Landsvägs-VM i Innsbruck, 22-30 september 2018

Trodde ett tag att Bardet var på väg att ta det när han vek ut.

Intressant att se Dumle köra sicksack uppför backen. Inte ofta man ser toppåkarna göra det när de är med ok ampeln om segern.

Även om de som var med när det avgjordes inte direkt visade sig före slutbacken så tycker jag det var ett sevärt VM-lopp med en tuff bana och en originell avslutning.

Antar att utgången av loppet gör att Valverde fortsätter minst ett år till (om det nu inte var klart redan tidigare).

GoranS sa:
Även om de som var med när det avgjordes inte direkt visade sig före slutbacken...

Det var det jag syftade på när jag citerade tidigare.

Det skulle vara intressant att veta deras taktik, is i magen eller att dom helt enkelt gynnades av hur loppet utvecklade sig utan att ha haft det som taktik.

GoranS sa:
castrello sa:
Fantastiskt! Happy behöver verkligen mer av denna typ av solitt uppbyggda och resonerande inlägg där alla infallsvinklar på problemet analyseras grundligt och sakligt.

Jag tycker Valverde är den i tätkvartetten som på sämst sätt genom titeln kommer att vara cykelsportens ansikte utåt på grund av sitt förflutna. Eller med ett ord sagt; h*lv*t*.

GoranS sa:
Även om de som var med när det avgjordes inte direkt visade sig före slutbacken så tycker jag det var ett sevärt VM-lopp med en tuff bana och en originell avslutning.

Antar att utgången av loppet gör att Valverde fortsätter minst ett år till (om det nu inte var klart redan tidigare).

De hade väl ingen större anledning att visa sig. Alla (utom kanske Woods) hade starka lag som gjorde jobbet.

castrello sa:
GoranS sa:
castrello sa:
Fantastiskt! Happy behöver verkligen mer av denna typ av solitt uppbyggda och resonerande inlägg där alla infallsvinklar på problemet analyseras grundligt och sakligt.

Jag tycker Valverde är den i tätkvartetten som på sämst sätt genom titeln kommer att vara cykelsportens ansikte utåt på grund av sitt förflutna. Eller med ett ord sagt; h*lv*t*.
Håller med om att Valverdes dopinghistorier inte är aptitliga och att det i det hänseendet hade varit bättre med någon av de tre andra. Tycker dock fortfarande att någon hint om att detta var orsaken till ditt helvetesutropp kunde ha varit bra.

Vad hade krävts för att du inte skulle upplevt det som ett antiklimax? Annan segrare eller annat förlopp på loppet? Om det senare, vad hade behövt varit annorlunda?

Med en sifferutforskande 5åring bredvid mig blir det storpedagogik när kommentatorn upprepade gånger säger att tex:

20,5km kvar är: "två komma fem mil kvar".

GoranS sa:
Vad hade krävts för att du inte skulle upplevt det som ett antiklimax? Annan segrare eller annat förlopp på loppet? Om det senare, vad hade behövt varit annorlunda?

Jag hade jublat om tex Woods eller Bardet kommit runt i spurten och vunnit. Eller om Dumoulin susat förbi när han kom i kapp. Eller om Valverde släppt i backen.

Nu vann en snart 40-åring fd dopare som inte är min favorit..

Bama sa:
Fantastiskt att en dömd fuskare som inte verkar ångra sig ett dugg kan vara så populär.
Jag glädjer mig åt Valverdes framgång. Sjunde gången gillt! För mig är som med Contador, självklart solkas deras karriärer lite av doping, men de är cyklister som förgyller lopp med sina sätt att attackera och cykla på känsla. Och de har stil, vilket är ungefär lika viktigt som att vinna. Luca Paolini, du är saknad.

erik_valdemar sa:
Bama sa:
Fantastiskt att en dömd fuskare som inte verkar ångra sig ett dugg kan vara så populär.
Jag glädjer mig åt Valverdes framgång. Sjunde gången gillt! För mig är som med Contador, självklart solkas deras karriärer lite av doping, men de är cyklister som förgyller lopp med sina sätt att attackera och cykla på känsla. Och de har stil, vilket är ungefär lika viktigt som att vinna. Luca Paolini, du är saknad.

