla fall sluta säga ” x person nu upp i ledningen” ?
Är det för mkt begärt, va, va?

De har inte heller en aning om vilka som är kvar i klungan. ”Qintana är nog med fortfarande”.

Suck.

GoranS sa:
Personligen är jag lite spänd på vad effekten av sista backen kommer att bli på dagens lopp. En farhåga är att det blir en lång väntan på den där ingen med reella segerchanser vågar göra något innan och att det blir lite sprättande i den brantaste delen men att det sen delvis går ihop in mot mål.

I ett sådant scenario kanske Sagan skulle kunna vara aktuell, så min förhoppning är att de andra länderna ser till att få körning åtminstone de två sista gångerna uppför huvudvarvets backe för att se till att det inte sker. Britterna är ett lag som jag tycker borde kunna vara intresserade av att det körs en del innan slutbacken då de ju har goda klättrare som väl inte riktigt är några ”spurtare”.

me.I.am sa:
GoranS sa:
Personligen är jag lite spänd på vad effekten av sista backen kommer att bli på dagens lopp. En farhåga är att det blir en lång väntan på den där ingen med reella segerchanser vågar göra något innan och att det blir lite sprättande i den brantaste delen men att det sen delvis går ihop in mot mål.

I ett sådant scenario kanske Sagan skulle kunna vara aktuell, så min förhoppning är att de andra länderna ser till att få körning åtminstone de två sista gångerna uppför huvudvarvets backe för att se till att det inte sker. Britterna är ett lag som jag tycker borde kunna vara intresserade av att det körs en del innan slutbacken då de ju har goda klättrare som väl inte riktigt är några ”spurtare”.
Hade ju varit intressantare om du bemött det hela innan du hade facit.

GoranS sa:
me.I.am sa:
GoranS sa:

Bemött? Nog för att vi är på Internet men jag kanske citerade för att lyfta fram en väldigt bra analys.

nisseson sa:
Michael Woods är annars favoriten för hjärtat, dels för hans tragiska år privat, men också för att han rent fysiskt tryckte undan mig lite lätt med axeln när han cyklade till inskrivningen för etapp 20 på årets Vuelta. Starstruck, "kommer aldrig tvätta den tröjan!"

Inte sååå långt ifrån. :-D

me.I.am sa:
GoranS sa:
me.I.am sa:
GoranS sa:

Bemött? Nog för att vi är på Internet men jag kanske citerade för att lyfta fram en väldigt bra analys.
OK. Jag kan inte säga att jag tycker jag lyckades så där väldigt bra i mina produktioner, så jag tog det mer som en pik. Och ordet bemött var onekligen inte ett speciellt bra ordval. Kommenterat hade väl varit närmare det jag menade.

Tillbaka
Topp