+1

Bama sa:

+1

Jag måste sälla mej till samma läger, Jag förundras också hur tex Pantani kan vara så avgudad, eller Lance eller Contador. Jag mår nästan lite illa när jag ser Contador på esp. Nåja, den här tråden ska väl inte handla om mig/det?

Grattis Valverde! och kom igen bara Bardet och Woods, bra kört, det var jävligt nära! :)

Fast Lance är det väl ärligt talat inte så många som avgudar längre?

Sen tror jag generellt sett att man ska akta sig för avguda elitidrottare. Risk att man blir väldigt (be)sviken.

GoranS sa:
Fast Lance är det väl ärligt talat inte så många som avgudar längre?

Ffa, hur många är det som hyllar Alberto, Lance & Marco men ändå har svårt för Alejandro? Jag tror snarare det är en fråga om man tycker det är ett problem med orent blod i påsen hos vissa eller hellre ser mellan fingrarna så länge man bjuds på bra underhållning.

Det är väl en grym skillnad mellan Lance och Valverde jämfört med tex Contador.

Piraten, BigMig mfl är en annan typ av fall...

Det var bra underhållning av Ludvigsson så länge han höll. Bara lidandets minspel var intressant under det sista varvet han satt med. Att han sjönk som en sten till en DNF underströk hur han gav allt. Ska in och tacka på Strava.

Ang vinnaren är jag kluven. Underhållande cyklist med solkat rykte känns ljummet.

Kommenterandet saknade spets men var uthärdligt. Slog av ljudet och hade AIK-Dalkurd på datorn bredvid. Det var roligare.

Fast jag får nog säga att jag tycker dopning är ett problem för idrotten samtidigt som jag kan se på den för underhållningen. Dock ser jag mkt mindre på cykel nu än för runt 20 år sen. Jag säger inte att dopningsbiten är den enda orsaken, men det är en komponent.

Kudos sa:
Med en sifferutforskande 5åring bredvid mig blir det storpedagogik när kommentatorn upprepade gånger säger att tex:

20,5km kvar är: "två komma fem mil kvar".

Den där kommentatorn hade vissa problem flera gånger med att rätt uttala/utläsa kvarvarande distans.....
Du kanske skulle ha en pedagogisk övning med kommentatorn också?

/Fedde

emmer sa:
CJ sa:
Är det övergången till disc som bromsat in
ditt tittande?
Han hade ju problem med dopingen ju.
Antagligen är det roligare med doping eftersom han tittade mer för tjugo år sedan än nu :-)
Skämt åsido så var jag betydligt naivare (och mindre cynisk) då. Festinaskandalen började väl öppna upp mina ögon lite, men ffa när LA körde på det sätt han gjorde tyckte jag det började stinka. Om jag ska vara ärlig så bidrar också mindre tid och en viss mättnad på cykeltittande till att det numera blir några timmar på några etapper på de stora loppen, ffa om det finns någon stigning som jag inte sett tidigare, samt de större endagarsloppen i mån av tid.

emmer sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag ser cykelsport på TV som underhållning. Vill dock ha kommentatorer som kan sporten.
Ja usch. Såna som Emma kan ju inte ett skit om cykling. Vad vet hon om protourlag och taktik?

Kunskap och förmåga att förmedla den på ett bra sätt hänger tyvärr inte så väl ihop. Nu menar jag inte det specifikt om Emma - jag är som sagt för okunnig och ointresserad för att ha nån åsikt om det - men generellt är det inte ovanligt att personer med stora kunskaper inom ett visst ämne kan vara katastrofalt dåliga på att beskriva och förklara det för andra. Det kan nog de flesta som läst en högre utbildning vittna om.

geologen sa:
emmer sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag ser cykelsport på TV som underhållning. Vill dock ha kommentatorer som kan sporten.
Ja usch. Såna som Emma kan ju inte ett skit om cykling. Vad vet hon om protourlag och taktik?

Kunskap och förmåga att förmedla den på ett bra sätt hänger tyvärr inte så väl ihop. Nu menar jag inte det specifikt om Emma - jag är som sagt för okunnig och ointresserad för att ha nån åsikt om det - men generellt är det inte ovanligt att personer med stora kunskaper inom ett visst ämne kan vara katastrofalt dåliga på att beskriva och förklara det för andra. Det kan nog de flesta som läst en högre utbildning vittna om.

Hahaha! Mitt i prick! :-)

Tillbaka
Topp